achter/remlicht leds

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Blueberry

achter/remlicht leds

Bericht door Blueberry »

beste medestrommers,

Onlangs heb ik 1 ledcombi 5/21 watt gekocht voor de achterlichten, helaas koste dit mij 4 zekeringen, daar het niet werkte.

Op de netvoedig doet ie het perfekt!

heeft iemand de oplossing???????

ps ik heb er pas 1 gekocht dus het kan misschien in de paralel schakeling kunnen zitten of heeft iemand het al werkend ?

bleuberry
Bandit

Bericht door Bandit »

Misschien (niet lachen) :lol: een te lichte zekering? Hoe is de "HO-houder"groep nu afgezekerd ?
Wat schrijft de fabrikant van de nieuwe unit voor?

Ik ben benieuwd.

Groetjes Bandit (Toon)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Netvoeding ?????
Neem je een aggregaat mee............ :wink:

(Vraagt mijn electricien/zoon) :roll: :roll:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je kunt hem natuurlijk even buiten de motor thuis of in de garage op een netvoeding (of oplaadapparaat, als die voldoende stroom levert) TESTEN. Anders wordt het snoer tijdens het rijden wel erg lang. 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
LeChef

LED lichten...

Bericht door LeChef »

Hoi,

Heb je ook een voorschakelweerstand in schakeling opgenomen? Of zit die in de schakeling ingebouwd? Zo niet dat kan dat de oorzaak zijn dat de zekeringen doorslaan. Gewoon de wet van Ohm toepassen. V=I x R [V=voltage in volt. I=stroom in ampere, R = weerstand in Ohm]. Neem de electrische data van je achterlicht erbij, maak de som en kijk wat de stroom is. O ja, ook de + en de - aansluiting van het achterlicht gecontoleerd? Succes...

Groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je zou echter denken dat 21/5 Watt ook 21/5 Watt is. Dan lijkt me dat je daarmee hetzelfde vermogen trekt. Als die voorschakelweerstand er niet inzit is dat wel erg gebruikersonvriendelijk bij het uitwisselen door een beetje leek op het gebied van de elektrotechniek. En de plus en min zou je toch ook niet mogen kunnen omwisselen bij een lampfitting of eensoortig te monteren stekker.

Welke zekering(en) vlogen eruit? En welk type/merk achterlichtcombinatie heb je gekocht?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Voor de duidelijkheid : het is een fitting met daarop een aantal leds met schakeling 5 en 21 watt gekocht in auto-shop voor 8 euro.

Het werkt wel op mijn 12v 5 ampere netvoeding, doch niet bij de motor.

Eerst geprobeert met 15 amp. zekeringen, deze knalde eruit, daarna met 25 amp toen sloeg zelfs de centrale (30 amp ) door.

wie het snapt mag het zeggen ! :?:

bleuberry
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

bleuberry schreef:
Eerst geprobeert met 15 amp. zekeringen, deze knalde eruit, daarna met 25 amp toen sloeg zelfs de centrale (30 amp ) door.
Afgezien van het feit, dat ik de oplossing zo ook niet direct zie, het is soms wat moeilijk zonder erbij te zijn, mag je NOOIT een zekering zomaar door eentje van een grotere waarde vervangen. Je hebt geluk gehad dat je hoofdzekering er uitknalde. Die zit er dus niet voor niets in. Zou die er niet hebben gezeten zou je hele kabelboom de fik in hebben kunnen gaan.

Het is een oud gezegde, maar "meten is weten". Dus kijk eens welke weerstand die ledcombinatie heeft en reken dan volgens het voorbeeld van Gabby uit of je inderdaad het juiste vermogen trekt. Dat hij het met die 5 Amp voeding wel doet zegt niet alles. Het kan best zijn dat de spanning behoorlijk in elkaar zakt en hij toch nog brandt.

En controleer even of de contacten van de ledcombi ook daadwerkelijk het juiste contact maken en geen kortsluiting. (Zonder de spanning erop te zetten, contact uit dus!)

Maar het blijft moeilijk op een afstand. Succes. Misschien heeft Scottie nog een briljant idee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Als je er een 30 ampère zekering uit blaast kan het niet anders als dat je volle sluiting maakt :!: Mogelijk wijkt het voetje van de lamp af en veroorzaakt het sluiting in de fitting?

