Roest op de voorpoten
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 16-06-2014, 20:14
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTA L9
- Woonplaats: zevenbergen
Roest op de voorpoten
Mijn 650 van 2015 heeft na een jaar afgedekt buiten staan in de winter roest op het chroom van de voorvering. Heeft onder een ademende hoes van goede kwaliteit gestaan. Herkent iemand dit en is er een mogelijkheid om hier iets aan te doen. Ik vind het namelijk zonde. Heeft pas 9000 km op de teller.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Roest op de voorpoten
Bekend probleem dat vooral ontstaat door het stallen onder een hoes. Ook al is die hoes dan zogenaamd ademend er vormt zich altijd meer condens op de motor dan zonder hoes. Ik heb in het verleden mijn motoren ook buiten moeten stallen en heb dit meermaals meegemaakt. Afhankelijk van de kwaliteit van het chroom zul je op een bepaald moment last gaan krijgen van roestpitten. Al zal het er soms uitzien als grote roestvlekken valt het vaak nog wel mee als je ze oppoetst met chroompoets. Dan blijken het in het gunstigste geval kleine roestpitjes te zijn. Als ze boven het deel zitten dat je vering ingaat dan is het niet zo'n ramp. Erger wordt het als ze bij het veren telkens langs de oliekeerringen van je voorpoten schuren. Dan kun je op den duur lekkage krijgen. Ik heb het "in de hand" kunnen houden door de pitjes die de keerringen bereikten met heel fijn waterproof schuurpapier te polijsten en daarna altijd in de olie te houden. Dat deed ik dan met een doek met wat motorolie en dan de poten insmeren. Je ziet er eigenlijk niks van en het roesten is verleden tijd. Al moet je het wel bijhouden. Daarna ook geen lekkage meer gehad.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: ma 16-06-2014, 20:14
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTA L9
- Woonplaats: zevenbergen
Roest op de voorpoten
Bedankt Rob. Ik zal eens met je advies aan de slag gaan.
Betekent dit overigens dat ik de motor in de winter beter niet onder een hoes kan stallen? Ik sta namelijk al onder een houten overkapping. Dus de sneeuw en/of regen houd ik er sowieso af. De hoes deed ik meer voor nog extra bescherming en stofwering. Kennelijk doe ik er meer kwaad mee.
Groet Frans.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Betekent dit overigens dat ik de motor in de winter beter niet onder een hoes kan stallen? Ik sta namelijk al onder een houten overkapping. Dus de sneeuw en/of regen houd ik er sowieso af. De hoes deed ik meer voor nog extra bescherming en stofwering. Kennelijk doe ik er meer kwaad mee.
Groet Frans.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Roest op de voorpoten
Wel of geen hoes onder een overkapping; de meningen zullen er verdeeld over blijven. Zelf ben ik na de slechte ervaringen geneigd om te zeggen zonder. Of met, maar dan met een ventilator(tje) eronder dat aanslaat bij een te hoge luchtvochtigheid. Doe je er gewoon een hoes over dan is het advies toch om zeer regelmatig de (roest)stand van zaken te controleren. Want wat dat betreft beperkt de roestontwikkeling zich niet tot de voorpoten alleen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nooit problemen hebben ondervonden met het stallen onder een (ademende) hoes. Maar vaak zijn dat mensen de er dan toch dagelijks mee rijden. En dan heb je minder last. Het moment dat de condens vormt is vooral 's-nachts en 's morgens en dat blijft dan op de dag lang onder de hoes hangen. Ga je 's morgens rijden dan waait hij dus sneller droog.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nooit problemen hebben ondervonden met het stallen onder een (ademende) hoes. Maar vaak zijn dat mensen de er dan toch dagelijks mee rijden. En dan heb je minder last. Het moment dat de condens vormt is vooral 's-nachts en 's morgens en dat blijft dan op de dag lang onder de hoes hangen. Ga je 's morgens rijden dan waait hij dus sneller droog.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Roest op de voorpoten
Bij langere stalling je motor inspuiten met siliconenspray. En Idd beetje olie op je voorpoten ketting goed in het vet want die willen ook snel roesten. Voor het eerste gebruik De motor lekker wassen. Even alles nalopen en rijden maar.