warmte huishouding van de 800

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

medeleden,

met de 1e 2 warme dagen van '26 achter de rug, van cc 0800 tot 1600 op de dienstfiets valt mij wat op aan de 800
uiteraard rijd ik veel langzaam, niet continue van A naar B, maar in verhouding tot mij eigen 650 uit '09 dat dat ding zo ontzettend warm is :idea:

pittige stralingswarmte rechts vanwege de uitlaat die toch wel dicht bij de voetsteun zit en ook regelmatig hoog 90, begin 100 (fan kickt in bij 105 geloof ik)

ik heb met mijn eigen wel eens een drukke stad doorkruist, maar die beduidend "cooler"

komt dit door het ontbreken van een oliekoeler? is dit iets dat 800 rijders kunnen beamen?
MaartenK
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 31-08-2025, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door MaartenK »

Hoi. Vanmiddag even gereden om lekker zomerjasje te halen. Ja, de rechterkant geeft waarneembaar warmte af. Gek genoeg was het op de heenweg (Deventer naar Zutphen) erger dan op de terugweg. Scheelt ook of de zon er op staat.
Maar los daarvan, augustus vorig jaar merkte ik het ook. Ik heb de crash bars en belly pan. En ook de zijkoffers die mogelijk de luchtstroom wat beperken.
Ik heb meerdere posts gezien hierover.
Links zit er een flapje dat de electronica beschermt en de lucht door de kuip wegstuurt van je been. Rechts zit dat niet. Ik heb een video gezien van iemand die daar een after market flapje had gemaakt.
Alle Euro5+ motoren lopen erg warm vanwege emissienormen. Maar de 800 blaast de warme lucht van de fan wel tegen het rechterbeen inderdaad.
Zou aardig zijn als Suzuki hier met een modificatie zou komen.
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

interting, heb je een link naar dit verhaal, mbt dat flapje
MaartenK
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 31-08-2025, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door MaartenK »

Twee varianten:


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Edit: Ik ervaar links niet echt als een probleem. Installatie van die C-Racer aan de rechterkant ziet er vrij simpel uit.
Ik heb wel zijkoffers dus vrees een beetje dat er dan een warme 'bubbel' ter hoogte van mij achterwerk ontstaat.
Of ik kan bij thuisbezorgd gaan werken met verwarmde zijkoffers :x .

Maar voor het bedrag leek me de C-Racer optie wle de moeite van het proberen waard.


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

Ik heb geen zijkoffers en mijn dienst van gisteravond was geen pretje :!:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 5016
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door RedStrom »

Het probleem werd tijdens de introductie al opgemerkt.
Er zijn meer motoren die er last van hebben, vooral rechts.
Ik volg dit omdat ik graag hoor of die flap werkt.

Mijn 650 is rechts ook erg warm. Ander blok dan de 800, maar zelfde issue. Beetje te veel van het goede met deze temperaturen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024)
, DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

naar wat ik links en rechts leer te begrijpen is dat echt een Euro 5 dingetje. Ik hoor bv. dat vervangen van de uitlaat zonder kat ook veel helpt, wat logisch klinkt omdat je meer flow hebt dus minder opbouw (de kat zit natuurlijk precies daar waar het het ergst is) maar ik denk niet dat ik een Akra op de dienstfiets krijg :o)
MaartenK
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 31-08-2025, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door MaartenK »

Vandaag gereden. Het was ongeveer 22 graden hier. Niks opgemerkt behalve toen de zon op de rechterkant stond. Motor temperatuur op dashboard tussen 83 en 86 graden. Ook bij rustig rijden in de straat niks gevoeld.
Vanochtend volgetankt met Euro 98. Geen idee of dat uitmaakt. Voor mijn gevoel is de warmte er af en toe wel maar ook niet altijd.
Ik rijdt overigens met lange spijkerbroek met daaroverheen een motorbroek. Ook draag ik Daytona motor laarzen.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Ze gaan je verschikkelijk uitlachen hier in Spanje. 8)
Zelfs policia local gaat in overhemt :schater:
Handschoenen en helm zijn verplicht.
( maar vanaf 25ºC ) zie ik veel zwaaien zonder. :shock:
Nederlanders zijn oververzekerd, en dat is een feit.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1928
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Calimero »

Ik vraag mij af of ze nog steeds zo verschrikkelijk lachen wanneer ze een deel van hun velletje op het asfalt hebben achtergelaten bij een ongeval.

