Het heeft zolang geduurd omdat BV Nimag eerst hun dealernetwerk op de hoogte heeft moeten brengen van de regeling die met SMC (Suzuki Motorcycle Corparation) is afgesproken.
KORTE VOORGESCHIEDENIS:
Iron Hors had een topic geopend over roest bij de V-Strom. Hier kwamen zoveel reacties op dat ik deze klachten, na een tweede oproep, ben gaan inventariseren. Dit heeft geleid tot een ROESTDOSSIER van 22 pagina’s met foto’s, klachten, correspondentie en reactie van V-Strom rijders uit Nederland en België. Ook had ik contact gezocht met een expert op het gebied van corrosie, Dhr. Huijbregts van Studie Kern Corrosie Nederland.( http://www.studiekern-corrosie.nl). Die hebben tijdens hun bijeenkomsten de roestproblemen van de Suzuki besproken. Ook ben ik met het dossier bij Dhr. Huijbregts op bezoek geweest. We hadden toen besloten om het dossier, met een begeleidend schrijven, op te sturen naar Nimag. Kort daarna zijn de corrosiespecialist en ik op bezoek geweest bij Nimag om het dossier nader toe te lichten en te kijken naar eventuele oplossingen.
Besloten was om het dossier te vertalen in het Engels en op te sturen naar Japan. Na 3 maanden kregen we een reactie uit Japan op het dossier.
LETTERLIJKE TEKST UIT DE BRIEF VAN BV.NIMAG.
Mijn reactie op de brief met antwoord van NimagVianen, 12 feb. 2008
Geachte Hr. van ..., Beste Peter,
Al weer enige tijd geleden hebben we gesproken over de problematiek, waarmee een aantal rijders van een V-Strom geconfronteerd is.
Zoals destijds afgesproken, is het door jouw geproduceerde rapport vertaald en aan Suzuki in Japan gestuurd (SMC)
SMC heeft dit in behandeling genomen. men stelt duidelijk dat excessieve roestvorming bij deze modellen geen mondiaal bekend probleem is en wijst aansprakelijkheid dan ook af.
Het goede nieuws is echter dat men wel bereid is uit coulance overweging, ons en dus de V-Strom rijders tegemoet te komen.
Het voorstel dat men doet heeft betrekking op alle DL650 en DL1000 modellen welke in 2004 of 2005 (op kenteken) geregistreerd zijn. Bij deze modellen wil men bij roestvorming aan de TANK, HET BAGAGEREK / KOFFERFRAME EN/OF HET KUIPFRAME, de onderdelen VERGOEDEN. De roestvorming moet worden vastgesteld door één van onze officiële dealers, waarna de werkzaamheden door de dealer kunnen worden uitgevoerd. het arbeidsloon komt voor rekening van de berijder van de V-Strom.
Wij zijn van mening dat Suzuki hiermee een goed en fair voorstel heeft gedaan richting de bereiders van bovengenoemde motorfietsen. Uiteraard zijn wij ook geïnteresseerd in jouw reactie. Deze zie ik met plezier tegemoet.
Wel verzoek ik je vriendelijk dit nog niet te communiceren. Reden hiervoor is dat we na jouw reactie te hebben ontvangen, eerst de afwikkeling van e.e.a. verder moeten opzetten en ons dealernetwerk moeten inlichten.
met vriendelijke groet,
W. Mastenbroek
(after sales manager)
Geachte Heer Mastenbroek,
Ik vind het jammer dat SMC de aansprakelijkheid afwijst in deze. Als ik hun woorden goed interpreteer heeft alleen Nederland en België last van overdreven roestvorming en de rest van de wereld heeft nergens last van. Ik denk dat het klimaat hierin een grote rol speelt. Ook zullen de klachten uit andere ‘natte’ landen, (Duitsland o.a.) niet zijn geïnventariseerd. Maar dat terzijde.
Wel doet het mij en ik denk ook de gedupeerde een genoegen, om te horen dat men bereid is tot een coulanceregeling. Ik kan niet wachten om dit aan hun mede te delen.
Toch roept uw brief bij mij nog enkele vragen op.
1- welke regeling/vergoeding is er voor de modellen ná 2005 die last hebben van roest op de, in de brief genoemde onderdelen? Wordt dit onder garantie opgelost? Zo ja, dan ook dit graag terugkoppelen naar de dealers en mij. Zoals terecht opgemerkt vallen deze motorfietsen nog onder de garantieregeling van Suzuki. Onregelmatigheden welke niet veroorzaakt zijn door het gebruik en/of gebrekkig onderhoud moeten bij de dealer gereclameerd worden. Het is voorts aan de dealer te beoordelen of iets voor garantie in aanmerking komt. Eventueel kan overleg met onze garantieafdeling gevoerd worden 2- Welke criteria (buiten de in 2004-2005 geregistratie) worden er aan de dealers meegegeven om ook daadwerkelijk voor vergoeding in aanmerking te kunnen komen? Excessieve roestvorming aan genoemde delen welke niet veroorzaakt is door gebrekkig onderhoud, beschadiging van buiten af etc. 3- De 2004-2005 registratie is dat op NAAM of op KENTEKEN? Kenteken
4- Hoelang kunnen gedupeerde van deze coulanceregeling gebruik maken? Met andere woorden; moet men binnen bepaalde tijd reageren? Binnen redelijke termijn, wat ons betreft 3 maanden
5- Waneer kan ik dit voostel in de publiciteit brengen? Vele V-Strommers zullen aangenaam verrast zijn met deze regeling. Wij zullen volgende week ons dealernetwerk inlichten. Zodra dit gebeurt is laat ik dit per mail even weten. Vriendelijk verzoek hierna e.e.a. te publiceren
6- Omdat SMC een reactie heeft gegeven op ‘mijn’ dossier, zou ik graag een kopie van de originele brief ontvangen. Het meeste is mondeling afgestemd met SMC. In het algemeen wordt correspondentie tussen SMC en B.V. Nimag als intern beschouwd en helaas niet aan derden ter beschikking gesteld 7- Om problemen in de toekomst voor te zijn, is het dan geen goed idee om preventief nieuwe DL650 en DL1000 bij aflevering (indien gewenst) te behandelen met een goed anticorrosie middel? (hierin zou de corrosiespecialist u kunnen adviseren). We hebben dit u tijdens ons bezoek al eens voorgesteld. Wij zullen nogmaals middels een mailing op Intranet ons dealernetwerk op deze mogelijkheid wijzen
Omdat ik de reactie uit Japan (nog) niet terug kan koppelen naar andere V-Strom berijders, weet ik niet hoe hun op dit voorstel zullen reageren.
Toch wil ik u het volgende niet onthouden;
Er komen bij mij nog steeds klachten binnen over corrosie bij zéér jonge (5 maanden oud) V-Strom’s. Ik hoop dat ook deze klachten naar alle tevredenheid worden opgelost.
Tot slot wil ik u en uw bedrijf, mede namens andere V-Strom rijders, bedanken voor de moeite die u heeft genomen.
Met Motorgroet,
Peter.
LAATSTE DETAILS
BESTE V-STROM LIEFHEBBERS,Dag Peter,
Graag breng ik je hierbij op de hoogte van de laatste stand van zaken mbt bovenstaande.
Vandaag wordt er een mailing aan al onze motorfiets dealers verstuurd. In deze brief staat dat Suzuki besloten heeft bij bepaalde gevallen van roestvorming aan de DL650 / 1000 K4 / K5 een coulance regeling toe te passen.
Het betreft modellen welke in 2004 of 2005 op kenteken zijn geregistreerd.
Bij excessieve roestvorming aan tank, bagagerek / kofferframe en / of het kuipframe, wordt het materiaal uit coulance vergoed. Het op de werkzaamheden betrekking hebbend arbeidsloon dient door de consument zelf te worden voldaan. Uitgesloten is roestvorming ten gevolge van schade of gebrekkig onderhoud. De dealer dient te oude onderdelen aan B.V. Nimag te retourneren daar SMC in Japan hierom verzocht heeft.
De coulance regeling is van kracht in de periode april t/m juni, wat ons een redelijke periode lijkt voor de consument om de dealer te bezoeken.
Wellicht dat je e.e.a. dit weekend op internet bekend kunt maken, dan zijn onze dealers in ieder geval geïnformeerd.
Mocht je nog vragen hebben, verneem ik dat graag van je.
Met vriendelijke groet
Wim Mastenbroek
Ik hoop dat hiermee een klein deel van het leed kan worden opgelost voor de 2004-2005 gedupeerde. Maak in ieder geval gebruik van deze regeling, dan hebben Iron Horse en ik niet voor niets ons best gedaan.
Ik denk dat wij als FORUM toch kunnen spreken van een "KLEINE OVERWINNING" op het "GROTE Suzuki"
Ook heb ik diverse motorbladen op de hoogte gebracht. Dit om nog meer V-Strom rijders te bereiken. Zodat ook zij gebruik kunnen maken van deze regeling.
SEE YOU
Peter