Motor houdt in
- GJP94
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 20-01-2018, 09:21
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2009)
- Woonplaats: 't Harde
Motor houdt in
Hallo,
Zojuist een stukje getoerd met de 650. Ik heb de fiets nu een dikke 2 jaar, en nu sinds een paar weken rijd ik zonder de 25kW module die er vanwege het A2 rijbewijs inzat.
Op de snelweg bij gas verder open dan driekwart verloor ik vanmiddag vermogen. Doorschakelen was de enige optie om nog wat snelheid te houden. In de 6e versnelling vanaf 6000 toeren geen vermogen meer, leek alsof er weer een begrenzer ingreep. Het geluid van de motor kon ik niet helemaal plaatsen, maar het toerental uit het niet terug.
De fiets heeft afgelopen winter een grote beurt gehad, waarbij nieuwe bougies geplaatst zijn e.d.
Ik ben bang voor een probleem met de chip? Ik zag op het forum ook een verstopt benzinefilter voorbij komen als oorzaak voor dit probleem.
Met mijn beperkte kennis in motortechniek ben ik benieuwd of jullie raad hebben.
Motor is een DL650 uit 2009 met ca. 24k op de teller.
Alvast bedankt!
Groeten Gerrit Jan
Zojuist een stukje getoerd met de 650. Ik heb de fiets nu een dikke 2 jaar, en nu sinds een paar weken rijd ik zonder de 25kW module die er vanwege het A2 rijbewijs inzat.
Op de snelweg bij gas verder open dan driekwart verloor ik vanmiddag vermogen. Doorschakelen was de enige optie om nog wat snelheid te houden. In de 6e versnelling vanaf 6000 toeren geen vermogen meer, leek alsof er weer een begrenzer ingreep. Het geluid van de motor kon ik niet helemaal plaatsen, maar het toerental uit het niet terug.
De fiets heeft afgelopen winter een grote beurt gehad, waarbij nieuwe bougies geplaatst zijn e.d.
Ik ben bang voor een probleem met de chip? Ik zag op het forum ook een verstopt benzinefilter voorbij komen als oorzaak voor dit probleem.
Met mijn beperkte kennis in motortechniek ben ik benieuwd of jullie raad hebben.
Motor is een DL650 uit 2009 met ca. 24k op de teller.
Alvast bedankt!
Groeten Gerrit Jan
Groeten,
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2980
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Motor houdt in
Injector reiniger bij de benzinepomp kopen helft in de tank en een rondje rijden.
Elk half jaar en daarna merk ik dat het gas sneller oppakt.
Elk half jaar en daarna merk ik dat het gas sneller oppakt.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- GJP94
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 20-01-2018, 09:21
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2009)
- Woonplaats: 't Harde
Re: Motor houdt in
Bedankt voor de tip, inmiddels meer dan een tank verder maar de problemen houden aan.
Ik heb op een ander forum een zelfde probleem gevonden: https://www.stromtrooper.com/dl650-dl65 ... 0-mph.html
Heb de stroomsnelheid van de brandstof getest volgens een voorschrift uit een ander topic:
1) Minimaal 8L in de tank
2) Slang brandstoftoevoer afkoppelen
3) Passende slang aan de uitgaande koppeling v/d brandstofpomp zetten en in een fles van min. 500ml laten lopen
4) 3 maal de motor op contact zetten en de ECU volledig laten opstarten (tot brandstofpomp stopt)
5) Minimale hoeveelheid brandstof na bovenstaande stap zou 300-350ml moeten zijn, lager dan dit zou op een verstopt hoge druk brandstoffilter wijzen
Over die minimale hoeveelheid brandstof zie ik veel voorbij komen:
168ml per 10sec volgens de handleiding
1200ml per 30sec volgens diverse forums als ideaal
600ml per 30sec begin van merkbare problemen volgens divers forums
Misschien heeft een van jullie dit eens getest?
Bij mij kwam er een krappe 50ml uit de tank na het 5 stappenplan, zeer laag dus. Zou een verstopt filter kunnen zijn (het filter voor de hoge druk, zoals in de afbeelding te zien).
Dit was ook de oorzaak van de problemen in de thread hierboven genoemd.
Morgen even overleg met de dealer, kijken of dit hen bekend voorkomt en wat de opties zijn.
Ik heb op een ander forum een zelfde probleem gevonden: https://www.stromtrooper.com/dl650-dl65 ... 0-mph.html
Heb de stroomsnelheid van de brandstof getest volgens een voorschrift uit een ander topic:
1) Minimaal 8L in de tank
2) Slang brandstoftoevoer afkoppelen
3) Passende slang aan de uitgaande koppeling v/d brandstofpomp zetten en in een fles van min. 500ml laten lopen
4) 3 maal de motor op contact zetten en de ECU volledig laten opstarten (tot brandstofpomp stopt)
5) Minimale hoeveelheid brandstof na bovenstaande stap zou 300-350ml moeten zijn, lager dan dit zou op een verstopt hoge druk brandstoffilter wijzen
Over die minimale hoeveelheid brandstof zie ik veel voorbij komen:
168ml per 10sec volgens de handleiding
1200ml per 30sec volgens diverse forums als ideaal
600ml per 30sec begin van merkbare problemen volgens divers forums
Misschien heeft een van jullie dit eens getest?
Bij mij kwam er een krappe 50ml uit de tank na het 5 stappenplan, zeer laag dus. Zou een verstopt filter kunnen zijn (het filter voor de hoge druk, zoals in de afbeelding te zien).
Dit was ook de oorzaak van de problemen in de thread hierboven genoemd.
