Accu leeggetrokken tijdens stilstand?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Mark22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Accu leeggetrokken tijdens stilstand?

Bericht door Mark22 »

Even een apart topic gemaakt, is wat makkelijker terug te vinden.

Ben nu een jaar in bezit van een Vstrom 650 uit 2005, nog nooit problemen gehad, op 1x na altijd direct starten. De accu is een JMTTZ14S-BS - 12V/11,2 Ah - 134,4 Wh - 230A (van de meeste getallen geen idee wat het betekend), nu 1 jaar en 2 maanden oud, dus garantie is net verlopen.

Maand geleden is groot onderhoud gedaan:
distributiekettingen en -spanners vervangen, bougies, balhoofdlagers, pakkingen, filters en vloeistoffen vervangen, nieuwe banden, kleppen stellen, middenbok plaatsen. Daarna heb ik zelf navigatie direct op de accu aangesloten en alles bleef normaal werken.

2 weken geleden ben ik een aantal dagen naar Winterberg geweest, dus 4 dagen lang met zo'n 6 uren lang de navigatie aan (Carpuride, direct op accu aangesloten). Enige opmerking tijdens de rit is dat de massa volgens een achterrijder niet goed was: het remlicht brandde niet constant als de alarmlichten aan stonden, maar starten deed ie altijd moeiteloos.

Na de trip heb ik anderhalve week niet gereden, en toen ik donderdag weer een rondje wilde doen en sleutel op contact zette gebeurde er helemaal niks. Accu toen gemeten op 5,7 volt, dus aan de stekker en nu blijft ie stabiel op 12,x volt. Navigatie was al deze tijd losgekoppeld, ook geen andere apparaten die stiekem stroom trekken. Ook is oliepeil in de ~1300km van max. naar min. gegaan, mogelijk door het rijden in hogere toeren in de heuvels en snelwegen, er liggen geen oliedruppels op de grond.

Nu is mijn vraag of de navigatie tijdens het rijden zoveel stroom trok dat de accu niet kon opladen en ik geluk had dat er onderweg altijd nog genoeg in zat, of dat de accu kapot is. Door het slechte weer en werk kan ik komende tijd niet echt rijden, dus ik hoop met jullie adviezen zo snel mogelijk het probleem op te lossen. Vanavond gaan we proberen te starten en meten met accu erin. Zijn er nog andere dingen die we moeten proberen?
Fryslân boppe
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Accu leeggetrokken tijdens stilstand?

Bericht door V-for-Herman »

Ik citeer even Bjorn:
Heb je dit al gemeten?

Heb je ook gemeten met lopen de motor?

Met lopen de motor zou er minimaal 13 volt op de accu polen moeten staan, zo niet dan is of je spannings regelaar defect of de dynamo.

Heb je wel minimaal 13 volt dan is de accu defect.
V-Strom Bj.2010
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Bericht door Iron Horse »

De navigatie trekt je accu echt niet leeg. Dat is maar zo weinig extra belasting. Dan is er iets anders aan de hand. Als het onderweg is gebeurd terwijl je reed, dan is het ofwel je dynamo die niet genoeg spanning geeft, of je spanningsregelaar of een accupool heeft niet goed contact gemaakt. Het is hierboven al even aangehaald.

1. Accu volledig opladen en rustspanning meten
• Na laden: 12,6–12,8 V = goed
• Onder 12,3 V = accu is al beschadigd door diepontlading

2. Laadspanning meten op de motor
• Stationair: 13,2–14,2 V
• 5000 rpm: 13,8–14,5 V
• Lager dan 13 V -> laadprobleem
• Hoger dan 15 V -> regelaar defect

3. Stator testen (met multimeter)
• AC‑spanning tussen elke fasepaar bij 5000 rpm: typisch 50–70 VAC
• Alle drie ongeveer gelijk
• Weerstand naar massa = oneindig (geen sluiting)

4. Stekkers controleren
• Vooral de gele draden tussen stator en regelaar
• Bruin, gesmolten of verkoold = probleem gevonden

Regelaar of stator -> 90% kans
Verbrande stekker -> 10% kans maar makkelijk te checken
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Mark22

Bericht door Mark22 »

Had je reactie telaat gezien om dat vandaag allemaal te checken, motor staat niet op loopafstand gestald namelijk :?

