Slijtage!
Ik heb momenteel 9228 km op de teller staan en men achterband is eigenlijk versleten (diepte groeven op het loopvlak nog 0.9 mm). Ik vind van mezelf dat ik een rustige bestuurder ben en vind daarom dat de band vlug versleten is. Ik zie in dit forum soms berichten van strommers die erg veel kilometers maken met hun achterband. Wat doe ik verkeerd???
Groetjes. Brunkes
Groetjes. Brunkes
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er zo'n grote verschillen zijn t.a.v. de slijtage van banden. Ik heb n.l. nog géén 6000 km gereden, en er zit nog maar 1,5mm profiel op de achterband. Mijn bandenspanning is goed 2,5 bar. Ik moet zeggen dat ik een stevige doorrijder ben, en gebruik kan maken van de Ardennen en de Eifel. Zou het daar dan aan liggen....?
Maar hoe is dit in godsnaam mogelijk.....? Wie weet een eventuele verklaring te geven....?
M.v.g. Stormke
Maar hoe is dit in godsnaam mogelijk.....? Wie weet een eventuele verklaring te geven....?
M.v.g. Stormke
ik heb er nu 19.500 km op zitten en de achterband (BT020 origineel) is zo langzamerhand aan vervanging toe. De slijtblokjes komen in zicht. De voorband is nog prima, dus die laat ik nog maar even zitten.
Ik ben niet echt een racer, hoewel ik wel af en toe lekker bij een stoplicht wil weg trekken. Veel snelweg werk. Eigenlijk alleen maar, percentueel gezien. De achterband is nu goed vierkant en dat merk je goed bij bochten. Ik let altijd heel goed op de bandenspanning maar kan dat zelf ook goed voelen.
Ik ben niet echt een racer, hoewel ik wel af en toe lekker bij een stoplicht wil weg trekken. Veel snelweg werk. Eigenlijk alleen maar, percentueel gezien. De achterband is nu goed vierkant en dat merk je goed bij bochten. Ik let altijd heel goed op de bandenspanning maar kan dat zelf ook goed voelen.
Zojuist even gecheckt: Ik zit vóór op 2,3 en achter 2,8 bar !ferdo schreef:Ik pomp mijn Tourances altijd op tot 2,9 bar achter en voor tot 2,3. Het schijnt dat op de website van Bridgestone een hogere bandenspanning staat dan Suzuki voorschrijft.tatanka schreef:Mijn bandenspanning (achter) is goed 2,5 bar.
In de regen gaat het slijten ook wat sneller.Brunkes schreef:Ik heb momenteel 9228 km op de teller staan en men achterband is eigenlijk versleten (diepte groeven op het loopvlak nog 0.9 mm). Ik vind van mezelf dat ik een rustige bestuurder ben en vind daarom dat de band vlug versleten is. Ik zie in dit forum soms berichten van strommers die erg veel kilometers maken met hun achterband. Wat doe ik verkeerd???
Groetjes. Brunkes
Ik wil ff mijn mening kwijt t.a.v. de slijtage van de achterband.
Ik geloof NIET dat je met een achterbband, een dikke 14.000 km (DL1000) kan rijden. Naar mijn mening gebruik je dan niet het vermogen van de motor e.d. Ik heb nog nooit meer als 8000km met een achterband gedaan. Moet ik wel zeggen dat ik een steviger doorrijder ben, en dat wij niet zoveel flitspalen (ik weet ze grotendeels te staan) e.d. hebben als in het midden van het land....!
Daarbij als je bandenspanningen gaat gebruiken van 2,9 (achterband), terwijl er 2,5 staat voorgeschreven, breng je eigen veiligheid in gevaar! Want een harde band gaat wel langer mee, maar heeft wel véél minder goede weglegging.
M.v.g. Stormke.
Ik geloof NIET dat je met een achterbband, een dikke 14.000 km (DL1000) kan rijden. Naar mijn mening gebruik je dan niet het vermogen van de motor e.d. Ik heb nog nooit meer als 8000km met een achterband gedaan. Moet ik wel zeggen dat ik een steviger doorrijder ben, en dat wij niet zoveel flitspalen (ik weet ze grotendeels te staan) e.d. hebben als in het midden van het land....!
Daarbij als je bandenspanningen gaat gebruiken van 2,9 (achterband), terwijl er 2,5 staat voorgeschreven, breng je eigen veiligheid in gevaar! Want een harde band gaat wel langer mee, maar heeft wel véél minder goede weglegging.
M.v.g. Stormke.