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ter vergelijking eens zo'n "lamp" bij Halfords bekeken, en daar is echt niks vreemds aan te zien. 1 op 1 uitwisselbaar. Er zal toch iets anders aan de hand zijn dan het "gewone". Ik ben benieuwd naar de resultaten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Al iets van bekend?????
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

best ijzer edel dier,


ik ben er verder niet mee bezig, ga het ledjes-ding nog wel in de auto proberen zodra ik voldoende zekeringen op voorraad heb.

hou je wel op de hoogte

robert
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

AfbeeldingAfbeelding
Ik ben benieuwd of straks de zekeringen in je auto er ook uitspringen. 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb zojuist een stuk op http://www.motor-forum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zitten lezen n.a.v. een "derde" remlicht dat ik in de middagpauze bij Motoport zag. Opzich wel een aardig stuk om te lezen en direct een reden het niet aan te schaffen. Zie voor directe link hier: http://www.motor-forum.nl/forum/topic/28002" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar daar gaat het in dit topic niet over. Wat me opviel was de opmerking die iemand maakte dat door zo'n geconstrueerd alternatief LED-licht je kentekenplaat niet meer wordt verlicht. Omdat die lamp hier uit een autozaak kwam is de kans dus bijna 100% dat je daar ook mee te maken krijgt. De LED's hebben de eigenschap om nauwelijks opzij te schijnen. Dus dat kan zeker met een lamp bedoeld voor een autoachterlicht een probleem opleveren. Ze staan ook in het boek van Hein Gericke, dus misschien dat er daar wel rekening mee gehouden is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Peter

Achterlicht

Bericht door Peter »

Ik heb met aandacht de stukjes gelezen, zoals de wet van Ohm.
Dat moet zijn U = I X R.
Maar meten hoeft niet want je heb alle gegevens, Kijk maar:

P staat voor vermogen dat is 21 Watt of 5 Watt
P = U X I dus 21 = 12 X 1.75 dus de stroom die er loopt wanneer er geremt wordt is dus 1.75 Ampere.

De lamp verkeerd erin doen kan vaak niet omdat de 2 pennetjes van de bajonetsluiting niet op dezelfde hoogte zitten.
Anders zou bijv. je gewone achterlicht zo vel gaan branden als je remlicht.

Wat ik verder wil opmerken dat Led's heel weinig verbruiken, veel minder dan een gloeilamp.

Peter.[/b][/quote]
Pale Rider

Re: Achterlicht

Bericht door Pale Rider »

Peter schreef:...............dus de stroom die er loopt wanneer er geremt wordt is dus 1.75 Ampere.

Wat ik verder wil opmerken dat Led's heel weinig verbruiken, veel minder dan een gloeilamp.
Maar je hebt toch net voorgerekend dat er 1,75 ampere wordt afgenomen oftewel 21 watt? Dus net zoveel als een normale lamp :!:

Bedoeld wordt waarschijnlijk dat de lichtopbrengst vergelijkbaar is met een lamp van 21 watt. Leds verbruiken uiteraard aanzienlijk minder. Een goed aangesloten 'ledlamp' kan dus nooit zorgen voor doorgeslagen zekeringen.

Tom.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

hoi,

Inmiddels ook in mijn auto geprobeert, hier deed hij helemaal niks, dus ding maar terug gebracht naar de verkoper.

Inmiddels met ander projektje begonnen, H-G alarm ingebouwd, en hierop blauwe strook knipperende leds opgezet, als het alarm nu afgaat wordt er tenminste sneller op geregeert dan bij alleen het alarm (knipper)licht hoop ik.

Ik ga tzt nog een ander merk proberen voor het achterlicht, hierop zit in het midden een grote rode led om ook van de zijkant zichtbaar te zijn.
(kost € 7.95 bij halfords)

hou jullie op de hoogte!

Bleuberry
Peter

Bericht door Peter »

Hallo Tom,

Nog even terugkomend op de vraag.
Het voorbeeld wat ik gaf was van een 21/5 Watt gloeilamp, wanneer er geremt wordt loopt er een stroom van 1,75 Amp.
Bij een Led zal dat veel kleiner zijn.
Onthoud dat de stroom te maken heeft met de weerstand.
Kleine weerstand is grote stroom, grote weerstand is kleine stroom.
Als de zekering doorgaat is de stroom dus te groot maar dat zal iedereen begrijpen.
De verbruiker heeft een bepaalde weerstand, bv de gloeidraad van de lamp.

Peter
Blueberry

Bericht door Blueberry »

hoi,

Kwam er vandaag achter dat het rotte led-remgeval ook mijn achterlicht van de auto ontregelt heeft, gelukkig alleen maar een zekering/lampje.


Mochten er er strommers rijden met afwijkende verlichting met of zonder leds rondrijden, laat mij even weten.

Plaats eventueel een foto erbij. :lol:

De witte knipperlichten heb ik gezien, deze zijn al perfekt !

bleuberry
Corre

Bericht door Corre »

in geval met led verlichting ik heb nu al een paar dagen led achterverlichting met stoplicht.
deze heb ik gekocht bij ataf in wommelgem (belgie).
ze zitten zoals een normaal lampje in de orgineele zitting van de gewoone achterverlichting
het ziet er uit zoals op de link hieronder maar ik heb een gewone lampzitting.

http://vstrom.info/vsri-gallery/gallery ... cs?page=16" onclick="window.open(this.href);return false;


mijn foto's staan er op.
http://users.skynet.be/vlaanderen/frank/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie