Schakelen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
adro

Schakelen

Bericht door adro »

Ik heb een probleempje met schakelen
Gisteren tijdens een mooie tocht (de eerste dit jaar) begon de motor steeds vervelender te schakelen. Waneer ik bijvoorbeeld terugschakel van 3 naar 2 lijkt het wel van 2 naar 1 terwijl je nog rijd.
Al het schakelen gaat dus gepaard met geluid.
Nu heb ik een aantal weken geleden een 18000 km beurt laten uitvoeren. Hierbij is een half synthetische olie van Motul gebruikt.
Ketting en tandwielen zijn gisteren vervangen.

Kan het zijn dat het schakelen iets met de keuze van de olie te maken heeft? :?:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Waarschijnlijk staat je ketting te los of te strak.

Als ik jou was zou ik eerst die ketting controleren voor dat je aan de olie
gaat denken.

en... volgens mij schakelt er geen enkele Suzuki zonder bijgeluiden :?
(niet dat het kwaad kan, versnellingsbakken van Suzuki zijn niet
kapot te krijgen)

gr.
Richard
adro

Bericht door adro »

Nee het ligt helaas niet aan de ketting We hebben de ketting losser gezet en de ketting strakker gezet. Gekeken of de tandwielen in een lijn lagen. Of ze goed vast zaten. Ook dit was goed :(
Koppeling ontlucht, dikkere olie. Niet helpt. :(
Het is ook niet echt een beetje geluid maar veel geluid. Een luide kladak bij het wisselen van 1 naar 2 van 2 naar 3 enz. en terug. Net alsof je een kawasaki in zijn een zet. Ook als je de koppeling op laat komen in de twee hoor een metaal geluid.
DL650

Koppelings huis

Bericht door DL650 »

Welk bouwjaar is jou DL 1000 ?

Misschien wel koppelingshuis problemen, dit kwam bij de eerdere modellen van de 1000 voor.

Peter,
adro

Re: Koppelings huis

Bericht door adro »

DL650 schreef:Welk bouwjaar is jou DL 1000 ?

Misschien wel koppelingshuis problemen, dit kwam bij de eerdere modellen van de 1000 voor.

Peter,
Hij is van 2002 en heeft ook problemen met het koppelingshuis gehad. Het koppelingshuis is vorig jaar juni vervangen bij Motoport. Ik hoop niet dat het probleem daar vandaan komt.
adro

Bericht door adro »

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn :?: :?:

Kan het met de schakelvork te maken hebben
Eddie

Bericht door Eddie »

In de manual bij periodic maintenance staat het volgende:
Use an API classification of SF or SG oil with SAE 10W40 viscosity

SAE 10W40 is volgens mij half synthetisch.

Als het probleem niet plotseling ontstaan is lijkt het mij toch iets met de keuze van de olie te maken te hebben.


Ed
Blackstrom

Re: Schakelen

Bericht door Blackstrom »

adro schreef:Ik heb een probleempje met schakelen
Nu heb ik een aantal weken geleden een 18000 km beurt laten uitvoeren. Hierbij is een half synthetische olie van Motul gebruikt.
Ketting en tandwielen zijn gisteren vervangen.

Kan het zijn dat het schakelen iets met de keuze van de olie te maken heeft? :?:
Je schrijft dat een 18.000km beurt hebt laten uitvoeren.
Als ik jou was zou terug naar de dealer gaan en melden dat hij slecht
schakelt en vragen of het aan de olie kan liggen.
Als de beurt niet door een dealer is uitgevoerd kun je mischien de olie
vervangen door een ander merk olie.
Ik rij zelf met een volsynteet 10W40 van Valvoline en deze bevalt
uitstekend, geen herrie met schakelen en de volsynthetische olie
van valvoline is relatief goedkoop (in vergelijk met Castrol Superbike
of Shell)

gr.
Richard
adro

Bericht door adro »

Eddie schreef:In de manual bij periodic maintenance staat het volgende:
Use an API classification of SF or SG oil with SAE 10W40 viscosity

SAE 10W40 is volgens mij half synthetisch.