Ff de banddruk en gegevens van Michelin voor de V-Strom (DL1000):
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Anakee 150/70 R 17 69V Anakee 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H Anakee 150/70 R 17 69H Anakee 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Pilot Road 150/70 R 17 69V Pilot Road 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H T 66 X 150/70 R 17 69H T 66 X 2,3 2,5.
M.v.g. Stormke
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Anakee 150/70 R 17 69V Anakee 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H Anakee 150/70 R 17 69H Anakee 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Pilot Road 150/70 R 17 69V Pilot Road 2,3 2,5
DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H T 66 X 150/70 R 17 69H T 66 X 2,3 2,5.
M.v.g. Stormke
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Mijn ervaring met banden is niet zo bijzonder groot, maar toen ik mijn Bandit inruilde met 9500 km op de teller zat er toch echt nog wel voor 5000 km aan profiel op hoor. Wat betreft die verhoging van de bandenspanning heb ik ook zo mijn twijfels. Als je meer grip wilt hebben in het bochtenwerk is juist een iets lagere spanning beter. En bij een hogere spanning met veel snelweg is hij alleen maar eerder voorzien van een plat vlak omdat je een smaller raakvlak met de weg hebt.
Maar zo iedereen het zijne, bij mij gaan de bandjes nog wel eventjes mee. Tegen die tijd staan er nog wel 2 keeer zoveel meningen hier op het forum, zodat ik tegen die tijd ongetwijfeld een goeie keus zal kunnen maken.
Maar zo iedereen het zijne, bij mij gaan de bandjes nog wel eventjes mee. Tegen die tijd staan er nog wel 2 keeer zoveel meningen hier op het forum, zodat ik tegen die tijd ongetwijfeld een goeie keus zal kunnen maken.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik begrijp niet dat bij 8000 km de orginele achterband versleten kan zijn. Banden zitten er nu 13500 op. Voor uitstekende staat, achter kan nog zeker 4000 km (of langer) mee. Heb een sportieve rijstijl. Wel veel snelweg kilometers gemaakt. O.a. ritten naar Italie en Denemarken en Duitsland. Samen goed al voor zeker de helft van deze kilometers. Rij met 2.7 achter en 2.5 voor. Heb er lang over gedaan een plezierige bandenspanning te vinden. Met deze spanning vind ik de motor beter sturen. Grip is naar mijn mening goed. Ook in de regen is met hoge snelheid rijden geen probleem. Ik heb verder de vering achter heel hard staan. Of dit effect heeft op slijtage weet ik niet.
Vandaag een nieuwe achterband op mijn DL1000 laten monteren (14500km).
Wederom een Trailwing. In de werkplaats nog even na gevraagd hoe
hoog de bandenspanning moet zijn.
Voor 2.5 en achter 2.8 (niet hoger dan 3.0).
( Staat trouwens ook op een sticker op het frame )
ps. Dan zat ik met mijn 2.9 nog niet eens zo gek
Groetsels
Wederom een Trailwing. In de werkplaats nog even na gevraagd hoe
hoog de bandenspanning moet zijn.
Voor 2.5 en achter 2.8 (niet hoger dan 3.0).
( Staat trouwens ook op een sticker op het frame )
ps. Dan zat ik met mijn 2.9 nog niet eens zo gek
Groetsels
........ the winner is ......: Toontje
Wow, Toon .... dat zijn nog eens km. standen die de 'statiestieken' aardig (positief) beïnvloeden
Jij rijdt zeker veel 'wheelies', en hoegenaamd géén 'stoppies'
Ff serieus; ik kan nú nog niets zeggen over 'banden-slijtage', want daar is mijn Strom nog te 'maagdelijk' voor.
Wél weet ik, dat sinds ik óók héle hoge km.'s op Bridgestone banden maakte met mijn 'Pan', dat ik ook een 'fan' ben van dit merk.
De 'trailwings' geven mij onder de Strom, met droog weer (heb nog niet met nat weer gereden ) een goed vertrouwen.
Wow, Toon .... dat zijn nog eens km. standen die de 'statiestieken' aardig (positief) beïnvloeden
Jij rijdt zeker veel 'wheelies', en hoegenaamd géén 'stoppies'
Ff serieus; ik kan nú nog niets zeggen over 'banden-slijtage', want daar is mijn Strom nog te 'maagdelijk' voor.
Wél weet ik, dat sinds ik óók héle hoge km.'s op Bridgestone banden maakte met mijn 'Pan', dat ik ook een 'fan' ben van dit merk.
