DL1000 (>L4): vervangen bougies

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Ik wilde de 4 bougies vervangen. 3 heb ik er uit gekregen.
Toen bleek ook dat ik bij Motoport de verkeerde heb meegekregen. Staat ook fout op hun site.
De 3 zagen er best ok uit na 22000 km (iridium, LMAR8BI-9). Ik heb ze ook weer teruggezet.
De foute gaan retour Motoport.
20170613_181205966_iOS.jpg
Om bij de bougies te komen moet je de halve motor afbreken. Alle plastic en tank er af.
Best leuk en leerzaam om te doen. Staat goed in het boekje aangegeven hoe het moet en in welke volgorde.
Maar hoe kom je in hemelsnaam bij die achter de radiator? :cry:
20170613_162345915_iOS.jpg
Ik heb de radiator onder en boven losgemaakt, ik krijg mijn hand er wel achter, maar de dop krijg ik er niet eens af.
Laat staan dat er nog gereedschap achter moet.
Radiator verwijderen zou kunnen, maar het kan vast anders.
Tips?

Bij een K-model gaat het makkelijker. Tenminste bij de 650 die ik had, kwam ik er goed bij.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Valetek »

Bij de K modellen moet je toch ook een beetje de radiator liften, bij deze misschien ook ?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dat dacht ik namelijk ook. De radiator een beetje kantelen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Ik heb de radiator onder en boven losgemaakt, ik krijg mijn hand er wel achter, maar de dop krijg ik er niet eens af.
Laat staan dat er nog gereedschap achter moet.
Dat weet ik en heb ik gedaan. Daarom zit er ook een stuk hout tussen radiator en blok. Dat 'gele' op de foto.
Maar die slangen zijn zo stijf dat er maar een paar cm ruimte ontstaat door het kantelen van de radiator.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Valetek »

a ok, op zich als je toch de bougies gaat vervangen is een algemene beurtje niet zo een gek idee ( luchtfilter erbij pakken , je bent er toch :) ) en nieuwe koelvloeistof. Officiëel moet het ook om de 2 jaar dacht ik volgens de WPH ?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Zeker aandacht aanbesteedt.
Van Motoport nog een knullige reactie gekregen.
Ik denk dat ik niet veel meer in Zelhem kom.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Eikie »

Het lijkt er op dat ze in Zelhem nog nooit bougies gewisseld hebben in een DL1000 >L4. Knoeiers en getuigd niet erg professioneel.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Sparkle Black Peter »

Sta er niet van te kijken dat ze wel op de rekening staan , maar niet verwisseld zijn. Zal niet de eerste keer zijn.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Ho, ho, ho.
Zo erg is het niet.
Ik heb ze gekocht om er zelf in te zetten.
Ze hebben me de verkeerde verkocht.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Eikie »

Sparkle Black Peter schreef: do 15-06-2017, 00:09 Sta er niet van te kijken dat ze wel op de rekening staan , maar niet verwisseld zijn. Zal niet de eerste keer zijn.
Er zijn bedrijven die dat doen JW
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Weerman »

Ik meende dat dit type bougies 60.000km tot 70.000km of 4 jaar kon zitten, tenminste bij een auto
een motor is toch niet veel anders lijkt me of zie ik dit nu verkeerd?

Wim.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Motormuus »

Suzuki zegt 24k.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Eikie »

Weerman schreef: do 15-06-2017, 18:54 Ik meende dat dit type bougies 60.000km tot 70.000km of 4 jaar kon zitten, tenminste bij een auto
een motor is toch niet veel anders lijkt me of zie ik dit nu verkeerd?

Wim.
Hoeveel toeren per minuut draait jouw auto bij 120 kmh ?
Denk de helft ongeveer van jouw Vstrom.

Daarom wisselen na 24000 km ! Ze zijn gewoon eerder versleten
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Sparkle Black Peter »

Sparkle Black Peter schreef: do 15-06-2017, 00:09 Sta er niet van te kijken dat ze wel op de rekening staan , maar niet verwisseld zijn. Zal niet de eerste keer zijn.
Even voor de duidelijkheid. Ik wil hier niet mee zeggen dat Motoport dit doet. Maar het gebeurt.

@ Motormuus; Suzuki zegt wisselen om de 12.000km Motormuus. Hebben we hier al eens ooit discussie over gehad.

