Vervangen remleidingen elke 4 jaar ook echt gedaan?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Vervangen remleidingen elke 4 jaar ook echt gedaan?

Bericht door Iron Horse »

Ik vraag me eigenlijk af of er gebruikers zijn die ook daadwerkelijk bij hun onderhoudsbeurten remleidingen vervangen gehad hebben bij 4 jaar of ouder. Volgens het onderhoudsschema zou dit elke 4 jaar moeten gebeuren..... Ik krijg namelijk het idee dat dit nogal eens wordt overgeslagen. Ik heb er bij mijn weten nog nooit iemand over gehoord bij vermelding van onderdelen of werkzaamheden bij beurten en wat ze kosten. Zie de diverse topics daarover. Als mijn vermoeden klopt is dat toch wel een beetje vreemd, maar ik wacht de reacties eerst wel af voor te oordelen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Bij mijn vorige motorfietsen heb ik nooit de remleidingen vervangen,
eenvoudigweg omdat ze nieuw gekocht waren en binnen max 3 jaar
weer ingeruild werden.

De Vstrom is de eerste motorfiets die langer dan 4 jaar in mijn bezit
is en afgelopen winter heb ik dan ook nieuwe remleidingen gemonteerd.

Het wordt voorgeschreven/aanbevolen en het geeft wel een veilig gevoel.

Of het ook echt nodig is, is een tweede; ik heb een moto-guzzi in de
schuur staan met de originele remleidingen van 27 jaar oud erop
en die remt ook nog steeds :wink: :wink: :wink:
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Wat is eigenlijk het risico; gaat het remmen bij oudere leidingen steeds slechter of gaan ze in een keer kapot onder het remmen waardoor je geen rem meer hebt?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Volgens de fabrikanten die het voorschrijven verouderen de leidingen. Het is tenslotte een leiding die is opgebouwd uit een kunststof of rubber of een combinatie daarvan. Daar kunnen net als in banden scheurtjes komen door o.a. uitdroging. Aan de binnenzijde staan ze onder invloed van de remvloestof zelf waardoor ze langzaamaan slapper kunnen worden. Die 4 jaar zal ook wel een veilge marge voor extreme toepassingen zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor gasslangen aan propaanapparatuur zoals bijvoorbeeld in caravans. Die moet officiëel elke 2 jaar worden vervangen, maar in de praktijk rijden er velen rond waarvan de slangen ouder dan 10 jaar zijn.

De Stahlflexleidingen hebben een teflon binnenleiding en die gaat veel langer mee. En zo zijn er nog meer soorten die een veel langere levensduur hebben.

Het gaat hier denk ik zuiver om preventief vervangen, maar dat geldt voor meer zaken. Je bougies gaan misschien ook wel 2 keer zolang mee, maar voor de zekerheid vervang je ze toch maar bij 12.000 km ook al zien ze er nog als nieuw uit.

Ik geloof ook dat in de praktijk zelden remleidingen volgens het onderhoudsschema worden vervangen. Het was dat het me opviel in het boekje en vandaar mijn vraag of er iemand is die dat ook wel eens echt heeft meegemaakt dat er zo strikt volgens het boekje gewerkt is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Remslangen preventief vervangen na 4 jaar?
Flauwekul !

Ik heb de slangen nog nooit vervangen na 4 jaar.
Pas als je merkt dat ze sponzig gaan aanvoelen, kun je ze het beste vervangen.
Vaak is dat pas na een jaar of 10 en als je ze dan vervangt (door staalomvlochten leidingen) is het vroeg genoeg.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Plaats reactie