Morgen even overleg met de dealer, kijken of dit hen bekend voorkomt en wat de opties zijn.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 10-07-2019, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Groeten,
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Motor houdt in
Wellicht trekt de brandstoftank vacuüm ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Motor houdt in
Probeer eerst maar een een nieuwe filter, tegen die tijd dat mijn motor in winter slaap gaat tank ik altijd een paar tanken dure benzine zonder ethanol en de tank tot de rand vol.
Dit doe ik omdat dit benzine minder snel verouderd en niet gaat vlokken.
Wim.
Dit doe ik omdat dit benzine minder snel verouderd en niet gaat vlokken.
Wim.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Motor houdt in
Benzine gaat niet vlokken, dat doet alleen diesel.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
- Woonplaats: Nijmegen
Re: Motor houdt in
Klopt, in benzine zit geen paraffine.
Ik zet trouwens ook mijn geld op verstopt filter. Trouwens ultieme remedie tegen winterstopproblemen: Gewoon rijden wanneer het kan. Verwarmde handschoenen, goede kleding en zodra het droog en schoon weer is, gas erop!
Ik zet trouwens ook mijn geld op verstopt filter. Trouwens ultieme remedie tegen winterstopproblemen: Gewoon rijden wanneer het kan. Verwarmde handschoenen, goede kleding en zodra het droog en schoon weer is, gas erop!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 12-07-2019, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: Motor houdt in
Injector reiniger bij de benzine voor de winterstop. en nog een keer half jaarlijks en dan tank ik altijd 98 en geen 95 E10,want volgens mijn dealer is de 95 E10 de grote boosdoener voor de injectie.Ik rij nu al 22jaar en 16 motoren verder zo en nog nooit problemen gehad met de injectie of carburator.Natuurlijk als er geen 98 te krijgen is (gebeurt wel in Frankrijk) dan tank ik wel de 95 E5 voor 1keer.
Maar ieder maakt dat voor zich zelf uit.
Ik vind het wel een beetje raar dat de filter verstopt is??? komt toch maar zelden voor.
Greetz
Gerard
Maar ieder maakt dat voor zich zelf uit.
Ik vind het wel een beetje raar dat de filter verstopt is??? komt toch maar zelden voor.
Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Motor houdt in
Bio-ethanol heeft niet de vervelende bijwerking die bio-diesel wel heeft, namelijk de dieselbacterie. Die veroorzaakt sludge en verstopt dan je filters. Dus het verstoppen van een filter bij een benzinemotor met bio-ethanol zal een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld gewoon een vuile tank o.i.d.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- GJP94
- Berichten: 4
- Lid geworden op: za 20-01-2018, 09:21
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2009)
- Woonplaats: 't Harde
Re: Motor houdt in
Inmiddels kwam de dealer met dezelfde conclusie als hier al rondgaat; verstopte filters
Het lage druk filter is makkelijk te vervangen maar is niet afdoende. Omdat het hoge druk filter niet los te vervangen is en de pomp ook flink op z'n falie gehad heeft laat ik de hele unit vervangen. Anders kom je op een dhz project met een extern hoge druk filter, waarvoor je een gat door de unit moet boren en dat gaat me wat te ver. Voor wie dit wel interessant vindt en aandurft : https://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,6105.0.html (mocht je ooit een zelfde probleem hebben). Tank was echter niet ernstig vervuild, dus een boosdoener aanwijzen vind ik lastig. Wat betreft preventie; misschien een flesje injector reiniger per half jaar inderdaad, kan vast geen kwaad.
Dank voor het meedenken allen.
Het lage druk filter is makkelijk te vervangen maar is niet afdoende. Omdat het hoge druk filter niet los te vervangen is en de pomp ook flink op z'n falie gehad heeft laat ik de hele unit vervangen. Anders kom je op een dhz project met een extern hoge druk filter, waarvoor je een gat door de unit moet boren en dat gaat me wat te ver. Voor wie dit wel interessant vindt en aandurft : https://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,6105.0.html (mocht je ooit een zelfde probleem hebben). Tank was echter niet ernstig vervuild, dus een boosdoener aanwijzen vind ik lastig. Wat betreft preventie; misschien een flesje injector reiniger per half jaar inderdaad, kan vast geen kwaad.
Dank voor het meedenken allen.
Groeten,
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
Gerrit Jan
V-Strom 2009 DL650A
Re: Motor houdt in
Goedenmorgen.Dendrummer schreef: ↑vr 12-07-2019, 13:00 Injector reiniger bij de benzine voor de winterstop. en nog een keer half jaarlijks en dan tank ik altijd 98 en geen 95 E10,want volgens mijn dealer is de 95 E10 de grote boosdoener voor de injectie.Ik rij nu al 22jaar en 16 motoren verder zo en nog nooit problemen gehad met de injectie of carburator.Natuurlijk als er geen 98 te krijgen is (gebeurt wel in Frankrijk) dan tank ik wel de 95 E5 voor 1keer.
Maar ieder maakt dat voor zich zelf uit.
Ik vind het wel een beetje raar dat de filter verstopt is??? komt toch maar zelden voor.
Greetz
Gerard
Waar zit trouwens het benzinefilter bij BMW zit hij in de tank ??
Gr..Kees.
Re: Motor houdt in
Er is toch wel iemand op het forum die weet waar het benzinefilter zit ??
Gr..Kees.
Gr..Kees.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 02-06-2020, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Motor houdt in
Google is er niet voor niets, toch? Klik. Staan ook modificaties bij om het extern te maken.
En a.u.b. niet elk bericht quoten maar gewoon reageren met "Plaats reactie". Dat leest voor iedereen wat prettiger. Zie mijn onderschrift.
En a.u.b. niet elk bericht quoten maar gewoon reageren met "Plaats reactie". Dat leest voor iedereen wat prettiger. Zie mijn onderschrift.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Zwabber
- Berichten: 926
- Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
- Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8
Re: Motor houdt in
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel