DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Ik ben op bladzijde 6-25 van het boekje op zoek naar hoe het stationair toerental af te stellen.
Het boekje geeft aan dat het tussen 1100 en 1300 rpm moet zijn.
En als dat niet zo is dat een bevoegd monteur dat moet nakijken en repareren (?!)
iemand een idee waarom dat zo is, of kunnen we het ook zelf?
En hoe dan?
Het boekje geeft aan dat het tussen 1100 en 1300 rpm moet zijn.
En als dat niet zo is dat een bevoegd monteur dat moet nakijken en repareren (?!)
iemand een idee waarom dat zo is, of kunnen we het ook zelf?
En hoe dan?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5067
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Antwoord komt eraan JW.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5067
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Zoals belooft JW
Dag Peter!
Moet idd rond de 1300 rpm zijn.
Dit is een gefixeerd toerental af-fabriek en is niet door de rijder zelf af te stellen. Het wordt in het motormanegement geregeld door een isc-actuator (idle speed control)
Er zit welliswaar een verstelbare aanslag maar daar mag NIET aan gedraaid worden idd. Dan is de basissetting weg en daar zijn ook geen gegevens over hoe die hoort te staan. Afblijven dus. Je hoeft daar ook niet aan te draaien want het toerental wordt door de motor zelf geregeld. Wijkt het af tussen 1100-1300 rpm, dan is er dus iets anders aan de hand.
Dag Peter!
Moet idd rond de 1300 rpm zijn.
Dit is een gefixeerd toerental af-fabriek en is niet door de rijder zelf af te stellen. Het wordt in het motormanegement geregeld door een isc-actuator (idle speed control)
Er zit welliswaar een verstelbare aanslag maar daar mag NIET aan gedraaid worden idd. Dan is de basissetting weg en daar zijn ook geen gegevens over hoe die hoort te staan. Afblijven dus. Je hoeft daar ook niet aan te draaien want het toerental wordt door de motor zelf geregeld. Wijkt het af tussen 1100-1300 rpm, dan is er dus iets anders aan de hand.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Dank je Peter.
Voor zover betrouwbaar af te lezen zit die van mij aan de ondergrens van 1100 rpm.
Hij wil ook nog wel eens ploffen na lang op redelijk constante snelheid te rijden of veel met gas dicht.
Vorig week bergaf ook weer gemerkt.
Misschien eens laten afstellen op de Dyno in Eibergen.
Voor zover betrouwbaar af te lezen zit die van mij aan de ondergrens van 1100 rpm.
Hij wil ook nog wel eens ploffen na lang op redelijk constante snelheid te rijden of veel met gas dicht.
Vorig week bergaf ook weer gemerkt.
Misschien eens laten afstellen op de Dyno in Eibergen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Met gas dicht zou 'ie geen brandstof aan mogen zuigen. Als hij ploft lijkt het mij dat 'ie wel brandstof doorvoert, maar niet onsteekt. Deze ontbrandt dan in de uitlaat. Maar da's met mijn boerenlogica...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Ploffen is vaak te rijk mengsel.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Zou je dan een hoog of hoger verbruik verwachten?
Ik rij met gemak 1 op 21 met de 1000 in de Ardeche en Alpen.
Ik rij met gemak 1 op 21 met de 1000 in de Ardeche en Alpen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Hoeveel km rij je op een tank dan?. Ik haal de 300km niet volgens mij. Nu is mijn rechterpols wel heel erg soepel.
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Wanneer je de motor (of auto) laat uitrollen (of bergafwaarts laat rollen) met het gas dicht, gebruikt deze geen druppel brandstof. Tenminste, wanneer de brandstof middels injectoren wordt gedoseerd. Bergafwaarts kun je dus flink brandstof besparen, (het nieuwe rijden). Alleen jammer dat je ook weer omhoog moet, wat dan weer extra brandstof kost...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: DL1000 >L4: afstellen stationair toerental?
Echt dicht gaat het gas niet bergaf.
Juist soepel rechterpolsje, weinig remmen en beetje anticiperen doet een hoop.
Bergop de snelste proberen te zijn gaat met 1 op 14, vloeiend racend met 120+ naar Briancon (wat een circuit!) kan met 1 op 21 omdat je veel van het gas kan voor een bocht en dat proberen zonder te remmen zodat je snelheid houdt..
En dit lukt niet als het kouder is. Afgelopen maanden de 1 op 20 bijna niet gehaald.
Je ziet de buitenluchttemperatuur en verbruikscijfers parallel lopen.
Maar een rijk mengsel doet ploffen. Betekent rijk dan ook een hoger verbruik. Hij zou nog zuiniger kunnen.
En een te laag stationair toerental maakt dat ie afslaat.
Nooit eerder gemerkt. De omstandigheden maken dat die kans groter wordt: 2,5-3 uur ''varen'' in de overvloedige regen op de snelweg met 110-120 en dan de afslag op?
Ik heb nog niet weer gereden, dus ik weet niet hoe het nu is.
Juist soepel rechterpolsje, weinig remmen en beetje anticiperen doet een hoop.
Bergop de snelste proberen te zijn gaat met 1 op 14, vloeiend racend met 120+ naar Briancon (wat een circuit!) kan met 1 op 21 omdat je veel van het gas kan voor een bocht en dat proberen zonder te remmen zodat je snelheid houdt..
En dit lukt niet als het kouder is. Afgelopen maanden de 1 op 20 bijna niet gehaald.
Je ziet de buitenluchttemperatuur en verbruikscijfers parallel lopen.
Maar een rijk mengsel doet ploffen. Betekent rijk dan ook een hoger verbruik. Hij zou nog zuiniger kunnen.
En een te laag stationair toerental maakt dat ie afslaat.
Nooit eerder gemerkt. De omstandigheden maken dat die kans groter wordt: 2,5-3 uur ''varen'' in de overvloedige regen op de snelweg met 110-120 en dan de afslag op?
Ik heb nog niet weer gereden, dus ik weet niet hoe het nu is.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)