Geleider remblokken zit vast

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Morts

Geleider remblokken zit vast

Bericht door Morts »

Ola,

Vanmiddag weer even aan het knutselen geweest. Deze keer m'n remblokken vervangen. Tenminste, gedeeltelijk... Van de klauw linksvoor zit de geleider nl. muurvast. Hij draait ook niet rond. Wie heeft hier de oplossing voor? Wd40 had geen zin...

Gr. Morts
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Eikie »

IMAL erop spuiten en een paar keer herhalen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Thijs »

Bedoel je de onderste pin waar dat borgpennetje doorheen zit? Of 1 van de twee glijpennen van het bracket waar de klauw op glijdt? Zie hier het plaatje

Kijk uit met WD40 bij rubber delen. Sommige soorten rubber kunnen er niet tegen en zwellen dan op en daar wordt het niet beter van.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Ballie »

Als het die onderste pen (met dat borgpennetje) is die Thijs ook al aangeeft. Dat heb ik zelf ook gehad. Bij de dealer hadden ze het al over het splijten van de remklauw. Dat zag ik zelf niet zo zitten. Daarom heb ik 2 nieuwe pennen besteld (1 voor elke klauw) en de pen die vastzat aan de kant waar de kop van de pen zit doorgezaagd. Daarna iets krom gebogen waarna ik hem met een griptang eenvoudig los kon wrikken. Nieuwe pen erin (met een beetje vet op het uiteinde) en klaar. Voor alle zekerheid zowel links als rechts de pennen vervangen.

Oh, en natuurlijk ook meteen de blokken vervangen. Ik had ze nu toch los en heel veel vlees zat er niet meer op :mrgreen:
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Morts

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Morts »

Gelukt! :duim: Maar ging niet vanzelf zeg pfff... :frusty: O, en @Thijs, het ging inderdaad om de onderste pin met het borgpennetje.

Eerst met IMAL aan de gang gegaan en een paar keer herhaald. Helaas geen effect; geen be-we-ging in te krijgen! :roll: Vervolgens met grof geschut verder gegaan: Dremel met slijpschijfje. Kopje eraf en stift doormidden geslepen. Vervolgens er een schroevendraaier tussen gezet waarna ik de ene helft (deel met borgpen) er redelijk eenvoudig met een wtptang uit kon vissen helaas... Want dat betekende dus dat het probleem aan de andere kant van de klauw zat, het busje waar je de stift in duwt. En ja hoor, nog steeds muur- en muurvast...! Vervolgens een sleufje geslepen in de stift en met gebruikmaking van het hefboomeffect de stift eruit geprobeerd te wrikken. Uiteraard met beleid want er moet weer een nieuwe stift in tenslotte! Uiteindelijk nog een tijd aan het &*^%en geweest maar uiteindelijk ook de andere helft van de stift eruit gekregen met daarop een hoop aanslag en kurkdroog.

En wat hebben we hiervan geleerd? Als doorrijder en niet-zo-heel-fanatieke-poetser O:-) vaker even de remvoeringen en stiftjes loshalen. Cupjes schoonmaken, staalwol over de stiftjes heen en invetten met kopervet. Scheelt je een hoop ge&^%( en de boel loopt een stuk soepeler. De remvoeringen bleken namelijk bij die klauw ook ongelijk afgesleten te zijn. De binnenste voering was he-le-maal op en de buitenste zat nog ruim binnen de marges.

Vanmiddag even langs Goedhart (die hebben als enige Suzuki dealer hier in de buurt de stiftjes op voorraad liggen :duim: ), vanavond de nieuwe Brembo remvoeringen erop en dan kan ik morgen het koekblik weer laten staan!
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Motormuus »

Zou er alleen geen koperslib op doen. Maar remmenvet/pasta. Keramisch vet.. Koperslib word de de warmte vloeibaar. Ennje koperdeeltjes die erin zitten kunnen ik plaatsen komen waar jij ze niet wil hebben...
Morts

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Morts »

@Motormuus, ik ben inderdaad nog eens even verder gaan zoeken omdat de meningen verschillen over wat te gebruiken op de glijpennen en dan met name icm ABS. Ik ben altijd gewend geweest om kopervet te gebruiken maar icm ABS wordt afgeraden omdat de sensor er op KAN reageren. De v-strom is mijn eerste motor met ABS dus vandaar dat mij dat onbekend was. Ik ben er overigens niet zo bang voor dat het kopervet vloeibaar wordt. Het kan tot +/- 1100 graden hebben en dan genereer ik niet met mijn ww-gebruik.

Ik schaf straks wel gelijk even een potje keramisch vet aan!
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Geleider remblokken zit vast

Bericht door Thijs »

Heb je de glijpennen van het bracket waar de klauw over glijdt ook ingevet? Gaan de zuigers soepel op en neer?
Plaats reactie