Motor uit = 12,6V
Motor stationair = ~14.5V
Beetje gas geven (3000-4000 toeren?) veranderde niks, hooguit 0,1V omlaag.

Zal morgen opnieuw meten en ook de lekstroom, heb de ballen verstand van elektra meten dus moet alles in de boekjes opzoeken
Fryslân boppe
Bjorn
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)

Bericht door Bjorn »

Een V-strom van die leeftijd heeft niets wat "wakker blijft/stroom trekt" als het contact uit staat. Het enige wat stroom trekt is is het klokje, maar dat is zo weinig en zeker niet genoeg om de accu binnen 1,5 week leeg te trekken.

Ik weet niet hoe het aangesloten is maar ik verdenk je navigatie als grootste kans hebber om dit te veroorzaken, ook al zit hij er niet op.

Ik ben ook geen fan van het rechtstreeks op de accu aansluiten. Mocht je toch een keer vergeten je navi er af te halen dan sta je gauw met een lege accu.
Ik heb de mijne aangesloten via een relais. Zolang het relais niet bekrachtigd wordt krijgt de navi geen stroom.

Meten met de multimeter
Hier staat het 1 en ander uitgelegd over auto elektra en het meten er aan.

Onder je tank, boven de radiateur, zit een plaatje met meerdere stekker verbindingen er op. Een paar van die stekker verbindingen zijn niet waterdicht. Als daar water in komt kan daar corrosie op de pennen ontstaan wat voor een overgangsweerstand kan zorgen. Die overgangsweerstand zorgt voor warmte ontwikkeling, zelfs soms zo warm dat de stekker verbrand.

Bij mij was dit het geval en ik had ook rare elektrische problemen daar door.
Iron Horse

Ik ben ook geen fan van het rechtstreeks op de accu aansluiten. Mocht je toch een keer vergeten je navi er af te halen dan sta je gauw met een lege accu.
Ik heb de mijne aangesloten via een relais. Zolang het relais niet bekrachtigd wordt krijgt de navi geen stroom.
Dat klopt inderdaad als een bus, ik had even over de direct op de accu aangesloten heen gelezen.. Direct aansluiten op de accu is eigenlijk vragen om problemen, niet of maar wanneer. Want inderdaad, je vergeet hem ongetwijfeld een keer echt uit te schakelen. Ik heb altijd alle accessoires via een relais aangesloten dat geschakeld wordt door het contactslot. In de tekening zijn de lampen de accessoires die aangesloten zijn. Een simpel autorelais dat in elke auto-onderdelenzaak verkrijgbaar is, met de aansluitnummers die ook in de tekening staan, voldoet.
Relais_zps9d7afa0f.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Mark22

Bericht door Mark22 »

Ik zal een relais overwegen, geeft in ieder geval meer zekerheid. Die aansluitingen onder de tank zal ik een andere keer moeten checken.

Heb vandaag tussen de buien door een half uurtje kunnen rijden. Vooraf was ie 12,3V (omdat we 'm gisteren hadden gestart zonder rijden), direct na het ritje 12,8V. Zal morgen weer kijken, maar naar mijn idee ligt het sowieso niet aan de accu of dynamo.
Fryslân boppe
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Het lijkt er idd op dat de dynamo en de accu nog goed zijn.

In het andere topic gaf je aan dat je de accu niet geladen kreeg? Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het nu wel voor elkaar gekregen?
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Lang geleden had ik sluiting in mijn TomTom navigatiehouder. Hierdoor liep mijn accu langzaam leeg. Omdat het zo langzaam ging had ik nooit verwacht dat het in de navigatie houder zat.

