DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M-71
Berichten: 34
Lid geworden op: za 18-03-2023, 21:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Regio Amsterdam

DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door M-71 »

Hallo Allemaal,

Ik heb mijn V-strom nog niet zo lang dus geen idee wat "normaal" is erbij. Ook ben ik geen techneut maar ik leer altijd graag wat bij voordat iets een probleem wordt ;)

Mijn v-strom 650 uit 2004 heeft in ieder geval vanaf het begin al dat ie bij een koude start net onder of op de 1000rpm zit. Hij reageert wel gewoon op gas en je kan vrijwel direct wegrijden. Na enkele minuten als de motor warmer is draait hij rond de 1400-1500 rpm stationair.

Ook heb ik de indruk dat ik af en toe onder het rijden de brandstofpomp hoor zoemen, lijkt op het geluid wat je ook hoort als je het contact aanzet alleen dan constant en niet even een paar seconden, verder onder het rijden geen verschil in response ofzo..vind het alleen vreemd dat ik dat af en toe (lijk?) te horen.

Nu had ik vandaag dat hij na een koude start afsloeg zodra ik gas gaf. Geen reden tot paniek, hij startte daarna, wel ietsje slechter dan normaal maar niet ernstig, maar ik ging toch even zoeken op het forum en twijfel nu.

Ik kwam topics tegen van mensen die juist een hoger toerental hebben bij een koude motor...das best gek dan toch?

Ook kwam ik tegen over stationair toerental bijstellen met dat schroefje, maar is dat voor koude of warme motor dan? of beiden?

Is het normaal dat ie rond de 1000 zit bij koude start en dan naar rond de 1500 gaat als ie warm is?
Gebruikersavatar
Sufos
DL1000 berijder
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
Woonplaats: 52.268012, 6.196773

Re: DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door Sufos »

Ik heb er nooit op gelet maar 1000t/pm lijkt me stationair redelijk normaal, koude motor misschien iets meer. Stationair bijstellen met een schroefje is voor een carburateur. Toerental te hoog kan als oorzaak hebben een vervuild gasklephuis.
Gebruikersavatar
M-71
Berichten: 34
Lid geworden op: za 18-03-2023, 21:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Regio Amsterdam

Re: DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door M-71 »

Bij mij draait ie dus met een koude motor ca 500 toeren lager stationair dan bij een warme motor.

Dat van het schroefje staat hier oa.
https://forum.v-strom.nl/viewtopic.php ... e#p227809
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1521
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door Calimero »

Mijn 650 uit 2013 draait wanneer ik hem net start +/- 1.900 tpm. Na een seconde of 10 à 15 draait hij +/- 1.400 tpm.

De motor is altijd dealer onderhouden en wordt dus ook door de dealer afgesteld.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5044
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door Sparkle Black Peter »

Koud zou de motor eigenlijk een hoger toerental moeten draaien. Zie het als een motor waar nog een handchoke opzit. Als je de choke gebruikt gaat de motor meer toeren draaien. Wordt nu automatisch geregeld. Rpm zou koud hoger zijn dan bij een warme motor. Rpm zit bij een warme motor rond de 1300Rpm.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: DL650 2004 stationair koude vs warme motor

Bericht door Bob »

Als ik jouw verhaal zo lees is zou ik me er niet te druk om maken. De motor start en rijdt goed zeg je.

Mocht je er toch iets mee willen doen, kijk dan eens wat de staat van je gasklephuizen en inlaatrubbers is.
Er bestaat een kans dat er door de jaren heen vervuiling in zit óf misschien dat de secundaire gaskleppen niet helemaal soepel meer draaien.
Als je besluit dit te onderzoeken dan link ik hieronder een video waarin de procedure beschreven wordt:

https://www.youtube.com/watch?v=LYM-80q ... SVRoquetta

Voor wat betreft het geluid dat je hoort in de tank verwacht ik niks geks. Tijdens het draaien van de motor hoort deze te draaien en ik kan me voorstellen dat je deze onder bepaalde omstandigheden zou kunnen horen. Wat helpt is voldoende brandstof in de tank houden (zo min mogelijk op reserve rijden) zodat het geluid iets gedempt wordt door de brandstof.
Plaats reactie