L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door LHoey » vr 27 mei 2016, 13:28

Zoals een hele tijd geleden al eens aangehaald in een andere topic vind ik dat de dl1000 voelbaar wordt tegengehouden wanneer het gas opengaat.
In de tweede versnelling: Gashendel volledig open vanaf 3000 toeren zorgt voor een normale acceleratie waarna een duidelijke vertraging voelbaar en hoorbaar is rond 5000 toeren. Vanaf 6500 toeren is er weer een goede acceleratie. Wanneer het gashendel maar 3/4 opengaat is het probleem niet voelbaar.
Vermoedelijk is de vertraging te wijten aan emissie en geluidsnormen en doen secundaire luchtinlaatkleppen en/of uitlaatklep de motor vertragen?

Heeft nog iemand die ervaring en belangrijker, heeft iemand dat probleem al opgelost?

Een powercommander of XTRE zal waarschijnlijk het probleem verhelpen maar ik vraag mij af of het probleem alleen bij mij voorkomt.
En ik laat de elektronica liever ongemoeid.



mvg
Lode

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » vr 27 mei 2016, 18:15

Dat gevoel had uk nu ook, dacht dat het te wijten was aan de bos demper. En het nog niet afstellen van de motor. Maar er zijn er meer die daar dus last van hebben.

Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart okt 2014
Locatie: Purmerend

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Framomile » za 28 mei 2016, 14:53

Klopt heb inderdaad ook wel eens een hapering in vermogen bemerkt. Had alleen niet zo specifiek het idee dat dat alleen bij de 2e versn gebeurde. Bij mij dus ook.

Heb er niet echt last van maar als het makkelijk zou kunnen worden verholpen zou ik het wel veranderen.

Gr Franc

Gebruikersavatar
Weerman
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A 2015 L5 Rood
Locatie: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Weerman » za 28 mei 2016, 15:59

Dit is nu presies 1 van de probleemen waar de Duitse forum mee vol staat dat hun ECU wordt vervangen om dit op te lossen,
iets wat ik al vaker heb gemeld ook afslaan is een probleem wat door het ECU kan komen.

Het max vermogen wordt in de tweede en derde versnelling tussen 3000 en 6000 toeren niet afgegeven dat wordt door de ECU tegen gehouden i.v.m. emissie doeleinden.

En ik vind het nog altijd vreemd dat er hier in Nederland niets van bekend is, zelfs bij de dealers niet gezien ik zelf ook van plan was vorig jaar een 1000 te kopen en er met meerdere dealers over heb gehad.

Wim.

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door LHoey » wo 07 dec 2016, 08:56

Intussen weer eens bij de dealer geweest met de vraag om er een officiële klacht naar suzuki van te maken.

Na een testrit "herkende" de de dealer het probleem maar dit was volgens hem normaal. Hij heeft dezelfde L4 en die heeft net hetzelfde probleem. Alleen ervoer de dealer het niet als probleem maar als normaal.

Reactie Suzuki: enkel motoren waar uitval voorkomt komen in aanmerking voor vervanging van ECU. Een nieuwe ECU zou niets wijzigen aan het bovenvermelde probleem.

Oplossing volgens dealer: Powercommander o.d. om de motor rijker te kunnen afstellen.
Dure oplossing voor een "probleem" dat er niet zou mogen zijn als je het mij vraagt.

grtn
Lode

Gebruikersavatar
Weerman
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A 2015 L5 Rood
Locatie: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Weerman » zo 11 dec 2016, 10:38

Op het Duitse forum staat duidelijk de reden bij waarom het ECU word vervangen ook op het Engelse forum trouwens.
Let wel op dat je type J02 er in hebt als nieuwe ECU gezien J01 ook nog problemen geeft.

Hier in Nederland wordt het probleem te gemakkelijk af gedaan als zijnde normaal vind ik.
Type 2016 L6 met zwarte uitlaat en ABS stikkers op voor poten zit type J02 ECU al in en zal dus goed moeten wezen.

Zie Duitse Forum Kolom 6.