Hierbij attenderen wij u op een correctie met betrekking tot het onderhoudsschema van de V-Strom 1000 (DL1000A) van modeljaar 2014 (L4).
Het betreffende onderhoudsschema van de DL1000 (L4) is destijds als losse sticker verspreid om in het werkplaatshandboek/onderhoudsboekje te plakken. Hierop staat het vervangingsinterval van de bougies verkeerd vermeld. Dit moet zijn 'iedere 12.000 km vervangen'. Om verwarring te voorkomen vragen wij u deze stickers te verwijderen of te corrigeren.

BV NImag
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Iron Horse »

Voor iridium bougies is dat flauwe kul en kan dat gemakkelijk 24k zijn. Maar dat zal altijd wel een discussiepunt blijven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Voor iridium zegt Soes 24k km. Maar Soes kan me wat en Nimag helemaal. 22k nu en counting. Ze zien er nog goed uit.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Zeeuwstrom
Berichten: 20
Lid geworden op: di 05-09-2017, 21:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Zeeuwstrom »

RedStrom schreef: wo 14-06-2017, 07:52
Ik heb de radiator onder en boven losgemaakt, ik krijg mijn hand er wel achter, maar de dop krijg ik er niet eens af.
Laat staan dat er nog gereedschap achter moet.
Dat weet ik en heb ik gedaan. Daarom zit er ook een stuk hout tussen radiator en blok. Dat 'gele' op de foto.
Maar die slangen zijn zo stijf dat er maar een paar cm ruimte ontstaat door het kantelen van de radiator.
Ik ben momenteel ook bezig om bougies te vervangen. Hebben jullie nog andere tips om de bougie achter de radiator los te krijgen? (Ik rijd overigens een dl650 uit 2009)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Die achter de radiator is een dingetje. Mij nog niet gelukt om daar bij te komen.

Qua prijzen zie je vreemde verschillen.
Overal in NL kosten ze 25 euri of meer (per stuk en dan dan x 4). In Italie is 19,- mogelijk, in Australie AUD 15,-.

Maar het kan beter.
https://cart.payments.ebay.co.uk/sc/add ... 0516,qty:4
GBP 9,-.

http://www.sparkplugsrus.com/ngk-lmar8b ... 2496-p.asp
GBP 7,50.

Ze schijnen origineel NGK te zijn. In de UK zie je wel meer goedkopere spark plugs.

Onze collega's op het Stromtrooper forum in de USA liepen tegen het fenomeen aan dat het type LMAR8BI-9 alleen via een Suzuki-dealer verkrijgbaar is.
Er is ook een alternatief, maar dan geen iridium. Van Stromtrooper http://www.stromtrooper.com/dl1000a-201 ... i-9-a.html
BUT we are not stuck there.
"sparkplugs.com" have a perfectly viable alternative.
I got 4 LMAR8G's delivered in less time than that for a total of $43aus including pack and post.
same same just not iridium.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

De bougies zijn door een deskundige alhier goedgekeurd voor nog meer kilometers.
Nu 34k, op naar de 40k.

Zouden die goedkopere in de link hierboven goed zijn?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door RedStrom »

Het is 43800 km geworden. En achteraf hadden ze nog wel langer meegekund. Mokkakleurig, speling 0,8-0,9 volgens het boekje.
Wel wat roestvorming/aantasting aan de buitenkant met name bij de voorste cilinder.
Ik heb de 2-de link gevolgd en die gekocht. Kwam ze via e-bay ook weer tegen.
Moest wat lang wachten, dikke week, maar nu 40,- betaald waar een dealer 110,- durft te vragen.

Die achter de radiator heeft de huismonteur alhier mbv spanbanden uiteindelijk kunnen vervangen.
Dat gaf net die extra mm's ruimte die het mogelijk maakten. Plus en vooral ook door de brug waar de motor op stond.
Dan kun je er gewoon wat beter bij.

Ik heb de kennis niet om verstandige dingen over bougies te zeggen, maar deze iridium dingen gaan veul langer mee dan 24k die Soes noemt.
Quod erat demonstrandum.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Lex1960
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17-03-2013, 22:47
Mijn motor is een: DL 1000 2014
Woonplaats: veldhoven

Re: DL1000 (>L4): vervangen bougies

Bericht door Lex1960 »

Vervangen Voorste bougie gewoon even de 2 koelslangen er af radiator Los maken is veel gemakkelijker Dan allemaal gepruts om achter de radiator Te Komen
En de interval van 24000 kun je makkelijker verdubbellen (Ik heb ze gedaan bij 40 000. En deze zagen er nog perfect uit) en in England kosten deze inderdaad maar 11 euro per stuk gewoon van ngk
Plaats reactie