De 'trailwings' geven mij onder de Strom, met droog weer (heb nog niet met nat weer gereden ) een goed vertrouwen.
Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is. Bij Vaak optrekken met behoorlijke power zal de achterband de 10.000 moeilijker halen dan rustiger aan doen.
De vraag is echter hoever iemand doorrijd alvorens de band te verwisselen. Bij warm weer wordt de grens van 1,5 mm al gauw 1 mm. Da's vaak 1000 a 2000 km extra.
Mijn record snel slijten is ongeveer 2000 km.
Dit was met mijn RD500. Nieuwe achterband bij aanschaf van de motor, 2000 km later kwamen er draden doorheen
Dit was een Pirelli Demon nogwat... band.
Sindsdien nooit meer een Pirelli (en RD500) gereden...
(ook vanwege het verbruik van loodhoudende benzine 1:6 tot 1:8 en mengsmering van 10 Euro per liter op 1000 km)
De vraag is echter hoever iemand doorrijd alvorens de band te verwisselen. Bij warm weer wordt de grens van 1,5 mm al gauw 1 mm. Da's vaak 1000 a 2000 km extra.
Mijn record snel slijten is ongeveer 2000 km.
Dit was met mijn RD500. Nieuwe achterband bij aanschaf van de motor, 2000 km later kwamen er draden doorheen
Dit was een Pirelli Demon nogwat... band.
Sindsdien nooit meer een Pirelli (en RD500) gereden...
(ook vanwege het verbruik van loodhoudende benzine 1:6 tot 1:8 en mengsmering van 10 Euro per liter op 1000 km)
Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is.
Daar ben ik helemaal mee eens Scottie.....!
Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. en hoeveel kilometers je achter elkaar rijdt e.d.!
B.v. in de EIfel, Schwarzwald, Dolomieten, slijten de banden naar mijn mening meer, dan b.v. Nederland (het Flitspalen land) omdat ze dan veel warmer worden! Je trekt dan vaker op, remt harder af e.d.
M.v.g. Stormke.
Daar ben ik helemaal mee eens Scottie.....!
Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. en hoeveel kilometers je achter elkaar rijdt e.d.!
B.v. in de EIfel, Schwarzwald, Dolomieten, slijten de banden naar mijn mening meer, dan b.v. Nederland (het Flitspalen land) omdat ze dan veel warmer worden! Je trekt dan vaker op, remt harder af e.d.
M.v.g. Stormke.
Onzin!tatanka schreef:Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is.
Daar ben ik helemaal mee eens Scottie.....!
Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. en hoeveel kilometers je achter elkaar rijdt e.d.!
B.v. in de EIfel, Schwarzwald, Dolomieten, slijten de banden naar mijn mening meer, dan b.v. Nederland (het Flitspalen land) omdat ze dan veel warmer worden! Je trekt dan vaker op, remt harder af e.d.
M.v.g. Stormke.
In bergachtig gebied gebruik je de banden veel meer over de hele breedte, waardoor de slijtage verdeeld wordt. Je moet maar eens kijken hoeveel banden er moeten worden vervangen met nog 5 à 6 mm profiel op de buitenste centimeters. De kunst van het bandenbehoud ligt in het vloeiend rijden. Op tijd de versnelling aanpassen, wardoor je bijna niet hoeft te remmen, zorgt voor de enorme levensduur van mijn voorbanden.
En op een fiets met minder dan 100 PK mag een achterband eigenlijk niet versleten zijn onder de 10000 kms. Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets. Daarvoor kun je allerlei R-en en RR-en krijgen.
Of je rijdt alleen maar rechtop
Of dit ONZIN is Toontje betwijfel ik......! Het gaat er niet om wie er nu gelijk heeft of niet.....! Het zijn de ervaringen die we met elkaar delen.
Daarbij kom ik tot de conclusie dat jij met een voorband 36000km rijdt, da's een geweldig iets, wat ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord heb van een biker.....! Ik wou dat ik dat voor mekaar zou krijgen...>! Ik ben jaloers...>!
Daarbij vind ik het niet netjes om vooroordelen (Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets.) te omschrijven dat wij (bikers die een band slijten onder de 10.000km), iets willen laten zien met een RR of dergelijke.....! Heb een beetje respect voor ieders rijstijl en ervaring.
M.v.g. Stormke
Daarbij kom ik tot de conclusie dat jij met een voorband 36000km rijdt, da's een geweldig iets, wat ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord heb van een biker.....! Ik wou dat ik dat voor mekaar zou krijgen...>! Ik ben jaloers...>!
