OBD II
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
OBD II
Voor wie niet weet wat OBD is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
De oudere (<2018) modellen hebben een Suzuki SDS aansluiting waarmee de computer uitgelezen kan worden. Middels module kun je dan allerlei zaken zoals fout codes etc lezen / insteller / wissel.
Denk hierbij aan :
https://www.healtech-electronics.com/products/obd/
Deze module heb ik zelf en werkt voor alle Suzuki's van 2003 t/m 2017 perfect. Aansluiten, sleutel omdraaien en je kunt alles uitlezen.
Tot mijn stomme verbazing werkte dit op mjn DL650 2018 NIET. Suzuki kent inmiddels SDSII. Deze communiceert op een andere manier. Dus de " oude" module SDS is niet te gebruiken voor de nieuwe modellen.
Inmiddels heb ik me erin verdiept en het blijft dat de motor fabrikanten door EU gedwongen zijn universeel OBD te implementeren. Dit bracht mij ertoe een poging te wagen mijn OBD II aparatuur aan te sluiten op de motor en eens kijken of ik het werkend krijg. Dat is gelukt
Volgens volgende aansluiting :
Uiteindelijk zo'n kabel gemaakt:
Als je zelf gaat knutselen: LET op dat je de draden goed aansluit. Bij foutief aansluiten kun je OF je OBD apparaat OF de ECU op blazen.... Vraag me niet hoe ik dat weet.
Je kunt nu met standaard OBDII apparaat je motor uitlezen en fouten resetten. Afhankelijk van hoe duur OBD II apparaat je kopt kun je ook zaken zoals ABS / ESP regelen.
Succes!
https://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
De oudere (<2018) modellen hebben een Suzuki SDS aansluiting waarmee de computer uitgelezen kan worden. Middels module kun je dan allerlei zaken zoals fout codes etc lezen / insteller / wissel.
Denk hierbij aan :
https://www.healtech-electronics.com/products/obd/
Deze module heb ik zelf en werkt voor alle Suzuki's van 2003 t/m 2017 perfect. Aansluiten, sleutel omdraaien en je kunt alles uitlezen.
Tot mijn stomme verbazing werkte dit op mjn DL650 2018 NIET. Suzuki kent inmiddels SDSII. Deze communiceert op een andere manier. Dus de " oude" module SDS is niet te gebruiken voor de nieuwe modellen.
Inmiddels heb ik me erin verdiept en het blijft dat de motor fabrikanten door EU gedwongen zijn universeel OBD te implementeren. Dit bracht mij ertoe een poging te wagen mijn OBD II aparatuur aan te sluiten op de motor en eens kijken of ik het werkend krijg. Dat is gelukt
Volgens volgende aansluiting :
Uiteindelijk zo'n kabel gemaakt:
Als je zelf gaat knutselen: LET op dat je de draden goed aansluit. Bij foutief aansluiten kun je OF je OBD apparaat OF de ECU op blazen.... Vraag me niet hoe ik dat weet.
Je kunt nu met standaard OBDII apparaat je motor uitlezen en fouten resetten. Afhankelijk van hoe duur OBD II apparaat je kopt kun je ook zaken zoals ABS / ESP regelen.
Succes!
TL1000 forever
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: OBD II
Hogere kunde. Ik weet niet eens wat voor kunde.
Ik heb een foutieve aanduiding op het display van mijn versnelling. Waarschijnlijk is de sensor onderin het blok stuk.
Weet jij toevallig of dit middels jou kabel uit te lezen en eventueel te resetten? Als je snapt wat ik bedoel.
Gaat om een 1000 uit 2014 met hele mooie handkapleds.
Ik heb een foutieve aanduiding op het display van mijn versnelling. Waarschijnlijk is de sensor onderin het blok stuk.
Weet jij toevallig of dit middels jou kabel uit te lezen en eventueel te resetten? Als je snapt wat ik bedoel.
