Voorvork keerringen...en poten

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MAMOM
Berichten: 53
Lid geworden op: za 22-07-2017, 18:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2009

Voorvork keerringen...en poten

Bericht door MAMOM »

Bij de beurt in april bleek dat de keerringen van de voorvork moesten worden vervangen. Ze zouden ook naar de voorpoten kijken. Op t oog leken ze nog goed, maar helaas...toch groeven.
Alles moest toch uit elkaar (ook voor nieuwe voorband en remblokken) en zonder vervanging konden ze niet garanderen dat nieuwe keerringen niet zouden lekken.
Schrok wel van de kosten, maar die blijken na vergelijking met andere merken nog mee te vallen. Toch vond ik 250 euro per 'ijzeren pijp' best veel. Met band en blokken was ik 1100 euries kwijt, naast de gewone onderhoudsbeurt dus.
Ze waren wel verbaasd, gelet op de leeftijd en km-stand: 15 jaar oud, 27000 km.
Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1544
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorvork keerringen...en poten

Bericht door Calimero »

Ik ben het archief eens ingedoken om te kijken wat ik terug kon vinden over de binnenbuizen van mijn DL650 uit 2013.

Omdat ik last kreeg van een lekke keerring en de binnenbuizen niet meer helemaal glad te krijgen waren heb ik deze bij Bas (Hyperpro Alphen) laten vervangen. Dit was bij een kilometerstand van 114.680 km om precies te zijn. Er zijn toen after market binnenbuizen ingegaan die er nu al weer zo'n 191.000 km inzitten en er nog steeds prima uitzien. :duim:

Op 30-12-2017 was de totaalprijs van die twee binnenbuizen € 334,00. Wat ze nu zouden kosten weet ik niet, maar als ze nu net zo duur zouden zijn als die van jou praat je over een prijsverhoging van 50% in 7 jaar. :roll:

Als bijzonderheid kan ik vermelden dat ik het hele jaar doorrij (ook door de pekel), maar de buizen ter bescherming wel voorzien heb van neopreenhoezen. Ook wordt de voorvork regelmatig door Hyperpro onderhouden (5x sinds de montage van de nieuwe binnenbuizen) waarbij ook de binnenbuizen nagekeken worden.
Verleden maand is dat voor het laatst gebeurt en ik kan volgens Bas nog wel even verder met deze binnenbuizen :-)}
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
MAMOM
Berichten: 53
Lid geworden op: za 22-07-2017, 18:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2009

Re: Voorvork keerringen...en poten

Bericht door MAMOM »

Hi Calimero, dank je voor t opzoeken. Die 50% in 7 jaar zou me niet verbazen, als ik zie wat er allemaal duurder is geworden.
Met 2-3000 km per jaar kom ik niet zo vaak bij de garage; anders was t misschien eerder opgevallen. En heb zelf ook niets aan preventie gedaan. Zal maar zo denken: hij kan er nu weer 15 jaar tegenaan.
Vorige maand was ik ook al de pineut met mijn hobby-auto. Ook een paar lekke pakkingen. En bouten die niet los gingen of afbraken. Was ook weer ruim 2x normale beurt :(
Eind deze maand moet de DD ook nog voor een beurt... :cry:
Gebruikersavatar
Turbodesk
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 17-10-2021, 22:54

Re: Voorvork keerringen...en poten

Bericht door Turbodesk »

Twee jaar geleden bij Baboon in Ureterp een nieuwe voorpoot gekocht. Was een heel stuk goedkoper. Nieuw trouwens niet 2e hands.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 09-07-2023, 19:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2018)

Re: Voorvork keerringen...en poten

Bericht door EL SCORPIO »

bij baboon nu voor mijn DL1000 van 2018 kost een nieuwe binnenpoot 200,95 euro per stuk zie ik.
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 277
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: Voorvork keerringen...en poten

Bericht door Frits Bos »

Wat ik zelf doe als de keringen aan hun eind ouderdom kleine droogte scheurtjes en de boel licht toch uit elkaar opschuren met water proef schuurpapier korrels 1000 of fijner .

Lekker schuren met veel water je haal de roest pitjes weg en andere onrechtmatige heden over de volledige lengte voelt ook lekker glad
droog maken en inspuiten met wd40 of iets dergelijks kuiltje en sleuven maak ik me niet zo druk over in 80 % procent gaat het nog eigenlijk nog zeer goed .

Zeker gezien de km stand die jij maakt :D natuurlijk aan jouw de keus of je het toch wil vernieuwen :duim:
los van de insecten en straat vuil wat je toch regelmatig moet schoonmaken om behoud van je keringen zeker goed te houden .
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Plaats reactie