Als het probleem niet plotseling ontstaan is lijkt het mij toch iets met de keuze van de olie te maken te hebben.


Ed
De eerste olie was een Shell 10w40
Bij de beurt is Motul API SG 10W40 in de motor gekomen
Nu zit er een Bel Ray API 20W50 in.
blackstrom schreef: Je schrijft dat een 18.000km beurt hebt laten uitvoeren.
Als ik jou was zou terug naar de dealer gaan en melden dat hij slecht
schakelt en vragen of het aan de olie kan liggen.
Als de beurt niet door een dealer is uitgevoerd kun je mischien de olie
vervangen door een ander merk olie.
Ik rij zelf met een volsynteet 10W40 van Valvoline en deze bevalt
uitstekend, geen herrie met schakelen en de volsynthetische olie
van valvoline is relatief goedkoop (in vergelijk met Castrol Superbike
of Shell)

gr.
Richard
De beurt is door SF racing uitgevoerd.
Hij betwijfelde of het aan de olie kon liggen maar heeft deze toch vervangen voor de Bel Ray. Dit werkte niet.
Morgen rij ik naar Motoport om te kijken of zij weten waar het aan kan liggen. Motoport heeft vorig jaar het koppelingshuis vervangen en hebben volgens mij in dat soort zaken de kennis in huis.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Lawaai tijdens het schakelen?

Ah, dan zijn misschien de dempingsrubbers in je achterwiel versleten?

Als je die vervangt en deze modifactie uitvoerd, schakel je als door boter!

http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1422
adro

Bericht door adro »

ferdo schreef:Lawaai tijdens het schakelen?

Ah, dan zijn misschien de dempingsrubbers in je achterwiel versleten?

Als je die vervangt en deze modifactie uitvoerd, schakel je als door boter!

http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1422
Vandaag de olie weer vervangen voor Shell VSX 10w40. Dit heeft er ook in gezeten voor de beurt.
Waneer dit niet werkt ga ik voor ik dat het verhaal van Ferdo
Strompel

Bericht door Strompel »

Vandaag aan een monteur gevraagd over dat geklak. Dat doet iedere motor en daarin heeft ie gelijk. Ik heb 3 ST 1100`s gehad, 1 Shadow 1100, 1 Suzuki Madura, en een HD Heritage Softail alhoewel daaraan alles rammelde dus tel ik deze niet mee, maar klakken doen ze allemaal.
Verdere uitleg. Opschakelen zonder gebruik van de koppeling werkt ook geinig en eenmaal de handigheid verworven...ook geen geklak. In de racewereld gebruikt men geen koppeling bij het opschakelen, alleen bij het terugschakelen.
De tip; oefen lichte druk uit met je voet onder de versnellingspook en zodra je het gas terugschroefd valt ie vanzelf in een hogere versnelling, zonder lawaai. Went zo. Probeer het maar eens.
adro

Bericht door adro »

Ja, dat ken ik. Met de ZZR vergat ik vaak te koppellen. Nooit wat gehoord uit de bak.
Maar als ik bijvoorbeeld heel voorzichtig van de vrij naar de twee ga hoor je de tandwielen tegen elkaar aan lopen. Dit voel je ook in het schakelpedaal. Van de een naar de twee is dit vele malen minder.
Strompel

Bericht door Strompel »

van de vrij naar een andere versnelling zonder koppeling? Je moet toch ergens beginnen?
`T is wel zo dat ieder tandje gevoeld kan worden als je tergend langzaam schakelt met koppeling en deze niet goed inknijpt. Maar ja, dat doe je toch eigenlijk niet, staat zo lullig in het verkeer.
adro

Bericht door adro »