Geen idee hoe jouw navigatie aangesloten is, maar ik wilde mijn probleempje even voorleggen. Je weet maar nooit.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Mark22

Bericht door Mark22 »

Bjorn schreef: zo 17-05-2026, 16:48 Het lijkt er idd op dat de dynamo en de accu nog goed zijn.

In het andere topic gaf je aan dat je de accu niet geladen kreeg? Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het nu wel voor elkaar gekregen?
We hadden toen de accu nog niet opgeladen, ik bedoelde dat we met de dingen die we ter plekke hadden er geen leven in konden krijgen. De motor staat namelijk niet op een plek met alle apparaten en gereedschap, maar op deze manier komt dat langzaam wel O:-)
Eikie schreef: zo 17-05-2026, 18:05 Lang geleden had ik sluiting in mijn TomTom navigatiehouder. Hierdoor liep mijn accu langzaam leeg. Omdat het zo langzaam ging had ik nooit verwacht dat het in de navigatie houder zat.

Geen idee hoe jouw navigatie aangesloten is, maar ik wilde mijn probleempje even voorleggen. Je weet maar nooit.
Er gaat een kabeltje van de accu richting het stuur, deze koppel je aan een kort stukje kabel dat aan de navigatiehouder zit. Als ie stilstaat haal ik deze twee altijd uit elkaar, dus vandaar dat ik niet denk dat hier het probleem zit. Ik neig eerder naar een kabel bij de radiator waar water bij gekomen is, zoals Bjorn voorstelde, aangezien we op de terugreis een tijdje in regen op de snelweg reden.
carpuride.PNG
Fryslân boppe
Mark22

Bericht door Mark22 »

Accu vandaag weer gemeten, helaas 12,3V, dus er is iets wat 'm leeg laat lopen. Komende maandag is de elfstedentocht en ik heb deze week niet de tijd om de tank eraf te halen, probleem te zoeken én op te lossen, dus dan maar blijven opladen en na maandag een moment vinden.
Voor nu heb ik de navigatiekabel en USB poort losgehaald, want die waren er niet voor ie bij de garage stond.
Fryslân boppe
Iron Horse

12,3 volt wil niet meteen zeggen dat de accu wordt leeg getrokken. Het kan uiteraard. Maar het kan ook betekenen dat hij door diepontlading op z'n mieter heeft gehad en dat er een beschadiging in de accu zit waardoor hij niet op maximaal niveau blijft. Je hebt best kans dat die 12,3 volt nu stabiel blijft.

Als je het wilt controleren of er iets aan blijft staan, dan neem je 1 pool los en zet daarmee in serie een multimeter in de stand stroom meten. Daarvoor moet je meestal het negatieve meetsnoer verplaatsen naar een andere plek op de meter. Als je er eentje voor 20 Amp en eentje apart voor mA hebt begin je met de 20 Amp en kijkt of er iets zichtbaar wordt. Als dit zo is en het is onder de 1 amp dan kun je waarschijnlijk overschakelen naar de mA aansluiting. Ik vermoed niet, als er al iets loopt, dat het veel is. Maar altijd hoog beginnen, dan kan er niet zo snel iets kapot gaan. Vooral belangrijk bij stroommetingen. Blijkt er niks te lopen, dan heeft de accu een opduvel gehad. Maar ook een lekstroom in stekkers of beschadigde snoeren kan een leeglopende accu veroorzaken.

Mark22

Bericht door Mark22 »

Net weer even gemeten na 24 uur zonder accessoires aangesloten, nog steeds 12,3 volt. Dus probleem zit in de accessoires of accu, niet in de stekkers onder de tank mag ik aannemen? O:-)
En is het verstandig om de accu z.s.m. te vervangen als die op 12,3 blijft steken?
Fryslân boppe
Iron Horse

De diepontlading heeft hem waarschijnlijk een tik gegeven die hem deels fataal is geworden. Als je de spanning na elke lading meet, na tenminste 12 uur gewacht te hebben, en hij blijft op 12,3 volt dan gaat dat niet meer beter worden. 12,3 volt is vergelijkbaar met een accu die 65~70% lading heeft. En dat wil je eigenlijk niet. Mogelijk dat de huidige accu extra gevoelig is voor diepontlading, dat kan veel schelen tussen accumerken en -types onderling.