Gaat om een 1000 uit 2014 met hele mooie handkapleds.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: OBD II
Goed bezig hoor
Voor een 2002 model heb je dit denk ik nog niet hè?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Voor een 2002 model heb je dit denk ik nog niet hè?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Have a good time all the time
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: OBD II
Voor het schema moet je wel lid zijn van het Duitse V-Stromforum anders gaat het niet lukken. Dat is gewoon dezelfde OBD II die ik voor de auto gebruik neem ik aan. Alleen dus een aangepaste stekker maken. That's it? Heb wel geen V-Strom meer maar bij andere motorfietsen zal het dan ook wel lukken.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: OBD II
Ik heb afbeelding even extern gehost
Je kunt dus gebruik maken van een standaard OBDII apparaat. Die zijn er al vanaf zo'n 30 euro.
Een werkende is bv de Autel AL319. Ik heb zelf een Autel MS509, deze is alweer wat jaartjes oud, maar werkte prima.
Werkt dus voor de 650 en 1000 vanaf 2017
Groetjes Marc
Voor wat betreft de versnellingschakelaar, resetten heeft niet veel zin. Vrijwel altijd gewoon de schakelaar vuil / versleten.
Marc
Je kunt dus gebruik maken van een standaard OBDII apparaat. Die zijn er al vanaf zo'n 30 euro.
Een werkende is bv de Autel AL319. Ik heb zelf een Autel MS509, deze is alweer wat jaartjes oud, maar werkte prima.
Werkt dus voor de 650 en 1000 vanaf 2017
Groetjes Marc
Voor wat betreft de versnellingschakelaar, resetten heeft niet veel zin. Vrijwel altijd gewoon de schakelaar vuil / versleten.
Marc
TL1000 forever
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: OBD II
Hier een AL519.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sufos
- DL1000 berijder
- Berichten: 366
- Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
- Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
- Woonplaats: 52.268012, 6.196773
Re: OBD II
Die van mij komt van Ali en de prijs was minder dan €3. Werkt perfect in combinatie met de app Torque. Afgelopen zomer in Frankrijk nog een eigenaar van een BMW ( auto ), heel blij gemaakt. Kon het allemaal niet geloven dat uitlezen en dat het zo makkelijk gingF2ride2001 schreef: ↑ma 07-10-2019, 20:51
Je kunt dus gebruik maken van een standaard OBDII apparaat. Die zijn er al vanaf zo'n 30 euro.
Marc
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: OBD II
Kun je alleen lezen of ook ook schrijven met zo’n ding?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: OBD II
Je kunt er de foutcodes mee resetten. Maar houd er rekening mee dat er dan vaak wel eerst weer een 100~150 kilometer (verschilt per voertuig) een leertraject voor de ecu gestart wordt voordat alles weer normaal is.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sufos
- DL1000 berijder
- Berichten: 366
- Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
- Mijn motor is een: V-Strom 1000 L8
- Woonplaats: 52.268012, 6.196773
Re: OBD II
Storingen uitlezen en resetten en daarnaast ook nog eens het uitlezen van realtime information.
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: OBD II
Is een beetje afhankelijk van hoeveel modules de fabrikant heeft vrijgegeven voor control.
En is ook afhankelijk van hoeveel modules je OBD apparaat kan uitlezen / aansturen.
Zover ben ik nog niet gekomen om dit uit te proberen.........
En is ook afhankelijk van hoeveel modules je OBD apparaat kan uitlezen / aansturen.
Zover ben ik nog niet gekomen om dit uit te proberen.........
TL1000 forever
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: OBD II
Mijn koekblik is en Hyundai Tucson en die heeft de gekke eigenschap dat om de paar maand het motormanagementlampje gaat branden. Met een OBD2-stekken van ome Ali en Torque-app op m’n telefoon kan ik ondertussen tijdens het rijden de foutcode (traag reagerende sensor in de inlaat) resetten. Fluitje van een cent.
De Torque-app heeft naast het resetten van storingen voornamelijk de eigenschap om diverse metertjes te laten zien (van brandstofverbruik, tot acceleratie/ hellingshoeken/ enz. En nu lijkt het me ook wel geinig om eens te kijken wat de motor doet.
Is er ergens ook zo’n kabel als hierboven staat te koop? Ik vertrouw m’n skills niet zo goed dat ik het risico wil lopen een ECU op te blazen, vandaar de vraag.