Ik trek hierbij de koppeling wel in. Vandaar dat ik ook dacht dat hij niet goed ontkoppelde.
Met de Shell olie gaat het met opschakelen redelijk goed nu. Van de drie naar de twee en de twee naar de een hoor je nog wel het een en ander.
Laatst gewijzigd door adro op vr 19-05-2006, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Strompel

Bericht door Strompel »

Tsja, als er verder geen manco`s te vinden zijn zou ik het laten checken of een proefrit door de monteur laten maken. Lijkt me stug dat deze hiervoor iets in rekening brengt. Een (schijn) proefrit op een gebruikte DL kan je ook doen en zo ondervinden of er grote verschillen zijn.
adro

Bericht door adro »

Ik heb hem nu uitgeleend aan een GoldWing rijder voor twee weken. Als hij niets merkt ligt het aan mij.
Strompel

Bericht door Strompel »

Zal die wel objectief zijn denk je?
Be-Outside

Re: Schakelen

Bericht door Be-Outside »

adro schreef:Ik heb een probleempje met schakelen
Gisteren tijdens een mooie tocht (de eerste dit jaar) begon de motor steeds vervelender te schakelen. Waneer ik bijvoorbeeld terugschakel van 3 naar 2 lijkt het wel van 2 naar 1 terwijl je nog rijd.
Al het schakelen gaat dus gepaard met geluid.
Nu heb ik een aantal weken geleden een 18000 km beurt laten uitvoeren. Hierbij is een half synthetische olie van Motul gebruikt.
Ketting en tandwielen zijn gisteren vervangen.

Kan het zijn dat het schakelen iets met de keuze van de olie te maken heeft? :?:
Adro,

Ik heb vanaf aflevering ook wat problemen gehad met het schakelen. Bij aanvang werd gemeld dat dit nog moest 'inslijten'. Kan zijn, dacht ik. Ik ben totaal geen technisch mannetje, dus afwachten maar. Bij de 12.000 km heb ik er echt een punt van gemaakt, in die zin dat ik heb gevraagd of ze eens serieus naar wilden kijken omdat het volgens mij niet helemaal klopte. Volgens mijn dealer (het type 'liever lui dan moe') was dit normaal bij Suzuki. Enkele dagen laten bij toeval bij een andere dealer de Strom op de Dyno gehad. Toen de monteur daar zei dat hij niet helemaal lekker schakelde (hè, hè, eindelijk iemand die mij serieus neemt) hebben zij de versnellingsbak (onder Suzuki garantie) helemaal uit elkaar gehaald. Niet echt een aantoonbaar gebrek gevonden, maar meer een combinatie van allerlei verschillende kleine dingetjes die niet helemaal lekker in elkaar liepen. Zij hebben op verschillende punten wat gepolijst en toen ik 'em terug kreeg... Wat een verschil!! Als een warm mes door een pakje boter. Bij Motoport nooit meer langsgeweest en die andere dealer is nu mijn dealer geworden. Iemand die (echt) veel verstand heeft van Suzuki en nog ouderwetse service verleent (en ook niet te beroerd is richting Nimag bepaalde zaken aan de orde te stellen).

Als je meer wilt weten, PB me maar even. Vanaf Hemelvaart kan ik alleen een weekje geen antwoord geven want dat ben ik te vinden in de Vogezen en het Schwarzwald 8)
adro

Bericht door adro »

