Laadcircuit

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 29 dec 2016, 13:52

Altijd lastig: Problemen met het laadcircuit van je motor. Hoe pak je dat aan ? Waar ga je beginnen ?
Ik zou zeggen: Lees dit eens door en je komt een heel eind in de goede richting.
http://blog.mobilica.nl/post/2014/11/03 ... laar!.aspx
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 29 dec 2016, 14:01

En nog veeeel meer uiterst interessante lectuur.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 29 dec 2016, 15:01

Nu een vraag voor de echte electronica specialisten:

En spanningsregelaar regelt de spanning EN de maximale stroom. Klopt dit ?
De spanning wordt geregeld door het teveel te 'verbruiken'. Klopt ?
De dynamo wordt dus altijd vol belast. Klopt nog steeds ?
Hoe meer verbruikers je aan hebt staan, hoe minder de spanningsregelaar hoeft te verstoken. Volg je nog ?
Bij teveel verbruikers grijpt de stroombegrenzer in om overbelasting te voorkomen. Toch ?

Ik zou de uitgaande spanning dus zonder nadelige gevolgen kunnen kortsluiten. De stroom zou dan max 350W/12V=30A worden.

Of de draadjes e.d. het kunnen hebben laat ik hier even buiten beschouwing, het gaat mij om het principe.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 29 dec 2016, 15:25

We gaan weer verder:
Als ik met deze dynamo nu een accu van 100AH op wil laden ipv 10AH dan kan dit, alleen duurt het 10x zo lang.
De capaciteit van accu wordt dus begrenst door de fysieke inbouwmaten en niet door elektrische beperkingen. (anders dan draad diameters)

Waarom wil ik hier zeker van zijn ?

Familie heeft een boot met een klein dieseltje, motor heeft een dynamo en die laadt de startaccu.
Nu wil ik deze dynamo ook de andere 2 aanwezige accu's op laten laden. Ze komen dus in het laadcircuit parallel te staan.
Om te voorkomen dat ze elkaar leeg gaan trekken worden ze geladen via een diode die de max laadstroom van de dynamo aan kan.

Op deze manier wil ik OOK het zonnepaneel gaan gebruiken. Ook via 3 diodes aansluiten. Ik weet nog niet of dat paneel ook de laadspanning van 13.4V haalt, anders doet het niet veel.

Ik ben er nog niet: Aan de wal is er meestal 220V beschikbaar en een (druppel)lader die dan onder spanning komt.
Je raadt het al, ook via 3 diodes naar de accu's.

De accu's (3x) krijgen dan dus 3 voedingsbronnen en de hoogste spanning wint. Altijd laadstroom, tenzij je in het donker ergens stil ligt zonder walstroom :-)

Maak ik ergens een denkfout ? Vergeet ik iets ? Of is het gewoon niet moeilijker ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6782
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4
Locatie: Lunteren.

Re: Laadcircuit

Bericht door Stroompje » do 29 dec 2016, 16:26

Tsjonge jonge Kees.....ik snap er niets van...jij al wel?
:schater:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 29 dec 2016, 16:50

Ik DENK van wel, maar ja, ik denk wel es meer wat :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8083
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Laadcircuit

