Spanningsregelaar, dynamo of accu?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Martijn76
Berichten: 25
Lid geworden op: do 29-06-2017, 16:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Martijn76 »

Ik heb een v strom 1000 uit 2004.
Laatst ging ik rijden en is de stekker die van mijn dynamo komt naar de spanningsregelaar gesmolten.
Ik heb toen de 3 draden vanaf mijn dynamo doorgemeten en die gaven ieder zo'n 55 volt bij 5000 toeren.
Toen alles weer aangesloten op de spanningsregelaar en de accu gemeten, die gaf toen bij 5000 toeren max 14.3 volt. Volgens mij is dat goed.
Vanmiddag weer een rondje gereden en bij thuiskomst de accu helemaal leeg.
Moet ik het nu gaan zoeken bij mijn dynamo, spanningsregelaar of accu?
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Voogie »

De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen. Ik verdenk de spanningsregelaar.
Bij een te hoge spanning kookt je accu droog. Je zou het vloeistof nivo van je accu eens kunnen bekijken. Als die laag of helmaal weg is weet je dat je spanningsregelaar kapot is.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk

Blije DL1000 rijder!
Martijn76
Berichten: 25
Lid geworden op: do 29-06-2017, 16:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Martijn76 »

Dank je, hij staat nu onder een acculader.
Ga morgen weer even verder speuren...
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Voogie »

Nog wel goed nivo in de accu?

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk

Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door John007 »

Voogie schreef: zo 02-07-2017, 15:26 De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen.
De maximale laadspanning bij een 12 volt accu is 14,4 volt.
Het is namelijk 2,4 volt per cel maal 6 is dus 14,4
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Voogie »

John, je hebt helemaal gelijk. Al haal ik die waarde niet bij mijn strommetje. (volgens de geplaatste board meter). Zal eens een keer meten met een goede multimeter.

Neemt niet weg dat een accu na een rit niet helemaal leeg hoort te zijn als er een laagspanning van 14,3V op staat.
Zal dan toch een defecte accu zijn.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Piet Zahut »

Voogie schreef: zo 02-07-2017, 15:26 De spanning zou maximaal 13,4 Volt moeten bedragen. Ik verdenk de spanningsregelaar.
Bij een te hoge spanning kookt je accu droog. Je zou het vloeistof nivo van je accu eens kunnen bekijken. Als die laag of helmaal weg is weet je dat je spanningsregelaar kapot is.

Verstuurd vanaf mijn Sony experia met Tapatalk
Het is een 'gesloten' accu (YTX14-BS), daarvan kan je het niveau niet controleren. Als iedereen de spanningsregelaar gaat vervangen als de accu droog staat dan ga ik aandelen bij een spanningsregelaarfabrikant kopen....

Accu eruit halen, opladen en even laten controleren bij een motorzaak. Zij hebben een tester die de accu doormeet alsof hij belast wordt zoals bij het starten. Deze meet naast de spanning ook de CCA's (koude start capaciteit) Dan nog is niet te meten of hij de spanning vast houdt over langere tijd. Dat kan wel als je een week lag iedere dag meet wat de spanning is van de accu maar dat kan je zelf doen met een doorsnee multimeter.

Je laadspanning moet tussen de 13,5 en de 14 volt zijn, dit gemeten terwijl de motor zo'n 4000 t/min draait.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Martijn76
Berichten: 25
Lid geworden op: do 29-06-2017, 16:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Martijn76 »

Ik heb inderdaad mijn accu een nachtje onder de lader gehad en heb deze laten testen, de accu heeft de test helaas niet doorstaan. Gelijk een nieuwe accu meegenomen, ook voor de zekerheid (voor weinig) een spanningsregelaar besteld. Als deze binnen is kan ik weer gaan meten. Hoop dat alles weer goed is, want wil toch weer graag gaan rijden!
Martijn76
Berichten: 25
Lid geworden op: do 29-06-2017, 16:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Martijn76 »

Tot nu toe opgelost, accu en spanningsregelaar vervangen en de V twin kan weer kilometers maken.
Bedankt voor de tips
Jop

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Jop »

mooi :-)
hier nu 2x spanningsregelaar kapot. vreemde zaak.
Mattijsw
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03-09-2017, 12:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Spanningsregelaar, dynamo of accu?

Bericht door Mattijsw »

even aanhakend bij dit topic: vergelijkbaar probleem. Zie mn intro-tje in het introductietopic. Komt dit vaak voor?

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=14&t=14133
Plaats reactie