Valt uit bij stationair, warme motor.

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Bibaboeba »

Beste mede-strommers,

Een tijd geleden liep ik tegen het volgende probleem aan: Na een lang stuk snelweg en bij warm weer merkte ik bij het terugschakelen dat de motor uitviel, terwijl ik de stad in reed kwam ik er dan ook achter dat de motor stationair nog amper wilde blijven draaien. Op toeren was er geen enkel probleem.
Aangezien dit probleem zich alleen voordeed na lange stukken snelweg heb ik er nog niet te veel aandacht aan besteed. Gister reed ik echter in de stad en door de vele stoplichten liep de temperatuur nogal op tot 3 streepjes en begon hetzelfde gedonder. De motor begint te stotteren en valt uiteindelijk uit. Er is in de stad echt nog amper mee te rijden omdat hij niet meer stationair wil blijven lopen.

Op internet kom ik precies dit probleem meerdere malen tegen op nederlandse en engelse fora echter wordt er nergens een oplossing verteld. Wel wordt gespeculeerd over de TPS, spanningsregelaar, groene connector etc.

Nu heb ik hem net een minuut of 10 stationair laten lopen om hem warm te stoken en hopelijk het probleem op te wekken. Dit is gelukt en het viel mij op dat het voltage continu rond de 15V was en ineens terugviel naar ong. 13V, vervolgens begon hij slechter te lopen en viel uit eindelijk uit.

Nu is mijn vraag of iemand bekend is met dit probleem? En ik verdenk nu toch de spanningsregelaar maar zie nog niet helemaal in hoe het probleem dan toch zo duidelijk lijkt samen te hangen met de motor temperatuur. Iemand advies?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Phony123 »

Ik ben geen techneuttttt, maar ik heb zo iets soortgelijks gehad met een intruder 1500. Teminste het begon met warm weer en later nam de klacht toe. Zo maar ging de motor uit, na resetten met het contactsleutel was het weer opgelost.
Na lang zoeken bleek het een defecte uitlaat sonde te zijn, bij het warme weer was er iets in de meetsonde wat niet lekker was en een verkeerde waarde door gaf.
Contactje los of zo iets, gevolg een rare waarde naar => de board computer en die snapt het niet meer en doet een shutdown. Oplossing was een speciaal weerstandje over de aansluit stekkertjes , ( 15 euro) en die geeft dan altijd een optimale waarden. Of een nieuwe meetsonde,, voor veel geld.
Daarna was het prpbleem weg en dus opgelost. Maar of dit het zelfde is...geen idee.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door AVC »

Ik heb identiek hetzelfde probleem!
Al een paar jaar. Enkel wanneer het warm is en ik serieus doorrijd, dan kan de fiets geen mooi stationair toerental meer houden. De mechanicien dacht aan een probleem bij de tankontluchting. Probeer eens de motor uit te zetten en de tank open en toe te doen. Bij mij hielpt dit, hoewel ik betwijfel dat de tank vacuum gezogen was. Ik denk dat het hielp door het contact even af te zetten. Wat ik heb gedaan, is het stationair toerental ietsje hoger gezet. Dat heeft het meeste resultaat gehad. Recent in de hitte nog Leuven-Luik-Leuven gedaan, aan het laatste rode licht sputterde hij wat maar hij viel niet stil. Ik denk dat het bij mij lag aan een iets te laag stationair toerental. Het stationair toerental kan je regelen door een schroefje langs de linkerzijde niet ver van de radiator. Probeer het eens.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Bibaboeba »

Allereerst bedankt voor het meedenken,

Stationair toerental omhoog heb ik al geprobeerd, het probleem lijkt echter erger te worden waardoor dit niet voldoende meer is.
Voorheen had ik het probleem alleen na een volle dag rijden in zeer warm weer, toen had ik het al na een paar uurtjes snelweg in nederland en nu heb ik het zelfs na een stuk stad met veel verkeerslichten of een stuk filerijden met weinig rijwind. Toerental hoger is dus niet verhelpen maar het alleen tijdelijk iets minder maken.

Eerst dacht ik dat er vocht in een bougiedop zat dus deze heb ik vorige week al vervangen, echter zonder resultaat.

Ik ga komende dagen kijken of ik de statorspanning kan meten bij een goed draaiende en bij een stotterende motor, mocht deze beide keren even hoog zijn maar het voltage uit de regulator wel naar beneden gaan zoals ik afgelopen keer zag dan vervang ik de regulator. Ook heb ik een carbtune besteld om de gasklephuizen te synchroniseren, daarna zal ik ook de TPS afstellen.

