Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

Zondag voor het eerst weer ff een stukje gereden, helaas ging dat niet lang goed en kon ik naar huis lopen.

De achterste cilinder doet bijzonder weinig en ik vermoed de ontsteking gezien de zwakke vonk. Alles test echter goed en er blijft in mijn ogen maar 1 ding mogelijk: de ecu...

Wie heeft er een 2002 of 2003 model dl1000 in de buirt van Almere waarvan ik de computer even mag ruilen om het uit te sluiten?

Er zit geen risico aan vast en de computer zit achter de accu en is er dus zo uit.

Mocht er wel echt iets fout gaan dan vergoed ik dat uiteraard, maar dat zal niet gebeuren.

Als er nog iemand suggesties heeft zijn die ook welkom. Tot nu toe getest/uitgesloten:
Bougies, bougiekabels en kappen, bobines, bedrading, accu, compressie.

Enige optie zou nog zijn injector, maar deze actueert wel gewoon (zegt weinig behalve dat de spoel nog goed is en de naald niet vast zit).

Als het wel de ecu is dan ben ik dus ook op zoek naar een betaalbare. Wanneer ik die niet kan vinden gaat ze in onderdelen weg...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Iron Horse »

Ik zou het zo ook niet weten, je hebt al redelijk wat mogelijkheden afgevinkt. Misschien nog ergens een lekstroom waardoor de vonk te zwak wordt? Of een verstopte injecteur? En weet je zeker dat er geen lekstroom zit in je bougie. Wisselen of nieuwe erin gehad? Als het toch een nieuwe ECU moet worden dan ben je zo'n 100 euro kwijt. Klik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

De iridium bougies die er in zaten, zijn pas 5000km oud, maar ik heb vandaag de standaard bougies nieuw gehaald en geplaatst om dit uit te sluiten.
De kabels van de bobines zien er nog goed uit, ik heb geen scheurtjes of uitdroging kunnen ontdekken. Verder staat de motor droog gestald en kan het ook geen (regen)water zijn.

Tenzij de bobines hele rare dingen doen waarbij je het niet kan zien, zijn ze wat mij betreft goedgekeurd.
Ook omdat ik degene van de voorste cilinder naar achteren heb verplaatst.
op 1 cilinder (voor) start de motor gewoon, met dezelfde bobine naar achteren verplaatst startte ze niet.

De injectoren zijn 3 maanden geleden ook nog uit geweest om zelf te reinigen, zojuist ook nog los gehad en niets raars te zien, ze klikken beide ook nog en sluiten nog af.
Dit zegt natuurlijk niets over het verstuivingsbeeld of een leakdown test, maar het is een indicator.

ECU is niets aan te testen, daarom zou ik graag even die van iemand anders willen proberen.
Als dit het probleem is dan kan ik op zoek naar een tweedehands.

Injectoren en ECU zijn eigenlijk nog de enige dingen die resteren.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ooit een motor gehad/geërfd die had splinternieuwe iridium bougies erin zitten. Telkens als hij een dag had stilgestaan wilde hij niet meer starten. Pas als ik de bougies eruit had gehaald, schoongemaakt en er weer in dan startte hij probleemloos. Uiteindelijk er maar weer gewone ingezet en geen enkel probleem meer. Er was niets aan te zien, specs klopten en er was geen meetbare sluiting of lekweerstand. Soms is het onverklaarbaar. Succes met je zoektocht en we zullen ongetwijfeld snel lezen wat het uiteindelijk wel is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik heb je vraag even naar een deskundige op V-Strom gebied gestuurd. Wellicht dat hij je iets meer kan vertellen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

Ik weet niet of Chiel nog mee leest hier :p
Bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Cplegt »

Ik lees mee. Maar niks nuttigs toe te voegen. Denk dat Peter een andere expert bedoelt.
Zelf 1x mn 1000 op 1 cilinder aant lopen gehad em dat was vocht in de bougiekap door een verstop afwateringsgat aan de voorzijde.
Pas bij 4000 toeren ging de voorste cilinder mee doen.
Maar zoals jij al zei, de motor staat droog gestald.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 09-05-2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Kompas »

mijn zwager had een keer zoiets op zijn dl1000. Hij had een backfire gehad en de injector van de achterste cilinder was daardoor losgekomen. Daardoor deed de achterste cilinder dus niet meer mee,
Misschien iets om even te controleren.
Met vriendelijke groet,
Onno
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

De injectoren heb ik vandaag laten testen, ze zaten gewoon goed, net als de rest van het spul. De test liet bij 1 injector een zeeer mininale afwijking zien, maar niets waardoor de motor niet zou lopen. Na een complete testcyclus was de afwijking in opbrengt maar 1ml. Dat is niks dus die zijn goed. De rekeningen stapelen helaas al wel op, beurtje 78 euro, testen 48 euro, nu op zoek naar een bobine en ecu.

