Krachten op een hoog windscherm (DL1000L8)

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Lange201

Krachten op een hoog windscherm (DL1000L8)

Bericht door Lange201 »

Ik heb nu nog een standaard windscherm. Met mijn ruim twee meter lengte zit ik met mn hoofd echt in de bulderende wind boven +/- 90 km/h ...
Dus oriënteren wat hogers bijvoorbeeld een hogere heldere Puig ( https://puighitechparts.es/en/tuning-mo ... bike=13084 ) met als dat nog niet voldoende is een heldere spoiler (bijvoorbeeld: https://www.louis.nl/nl/mra-x-creen-toe ... e-10008895 )

Maar, ik vind de verstelbare bevestiging van de huidige fabrieks-af-ruit best fragiel. Als daar een grotere ruit op komt, kan die de hogere windbelasting wel aan? Ook op de Duitse snelweg?
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Re: Krachten op een hoog windscherm (DL1000L8)

Bericht door Iron Horse »

Er wordt altijd maar vanuit gegaan dat als het scherm hoger is dat je problemen dan zijn opgelost. Maar soms is het tegenovergestelde beter. Ik had meer effect van een kleine ruit. En er meer rijders die dat bevestigen. Het kan uiteraard persoonlijk zijn en afhankelijk van allerlei factoren. Maar hoger is niet altijd beter. Je zit wel meer in de rijwind maar hebt minder gebulder.
Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Sparks
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 [voorheen Suzuki V-strom DL 650]

Bericht door Sparks »

Ik heb op mijn 1050 de standaard ruit om dezelfde reden laten vervangen door een verstelbare Givi. Met heet zomerweer zet ik hem in de laagste stand om wat meer rijwind op te vangen in m’n doorwaai-jas. Normaal rij ik echter met de ruit in een hogere stand en ben ik nagenoeg turbulentievrij rond mijn helm. Ik ben 1,92 dus wel een stukje kleiner dan jij hoewel mijn lengte meer in m’n bovenlijf zit dan in m’n benen. Hiermee ook meermaals op de Duitse Autobahn gereden met hoge snelheid en niet het idee gekregen dat het fragiel is. Is natuurlijk wel een 1050 en geen 1000 maar weet niet of de ruit bevestiging anders is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Glimmende kant boven
Lange201

Bericht door Lange201 »

Ik zou "fragiel" niet al te letterlijk nemen maar het ziet er niet overgedimensioneerd uit. Als de ruit 15 á 20 cm hoger wordt, wordt de hefboomwerking op de constructie ook serieus hoger. Aan de andere kant, de Puig ruit heeft voor deze motor een goedkeuring. Maar dat is officieel maar tot 130km/h volgens mij.

Mijn lengte zit voornamelijk in mijn benen, we steken zittend denk ik even hoog. Ik kan niet goed inschatten of jouw Givi op een DL1050 dezelfde aerodynamische effecten geeft als op mijn DL1000L8

Ik heb eens een vlog/testrit op Youtube gezien van een iemand die de ruit er helemaal afgehaald had voor zijn rit door de Ardennen. Ga ik ook eens proberen.
Dascher
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2021

Bericht door Dascher »

Ik heb ook een givi airflow en in Juni toen het 40 graden was in Frankrijk heb ik het verstelbare gedeelte er gewoon afgehaald, mijn maten waren jaloers, dus bescherming als het moet en je kunt hem er zo afschuiven en in je koffer of zo meenemen.
Speedking2.0
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Bericht door Speedking2.0 »

Ik rij nu 2 jaar met de Givi Airflow op een V-strom 1000 2005. Met warm weer alle flappen van de jas (Alpinestars Bogota) open. De Airflow op de laagste stand met warm weer, geen probleem.

Ik had ook wat bedenkingen bij de montage punten, zag er idd wat fragiel uit. Nooit problemen gehad, ook niet op hogere snelheid.
20260725_073520.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles op persoonlijke titel. DL1000, The one and only.
Plaats reactie