Angabe: Leistungsverlust und plötzliches Ausgehen.
Laut Suzuki "bekanntes Problem".
Garantiefall problemlos

http://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?f=3&t=43607

Wim.

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » zo 11 dec 2016, 10:57

Ik heb de j02 erin zitten. Mijn dealer deed er totaal niet moeilijk om. Herkende de klachten wel. Had ze al meer gehoord maar wist niets van een nieuwe ecu af. Heeft een nieuwe besteld en geclaimd bij suzuki.. sinds gisteren de motor weer terug. Dus testen word pas van het voorjaar.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 140
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Stromjäger » ma 26 dec 2016, 11:01

Ik herken het probleem ook en het is niet alleen de 2e versnelling. In de 3e zit ook een soortgelijke dip. Daarnaast miste de ontsteking zo nu en dan een slag. Het voelt voor oud tweetakters aan alsof er soms even vuiltje tussen de contactpunten zit waardoor er een halve seconde geen vonkje is. :lol: Tenslotte bokte de motor bij lage toerentallen. Dat is niet fijn in de stad en in de dagelijkse file. Ik heb deze klachten bij mijn dealer neergelegd die ze ook herkende. Na contact met de importeur werd de ECU in oktober zonder gezeur onder garantie vervangen door een J02. Gevolg: lineaire acceleratie in 2 en 3 , de motor slaat niet meer over en bokt niet meer bij lage toerentallen en is ook nog een fractie zuiniger met het sap. Maar de mooiste bijkomstigheid is dat bij stationair toerental er nu in tegenstelling tot voorheen een echte V-twin staat te stampen. Conclusie: meldt je klachten. Het is echt de moeite waard.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » ma 26 dec 2016, 11:05

Zuiniger met sap? Dus ik ga de 1:17 nu wel halen?.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 140
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Stromjäger » ma 26 dec 2016, 11:14

Ik rij normaal zo'n 100 km per dag w-w verkeer (zonder gescheur) en draai gem. ong 1: 20. Vlot doorrijden of fftjes lekker scheuren geeft een hoger gebruik. Gem. 1:17 is mij nog nooit gelukt.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Camino » ma 26 dec 2016, 11:36

Hoe controleer ik of die J02 ecu er bij mij wellicht al in zit? De mijne is een import uit Duitsland dus wellicht is dit al gebeurd. Waar zit dat ding?
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » ma 26 dec 2016, 12:15

Afbeelding
Dit is de ecu zit onder/achter de accu.
Op die sticker die erop zit staat een nummer en eindigde op j00 of j01 of j02.

Ik heb versie j02 de oude ecu (j00) heb ik ook nog thuis liggen mocht de nieuwe voor mij toch geen verbetering geven.

@ stromjager ik ben nog nooit zuiniger dan 1:17 geweest. Zal wel aan de rechterhand liggen. Voor die 12k km per jaar vind ik dat ook niet zo heel belangrijk.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door LHoey » do 10 aug 2017, 13:19

Oud topic maar toch nog even nieuwe ontwikkeling.

Na herhaaldelijke pogingen bij meerdere dealers heb ik geen J02 kunnen vastkrijgen omdat ik geen last had van uitval. Enkel van de vermogensdip.
Het heft in eigen handen dus en op zoek naar een oplossing.

Gezocht naar een andere motor en de L4 te koop.
Een Tracer 900 komt in de buurt, maar toch maar niet. (zie ander topic).
De L4 te koop met bieden vanaf 9000€ maar na een maand geen reactie.
De motor is volledig uitgerust met alle toeters en bellen en die prijs is nochtans 1000€ onder wat handelaars in belgië voor vergelijkbare motoren vragen.
Wat mag je eigenlijk nog verwachten van een L4 van 2014 met 15.000km en volledig uitgerust + dealeronderhouden?