De Torque-app heeft naast het resetten van storingen voornamelijk de eigenschap om diverse metertjes te laten zien (van brandstofverbruik, tot acceleratie/ hellingshoeken/ enz. En nu lijkt het me ook wel geinig om eens te kijken wat de motor doet.
Is er ergens ook zo’n kabel als hierboven staat te koop? Ik vertrouw m’n skills niet zo goed dat ik het risico wil lopen een ECU op te blazen, vandaar de vraag.
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: OBD II
Inmiddels mijn DL650 vervangen door een DL1050XT. Wat schetst mijn verbazing als de stekker weer anders is geworden
Daar sta je dan met je keurig gefabriekt kabeltje........
Dus flink aan het zoeken geslagen, de stekker uiteindelijk gevonden:
https://www.jst-mfg.com/product/pdf/eng ... a16c1ed2ba
Maar deze is slecht leverbaar in Nederland. Bovendien weet ik de pin bezetting niet. Weet alleen dat pin 1 en pin 3 kortgesloten worden om de motor in dealer modus te brengen.
Verder onderzoeken blijkt dat deze stekker niet specifiek Suzuki is, echter wel specifiek voor de EURO5 norm. Dit blijkt uit de ISO 19689 norm.
Dus verder puzzelen. Dit levert dan wel een correcte kabel op:
https://www.ebay.com/itm/Euro5-OBD2-6-P ... SwDRNemYeT
Of:
https://www.ebay.de/itm/OBDII-6-Pin-auf ... SwpVde~Tj0
Heb beide gekocht om te checken of de pinbezetting gestandaardiseerd is nu. Uit ISO:
Als het binnen is, meld ik me wel weer
Daar sta je dan met je keurig gefabriekt kabeltje........
Dus flink aan het zoeken geslagen, de stekker uiteindelijk gevonden:
https://www.jst-mfg.com/product/pdf/eng ... a16c1ed2ba
Maar deze is slecht leverbaar in Nederland. Bovendien weet ik de pin bezetting niet. Weet alleen dat pin 1 en pin 3 kortgesloten worden om de motor in dealer modus te brengen.
Verder onderzoeken blijkt dat deze stekker niet specifiek Suzuki is, echter wel specifiek voor de EURO5 norm. Dit blijkt uit de ISO 19689 norm.
Dus verder puzzelen. Dit levert dan wel een correcte kabel op:
https://www.ebay.com/itm/Euro5-OBD2-6-P ... SwDRNemYeT
Of:
https://www.ebay.de/itm/OBDII-6-Pin-auf ... SwpVde~Tj0
Heb beide gekocht om te checken of de pinbezetting gestandaardiseerd is nu. Uit ISO:
Als het binnen is, meld ik me wel weer
TL1000 forever
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: OBD II
Kabel is vandaag binnen gekomen, juiste pinout (bovenstaand) gecontroleerd voor de zekerheid (fout = kapot)
Maar klopt helemaal.
Meteen maar even proberen. Eerst op een oude OBD lezer.
Werkt!
Daarna met een serieuze lezer:
Zeker deze, serieuze, OBDII lezer is leuk. Alle modules kunnen gelezen en gereset worden. Moet nog een keer proberen met draaiende motor, maar zo is het al erg mooi. De verbinding komt, door CANbus, supersnel binnen, inclusief frame nummer
Ook de individuele modules, denk aan ABS / EPS / Immobilizer etc komen beschikbaar.
Dus voor iedereen met een DL1050........ Kabel kopen en met OBDII uitlezen ingeval van storing
Maar klopt helemaal.
Meteen maar even proberen. Eerst op een oude OBD lezer.
Werkt!
Daarna met een serieuze lezer:
Zeker deze, serieuze, OBDII lezer is leuk. Alle modules kunnen gelezen en gereset worden. Moet nog een keer proberen met draaiende motor, maar zo is het al erg mooi. De verbinding komt, door CANbus, supersnel binnen, inclusief frame nummer
Ook de individuele modules, denk aan ABS / EPS / Immobilizer etc komen beschikbaar.
Dus voor iedereen met een DL1050........ Kabel kopen en met OBDII uitlezen ingeval van storing
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TL1000 forever