maximaal stelbereik en toch nog teveel speling op koppeling

Plaats reactie
Boer.i
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL DL650 (2006)

maximaal stelbereik en toch nog teveel speling op koppeling

Bericht door Boer.i »

Nieuw in het sleutelen en op dit forum, maar sinds kort eigenaar van een DL650 uit 2006 met inmiddels bijna 39000 op de teller. Nadat ik laatst olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en koelvloeistof heb vervangen merk ik nu dat mijn koppelingshendel teveel speling heeft en laat en lastig ontkoppeld. Ik heb de stelmoer bij het stuur zo ver als mogelijk uitgedraaid, maar vorige week ontkoppelde hij echt niet goed en kreeg ik hem na wegrijden niet meer in zn twee. Dus werkplaatsboek erbij, kapje eraf en ook bij het blok bijgesteld, maar er was nog maar heel weinig ruimte over bij de stelmoer. Zowel stelmoer bij het blok als bij het stuur zo ver als mogelijk bijgesteld, hij zit nu echt aan z'n maximaal stelbereik. Hij ontkoppeld nu in ieder geval weer, ik kan wel weer schakelen, maar er blijft echt veel te veel speling bij mijn hendel (die overigens ook verticaal wat speling heeft). De kabel lijkt niet gerafeld of beschadigd. Als ik zo wat rondlees bij andere topics moet de kabel met deze kmstand toch nog wel even meekunnen? En ik ben met 39000 km toch nog niet aan nieuwe koppelingsplaten toe? Zal het vervangen van alleen de koppelingshendel iets doen? Toch een nieuwe kabel? Of ligt het aan de koppelingsarm of of duwstang/push rod? Ideeën?
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Re: maximaal stelbereik en toch nog teveel speling op koppeling

Bericht door Calimero »

Ik hou de onderhoudshistorie van mijn motor heel secuur bij en daar vind ik bij een kilometerstand van 301.000 km de volgende notitie:
Montage koppelingskabel (oude zat aan einde van het stelbereik en was aan onderzijde reeds aan het rafelen)
Omdat de nieuwe koppelingskabel ook al bijna aan het einde van het stelbereik zit is het vermoeden dat de clutch push rod versleten is. Deze wordt besteld en later vervangen.

Normaal gesproken zou je bij 39.000 km de koppelingskabel nog niet hoeven te vervangen. Ik doe dat elke 100.000 km preventief, al zie ik dan na demontage wel dat de kabel een beetje begint te rafelen.

In jouw geval zou ik toch maar eerst met een nieuwe koppelingskabel beginnen. Het probleem van het niet willen ontkoppelen zou dan normaal gesproken opgelost moeten zijn. Versleten koppelingsplaten bij jouw kilometerstand vind ik ook wel erg snel.

Heeft je motor mogelijk niet veel meer kilometers gelopen dan de tellerstand aangeeft. Ik weet dat het terugdraaien van tellerstanden zeker bij uit Duitsland geïmporteerde motoren voorkomt.
Groeten,
Adri
Frits Bos
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003

Bericht door Frits Bos »

Heb je de koppeling wel eens onlucht of de vloeistof ververst beide hebben invloed :duim:
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Bericht door V-for-Herman »

Heeft de dl650 uit 2006 niet alleen een mechanische koppeling met kabel?
V-Strom Bj.2010
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Bericht door Iron Horse »

Ja, een 650 2006 heeft een kabel, de 1000 is hydraulisch.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Frits Bos
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003

Bericht door Frits Bos »

Ben meteen nu even gaan kijken bij beide motoren verdraait je heb gelijk is me niet eens opgevallen :schater: :mrgreen: je hebt gelijk rob
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Youridv1
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050XT (2022)

Bericht door Youridv1 »

Boer.i schreef: do 27-08-2026, 21:33 Nieuw in het sleutelen en op dit forum, maar sinds kort eigenaar van een DL650 uit 2006 met inmiddels bijna 39000 op de teller. Nadat ik laatst olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en koelvloeistof heb vervangen merk ik nu dat mijn koppelingshendel teveel speling heeft en laat en lastig ontkoppeld. Ik heb de stelmoer bij het stuur zo ver als mogelijk uitgedraaid, maar vorige week ontkoppelde hij echt niet goed en kreeg ik hem na wegrijden niet meer in zn twee. Dus werkplaatsboek erbij, kapje eraf en ook bij het blok bijgesteld, maar er was nog maar heel weinig ruimte over bij de stelmoer. Zowel stelmoer bij het blok als bij het stuur zo ver als mogelijk bijgesteld, hij zit nu echt aan z'n maximaal stelbereik. Hij ontkoppeld nu in ieder geval weer, ik kan wel weer schakelen, maar er blijft echt veel te veel speling bij mijn hendel (die overigens ook verticaal wat speling heeft). De kabel lijkt niet gerafeld of beschadigd. Als ik zo wat rondlees bij andere topics moet de kabel met deze kmstand toch nog wel even meekunnen? En ik ben met 39000 km toch nog niet aan nieuwe koppelingsplaten toe? Zal het vervangen van alleen de koppelingshendel iets doen? Toch een nieuwe kabel? Of ligt het aan de koppelingsarm of of duwstang/push rod? Ideeën?
De hendel, arm en stang zou ik direct vergeten. Het is veel aannemelijker dat de schuld bij één van de slijtagedelen ligt, dus de kabel of de platen. Ik verwacht zelf eerder de kabel. 39.000 kilometer is inderdaad niet veel, maar de fiets is wel gewoon 20 jaar oud.

Een originele koppelingskabel koop je in voor rond de 50 euro, dus die vervangen is sowieso de moeite waard. Zelfs in het ongelukkige geval dat die kabel de oorzaak niet was, ben je slechts één tank benzine lichter en ga je ongetwijfeld een merkbaar verschil voelen in de souplesse van je koppelingshendel.
Iron Horse

Als je dan reageert, wel eerst alles lezen, de 1000 heeft geen kabel maar is hydraulisch. Heb ik ook vermeld 2 berichten boven het jouwe.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Bericht door V-for-Herman »

Maar het gaat hier toch over een 650?
V-Strom Bj.2010
Tulipan
DL650 berijder
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"

Bericht door Tulipan »

Eerste post

Boer.i
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Iron Horse

Excuses, ik heb het fout, kwam door de posten ervoor weer. Het onderwerp gaat inderdaad over een 650. Tja ook ik moet natuurlijk goed lezen :lol:

Boer.i

Bericht door Boer.i »

Bedankt voor het meedenken! Het is inderdaad een 650 met een kabel. Volgens de kentekenregistratie is het geen import voertuig, dus ik ga er dan maar vanuit dat de km stand wel klopt.. :roll: Ik ga dit weekend eerst maar eens een nieuwe kabel kopen en die vervangen, dat is het geld inderdaad niet. Eens kijken wat dat doet :)
Youridv1
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050XT (2022)

Bericht door Youridv1 »

Iron Horse schreef: wo 02-09-2026, 23:05 Excuses, ik heb het fout, kwam door de posten ervoor weer. Het onderwerp gaat inderdaad over een 650. Tja ook ik moet natuurlijk goed lezen :lol:
Toch bedankt voor het gelijk klaar staan met een onterechte en bovendien zure reactie! Heeft iedereen veel aan :duim:
Plaats reactie