Motorolie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Erwin

Motorolie

Bericht door Erwin »

Hallo ,

en vraagje over motorolie .
Ik heb een DL 1000 van 2003.
Momenteel zit er olie in van Motul , 5100 10 W 40 Technosynthese , Ester technologie.
http://www.oliehandel.nl/motul/motul-51 ... 0wodtIIHRA" onclick="window.open(this.href);return false;
Als dit motorseizoen ten einde is zal mijn koppelingskorf worden aangepakt en zal er nieuwe motorolie in het carter komen.
Als Belg koop ik geregeld bij RAD.
Daar hebben ze enkel motorolie van Eurol.
Bijv : https://www.rad.eu/nl/c/p/35253-eurol-s ... 10w-40.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze olie heeft ook Ester technologie , wat het ook mag betekenen.
Het enige verschil tussen deze 2 oliën is dat Motul meer kost.
Kent iemand Eurol olie , ervaringen met deze olie ?
Grtjs.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Motorolie

Bericht door RedStrom »

Ken het ook vanuit mijn werk en gebruik het zelf ook. Goed spul en betaalbaar.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Motorolie

Bericht door Sparkle Black Peter »

RedStrom schreef:Ken het ook vanuit mijn werk
Je hebt toch een oliebollenkraam JW :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Motorolie

Bericht door RedStrom »

Ja, en?
Oooooh. Mag dat niet met afgewerkte Eurol dan?
Ze waren best lekker, toch?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Consono
DL1000 berijder
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 K7
Woonplaats: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Consono »

Sparkle Black Peter schreef:Je hebt toch een oliebollenkraam JW :mrgreen:
:schater: :schater: :schater:
Groet, Arno
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Valetek »

ik had hiervoor een GSX 1400, kreeg als tip van meerdere gsx 1400 forum leden om Eurol te gebruiken voor een soepelere schakelovergang, dat was idd zo . ik was er tevreden.

zonder al te veel reclame willen maken .... ik bestel mijn olie bij oliehandel.nl koop meteen 20 liters castrol . scheelt bijn a 4 euro per liter als je veel koopt
Erwin

Re: Motorolie

Bericht door Erwin »

Dan is Eurol blijkbaar een goede keuze om eens te proberen.
Iedereen die wat moeite doet om prijzen te vergelijken kan soms wel wat behoorlijk geld in zijn zakken steken.
Bedankt voor jullie adviezen en kennis.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Valetek »

ik heb eens overnagedacht om echt een vaat te kopen via werk , maar voordat het op is .. ik rij wel veel maar zo veel :P

misschien inzamel vaat kopen :P? neemt ieder zijn oude 4 L kannetje mee
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Motorolie

Bericht door Soesko »

Kijk anders ook eens bij http://www.misteroil.be" onclick="window.open(this.href);return false;, 4 liter Motul voor nog geen 30 euro. Ik heb er onlangs een bestelling geplaatst en had de olie binnen een paar dagen in huis.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motorolie

Bericht door Iron Horse »

Alweer een topic met onnodig geneuzel over de kwaliteit van olie. Ik heb het al vaker aangehaald, waarom dure olie in je fiets gooien als de specs van de fabrikant veel lager aangeven, daar schiet je niks mee op. Alleen weggegooid geld. Je voert je kat toch ook geen kaviaar als hij op wijting het net zo goed doet? Voor deze keer dan maar weer een quote uit het (verre) verleden. Doe je voordeel ermee en laat je niet gek maken door reclames voor olie bestemd voor circuitmotoren.
Als je op olie zoekt komt er toch wel een heleboel aan resultaten.

Ik heb in 2006 ook eens een stukje geschreven dat ik hier citeer:

Iron Horse schreef:
Met de nieuwe Louis catalogus op schoot kwam ik ook weer bij het onderdeel olie aan. Nu heb ik laatst mijn oliewissel gedaan met een voordeelaanbieding van deelssynthetische olie. 4 liter kost nu 16,95. Dat is wel wat anders dan de werkplaatsen er vaak ingooien met een prijs die soms de 10 Euro per liter overstijgt. Maar is dat dan wel nodig?