Een top accu die heel goed uit diverse testen komt is de Yuasa YTZ14S, kost wel wat meer, maar is een van de betere. Deze schijnt ook vrij ongevoelig te zijn voor diepontladingen. Hoewel onder normale omstandigheden diepontlading niet zo snel voorkomt.

Je ziet in de tabel ook dat een waarde onder de 10,5 volt echt veel te ver is en ver onder nul.
ontladingstabel.jpg

Mark22

Bericht door Mark22 »

Ik denk het probleem te hebben gevonden. Vannacht met de navigatie kabel eraan is ie niet achteruit gegaan (12,34V), maar als ik de USB poort aansluit springt ie gelijk naar 12,29V en komt er een soort knetterend geluid bij de zekering en vonkje op de minpool zodra de zwarte kabel contact maakt. USB poort eraf en accu staat weer op 12,34V.

En ik snap wel waarom, als ik 'm opzoek op internet zie ik dit in de beschrijving:

Het stroomverbruik in stand-by is hoog vanwege de hoge uitgangsspecificaties. Om te voorkomen dat de accu leegraakt, dient u de stroomtoevoer uit te schakelen wanneer het voertuig stilstaat, bijvoorbeeld via de hoofdsleutel of een aparte schakelaar.

Daytona Voeding USB SLIM type-A 2 poort
2 USB-aansluitingen (max. 5V 4,8A)
Ingangsspanning: DC 12 V
Ingangsspanningsbereik: DC 10V-16V
Stand-by stroom (zonder belasting): 6 mA
Uitgangsspanning: 4,8-5,2 V
Nominale uitgangsstroom: 2,4 A
Nominaal vermogen: 12 W (1 poort) / 24 W (2 poorten)

De monteur had dus sowieso een relais moeten gebruiken.

De accu die je stuurde past volgens de website niet op een 2005 Vstrom, of klopt dat niet helemaal?
Fryslân boppe
Iron Horse

Inderdaad, een usb voeding gebruikt niet alleen stroom als je er iets op aansluit. Kijk maar naar de oplader van je telefoon. Als je die in het stopcontact laat zitten gebruikt hij ook nog steeds wat stroom, maar dat merk je niet omdat hij op het stroomnet zit. En dat is met een usb voeding op je motor niet anders, maar daar merk je het dus al snel wel. Dus altijd via een relais dat contactslot geschakeld is aansluiten.

Iron Horse

De accu die je stuurde past volgens de website niet op een 2005 Vstrom, of klopt dat niet helemaal?
Dat zou kunnen, ik heb eerlijk gezegd niet motor specifiek gezocht. Dat zul je dus even moeten controleren.

Mark22

Bericht door Mark22 »

Dan zal ik even rond zoeken. Bij een 14 accu (met hoger startvermogen) staat de 2005 Vstrom er nooit tussen, maar ik weet wel dat ie goed werkt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, was even bang dat de hele tank eraf moest, maar dat is niet meer het geval. Nouja, voor de olielekkage moet ie er alsnog af, maar dat is aan de monteur O:-)
Fryslân boppe
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Als je monteur de tank er af haalt laat hem dan gelijk de stekkers verbindingen boven de radiateur nakijken, grote kans dat daar het probleem met de verlichting schuilt.

Bij mij was het de massa, zwart/witte draad, die zo heet was geworden dat de stekker verbrand/gesmolten was.
Mark22

Bericht door Mark22 »

Heb gisteren voor het eerst in een maand in gereden en in die tijd eigenlijk niks met de motor gedaan, dus vooraf weer de accu gemeten, stond deze nu op 12,7 volt in plaats van 12,3. Is ie uit zichzelf hersteld? Zal sowieso nog een nieuwe halen.
Fryslân boppe
Plaats reactie