Zwabberende Vstrom

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

Hi, ik loop (rijd ;)) nu al een tijdje met het gevoel dat mijn DL650k7 instabiel is bij hogere snelheden. Hij geeft een zwabberend gevoel bij (licht) heen en weer sturen, of als het een beetje waait, alsof rechtdoor gaan niet meer zijn hoogste prioriteit is. Ik kwam al andere topics tegen, maar nog niets gelezen wat mijn probleem heeft kunnen oplossen. Hopelijk kom ik een stapje verder met dit topic.

Als ik rond de 50 km/u rijd, begint het: als ik mijn stuur heen en weer beweeg zwabbert de hele fiets meer dan zou moeten, alsof de staart een beetje "los zit". Als ik hem weer los laat, merk ik dat hij minder snel weer recht vooruit gaat en zwabbert hij een beetje na. Rond deze snelheid valt het echter nog wel mee. Bij hogere snelheden wordt het erger. Al bij een beetje wind en vanaf 90km/u wordt de amplitude alleen maar groter, en hoef ik soms niet eens zelf aan het stuur te bewegen om de zwabber te voelen. Vanaf 130 km/u met wat wind is het eigenlijk niet leuk meer om te rijden, dan rijd ik (indien wat wind) alsof ik aan het slalommen ben (zo voelt het althans). Soms moet ik dat gevoel een beetje helpen door aan mijn stuur te bewegen, maar het klopt niet. En tot slot heb ik bij 155km/u 2x gehad, dat ik in een bijna oncontroleerbare zwabber (tank slapper?) terecht kwam. Gelukkig nam ik snel gas terug en kwam ik eruit: ik wil niet weten wat de gevolgen waren als ik dit niet had gedaan.

Volgens mij is het probleem ontstaan rond het moment dat ik nieuwe HyperPro-veren voor en achter heb laten installeren bij/door Bas. Hij heeft toen ook mijn balhoofdlagers vervangen gezien deze complete versleten waren (diepe "kuil" bij het sturen). Dit is alweer bijna een jaar geleden gebeurd, en eigenlijk heb ik sindsdien met dit probleem rond gereden. Ik heb Bas en zijn collega 3 weken terug ook een stuk laten rijden en zij voelden het ook. Echter hadden zij ook geen idee wat het kon zijn: de veren en de balhoofdlagers staan goed afgesteld (ze zijn al een keer wat losser, en wat strakker gezet) en veren zijn doorgestoken. Ze voelden wel een beetje speling op het achterwiel, maar zeer beperkt (ik ga dit er wel uit (laten) halen, voor de zekerheid).

Wat betreft mijn motor, ik rijd op Battlax A40 banden (jaar oud, 6000km), SW-motech valbeugels gemonteerd (geven wel wat vibraties rond de 6k toeren, minder erg dan de givi's, dus als iemand daar nog een tip voor/tegen heeft... :D), topkoffer, Givi Airflow, en dat is het volgens mij. Ik heb verder met / zonder zij-koffers/frames gereden, met/zonder vorkbrace (van de Griek), met/zonder doorsteken van voorveren, Airflow heb ik pas een maand, maar niets maakt echt een verschil.

Vorige week na een VRO-cursus heb ik een stuk kunnen rijden op een DL650k7 van een andere cursist. En ondanks dat deze wat andere puntjes ter verbetering had, stuurde deze wel normaal: de motor wil vooruit! Je kunt hem proberen te laten zwabberen, maar hij laat duidelijk merken dit niet te willen. En zodra je daarmee stopt, is het eerste wat hij wil: weer vooruit gaan! Bij mijn motor wil hij ook wel vooruit (meestal), maar doet het "rustig aan".

Ok, een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand iets herkent in het stuk, of tips heeft waar ik naar kan (laten) kijken. Het is op dit moment mijn grootste frustratie met de motor, en zelfs een reden om hem na mijn komende zomertrip naar Schotland mogelijk van de hand te doen :(.

Bedankt alvast!
Igor
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Rene »

Hi Igor, erg vervelend dit effect; dit hoort niet bij de strom zoals ik hem ken.
Die van mij (K9) is snaarstrak, maar daar heb je niets aan.

Ik lees iets over "doorsteken", staat de strom meer "op zijn neus"? Dan stuurt hij sneller, maar ook minder stabiel. (minder naloop)

Zware topkoffer wil ook wel eens effect hebben, maar die heb ik ook en lijkt bij mij niets uit te maken.

