Ketting vragen
- Margon
- Berichten: 970
- Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Locatie: s`Gravendeel
Ketting vragen
Eindelijk ga ik proberen om zelf de ketting en tandwielen te vervangen.
Ketting Set met gereedschap besteld bij Jos smit.
Paar vragen voor dat ik begin.
1:Is er een draai richting of een kant die op de tandwielen moet ?
2:De moer bij de voorste tandwiel maak je die los als de oude ketting er nog op ligt , of tips voor de moer die nog wel eens vast zit.
Thanks
Ketting Set met gereedschap besteld bij Jos smit.
Paar vragen voor dat ik begin.
1:Is er een draai richting of een kant die op de tandwielen moet ?
2:De moer bij de voorste tandwiel maak je die los als de oude ketting er nog op ligt , of tips voor de moer die nog wel eens vast zit.
Thanks

- Johnp
- Berichten: 188
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:26
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
- Locatie: Zoetermeer
Re: Ketting vragen
Even googlen en hier een uitgebreid filmpje.
Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Succes met de ingreep.
groetjes, John
Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Succes met de ingreep.

groetjes, John
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 13 aug 2015, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
- Margon
- Berichten: 970
- Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Locatie: s`Gravendeel
Re: Ketting vragen
Ketting vervangen niet gebroken maar door geslepen, snap niet dat je moeilijk moet doen om de ketting te breken.
Van morgen naar het werk na 500 meter maar weer voor de deur geparkeerd , hoor een zoemend geluid als ik rij.
Denk dat de spanning te strak staat, blijf ik een rot job vinden
, weet nooit goed wat nu de juiste en goede methode is.
Van morgen naar het werk na 500 meter maar weer voor de deur geparkeerd , hoor een zoemend geluid als ik rij.
Denk dat de spanning te strak staat, blijf ik een rot job vinden


- Margon
- Berichten: 970
- Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Locatie: s`Gravendeel
Re: Ketting vragen
spanning is goed,
Het geluid komt bij de voortandwiel vandaan.
Snelheid meter er af en het geluid blijft.
Grote moer eraf tandwiel en ketting iets op zij zodat de as vrij loopt en dan is het weg. Maakt het nog iets uit bij het voortandwiel of de tekst binnen of buiten staat.
Ziet er naar uit dat deze symmetrisch is en dus niet uit zo moet maken.
Lijkt ook vanaf het achter tand wiel dat deze in lijn staat met elkaar.
Het geluid komt bij de voortandwiel vandaan.
Snelheid meter er af en het geluid blijft.
Grote moer eraf tandwiel en ketting iets op zij zodat de as vrij loopt en dan is het weg. Maakt het nog iets uit bij het voortandwiel of de tekst binnen of buiten staat.
Ziet er naar uit dat deze symmetrisch is en dus niet uit zo moet maken.
Lijkt ook vanaf het achter tand wiel dat deze in lijn staat met elkaar.

-
- DL650 berijder
- Berichten: 288
- Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
- Locatie: Leuven
Re: Ketting vragen
Ik heb enkele weken geleden mijn set ook vervangen. Het was de 2de keer bij me. De eerste maal hoorde ik ook zo'n gezoem, deze keer ook. De spanning was bij mij altijd goed hoor. Het ligt aan de nieuwe set, het gezoem verdwijnt vanzelf na een tijdje. Ik heb toen ook het wereldwijde web geraadpleegd en het komt veel voor.Margon schreef:Ketting vervangen niet gebroken maar door geslepen, snap niet dat je moeilijk moet doen om de ketting te breken.
Van morgen naar het werk na 500 meter maar weer voor de deur geparkeerd , hoor een zoemend geluid als ik rij.
Denk dat de spanning te strak staat, blijf ik een rot job vinden, weet nooit goed wat nu de juiste en goede methode is.
- Frimeur
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
- Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
- Locatie: Limburg
Ketting vragen
Ketting en tandwielen moeten inderdaad op elkaar inslijten waarna gezoem/geluid afneemt. Uiteindelijk slijt voortandwiel sneller dan de rest en gaat het weer geluid maken. Een ketting is een licht maar geen geruisloos systeem. Op het originele voortandwiel zit dan ook vaak een rubberrand voor de demping. Invetten helpt overigens tegen geluid maar wordt gauw kliederboel. Waarbij een geoliede ketting weer meer lawaai maakt dan een ingevette ketting.
- Margon
- Berichten: 970
- Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Locatie: s`Gravendeel
Re: Ketting vragen
Dit heb ik nog nooit gehad met een tsubaki ketting set.
Het gezoem neemt nu wel iets af, ook de geur van het mechanische stroef lopen neemt af.
Het gezoem neemt nu wel iets af, ook de geur van het mechanische stroef lopen neemt af.