Ik kreeg gisteren een brainwave. Zou het schakelen misschien verband houden met het uitschakelen van de lamdasonde. :?:
Ik heb in het verleden nooit geen last met schakelen gehad. Dat een bak een beetje herrie maakt is niet erg maar het heeft grenzen.
De dempingsrubbers in het achterwiel heb ik ook na gekeken na de opmerking van Ferdo. Deze waren nog als nieuw. Net als het lager overigens.
De GoldWing die ik te leen heb schakelt ook goed. Vandaag met de Bandit van mij vrouw gaan rijden. En je raad het al, geen problemen met schakelen. Het ligt dus niet aan mij. Nou schakelt de Bandit wel extreem goed. Alleen als je hem in zijn 1 zet hoor je iets en daarna niets meer.
Ik heb met de Bandit wel gemerkt dat langzaam schakelen van neutraal naar twee niet goed gaat als je stilstaat. Dat kan dus geschrapt worden in mijn bevinding van Vr Mei 19, 2006 9:21 pm. :oops:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

adro schreef: Zou het schakelen misschien verband houden met het uitschakelen van de lamdasonde. :?:
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de versnellingsbak slechter
gaat schakelen als de lamdasonde is uitgeschakeld.
Er bestaat namelijk geen enkele verbinding tussen deze twee.

gr.
Richard
adro

Bericht door adro »

[/quote]

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de versnellingsbak slechter
gaat schakelen als de lamdasonde is uitgeschakeld.
Er bestaat namelijk geen enkele verbinding tussen deze twee.

gr.
Richard[/quote]

Het kan zijn dat, door het uitschakelen van de lamdasonde, het motorblok niet ver genoeg terugvalt in toeren tijdens het schakelmoment.
Misschien dat hij daardoor ruwer overschakelt/ terugschakelt.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Dat denk ik niet. Naar de lambdasensor wordt door de ECU alleen geluisterd in de 'closed loop' operatie. Dwz bij constant gas. Zodra je de gashendel dicht doet is er niets wat er voor zorgen kan dat ie dat langzamer of minder goed doet. Zelfs mbv de secundaire gaskleppen is het dichtdraaien van de primaire kleppen niet ongedaan te maken. Andersom natuurlijk wel.

Over schakelen gesproken. Misschien moet je eens een andere manier van omhoogschakelen proberen. Op het engelse forum las ik over de volgende methode. De koppeling wordt hierbij niet gebruikt. Op het moment dat je wil schakelen oefen je lichte druk uit op het versnellingspedaal. Nu draai je langzaam de gashendel dicht. Terwijl je de lichte druk op de versnelling blijft uit oefenen. Tijdens het teruglopen van het toerental floept opeens de versnelling er spontaan in. En kan het gas er weer op. Met een beetje oefenen, soms gaat het super soepel maar soms ook nog wat schokkerig, moet op deze manier het omhoog schakelen veel mooier kunnen. Als je de koppeling gebruikt is het veel lastiger het juiste toerental te kiezen. Bij de methode zonder koppeling bepaald het toerental zelf wanneer geschakeld wordt. Dat laatste lijkt me altijd beter. Jammer genoeg heb ik deze methode niet op de rijschool geleerd. En moet me vooralsnog steeds dwingen hem toe te passen. Maar na een paar middagjes zo schakelen heb ik sterk de indruk gekregen dat het gehele mechaniek het omhoog schakelen zonder koppeling veel fijner vindt(!). Enne, de echte racers doen het ook zo. De koppeling wordt alleen gebruikt voor het omlaag schakelen...
Strompel

Bericht door Strompel »

Strompel schreef:Vandaag aan een monteur gevraagd over dat geklak. Dat doet iedere motor en daarin heeft ie gelijk. Ik heb 3 ST 1100`s gehad, 1 Shadow 1100, 1 Suzuki Madura, en een HD Heritage Softail alhoewel daaraan alles rammelde dus tel ik deze niet mee, maar klakken doen ze allemaal.
Verdere uitleg. Opschakelen zonder gebruik van de koppeling werkt ook geinig en eenmaal de handigheid verworven...ook geen geklak. In de racewereld gebruikt men geen koppeling bij het opschakelen, alleen bij het terugschakelen.
De tip; oefen lichte druk uit met je voet onder de versnellingspook en zodra je het gas terugschroefd valt ie vanzelf in een hogere versnelling, zonder lawaai. Went zo. Probeer het maar eens.
Stond er al.
Plaats reactie