Voorkomen is beter dan genezen!
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Ik heb ook altijd een jas aan ( ook al is het een doorwaai jas )
Maar ik verbaas me altijd hoe luchtig ze hier rondrijden.
En inderdaad; mooier wordt je niet na wat schuurwerk O:-)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

Tulipan, dragen ze daar ook vesten?
dat is en blijft het grootste "probleem" mijn steek/kogelwerende vest onder mijn jas. jas en broek is doorwaai, maar de romp is goed in "plastic" verpakt
MaartenK
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 31-08-2025, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door MaartenK »

Ja dat vest komt niks doorheen. Ik zag rugprotectoren die een beetje doorwaaien. Richa Viper Air. Misschien kan je die onder je vest dragen. Dan zit het vest niet strak op je huid. Of misschien iets anders stevig mesh-achtig.
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

goed idee. alleen als ik denk aan hoe mijn vest zit op warme dagen, zonder motor (of te wel als bovenste laag) heeft dat weinig echt effect. die vesten hebben dat ingebouwd, mijn motor vest is z n dun zwart ding.

Ik heb een principe akkoord om te kijken naar een koelvest O:-)

maar dan ben ik nog niet van die warmte op mijn been af, die is fysiek van de motor.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Sgtmeat schreef: do 28-05-2026, 19:33 Tulipan, dragen ze daar ook vesten?
dat is en blijft het grootste "probleem" mijn steek/kogelwerende vest onder mijn jas. jas en broek is doorwaai, maar de romp is goed in "plastic" verpakt
Vesten zullen maar weinigen hier kennen, :shock:
Vorig jaar met ons kleine buren clubje meegereden met het jaarlijkse motortreffen
van een club in de buurt, organisatie melde 200 motoren.
( dat nooit meer want bij een stop sta je lang te wachten voor een koffie of frisdrank ) :roll:
Tel even hoeveel er eigenlijk een jas aan hebben als we vertrekken.....( ik rij bij de laatste 10 )
Let even bij de groepsfoto hoeveel er een korte broek aanhebben. OK het ging niet hard en was warm
noticia_32514 (1).jpg

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

haha ik bedoel draagt de lokale bromsnor een steek/kogelwerend vest :schater:

geen leren fan shirts :schater:
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Niet nodig hier heeft de politie nog gezag O:-)
Niet zoals de praatclubjes in Nederland ( met thee ) :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Sgtmeat »

ik voel me beledigd :cry:



:schater: nee hoor ik spreek geen spaans, maar ik krijg graag inspiratie op spaanstalig social media O:-)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Een voorbeeld wat er vorige week op Bilbao luchthaven voorviel.
Geen agent wegduwen, want dat heeft cosequenties :D
Bilbao Politie
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Dascher
Berichten: 146
Lid geworden op: di 09-04-2019, 05:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2021
Woonplaats: Gaanderen

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Dascher »

Heel goed, geen respect dan komt de man met de hamer net als in Duitsland met de grune einzets.
En dan achteraf niet lopen zemelen en kamervragen stellen, dit was volkomen terecht.\Ik mis in Nederland het respect voor onze hulpverleners, ik heb dat nog wel maar ben 53 dus dat zal wel een generatiedingetje zijn.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Nuh, in Nederland trekken ze zwangere vrouwen tegen de grond om niks.
En ik zou nu een mening kunnen geven, maar doe het niet
Nederlandse politie

Context
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7775
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Iron Horse »

Laten we het houden bij het onderwerp, namelijk de "Warmte huishouding van de 800". Voor je het weet belanden we in een ongewenste (politieke) discussie.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: warmte huishouding van de 800

Bericht door Tulipan »

Sorry :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Plaats reactie