Bericht door Iron Horse » do 29 dec 2016, 20:32

Ik weet er ook niet alles van, maar of je redenatie helemaal klopt betwijfel ik.
En spanningsregelaar regelt de spanning EN de maximale stroom. Klopt dit ?
Een spanningsregelaar regelt normaal gesproken alleen de maximale (laad)spanning. Bij een 12 volts motorvoertuig dus ca. 14,4 volt. Voor de stroombegrenzing heb je een stroombegrenzer nodig. Maar de maximale capaciteit van de dynamo bepaalt eigenlijk al de maximale stroom. Voor het laadgedeelte zal er wel een stroombegrenzing ingebouwd zijn maar vraag me niet waar die zit en of die mogelijk ook in de spanningsregelaar zit.
De spanning wordt geregeld door het teveel te 'verbruiken'. Klopt ?
Zover ik weet niet. De spanning wordt begrensd door een Zenerdiode die de rotor tijdelijk aan aarde legt waardoor het magnetisch veld wegvalt en de dynamo even niet bijlaadt. Door het constant in- en uitschakelen wordt de spanning op het juiste niveau gehouden.
De dynamo wordt dus altijd vol belast. Klopt nog steeds ?
Bij mijn weten niet. Wanneer een dynamo vol wordt belast zal ook het brandstofverbruik stijgen door een toenemende magnetische weerstand, de tegen EMK. De belasting wordt mede bepaald door het aantal aangesloten verbruikers. Vrij draaiend zal er niet vol belast worden.
Hoe meer verbruikers je aan hebt staan, hoe minder de spanningsregelaar hoeft te verstoken. Volg je nog ?
Zoals al eerder aangehaald "verstookt" de spanningsregelaar niks. Dus klopt deze stelling niet.
Bij teveel verbruikers grijpt de stroombegrenzer in om overbelasting te voorkomen. Toch ?
Om te beginnen weet ik niet of er wel een stroombegrenzer is ingebouwd. Als dat wel zo is hoeft het daarom nog niet meteen een kortsluitbeveiliging te zijn. Bij te veel verbruikers is het eerder aannemelijk dat hierdoor je spanning in elkaar zakt omdat de maximale capaciteit van de dynamo overschreden is. Voor het laadgedeelte neem ik wel aan dat er een stroombegrenzer is ingebouwd.
Ik zou de uitgaande spanning dus zonder nadelige gevolgen kunnen kortsluiten. De stroom zou dan max 350W/12V=30A worden.
Ik zou daar niet klakkeloos vanuit gaan. Er zitten niet voor niets ook nog zekeringen ingebouwd.

In een externe acculader zit sowieso een stroombegrenzer. (Aan wal hebben we trouwens al sinds 1985 230 volt en geen 220 volt :wink: ) Daar kun je dus wel meerdere accu's parallel op aansluiten maar het duurt dan gewoon veel langer. En zoals je zelf al schrijft; met diodes beveiligen, anders heb je een probleem.

Just my 2 cents.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » vr 30 dec 2016, 17:48

Heel erg veel dank, zo kom ik ergens. Weer genoeg om uit te zoeken.
Ik weet nog uit een grijs verleden dat de mechanische spanningsregelaars 2 spoelen hadden, 1 voor spanning en 1 voor stroomsterkte, vandaar mijn aanname.

De rotor aan massa ? De rotor is toch een permanente magneet ? Hmm ..... 2 types mogelijk .... is dus andere regelaar.

De spanningsregelaar op een motorfiets heeft een koellichaam. De zener fakkelt dus wel wat af maar niet alles, anders had je een straalkachel.
Wat ik tnt heb kunnen vinden hebben ze wel allemaal een I-max begrenzing als veiligheid. De hoofdzekering is om de stroom uit de accu te begrenzen en daarmee de bedrading te beschermen tegen oververhitting.

Het brandstofverbruik zal bij vollast oplopen, maar zodra de accu's vol zijn zakt de stroom omdat de laadspanning begrenst is.

Om even bij de motor te blijven, te veel verbruikers en de accu laadt niet meer bij/gaat mee helpen om de verbruikers aan de gang te houden.
Dan draait de dynamo dus op vollast en gaat daar beslist niet (direct) van stuk.

Lekker brainstormen en uitpluizen :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8083
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Laadcircuit

Bericht door Iron Horse » vr 30 dec 2016, 17:59

Zoals ik al aangaf weet ik er ook niet alles van, maar inderdaad wat brainstormen kan je op gedachten brengen waar je eerder niet aan dacht. En als je gaat googlen dan weet je soms door de bomen het bos niet meer te vinden. Kan ook zijn dat mijn info gedateerd is, maar daar weet jij ook alles van, we schelen maar een paar maanden. :wink:

Nu weet ik het niet zeker of het bij de dynamo van de V-Strom ook zo is. Maar een rotor kan een permanente magneet zijn. Maar het magnetisme kan ook door spoelen op de rotor worden opgewekt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » zo 01 jan 2017, 15:27

Beiden bestaat, maar een natte dynamo zal geen koolborstels hebben. Foto's van de rotor laten ook geen spoelen zien.