Mocht het na als deze werkzaamheden nog niet opgelost zijn dan weet ik echt niet meer waar ik moet zoeken, misschien inderdaad toch eens stapsgewijs sensorwaarden gaan meten.

Mocht er iemand nog suggesties hebben om mijn zoektocht te richten dan hoor ik dat zeer graag!
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Phony123 »

Ik hoop dat je het gevonden krijgt,, bij mij hebben ze ook een heel traject doorlopen. Luchtfilter vervangen, toerental enz. als laatste hebben ze toen een laptop op de motor met tape vastgemaakt om de fout uit telezen. Het uitvallen gebeurde natuurlijk nooit bij de dealer op de testbank. En toen bleek dat de uitlaatsensor niet goed was,,,en dat was een hele opluchting.
Veel geluk met het zoeken en ik hoop dat je het snel weet wat de oorzaak is.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door AVC »

Zou het een verstopte benzinepomp kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Valetek »

Heb 3 x een defecte benzinepomp gehad bij mijn suzuki's . Alle 3 de keren hield de motor ermee juist bij hoge toeren
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 29-07-2016, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Bibaboeba »

Oke, weer een korte update:

Heb gister de stator en spanningsregelaar doorgemeten en getest. Dit bleek na lang testen niet het probleem te zijn. Het verschil in voltage wordt vermoedelijk veroorzaakt door het aan en uitslaan van de fan. Heb ook meerdere sensoren onderzocht echter zonder resultaat. Na verdere research heb ik nu mijn pijlen gericht op de TPS. Deze schijnt kapot te kunnen zijn waarbij hij als hij warm wordt niet meer functioneert. Dit levert exact de problemen op waar ik mee kamp. Ik ga voor alle zekerheid morgen toch eerst een synchronisatie uitvoeren en de TPS en STPS afstellen.

Vervolgens ga ik de TPS en STPS omwisselen om te kijken of het probleem weg gaat of veranderd. Mocht dit het geval zijn dan bestel ik een nieuwe TPS en is hopelijk het probleem opgelost.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang!
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door RedStrom »

Phony123 schreef:Ik hoop dat je het gevonden krijgt,, bij mij hebben ze ook een heel traject doorlopen. Luchtfilter vervangen, toerental enz. als laatste hebben ze toen een laptop op de motor met tape vastgemaakt om de fout uit te lezen. Het uitvallen gebeurde natuurlijk nooit bij de dealer op de testbank. En toen bleek dat de uitlaatsensor niet goed was,,,en dat was een hele opluchting.
Veel geluk met het zoeken en ik hoop dat je het snel weet wat de oorzaak is.
Had jij er veel last van?

Ik heb het 1 keer gehad na 300 km snelweg in een hoosbui.
Misschien door vocht, misschien ook de sensor.
Is dit iets wat er ineens is, of komt het geleidelijk en wordt het geleidelijk slechter?
TPS was ook al weer?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Iron Horse »

Thottle Position Sensor
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Bibaboeba »

weer een update en hopelijk de oplossing:

Heb de tps afgesteld, was niet echt nodig maar toch nog net iets strakker gezet, STPS stond echter wel erg ver uit spec dus deze ook afgesteld.

Vervolgens beide meetwaarden in de gaten gehouden terwijl de motor warm liep en vervolgens dus begon te stotteren, bij zowel de TPS als bij de STPS geen afwijkende waarden gevonden.
Buiten de uitgaanswaarden waren ook de weerstandswaarden netjes binnen de specs.

Daarna de synchronisatie gecontroleerd, was niet erg scheef maar toch nog maar even perfect afgesteld.

Tussen mijn getier en gevloek door omdat ik het probleem niet kon vinden viel mij op dat de achterste bougiedop wel wat los leek te zitten. Deze er beter opgeduwd en het probleem lijkt over te zijn.
:frusty:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Valt uit bij stationair, warme motor.

Bericht door Eikie »

Bibaboeba schreef:
... viel mij op dat de achterste bougiedop wel wat los leek te zitten. Deze er beter opgeduwd en het probleem lijkt over te zijn.
:frusty:
Exact hetzelfde probleem gehad bij mijn zoon' SV650. Alleen was het hier een losse massa-draad aan de bobine van de achterste bougie.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie