Piep boven de 80km/uur

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Hallo medeforumers.

Sinds 2 weken hoor ik een piep als ik boven de 80km/uur rijd. Ik hoor dit geluid echter alleen zonder oordoppen. Omdat ik bijna altijd met gehoorbescherming rij weet ik niet zeker of het geluid er al langer is of misschien al altijd.
Het geluid word niet harder als ik harder ga rijden en is in meerdere versnellingen aanwezig. Het lijkt erop dat het van mijn voorwiel of linker kant van de motor komt.
Heeft iemand dit vaker meegemaakt of kan iemand mij het verlossende antwoord geven hoe ik dit kan oplossen. Gr Foexie
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Bob »

Aan de hand van je verhaal verdenk ik een wiellager. Deze kun je testen door het voorwiel met de hand rond te draaien en dan je veerpoot vast te pakken. Voel je dan een trilling in de poot of hoor je hem gieren dan weet je het zeker. Als de slijtage ver genoeg gevorderd is kan je ook speling op het voorwiel voelen door deze heen en weer te bewegen.
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Bedankt voor je reactie. Zitten hier gewoon kogellagers in? En kan zo een lager blokkeren. Wat dus voor een gevaarlijke situatie kan zorgen? Ik ga morgenavond of zaterdag eens proberen of ik kan voelen of het lager defect is.
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Wat ik nog ben vergeten te melden. Als ik mijn handen los laat van het stuur begint het stuur een heel klein beetje te slingeren. Dit is zo weinig dat de motor wel gewoon rechtdoor rijd. Als je het stuur links en rechts met een vinger aanraakt blijft het stuur stabiel.
Verder rij ik met een topkoffer achterop. Ik weet niet of deze topkoffer dit slingeren ook kan veroorzaken. Of dat er misschien een directe link met de piep te leggen is.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Motormuus »

Topkoffer kan ook een piep veroorzaken door de wind.
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Valetek »

Denk ook je wiellager, kan ook de aandrijving van je km teller zijn die een beetje droog is. Skf lagers zijn 10€ per stuk en je hebt er 2 nodig. Het is een vrij eenvoudig klusje om de lagers te vervangen
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Piep boven de 80km/uur

Bericht door Ebrostrom »

Foexie schreef:Wat ik nog ben vergeten te melden. Als ik mijn handen los laat van het stuur begint het stuur een heel klein beetje te slingeren. Dit is zo weinig dat de motor wel gewoon rechtdoor rijd. Als je het stuur links en rechts met een vinger aanraakt blijft het stuur stabiel.

dit heb ik laatst ook gehad met verschillend resultaat bij verschillende snelheden: wiel/band opnieuw laten balanceren (was wss n plakkertje af want zat verschil in) en balhoofdlager laten aandraaien (zat speling op) en extra lood in de handvatten vh stuur laten plaatsen (vangt vibraties op).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Rene »

Niet gewoon het "zingen" van de versnellingsbak tandwielen (klank verandert als je een andere versnelling kiest), of ketting?

Oordoppen zijn geweldig :o)
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Klank blijft hetzelfde in alle versnellingen en bij verschillende snelheden en toerentallen. De ketting zelf hoor ik wel als ik hem te laat smeer en als ik hem dan smeer hoor ik hem niet meer. Daarom verdenk ik deze niet. Morgen ga ik het voorwiel demonteren en kijken of ik iets kan vinden en zal ik hier het resultaat posten. Bedankt voor het meedenken alle.
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Ik heb het wiel zojuist gedemonteerd. De lagers voelen goed aan. Maar met lagere snelheden hoor je de piep dus ook niet tijdens het rijden. De kilometer teller opnemer op het wiel ziet er wel een beetje droog uit. Dus ik ga deze smeren en dan de zaken weer in elkaar zetten. Testrijden en anders alsnog maar de lagers vervangen.
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Valetek »

Je ziet/ruikt het snel genoeg als je de seals weghaalt. Doe meteen 2 nieuwe lagers in meest werk heb je eigenlijk al gedaan :p .

Je wiel piept alsof je remmen blijven hangen of alsof je een slag in je wiel hebt en je fiets Hard ermee .. Toch? Klinkt het zo ?
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Jeen »

Een piep die verschijnt boven de 80 en dan constant blijft, is super moeilijk te rijmen met een mechanisch- of wind- oorzaak. Bijna altijd zijn die afhankelijk van snelheid, toerental, windrichting e.d. Is het geluid er altijd boven de 80? Anders zou het wellicht je ventilator kunnen zijn die aanslaat. Daarvan blijft het geluid wel gelijk. Wellicht nog iets anders electrisch met een constant geluid? waarschuwingssignaal ergens van (snelheid op de GPS?) ?
Mijn ervaring met lagers is overigens dat die niet gaan piepen, maar brommen....
Foexie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 01-06-2016, 23:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Re: Piep boven de 80km/uur

Bericht door Foexie »

Hallo iedereen. Nog even een kleine update. Het geluid ontstaat boven de 72km/h op mijn navigatie afgelezen. Dan hoor je het geluid ongeveer tot 100km/h en dan is het windgeruis te hard om de piep te horen. Het geluid is er altijd boven deze snelheid. En het is geen geluid van een elektrisch apparaat. Dus geen piepjes of alarm. Ik heb gisteren mijn vriendin als passagier meegenomen en zij hoort het geluid ook. De komende tijd heb ik het vrij druk maar zodra ik er na gekeken heb en meer weet laat ik jullie iets weten. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Plaats reactie