Ik moet me nu toch weer gaan richten op ontsteking.
De bougiekabel zit aan de bobine vastgelijmd, weet iemand of deze gesoldeerd is of dat ik hem net als de dop los kan schroeven?

En Chiel, niet om het een of ander, maar vroeg me af of je misschien een ecu of een goede bobine hebt liggen die ik even kan lenen ;) :D

Als blijkt dat het de ecu is maak ik hem open, kan nooit spannend zijn.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Cplegt »

Nee, beiden niet liggen. Ik kan bij mn dealer vragen voor een ecu van een k2/k4.
Die heeft er ooit 1 in de verhuur gehad die een kanaal in ging. Ook gesloopt in onderdelen verkocht.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

Voordat ik een dure ECU ga kopen zou ik het graag eerst uit willen sluiten.
Als dat een optie is dan graag!

als hij hem voor 50 euro weg doet wil ik het ook nog wel proberen ;)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Cplegt »

Moment, de vraag is de deur uit
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

Thanks ;)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sparkle Black Peter »

En al wat wijzer geworden.

Mijn specialist vond het erg moeilijk om er een antwoord op te geven, zou eerst e.e.a. moeten testen. Heeft wel een paar mogelijkheden.

Een zwakke vonk ligt iig nooit aan de ecu, want de ecu doet niet meer dan de bobine aansturen. Als er GEEN vonk is, dan zou het wel de ecu kunnen zijn. Zoals gezegd, als de bougie vonkt, zal de ecu werken, omdat die niet meer doet dan een massa schakeling maken vd min-draad vd bobine. Als je 12v op je bobine hebt staan, kun je ook zelf de mindraad tegen massa aan houden, dan zal de bougie ook vonken.
Eerder kan t in geval van een zwakke vonk zijn dat je dus geen 12 maar bv 10 volt hebt door weerstand, of een defecte bobine en of een bougiekabel/dop met een te hoge weerstand. Is de klepspeling goed? En niet tussen de voorgeschreven marges, maar echt maximaal? Zat het gasklephuis nog in de inlaatrubbers?
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Dl1000 2002 is er mee gekapt, hulp gezocht van dl1000'er '02 en '03

Bericht door Sanscorp »

Het probleem is waarschijnlijk opgelost...

De brandstof drukregelaar was losgekomen van de brandstofpomp. Er viel mij al een iets ander geluid vanuit de pomp op: heel zachtjes en alleen te horen met je oor tegen de tank het geluid alsof er druk ontsnapte.

Dus tank leeg gehaald, brandstof in de peugeot van mijn vriendin gegooid en nieuwe peut gehaald.

Pomp er uit, en toen viel er iets in de tank: een drukregelaar.

Nadat ik hem goed terug gezet had startte de motor vrij snel en kon ik in ieder geval weer naar het tankstation rijden (2 minuten) maar ik ga vandaag de boel weer in elkaar zetten en wat uitgebreider testen.

Mijn theorie waarom vooral de achterste cilinder moeilijk deed is dat de injector de 2e in de lijn is, met te weinig druk doet voor stationair nog wel iets maar krijgt achter onvoldoende brandstof.

Vervolgens komt er een pisstraaltje uit de achterste injector wat niet ontsteekt en alleen de bougie nat maakt waardoor ik dacht dat er brandstof was en het wel aan de ontsteking moest liggen.

Het debiet van de pomp was overigens dik in orde, 340ml bij 3x op contact (moet tussen de 300 en 350ml liggen) dus daar kan je het niet aan zien. Een drukmeter met T splitter heb ik niet maar staat bij deze wel direct op de verlanglijst voor mijn verjaardag haha.
Plaats reactie