Vonkende koolborstels IN een motorblok .... kan spannend worden :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Rene
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Laadcircuit

Bericht door Rene » di 03 jan 2017, 10:58

De V-strom is voorzien van een vaste magneten / stator spoelen generator. Dit systeem gedraagt zich heel grofweg als stroombron.
De uitgang is een een 3 fase wisselspanning.
De spannings regelaar werk volgens het shunt (parallel) principe; deze richt deze spanning gelijk, en wanneer de spanningspieken een bepaalde spanning overschrijden, worden deze kortstondig kortgesloten naar massa. Hierbij is de stroom relatief groot, maar de spanning over het kortsluit element laag, waardoor het vermogen dat de regelaar moet "opeten" enigszins beperkt is. (P=UxI)
Doordat de electronica in de regelaar niet ideaal is, wordt er toch wat vermogen verstookt in de diodes en kortsluit elementen (transistors, thyristors of fets), dus wordt het ding wel warm.
Deze werking is dus fundamenteel anders als een zener, daar blijft de maximale spanning wel op staan, en zou dus extreem heet worden.

Grappig is, dat wanneer het 12V boordnet zwaarder wordt belast, de regelaar het juist makkelijker krijgt.

Er bestaan overigens serie-regelaars, die de overspanning niet kortsluiten, maar gewoon blokkeren. Deze belasten de stator minder. Op sommige fora worden deze aanbevolen om doorbrandende spoelen die bij bepaalde series V-stroms schijnen voor te komen wat te ontzien.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8083
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Laadcircuit

Bericht door Iron Horse » di 03 jan 2017, 11:52

Duidelijk verhaal :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » wo 04 jan 2017, 23:34

Toppie verhaal.

Wat ik er niet uit haal is of er een stroombegrenzer in zit. Dit was volgens mij vroeger bij de mechanische wel het geval. Stroomspoel en spanningsspoel.
Voordat ik hiervan uit ga, wil ik het erg graag heel zeker weten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Rene
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Laadcircuit

Bericht door Rene » do 05 jan 2017, 08:40

De stator is een soort stroombron, waarvan de maximale stroom enigszins afhankelijk is van het toerental.
De spanning uit de stator is volledig afhankelijk van de belasting. (onbelast kan de stator over de 70 Volt gaan)
De taak van de regelaar is (naast gelijkrichten) de belasting (samen met de andere gebruikers, zoals verlichting) zodanig te regelen dat de spanning voor de accu + boordnet een prettige waarde heeft.
De stroom is dus begrenst door de eigenschappen van de stator (en toerental); De spanning wordt gemanaged door de regelaar door een parallel belasting te regelen.

Sommige motorfietsen, zoals mijn vroegere XJ900, hebben een "echte" alternator met veldstroom sturing zoals in auto's.

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » do 05 jan 2017, 16:42

Die begrijp ik helemaal, maar wat gebeurt er als ik de uitgaande spanning kortsluit. Dan zal er niks meer parallel geschakeld worden omdat de spanning niet gehaald wordt.
Komt het afgegeven vermogen dan boven de opgegeven capaciteit, met mogelijk verbranding als gevolg ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Rene
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Laadcircuit

Bericht door Rene » vr 06 jan 2017, 08:50

De stator kan je kortsluiten. De regelaar in principe ook. ..maar op de regelaar is een accu aangesloten. Die moet je beter niet kortsluiten.

De regelaar kan alleen goed functioneren met de accu als stabiliserend element.

Ik vermoed dat je bedoelt: "kan een stator worden overbelast?" -> Een goed gedimensioneerde stator zou zelfs kortsluiting langdurig moeten kunnen doorstaan; er is als het ware een ingebouwde stroombegrenzing.
In de praktijk gaan ze wel eens stuk zelfs onder normaal gebruik - dus onder volle kortsluiting wordt dat niet beter.

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laadcircuit

Bericht door Bozobin » vr 06 jan 2017, 10:40

Om te kunnen regelen heb je flow (stroom) nodig, hoe minimaal ook. Die snap ik helemaal.
Dat je een accu niet moet kortsluiten snap ik ook, de vonken vliegen je om de oren :-)

De 30A hoofdzekering is er om het draadwerk te beschermen, niet voor de stator.

Terugkomend op mijn stelling: Je kunt op een dynamo een veelvoud aan accu's aansluiten, alleen het opladen zal (veel) langer duren.

Hartstikke bedankt voor het meedenken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Plaats reactie