Olie verbruik na revisie
- Roadrunner
- Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Olie verbruik na revisie
Hoi,
Mijn DL650 uit 2006 met 163000 km (die er overigens piekfijn uitziet en zeer goed onderhouden is) verbruikt olie. Zo’n halve liter op 2500 km.
In januari 2026 zijn door een bevriende monteur de klepseals en zuigerveren vervangen. De binnenkant van de cilinders en zuigers zagen er nog keurig uit. Ik heb de motor rustig ingereden. Maar helaas is het olieverbruik weer op het oude niveau. Geen blauwe rook maar je ruikt de verbrande olie wel. Het olie verbruik is ook heel constant. Of ik snel of rustig rij het blijft hetzelfde.
Bij verschillende technici eens geïnformeerd maar die vinden dit ook vreemd.
Weet iemand misschien wat een oorzaak zou kunnen zijn?
Mijn DL650 uit 2006 met 163000 km (die er overigens piekfijn uitziet en zeer goed onderhouden is) verbruikt olie. Zo’n halve liter op 2500 km.
In januari 2026 zijn door een bevriende monteur de klepseals en zuigerveren vervangen. De binnenkant van de cilinders en zuigers zagen er nog keurig uit. Ik heb de motor rustig ingereden. Maar helaas is het olieverbruik weer op het oude niveau. Geen blauwe rook maar je ruikt de verbrande olie wel. Het olie verbruik is ook heel constant. Of ik snel of rustig rij het blijft hetzelfde.
Bij verschillende technici eens geïnformeerd maar die vinden dit ook vreemd.
Weet iemand misschien wat een oorzaak zou kunnen zijn?
-
Speedking2.0
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Re: Olie verbruik na revisie
Hoe waren de zuigerveren?
Alles op persoonlijke titel. DL1000, The one and only.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
Alhoewel AI nog veel fouten maakt, komt het ook regelmatig met goede suggesties. Ik heb je vraag daar eens ingevoerd en daar kwam het volgende uit.
En dat kan kloppen, ik heb die verklaring buiten AI al eerder gelezen. Het is in ieder geval de moeite waard om het te controleren.Als ringen en klepseals nieuw zijn en de cilinders goed, dan is een DL650 die 0,5 L per 2500 km verbruikt bijna altijd olie die via de carterventilatie in de airbox terechtkomt en vervolgens wordt mee verbrand. Controleer de PCV‑klep, ventilatieslangen en de airbox op oliefilm. Dat is bij deze motoren een bekende oorzaak en verklaart perfect waarom de revisie niets veranderde.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Roadrunner
De zuigerveren zagen er nog goed uit. Wel wat verkoling.
Geen schade of iets dergelijks.
Over die carter ontluchting lijkt me wel een verklaring over dat olieverbruik.
Dat ga ik met de volgende beurt aanpakken. Ik ben benieuwd.
Bedankt voor de tip
Ik heb een foto van de zuigerveren bijgevoegd.
Geen schade of iets dergelijks.
Over die carter ontluchting lijkt me wel een verklaring over dat olieverbruik.
Dat ga ik met de volgende beurt aanpakken. Ik ben benieuwd.
Bedankt voor de tip
Ik heb een foto van de zuigerveren bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Calimero
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Het olieverbruik is zo'n liter/5000 km. Dat is een verbruik waar je je op zich nog geen zorgen over hoeft te maken, al moet ik zeggen dat het verbruik van mijn V-Strom met meer dan het dubbele aantal kilometers nog steeds nihil is.
Je geeft aan een foto van de zuigerveren te hebben bijgevoegd maar ik zie een zuiger zonder zuigerveren. Er zit wel wat koolafzetting op de zuiger, vooral op de plek van de onderste zuigerveren. Ter vergelijking hieronder een zuiger met daarin de zuigerveren van mijn 650 na de demontage na 324.00 km. Ook hier zit wat koolafzetting op, maar dat lijkt veel meer evenredig verdeeld te zijn. Zijn de cilinders ook opgemeten? Wanneer die maatvoering buiten de toleranties valt helpen nieuwe zuigerveren ook niet meer.
Je zou onderstaand product eerst eens kunnen proberen voor je verder gaat met sleutelen.
https://www.forte-benelux.com/forte-pro ... r-flush-2/
Je geeft aan een foto van de zuigerveren te hebben bijgevoegd maar ik zie een zuiger zonder zuigerveren. Er zit wel wat koolafzetting op de zuiger, vooral op de plek van de onderste zuigerveren. Ter vergelijking hieronder een zuiger met daarin de zuigerveren van mijn 650 na de demontage na 324.00 km. Ook hier zit wat koolafzetting op, maar dat lijkt veel meer evenredig verdeeld te zijn. Zijn de cilinders ook opgemeten? Wanneer die maatvoering buiten de toleranties valt helpen nieuwe zuigerveren ook niet meer.