Trilbeugels: ik heb het opgegeven en er valdoppen op gezet. verademing! (scheelt ook veel gewicht - een 650 moet licht zijn!)
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Pébé »

Hé Igor,
Ik herken zeker jouw bevindingen, bij mij was het echt een bandenprobleem.
In het verleden problemen gehad met de Continuïteit trail attack voorband. Daar
is toen een verbeterde versie voor gekomen.
Op mijn huidige motor heb ik de Conti TKC 70 gehad : een hele fijne band met veel grip maar
op de snelweg exact dezelfde problemen die jij nu ervaart.
Dus misschien zit daar een oplossing voor jou.
Peter
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

@Rene: bedankt voor je reactie. Nu na het doorsteken staat de motor inderdaad meer op zijn neus. Maar als experiment heb ik dit ook helemaal teruggedraaid. Helaas maakte dit geen verschil en zwabberde de motor nog steeds. Wat betreft de beugels: ik heb er ook over getwijfeld om ze er weer af te halen: het ziet er leuk uit, maar het moet niet de rij eigenschappen nadelig beïnvloeden...
@Peter: bedankt voor je reactie. Ik zal hier ook nog eens naar kijken. Echter rijden er op dit forum ook best wat mensen op a40 van Bridgestone, en ik heb nog geen klachten erover gelezen (ben mede daarom ook voor dat model gegaan)

Sent from my Aquaris M5 using Tapatalk

CorP
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:33
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door CorP »

Ik herken het probleem ook wel, alleen dan bij hogere snelheden op de snelweg. De oorzaak heb ik nog niet gevonden, wel heb ik het idee dat de instelling van de vering er mee heeft te maken.
Gelukkig bij mij alleen boven de 130 km/uur en rijdt ik hoofdzakelijk lekker binnendoor...
In ieder geval nog geen oplossing gevonden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Cplegt »

Bandenspanning?

Betreft t doorsteken met hyperpo veren, te veel geeft een onstabiel effect en bij te weinig doorsteken op hoge snelheid ook. Er staat dan te weinig druk op de voorzijde.

Bij mn dl1000 is 12mm de perfecte doorsteekhoogte.

Andere mogelijkheid is een kromme voorvork, maar ik vermoed dat ze daar bij de instalatie van de voorveren wel achter zouden zijn gekomen mits ze de vork er uit hebben gehad. Je kunt t controleren door een strook spiegel tegen beide poten aan te houden. Dan moet t op alle 4 de hoeken aansluiten.
Gr. Chiel
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

OK, ik ga dan nog wel een beetje spelen met de lengte dat ik de veren doorsteek. En qua banden spanning zit ik op 2.5bar voor, 2.8bar achter. Zou genoeg moeten zijn? Bedankt allebei voor de info.

Iemand nog andere suggesties?

Sent from my Aquaris M5 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Eikie »

Bandenspanning is goed.

Is het achterbrug-lager in orde. Geen speling?
Evt achterwiel lagering?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

Op mijn achterwiel zit een heel klein beetje speling. Wil dat er wel uit laten halen, dus wie weet... Achterbrug-lager heb ik (nog) niet gecheckt.

Sent from my Aquaris M5 using Tapatalk

Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door RedStrom »

Alles wat al genoemd is.
Speling en vering/doorsteken. Banden zijn goed. Balhoofdlager lijkt het ook niet te zijn.
Ik weet niet wie Bas is, maar met goed afgesteld Hyperpro zou je juist een snaarstrakke fiets moet hebben.
Het lijkt op een te lichte voorkant omdat het bij lage snelheid ook al is. Heb je een zak cement in die topkoffer.
Draai de voorspanning achter is op en check het doorsteken. Liever wat minder dan wat meer. Bij mijn K6 was 10mm goed en 15 veel te veel.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Ebrostrom »

RedStrom schreef:maar met goed afgesteld Hyperpro zou je juist een snaarstrakke fiets moet hebben.
En dat is zeker zo :duim:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

Haha, nee, geen cement in mijn topkoffer, (en onder mijn buddieseat ook geen klompen goud :D). Bas is de voorman / baas bij hyperpro in Alphen, iemand met naar mijn gevoel wel erg veel ervaring / kennis. En na alle positieve berichten over hyperpro veren, was ik dan ook wel een beetje teleurgesteld in mijn motor na de operatie.
Maar goed, ik duik dan toch wat verder in het beter proberen af te stellen van de doorsteek lengte. Zou volgens jullie de speling in het achterwiel ermee te maken kunnen hebben? Verder, je hebt het over dat 15mm "veel te veel" was, RedStrom. Had jij dan ook last van zwabberig gedrag, of hoe merkte je dat dit te veel was?
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Rene »

Op een ander forum lees ik dat dit soort dingen toch van het balhoofdlager af kunnen komen, en dat sommige defecten aan dit lager domweg niet "met de hand" te voelen zijn.
Alleen onder een bepaalde belastingen zou het probleem zich dan voordoen. Als niets anders helpt..
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Bob »