Om daar achter te komen ben ik wat gaan Googlen. En mijn conclusie is; NEE, je hoeft echt niet zoveeel per liter te betalen. Het is zeker niet slecht(er) voor je motor maar het is absoluut geen must.

In de gebruikershandleiding wordt aangegeven dat men een motorolie dient toe te passen met een specificatie API SF of SG. Nou schiet mij maar lek dan, want zegt me dus geen mallemoer. Dat gaf al meteen twijfels over mijn vorige oliewissel, want die olie heeft een andere specificatie.

Dus na wat Googlen was ik er toch uit. wat blijkt is dat de olie die ik gebruikt heb de specificatie API SL heeft. En dat is dus een betere kwaliteit dan men in de handleiding voorschrijft. API staat voor 'American Petroleum Institute'. De eerste letter 'S' staat voor benzinemotoren. De tweede letter geeft de kwaliteit aan. Hoe hoger de letter hoe beter de kwaliteit. Met andere woorden, ik heb voor weinig een veel betere olie gebruikt dan de fabrikant voorschrijft.

Voor wie er nog meer over wil weten; tik in Google de woorden 'api' en 'olie' in en je hebt weer heel wat leesplezier.

Let wel op, want er is verschil tussen toepassing voor auto's en motoren. Motoren (enkele uitzonderingen daargelaten) hebben meestal een natte plaatkoppeling. Dit in tegenselling tot auto's die een droge plaatkoppeling hebben. Zou je een specifieke auto-olie gebruiken dan zou het kunnen gebeuren dat de koppeling gaat doorslippen omdat in die olie geen additieven zitten om dit te voorkomen. Koop je de olie bij een motorzaak dan zit dat wel snor. Maar een aanbieding bij de ALDI of LiDL, of even een stop bij een benzinestation is wel even oppassen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Motorolie

Bericht door AVC »

wel, dat is dan ook even opgelost.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motorolie

Bericht door Rene »

Er zijn een paar van die onderwerpen waar met religieus fanatisme wordt gediscussieerd over onderwerpen van wereldbelang:

- Welke Olie (Monokristallijn synthetisch F1 grade of toch de Aldi)
- Op welke benzine loopt hij het best? (102 octaan is echt beter, met Makro benzine klink hij anders)
- Hoe ketting spannen (heb ik een schuifmaat of micrometer nodig)
- Ketting reinigen (tandenborstel? Voorwasprogramma?)
- Ketting smeren (WD40? GPS gestuurde olie druppelaar?)

En dan natuurlijk banden en ruitjes. Maar dat zijn vaak wel zinnige discussies. :o)

Ik geniet ervan :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motorolie

Bericht door Eikie »

:schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Motorolie

Bericht door Marian »

Tomtom vs Garmin of Garmin vs Tomtom ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Motorolie

Bericht door Camino »

Ondanks dat hier boven omschreven wordt dat het eigenlijk allemaal onzin is, toch even een vraagje. Wat is nu beter: vol synthetisch of semi synthetisch en 10 W 40 of 10 W 50. Prijzen voor 4 liter variëren inderdaad van 30 euro tot 70 euro. Mooie kreten zoals Nano Tech en Esther tech zeggen me niets. In dit geval voor een 1000A L4. Wil er toch nog ff nieuwe olie op gooien.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motorolie

Bericht door Eikie »

10w40 semisyntheet nemen.

Die namen zeggen inderdaad niks, uiteindelijk moet de fabrikant altijd ergens melden of de olie mineraal, half- of volsyntheet is.

10w50 is niet nodig in Nederland. Die 50 is alleen qua viscositeit constanter over een breder temperatuurbereik dan de 40. Maar dat verschil is alleen bij buitentemperaturen van -15 of lager (of was t nou +35 of hoger?) van belang

En aangezien de Suzuki v-blokken super simpel en lowkey zijn, moet er dus ook zowat de meest gebruikelijke olie in. Niet moeilijk doen, gewoon 10w40 halfsyntheet voor een habbekrats :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Motorolie

Bericht door HD2W4W »

Ik koop al jaren de Procycle 10w40 halfsyntheet van Louis. Ze hebben regelmatig een aanbieding. Duitse olie van Wintershall heb ik eens gelezen. En die komt net buiten Schoonebeek uit de grond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Plaats reactie