Daarbij vind ik het niet netjes om vooroordelen (Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets.) te omschrijven dat wij (bikers die een band slijten onder de 10.000km), iets willen laten zien met een RR of dergelijke.....! Heb een beetje respect voor ieders rijstijl en ervaring.
M.v.g. Stormke
Laatst gewijzigd door tatanka op vr 13-05-2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is geen vooroordeel, maar een conclusie. Als ik van mijn eigen rijstijl uitga, zou ik echt flink moeten wegscheuren en remmen om mijn banden in jullie tempo te verslijten. Ik snap echt niet, hoe jullie dat voor elkaar krijgen.tatanka schreef:Daarbij vind ik het niet netjes om vooroordelen (Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets.) te omschrijven dat wij (bikers die een band slijten onder de 10.000km), iets willen laten zien met een RR of dergelijke.....!
M.v.g. Stormke
Ik snap trouwens ook niet, dat die banden bij mij (en blijkbaar dus ook bij xlrider) zo vreselijk lang meegaan
en ik moet toontje bij staan in zijn antwoorden.
ik rijd zelf met een dl1000 alle dagen en een ritje met twee pers op 1 motor in het WE en tot mijn verbazing gaat de trailwing erg lang mee tot nu toe zelfs 15000 km.
ik heb ook al met van alles gereden ook met de Pirelli Demon van scotty hij hield goed baan maar heel snel versleten.
verder heb in nog wat michelins versleten waar ik overigens best tevreden van was maar die allemaal sneller versleten waren dan deze trailwing.
en mijn rijstijl de eene zegt snel de ander zegt normaal.
wat ik niet doe dat zijn de roodlicht sprintjes ik ben toch sneller dan alle auto's maar ik durf het gas wel eens vol open zetten op de autoweg.
als je gaat rijden in de bergen gaat uw band langer mee dan alleen op de autoweg je rijd hem dan ook mooi rond (anders alleen in het midden tussen de 3 en 7cm)
mijn ervaring is nog maar 20 jaar met de motor waarvan 10 jaar winter en zomer
groetjes corre(frank)
ik rijd zelf met een dl1000 alle dagen en een ritje met twee pers op 1 motor in het WE en tot mijn verbazing gaat de trailwing erg lang mee tot nu toe zelfs 15000 km.
ik heb ook al met van alles gereden ook met de Pirelli Demon van scotty hij hield goed baan maar heel snel versleten.
verder heb in nog wat michelins versleten waar ik overigens best tevreden van was maar die allemaal sneller versleten waren dan deze trailwing.
en mijn rijstijl de eene zegt snel de ander zegt normaal.
wat ik niet doe dat zijn de roodlicht sprintjes ik ben toch sneller dan alle auto's maar ik durf het gas wel eens vol open zetten op de autoweg.
als je gaat rijden in de bergen gaat uw band langer mee dan alleen op de autoweg je rijd hem dan ook mooi rond (anders alleen in het midden tussen de 3 en 7cm)
mijn ervaring is nog maar 20 jaar met de motor waarvan 10 jaar winter en zomer
groetjes corre(frank)
Nou daar is maar een verklaring voor, jullie rijden als oude.......! Veel succes verder, en voor mij is de discussie gesloten......!
P.s. Wat belangrijk is dat iedereen zich pretitg voelt bij het toeren op een motor. De een rijdt graag RAP, en de ander wil graag relax op zijn fiets toeren....! Ieder het zijne.....!
M.v.g. Stormke
P.s. Wat belangrijk is dat iedereen zich pretitg voelt bij het toeren op een motor. De een rijdt graag RAP, en de ander wil graag relax op zijn fiets toeren....! Ieder het zijne.....!
M.v.g. Stormke
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5101
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Yep,
zie hier: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=784" onclick="window.open(this.href);return false;
zie hier: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=784" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings, Heleen. Smiling all the way
Ik heb mijn DL 650 ingeruild met een km.stand van 17.400, en ik heb de banden nooit hoeven te vervangen.
Op de achterband zat nog ruim voldoende profiel om zeker nog 3000 km te rijden en de voorband kan denk ik ook nog wel 6 á 7000 km mee.
Ik heb nog nooit zolang met banden gedaan als met de V-Strom.
zo'n 20 % van de km.'s heb ik met duo gereden....
Op de achterband zat nog ruim voldoende profiel om zeker nog 3000 km te rijden en de voorband kan denk ik ook nog wel 6 á 7000 km mee.
Ik heb nog nooit zolang met banden gedaan als met de V-Strom.
zo'n 20 % van de km.'s heb ik met duo gereden....