Op longlife koelvloeistof rijden?
- Valetek
- DL650 berijder
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
- Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
- Contacteer:
Op longlife koelvloeistof rijden?
Goedendag,
Ik heb sinds een paar dagen een DL650. Het eerste wat ik doe bij al mijn motorfietsen is de boel uitelkaar halen en alle vloeistoffen vervangen.
Eerst vraat ik kilomoterers met mijn dikke oliekoeler (GSX1400, geen koelvloeistof dus) .
Nu wil ik de gewone koelvloeistof vervangen voor een longlife variant ( de rode is dat vaak, de dopes gaan langer mee ) maar heeft iemand hier ervaring mee? ( de rode variant heeft vaak extra smeermiddelen voor de waterpomp en is geschikt voor alu blokken)
Alvast bedankt!
Mvg
Valentino
Ik heb sinds een paar dagen een DL650. Het eerste wat ik doe bij al mijn motorfietsen is de boel uitelkaar halen en alle vloeistoffen vervangen.
Eerst vraat ik kilomoterers met mijn dikke oliekoeler (GSX1400, geen koelvloeistof dus) .
Nu wil ik de gewone koelvloeistof vervangen voor een longlife variant ( de rode is dat vaak, de dopes gaan langer mee ) maar heeft iemand hier ervaring mee? ( de rode variant heeft vaak extra smeermiddelen voor de waterpomp en is geschikt voor alu blokken)
Alvast bedankt!
Mvg
Valentino
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Ik weet niet meer precies waarom maar een motormonteur heeft mij eens verteld dat deze niet in de motor mag. Ik heb destijds de flessen nog omgeruild voor normale koelvloeistof. Een motorfiets schijnt daar niet tegen te kunnen.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Valetek
- DL650 berijder
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
- Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
- Contacteer:
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Je mag het niet mengen met gewone idd, ik ga wel flushen en opnieuw vullen uiteraard
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Het zou wel eens kunnen zijn dat de pakkingen in het koelsysteem niet tegen deze koelvloeistof kunnen en erin oplossen...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- Valetek
- DL650 berijder
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
- Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
- Contacteer:
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
ik speel op safe , ik doe gewoon weer de gewone maar erin. Meteen maar 12x 1L gehaald voor de optimale garage look ( nu nog een naakte vrouwen kalender:P )
Laatst gewijzigd door Stroompje op vr 09-10-2015, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij een directe reactie is quoten niet gewenst!
Reden: Bij een directe reactie is quoten niet gewenst!
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Nou, vooruit, hier heb je de eerste foto voor je kalender
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- Valetek
- DL650 berijder
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
- Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
- Contacteer:
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Voordat ik de koelvloeistof had vervangen kreeg ik ( tijdens het rijden in de bebouwde kom) 3 a 4 streepjes te zien bij de temperatuurmeter. Ik heb een 650 uit 2004
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
De1000 >L4 heeft blauwe Suzuki ''longlife'' koelvloeistof.
Ik heb bij 45085km het niveau net onder de L aangevuld met rode Carex longlife koelvloeistof.
Dat is rode siliconenvrije G12+.
En nu lees ik bovenstaande.
Kan ik nu problemen verwachten of komt het wel goed?
ik heb er nog niet mee gereden. De motor heeft 1 minuutje gelopen op de middenbok.
Als ik nu moet flushen, hoe doe ik dat dan?
Ik heb bij 45085km het niveau net onder de L aangevuld met rode Carex longlife koelvloeistof.
Dat is rode siliconenvrije G12+.
En nu lees ik bovenstaande.
Kan ik nu problemen verwachten of komt het wel goed?
ik heb er nog niet mee gereden. De motor heeft 1 minuutje gelopen op de middenbok.
Als ik nu moet flushen, hoe doe ik dat dan?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Ik weet het ook niet meer precies. Het had iets met pakkingen en/of rubbers te maken maar mij is ook ooit door een monteur verteld dat er echt geen longlife koelvloeistof in mag.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4887
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Op longlife koelvloeistof rijden?
Het internet levert wel wat op als ik de onzin reacties er uit filter.
- Blauwe moet je niet doen in een systeem dat voor rood is. Andersom is minder erg, want rood (of roze)is beter.
- Blauw met groen absoluut niet. Dat gaat klonteren.
- Eventuele schade merk je pas na 10-duizenden kilometers.
- Die G12+ van de Action is in z'n soort best goed. Silicon free (ook zonder botox), geschikt voor aluminium systemen en moderne blokken.
- Suzuki vraag 4x de hoofdprijs voor hun eigen merk.
- Wat ze super longlife noemen.
- In het boekje staat als alternatief glycol met 50% gedemineraliseerd water.
Iemand die ervaring heeft of vanuit zijn professie wat zinnige dingen kan toevoegen?
- Blauwe moet je niet doen in een systeem dat voor rood is. Andersom is minder erg, want rood (of roze)is beter.
- Blauw met groen absoluut niet. Dat gaat klonteren.
- Eventuele schade merk je pas na 10-duizenden kilometers.
- Die G12+ van de Action is in z'n soort best goed. Silicon free (ook zonder botox), geschikt voor aluminium systemen en moderne blokken.
- Suzuki vraag 4x de hoofdprijs voor hun eigen merk.
- Wat ze super longlife noemen.
- In het boekje staat als alternatief glycol met 50% gedemineraliseerd water.
Iemand die ervaring heeft of vanuit zijn professie wat zinnige dingen kan toevoegen?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)