Nuja, daarna ondanks de terughoudenheid om te klooien met de elektronica toch maar een healtech XTRE aangeschaft en geplaatst.
Plaatsing is een makkelijk maar vraagt toch enige basiskennis gezien je moet gaan knippen in de kabelboom.
Resultaat: :shock: :D :D
Wat een verschil. De dip is volledig weg. De motor gaat nu hoorbaar en voelbaar voluit over de volledige rev range. Pikt makkelijker op en is minder bokkig bij lage toeren.
Eindelijk wat het van in het begin had moeten zijn. De motor blijft dus toch nog maar even :-)

Ohja, aangenaam bijverschijnsel. ik zat op 5,7l/100km en nu op 5,3l/100km!

grtn
Lode

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » do 10 aug 2017, 13:21

Goed nieuws. Dat er meerdere oplossingen zijn.

Sander_strom
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 11:45
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 ABS
Locatie: Eindhoven

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Sander_strom » vr 11 aug 2017, 00:37

Ik vind t nog steeds vreemd dat er zo moeilijk gedaan wordt over die ECU update. Ik snap dat dealers een minimale vergoeding krijgen voor vervanging, maar het is ook niet zo dat ze er een halve dag mee kwijt zijn.

Waarom heb je niet 'gewoon' verteld dat ie wel uitviel eigenlijk? Doel heiligt de middelen in deze?
't gas zit toch rechts he?

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door LHoey » vr 11 aug 2017, 08:51

Ze hebben er een testrit mee gemaakt en ondervinden geen problemen...

En vervangen van de ECU is inderdaad max een halfuurtje werk.
Het zadel, twee schroeven, twee connectors en even de laptop eraan voor programmatie van de sleutel.

Ik begrijp ook niet dat ze er zo moeilijk over doen.

Het is wel zo dat de motor buiten garantie is. (2 jaar in belgië)

grtn
Lode

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4590
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door RedStrom » vr 11 aug 2017, 12:46

Mij is het ook niet gelukt. Allemaal omtrekkende bewegingen om het maar niet te hoeven vervangen. Prutsers.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » vr 11 aug 2017, 14:05

Vreemd. De dealer waar ik het onderhoud van de l5 had laten doen. Deed totaal niet moeilijk. Zelfs compleet nieuwe koppelingscilonder onder garantie na 20.000km.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4590
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door RedStrom » vr 11 aug 2017, 23:22

Jij rijdt toch KTM?
Avatar+tekst?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Motormuus » vr 11 aug 2017, 23:33

Komt wel een keer als ik op de laptop online ben. Vind het niet belangrijk te melden. Dat ik nu Ktm rij.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4590
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door RedStrom » za 12 aug 2017, 01:06

Wees trots man. Geweldige machine. Kwijl.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1114
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Sanscorp » di 15 aug 2017, 11:04

Rijker lopen en minder verbruik, ik vind dat op zijn minst bijzonder. Kan iemand dat toelichten?
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door LHoey » wo 16 aug 2017, 09:38

Vermoedelijk vooral door een gewijzigde rijstijl.
Automatisch ga je meer in lagere toeren rijden omdat het daar nu ook fijn rijden is.

Dezelfde rijstijl + rijkere afstelling kan toch niet anders als meer verbruiken.

grtn
Lode

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 16 aug 2017, 22:54

Ik zal het proberen uit te leggen. Vanwege de euronorm ( werd gemeten bij 50km per uur in de 3de versnelling, stadsverkeer) mogen motoren maar een bepaalde hoeveelheid uitstoten. Om dit te bewerkstellingen werden de motoren o.a ( K2 t/m K9 van de 1000 ) erg 'zuinig' afgesteld. Hierdoor liepen de meeste in de hogere toeren aller belabberdst met een hoger verbruik. Dit kwam omdat de motor er alles aan deed om dit slechte lopen te compenseren, dus benzine erbij. De motor liep dus niet synchroon. Door de motor rijker af te stellen ( voor de 1000 3%) ging de motor beter lopen en was extra benzine niet nodig om het slechte lopen te compenseren. Met andere woorden. De motor liep weer netjes synchroon. Vandaar dat je van rijker afstellen, een zuinigere motor krijgt.

Snappie :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Plaats reactie