Ik rijd ik ook met a40's en herken jou klachten (gelukkig) niet. Zelfs bij 190 en met topkoffer en valbeugels blijft ze strak rechtdoor gaan. Ik denk dat je die speling op de achterkant als eerste moet verhelpen. Dit zou weleens de boosdoener kunnen zijn denk ik. Hou ons op de hoogte.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door OllieX »

Hoi Odyon, ik denk dat het beetje speling op het achterwiel ook de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zou het probleem na alles wat gedaan is in de achterkant zoeken. Veel succes alvast.
René
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door John007 »

Ik vermoed toch dat het wel eens aan je balhoofd zou kunnen liggen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Margon »

Bij hyperpro kan je dacht ik ook je afstelling laten nakijken
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Piet Zahut »

John007 schreef: do 31-08-2017, 23:32 Ik vermoed toch dat het wel eens aan je balhoofd zou kunnen liggen.
+1! Motor op de middenbok en iemand op de buddyseat laten duwen aan de achterzijde zodat het voorwiel los komt van de grond. Dan héél licht het stuur heen en weer bewegen en voelen of er ergens een 'putje' zit.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Thijs »

Gecupte banden, slechte balancering, slechte wiellagers, gare lagers in achterbrug en/of linksysteem, versleten schokdemper achter? Wat is de kilometerstand?
Stromjäger
EX- V-Strom berijder
Berichten: 167
Lid geworden op: za 16-05-2015, 17:04
Mijn motor is een: Honda Africa Twin adventure tri colore
Woonplaats: Rijssen

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Stromjäger »

Ook ik had hetzelfde probleem bij 13 mm doorgestoken vork. Ik heb toen bij Andre Stamsnijder in Bornerbroek (Hyperpro) het probleem neergelegd. Oplossingen:
1. De veervoorspanning van de achterveer vergroten.
Max SAG 1,5 cm.
2. De uitgaande demping van de voorvork verminderen.
(Stelschroeven bovenzijde vork).
3. Gebruik Topkoffer is mede van invloed op de stabiliteit.

Opm bij 2: Bij hogere snelheden wordt je motor aan de voorkant opgetild door de rijwind. Te weinig uitgaande demping maakt de motor dan aan de voorzijde onstabiel.
Opm bij 1: slappe achtervering veroorzaakt sowieso onstabiliteit.

Ik hoop dat je wat aan dit advies hebt
You can't buy happiness, but you can buy an Africa Twin and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Odyon »

Ok, excuus: tijdje niet zo actief geweest op het forum.

Mijn motor heeft nog steeds hetzelfde probleem. Echter zijn het niet de balhoofdlagers, deze zijn bij HyperPro vervangen toen ze mijn nieuwe veren plaatsten. Aan de speling in het achterwiel heb ik niets meer laten doen. Ik vroeg dit na bij Wang in Den Haag en zijn theorie was dat trillingen / zwabbers,etc naar achter bewegen. Dus iets op het achterwiel voel je minder in de fiets, dan issues in het stuur of het voorwiel. Maar zou het toch een keer kunnen laten verhelpen.

Mocht ik ooit een antwoord hebben, dan post ik het hier sowieso. Dank aan iedereen hier met meedenken! :worship:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door RedStrom »

Uitlijnen, wellicht andere banden, en veervoorspanning achter verhogen. Dat moet helpen.
In het verkeer heb je altijd last van rijwind. Een vrachtwagen op busje 200 m voor je maakt al wat uit.
Voeg daar aan toe een redelijk grote (airflow) ruit en de kansen voor zwabberen nemen alleen maar toe.
Heb je alleen Hyperpro veren of ook de achtershock vervangen?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Harm
Berichten: 20
Lid geworden op: do 02-08-2018, 21:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Vorden

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Harm »

Op naar HK Suspension met mijn Strommetje. Kom ik al 20 jaar en altijd goed.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwabberende Vstrom

Bericht door Piet Zahut »

Odyon schreef: di 21-08-2018, 21:38 Ok, excuus: tijdje niet zo actief geweest op het forum.

Mijn motor heeft nog steeds hetzelfde probleem. Echter zijn het niet de balhoofdlagers, deze zijn bij HyperPro vervangen toen ze mijn nieuwe veren plaatsten................... :worship:
De lagers kunnen wel vervangen zijn maar als ze niet goed zijn afgesteld heb je er nog steeds niets aan. Motor op de middenbok, iemand achterop laten duwen zodat de voorzijde vrijkomt en dan het voorwiel héél licht duwend heen en weer laten gaan. Het is een gevoelsdingetje maar hij moet nét vanuit zichzelf over het middenpunt naar de uiterste stuuruitslag gaan zonder dat er ergens een 'dipje' zit. Als het te strak staat afgesteld is het waardeloos sturen maar als hij te los staat afgesteld ook.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Plaats reactie