- Lambik
- Berichten: 246
- Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 13:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring 2012
- Locatie: vlissingen
Re: Ketting vragen
ik heb vorige week bij 32000km ook mn 1e kettingset, de nwe set maakte ook een enorm kabaal en ben toen terug gegaan.
het blijkt dat een "aftermarked" set goed volgepropt is met vet, waardoor deze zo'n lawaai maakt en het zou vanzelf minder moeten worden.
dat hoop ik dan maar want nu lijkt het net of de lagers eruit liggen...
het blijkt dat een "aftermarked" set goed volgepropt is met vet, waardoor deze zo'n lawaai maakt en het zou vanzelf minder moeten worden.
dat hoop ik dan maar want nu lijkt het net of de lagers eruit liggen...
- RedStrom
- DL1000 berijder
- Berichten: 4963
- Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
- Mijn motor is een: zwarte L4
Re: Ketting vragen
Is je voorste tandwiel ook vervangen?
Origineel zit daar een rubber in. Dat is tegen geluid.
Aftermarket tandwielen hebben dat niet.
Verder moet de afstelling en uitlijning achterwiel wel goed zijn. Na 1000 km even checken.
Ik heb een paar weken geleden deze ervaring opgedaan en bij Nimag navraag gedaan naar dat rubber. Vandaar.
Dat veel vet voor meer geluid zorgt snap ik even niet. Je zou juist denken andersom.
Origineel zit daar een rubber in. Dat is tegen geluid.
Aftermarket tandwielen hebben dat niet.
Verder moet de afstelling en uitlijning achterwiel wel goed zijn. Na 1000 km even checken.
Ik heb een paar weken geleden deze ervaring opgedaan en bij Nimag navraag gedaan naar dat rubber. Vandaar.
Dat veel vet voor meer geluid zorgt snap ik even niet. Je zou juist denken andersom.

DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 635
- Lid geworden op: za 01 mar 2014, 09:56
- Mijn motor is een: Suzuki DL650 K5
- Locatie: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Ketting vragen
Ik zou ook eerder denken dat de ketting te slap staat, of dat er een paar schakels vastzitten, wat me met een nieuwe ketting vreemd lijkt, (is 'ie soms wat te strak geklonken?).
Veel vet in de schakels zou juist geluiddempend moeten werken...
Veel vet in de schakels zou juist geluiddempend moeten werken...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- Lambik
- Berichten: 246
- Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 13:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring 2012
- Locatie: vlissingen
Re: Ketting vragen
het is een kettingset van DID, allebei de tandwielen zijn vervangen en de ketting, vind het wel jammer dat ze er niet automatisch een originele set opzetten bij motorport maar dat je daar schijnbaar naar moet vragen.
voor zover ik weet staat alles goed en de ketting is niet te strak gespannen, maar vooral bij hogere snelheid (vanaf 120 km/u) is het een klereherrie...
voor zover ik weet staat alles goed en de ketting is niet te strak gespannen, maar vooral bij hogere snelheid (vanaf 120 km/u) is het een klereherrie...
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8284
- Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Locatie: Oud Beijerland
Re: Ketting vragen
Dan even terug naar de gene die de set gemonteerd heeft. Laat ze een proefritje maken en kijken wat er aan de hand is.
Groeten, René
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.
The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gray-haired riders don't get that way from pure luck.
The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin