schakelen DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
FireTaz

schakelen DL1000

Bericht door FireTaz »

een maand geleden een DL1000 gekocht en nu valt me op dat het schakelen soms wat moeilijk verloopt. (was bij de proefrit niet zo) vooral van 1 naar 2 gaat soms met geknars en laatst na een middag toeren was het de neutraal stand moeilijk te vinden, het schakelpedaal voelde heel hard aan. wie hebben daar meer last van gehad of is dit iets wat bij een v-strom hoort? als het is waar ik achteraan moet gaan bij de dealer hoor het ik graag, heb nog 2 maanden garantie
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Misschien zit er lucht in de koppeling?
Sommige mensen hebben ook last gehad met hun koppelingshuis.
Ik zou er even mee naar de dealer gaan, want het hoort niet.

De bak hoort gewoon goed te schakelen, punt.
FireTaz

Bericht door FireTaz »

om van 1 naar 2 te schakelen is het logisch wat gekraak te horen omdat je door de neutraalstand heen moet. maar gisteren een stuk aan het rijden geweest om eens wat te proberen maar het lukte maar één keer om redelijk op te schakelen zonder het gevoel te hebben dat ik de bak molde (of het moet met dubbelclutchen). en bij het wegzetten in de schuur weer het probleem om van de 1e in de neutraalstand te krijgen, dan schiet hij door naar de 2e en heb ik probleem om de neutraalstand te krijgen.
iemand die hier ook ervaring mee heeft?
DL650

Koppeling

Bericht door DL650 »

Het zwaar schakelen kan ook zijn dat de ingaande asje, van de koppeling zo vervuilt is van het spattende kettingvet dat het hydrolische gedeelte schoongemaakt moet worden.

hier ook een link http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?t=1910n" onclick="window.open(this.href);return false; van andere koppelings problemen.

Peter,
John Koole

Re: schakelen DL1000

Bericht door John Koole »

[quote="FireTaz"]een maand geleden een DL1000 gekocht en nu valt me op dat het schakelen soms wat moeilijk verloopt. (was bij de proefrit niet zo) vooral van 1 naar 2 gaat soms met geknars en laatst na een middag toeren was het de neutraal stand moeilijk te vinden, het schakelpedaal voelde heel hard aan. wie hebben daar meer last van gehad of is dit iets wat bij een v-strom hoort? als het is waar ik achteraan moet gaan bij de dealer hoor het ik graag, heb nog 2 maanden garantie[/quote]

het zou kunnen dat je ketting te strak staat bij tnvering
Biker

Bericht door Biker »

1 ding is zeker dat het schakelen soepel moet gaan. Ook van 1 naar 2 mag hij niet knarsen.
TheQ

Bericht door TheQ »

Interessant, jullie schakel'troubles'.
Ook mijn DL1000 K6 schakelt nogal stroef.
De neutrale stand zoeken is soms een hele klus.
Binnenkort 6.000 Km inspectie, ik zal de koppeling dan ook maar eens laten nakijken.

Q
Spocky

Re: schakelen DL1000

Bericht door Spocky »

FireTaz schreef:een maand geleden een DL1000 gekocht en nu valt me op dat het schakelen soms wat moeilijk verloopt. (was bij de proefrit niet zo) vooral van 1 naar 2 gaat soms met geknars en laatst na een middag toeren was het de neutraal stand moeilijk te vinden, het schakelpedaal voelde heel hard aan. wie hebben daar meer last van gehad of is dit iets wat bij een v-strom hoort? als het is waar ik achteraan moet gaan bij de dealer hoor het ik graag, heb nog 2 maanden garantie
Ik heb daar ook last van, ik heb mijn DL1000 nu twee maanden en erger mij aan het geratel bij het schakelen.
Bandit

Bericht door Bandit »

Het duidelijk "inslaan"van de tandwielen bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling is iets waar waar ik in het begin ook heel sterk aan moest wennen, maar door een tip van een kennis (rijschoolhouder) is het nu bij mijn DIVA helemaal voorbij. Voor het opschakelen naar de tweede versnelling zet ik een kleinbeetje druk op de schakelpook (wel in de schakelrichting - naar boven dus) en bij het bedienen van de koppeling glijden de tandwielen geluidloos (zo goed als) in elkaar over. Het is een verademing als je daar een beetje handigheid in hebt gekregen. Ik kan het aan bevelen, veel succes. (en niet meet tanden knarsen :lol: )

Toon 8)
TheQ

Bericht door TheQ »

Ik heb gemerkt dat schakelen met een wat hoger toerental ook veel beter lukt

Q
Richard

Bericht door Richard »

Ik heb de tip van Toontje de afgelopen week geprobeerd en het is inderdaad een wereld van verschil.