Je zou onderstaand product eerst eens kunnen proberen voor je verder gaat met sleutelen.
https://www.forte-benelux.com/forte-pro ... r-flush-2/
Groeten,
Adri
Adri
- Roadrunner
Bedankt voor je reactie Adri. Heeft reiniging wel zin omdat de hele cilinder en kop is schoongemaakt kort geleden? Zie foto van de gereinigde zuiger.
Ik zal idd checken bij de monteur of hij de toleranties heeft nagemeten. Maar daar ga ik wel vanuit.
Maar wat ik zo typisch vind is dat de motor nog altijd zo fit en krachtig aanvoelde zo voor de revisie. Terwijl bij olielekkage via de cilinders je wel compressieverlies zou verwachten. Dat is ook wat ik erover gelezen heb.
Maar misschien dat 1 liter op 5000 km te weinig is om verschil te voelen.
Forte gebruiken is in ieder geval niet veel moeite om uit te proberen.
Maar voor mijn gevoel kan de carterontluchting de veroorzaker zijn.
Ik zal idd checken bij de monteur of hij de toleranties heeft nagemeten. Maar daar ga ik wel vanuit.
Maar wat ik zo typisch vind is dat de motor nog altijd zo fit en krachtig aanvoelde zo voor de revisie. Terwijl bij olielekkage via de cilinders je wel compressieverlies zou verwachten. Dat is ook wat ik erover gelezen heb.
Maar misschien dat 1 liter op 5000 km te weinig is om verschil te voelen.
Forte gebruiken is in ieder geval niet veel moeite om uit te proberen.
Maar voor mijn gevoel kan de carterontluchting de veroorzaker zijn.
- Roadrunner
Trouwens, als er koolafzetting bij de zuigerveren zit (met name bij de onderste zuigerveer) waar kan dat op duiden?
Werkt de zuigerveer dan niet meer goed?
Werkt de zuigerveer dan niet meer goed?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
Kool bij de onderste zuigerveer betekent dat de olieschraapveer structureel te veel olie moet verwerken of niet goed functioneert. De olie komt dus via de cilinderwand omhoog, wordt verbrand en vormt kool rond die ring. Oorzaken: ring die deels vastzit, ringgroef die pompt, cilinderwand te glad (glazing), of carterventilatie die te veel druk/olie naar boven duwt.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Roadrunner
Top, bedankt voor je reactie. Komt toch ook weer de carterontluchting voorbij.
Ik ga beide opties proberen Forte en carterontluchting nakijken. Als het dan niet verbetert dan is het jammer maar heb ik er wel alles zo’n beetje aan gedaan.
Toch mooi dit forum.
Ik ga beide opties proberen Forte en carterontluchting nakijken. Als het dan niet verbetert dan is het jammer maar heb ik er wel alles zo’n beetje aan gedaan.
Toch mooi dit forum.
- Bjorn
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Foto via StormTrooper
Op de foto zie je onderin een spons zitten, hier blijft de olie hangen die via de carterventilatie je luchtfilter wordt in geblazen. Deze olie lekt dan terug je carter in.
Gezien de leeftijd van jouw Strom is de kans groot dat deze aan het vergaan/vergaan is, dit kan ook je olie verbruik veroorzaken. Als het sponsje weg is kan de olie nevel ongehinderd je verbrandingsruimte in gezogen worden.
Bij mij was hij helemaal vergaan, bouwjaar 2004, helaas heeft het bij mij het olie verbruik niet opgelost.
Op de foto zie je onderin een spons zitten, hier blijft de olie hangen die via de carterventilatie je luchtfilter wordt in geblazen. Deze olie lekt dan terug je carter in.
Gezien de leeftijd van jouw Strom is de kans groot dat deze aan het vergaan/vergaan is, dit kan ook je olie verbruik veroorzaken. Als het sponsje weg is kan de olie nevel ongehinderd je verbrandingsruimte in gezogen worden.
Bij mij was hij helemaal vergaan, bouwjaar 2004, helaas heeft het bij mij het olie verbruik niet opgelost.
- Roadrunner
Oké. Top. Ook iets om mee te nemen om te checken.
Ik zal eens checken of die sponsjes te bestellen zijn. Bedankt voor de tip.
Wat veroorzaakte bij jouw Vstrom het olieverbruik?
Ik zal eens checken of die sponsjes te bestellen zijn. Bedankt voor de tip.
Wat veroorzaakte bij jouw Vstrom het olieverbruik?