100 - 80/20 of toch 50/50 ???

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Sgtmeat »

leden, ik heb een vraag waar ik nergens een voldoenend antwoord krijg, dus richt ik me aan jullie :mrgreen:

zoals meniggeen weet rijdt ik buiten prive, ook zakelijk een Vstrom, een "gewone" 800.

een aantal motor sleutel boeren de vraag gesteld; "wat is nou een goeie "in between" band, omdat ik tijdens de dienst nog wel eens gras meeneem, stukje gravel (repac), in ieder geval meer dan verwacht onverhard."

alleen, ik krijg telkens een antwoord wat er op neerkomt dat voordelen niet opwegen tegen de nadelen.... en daar leg ik me dan weer bij neer uit onwetendheid. tot ik weer geconfronteerd word met het groen en bruin in deze mooie gemeente... ipv van alleen maar grijs.

wat is jullie visie hier op?
ps. ondertussen heb ik er al spijt van dat ik toch niet voor de DE ben gegaan, maar dit schip is voorlopig weggevaren.
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 535
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT | V-Strom 1050 XT | BWM R1300 GS
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Emile »

Ik ben langzaam opgeschoven van 90/10 naar 40/60. Niet alles op de V-Strom, maar vergelijkbare motoren.

Michelin Anakee Adventure: Vervelend luidruchtig
Dunlop Trailmax Mission: Doet het goed (en lang) op het asfalt en ook leuk in terrein. Wel een wat zware band (niet echt gemerkt)
Dunlop Trailmax Raid: Beter offroad, maar korte levensduur
Metzeler Karoo 4: Teveel van het goede (valt onvoorspelbaar in de bocht bij lage snelheden)

Ik zou je wat dat betreft de Dunlop Trailmax Mission aanraden. Modder (en gras) kom je er niet lekker mee door, maar geeft wel extra grip op gravel en je kan er ook prima bochtjes mee draaien op het asfalt (ik reed er niet langzamer mee dan straatbanden).
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: https://motorcycleadventures.eu/
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Sgtmeat »

bedankt voor je reactie Emile :worship:

levensduur is van mindere waarde in deze zoektocht omdat de baas betaald en ik geen toertochten ermij ga rijden van enkele duizenden kilometers.
per dienst een 100 tot 150 km. Dit wordt gecompenseerd door het breder en adequater in kunnen zetten.

voorbeeld van wat kan gebeuren en wat dankzij de droogte te doen was.
[YouTube]https://youtube.com/shorts/D47n403piDE? ... kaBWq-mKva[/YouTube]

Als ik Chatgpt moet geloven zitten er nu Dunlop Trailmax Meridian banden op, ken het nu even niet controleren. Ik vind het vooral voor, soms gevaarlijk zoekerig. heb me al een paar keer laten verrassen, gelukkig zonder kleerscheuren.
Achter ken ik goed opvangen/compenseren :-)}

je zegt van 90/10 naar 40/60, even voor de leek, dat is straat/niet straat verhouding, of andersom :?:
de Meridian blijkt een 80 20 band te zijn, dus wat is het "offer" dat er van komt. Hoeveel vermogen verlies ik, tot het .ooo.hoe verwoord ik dit tactisch..... veilig en snel verkleinen van de afstand tot mijn voorligger, die dat niet wil O:-)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 3144
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Tulipan »

Tulipan schreef: wo 05-05-2021, 18:52 Yup, na de Dunlop TR91 nu voor de tweede maal Dunlop Trailsmart. :duim:
Waarom een band die vertrouwen geeft veranderen voor een ander merk. :worship:

Heb wel altijd de druk voor op 2.5 en achter 2.8 ( op vakantie 3.0 )
Ze hebben me nog nooit in de steek gelaten, ook niet bij regen.
Voldoende grip als ik hier weer eens op gravel terecht kom.
En vangen prima de gaten in het asfalt op die je hier vaak tegenkomt
Slijten minder dan de oude TR91,

https://ridermagazine.com/2017/04/27/du ... es-review/
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 535
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT | V-Strom 1050 XT | BWM R1300 GS
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Emile »

Dunlop Trailmax Meridian is idd 80 weg, 20 offroad (als ik het profiel zie zou ik eerder 90/10 zeggen overigens)

Vanaf 50/50 ga je echt inleveren op weg prestaties. Tot de 50/50 is het allemaal prima te doen op de weg en steeds beter op offroad.

En iedere 2500 km wisselen? Je moet er maar zin in hebben. Sta ik 6x per jaar bij de bandenleverancier, daar heb ik geen zin in ;-)
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: https://motorcycleadventures.eu/
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Sgtmeat »

voorlopig staat er nog geen 8000 op en heb al een nieuwe voor en achterband moeten doen vanwege "scherpe voorwerpen", daarom klintk de Dunlop Trailmax Mission intressant, schijnt wat robuuster te zijn.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 5016
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door RedStrom »

De bekende Pirelli’s zijn prima banden voor op de weg en alles wat niet modder of mul zand is.
Die had ik op de Tenere.
Daarna ben ik overgestapt op Motoz GPS banden.
30000 km en heel goed op de weg en er naast.

Zondag stukje zandweg gedaan op de Strom met A41 banden. Dat viel best mee, tot het zand te mul werd.
Maar beetje harde ondergrond kan die band wel hebben.
Die Pirelli STR gaan overigens ook wel 15000 km mee.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024)
, DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Sgtmeat
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 14-02-2025, 17:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A Black Rhino + Vstrom 800 HH edition
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: 100 - 80/20 of toch 50/50 ???

Bericht door Sgtmeat »

gisteravond geholpen met een urgente vermissing, politie had geen motor beschikbaar en bovendien kunnen die zware 1250 niet wat ik kan met de strom. Repac/grind en droog gras ging prima, zit hem vooral in de controle van de gas imput. Maar daar waar ik het bos in ging en er nog stukken "vochtig" waren, heb ik moeilijke momenten gehad. zitten nu Trailmax Meridian onder ben ik achter.
Plaats reactie