Bij "normaal" schakelen heb je wel eens het idee om een afwasteiltje onder het blok te hangen om eventueel wat versnellingsbakonderdelen op te vangen.

Maar met het "nieuwe schakelen" verloopt het aanzienlijk soepeler. Niet alleen het geluid is veel minder, het schakelen zelf voelt ook veel beter aan.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Zorg ook voor voldoende olie. De mijne vebruikt ongeveer een liter op 6000 km. Bij een oliepijl dat rondom het minimum niveau ligt voelt het schakelen minder prettig aan.
FireTaz

Bericht door FireTaz »

bij schakelen rond de 4000 tpm gaat het inderdaad wat beter. maar als je rustig optrekt (bijv achter een auto na een stoplicht of kruising) en rond de 2000 tpm schakelt breekt er een hels kabaal los. de tip van toon werkt wel hoor, zo heb ik het van mijn instructeur ook geleerd bij het lessen. maar helaas gaat het bij mij niet op. verder schakelt de bak ook wel goed, het is alleen van 1 naar 2. ik blijf het een rot geluid vinden....
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Het wil per motor nog wel eens verschillen, lees ik. Heb inmiddels bewust Motul olie en ervaar zelf dat het schakelen soepeler gaat. (kan ook verbeelding zijn, maar toch) Verder heb ik mij door de jaren 'aangeleerd' om bij 'normaal optrekken' van 1 naar 2 te schakelen een fractie 'gebruik' te maken van de vrije stand. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik dan nooit direct van 1 naar 2 door-schakel en een 'rustpunt' heb bij het opschakelen. Bij robuust/snel optrekken en in de hogere toeren gaat dit lastig en gaat het wel in een keer door zonder gekraak of andere bijgeluiden.

Jaren geleden op de oude BMW R 80/85 ed gereden. Hier was het altijd de kunst om vanwege de grove vertanding zonder kraken te schakelen. Dit lukte dan door tussen elke versnelling de tanden van de tandwielen als het ware even tegen elkaar te leggen alvorens ze in elkaar te laten vallen. Je schakelde eigenlijk in 2 keer een versnelling op.
Groeten Barry/Stroom2.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Mijn suzie heeft vrijdag ook nieuw bloed gekregen, dit is echt een wereld van verschil.
Misschien zit hier voor sommige ook wel een oplossing.
Verse goede olie!

Blueberry
Slurf

Bericht door Slurf »

blueberry schreef:Mijn suzie heeft vrijdag ook nieuw bloed gekregen, dit is echt een wereld van verschil.
Misschien zit hier voor sommige ook wel een oplossing.
Verse goede olie!

Blueberry
Een goed gespannen ketting is ook het alvewerk.
TheQ

Bericht door TheQ »

Schakelpedaaltje 1 cm hoger laten plaatsen en de schakelprobleempjes zijn blijkbaar opgelost.
Het proberen waard zou ik zeggen :)
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

TheQ schreef:Schakelpedaaltje 1 cm hoger laten plaatsen en de schakelprobleempjes zijn blijkbaar opgelost.
Het proberen waard zou ik zeggen :)
inderdaad, werkt uitstekend !!
Rij al jaren zo en heb geen enkel probleem met schakelen !
FireTaz

Bericht door FireTaz »

die truc met het schakelpedaal lijkt me de moeite van het proberen waard, afgelopen zaterdag heeft iemand bij motordrome me dat nl. ook geadviseert. als het het komend weekeinde goed weer gaat worden ga ik aan de slag.
Plaats reactie