Tom Tom of Garmin

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Ik had al zoiets gezien in een van de filmpjes, maar dat is wel een heel groot nadeel. Ben benieuwd of TomTom nog met een oplossing komt voor dit probleem.


Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Kogel door de kerk, tt rider 400 aangeschaft. Komende tijd maar eens flink aan de tand voelen.
Evberkel

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Evberkel »

Goede keus, mij bevalt ie wel. :duim:
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Roncor schreef:Ik had al zoiets gezien in een van de filmpjes, maar dat is wel een heel groot nadeel. Ben benieuwd of TomTom nog met een oplossing komt voor dit probleem.
Ik denk niet dat je straks viapunten kunt toevoegen aan een route (maar dat gebeurt ook zelden); wel dat het op enig moment na een update mogelijk is de route halverwege op te pakken. De 400 is echt wel een erg interessant apparaatje.. Ik zal ergens komende dagen een uitgebreide 'third impression' op m'n site plaatsen.
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Hoi Hans, ik moet nog testen maar ik kwam gisteren iets tegen wat dat oppakken van de route mogelijk maakt.
Ik heb een route naar de Harz, tijdens bekijken van de route bleef mijn vinger ergens in Duitsland op de route. Er kwam toen een pop-up met dit berichtje.
Ga dit weekend ff route uitzetten met halverwege mijn thuisadres. Eens kijken of ik hier dan kan starten. Je hoort nog hoe het afgelopen is.
Laatst gewijzigd door Roncor op vr 17-04-2015, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Afbeelding
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door R.Vanmeegen »

Ik heb de TTR even gebruikt voor naar mijn werk en terug.

Als je tijdens het rijden het scherm draait kost het ongeveer 3 tot 5 seconden voordat ie weer leesbaar is. Niet hinderlijk.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Roncor schreef: Er kwam toen een pop-up met dit berichtje.
Yep, ik ken hem. Verschijnt zowel bij een itn route als gpx route. Maar heeft helaas niet het beoogde effect...

De wens om een route op een andere plek dan het startpunt te kunnen starten is overigens inmiddels onderkend door TomTom. Er wordt zelfs ook al aan gewerkt. Men kan echter nog niet zeggen wanneer dit opgelost zal zijn.
R.Vanmeegen schreef: Als je tijdens het rijden het scherm draait kost het ongeveer 3 tot 5 seconden voordat ie weer leesbaar is. Niet hinderlijk.
Die vertraging is ook wel functioneel. Zonder dat zou het toestel nu en dan in bochten 'spontaan' het scherm sofwarematig kantelen. We zagen dat eerder bij de Garmin Montana, en da's knap irritant.
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Gisteren samen met mijn zoon de hvr van vorige week gereden. Ik met de tt en mijn zoon met de zumo 220. Het ging goed totdat ik de instelling veerpont vermijden uitvinkte. Route ging toen rechtstreeks naar het eindpunt. Route opnieuw geladen, maar helaas ik zou eerst naar beginpunt moeten. Mijn zoon heeft toen voorop gereden en ik meegekeken naar de paarse weg. Het is te doen maar niet ideaal. Verder viel mij op dat er wat meer trillingen zijn dan de zumo op de motor had. De bediening met handschoenen is ook nog niet optimaal, wat kleinere aanraak puntjes.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Stroompje »

Je kan altijd routepunten overslaan in je ttr...om de route weer op te pakken!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Dat kon eerder altijd wel ja, ik kan deze optie nu ff niet vinden.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Stroompje schreef:Je kan altijd routepunten overslaan in je ttr...om de route weer op te pakken!
Bij een itn route kan dat, bij een gpx route niet.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Stroompje »

oké......dus toch maar bij *itn blijven en *gpx eventueel omzetten in.... :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Ja en nee. Want beiden hebben voor en nadelen.

Bij ITN heb je nog steeds de twee traditionele nadelen:
- de feitelijk route wordt bepaald door de navigatieinstellingen van het toestel en kan daardoor veranderen
- als je onderweg een viapunt mist moet je dat handmatig skippen, ook al ben je verderop weer op de route.

Werk je met een op een track gebaseerde gpx dan blijft de route, mits over de wegenkaart één op één gelijk PLUS als je van de route afwijkt, maar je zit er verderop weer op, pakt het toestel vanaf daar automatisch de route weer op zonder je terug te sturen.

Nadeel van die gpx is dus wel dat je de route aan het begin moet oppakken.

Bij een ITN kun je een route wèl 'halverwege' oppakken, maar zul je dat in de praktijk niet doen: stel dat je route totaal 100 via's heeft dan zul je halverwege handmatig één voor één 50 viapunten moeten verwijderen. Dat doe je in de praktijk niet.

Let wel: bovenstaande is uitgaande van de huidige firmware. Is bekend bij TT en er wordt naar gekeken e.e.a. te verbeteren. Hoe en wanneer precies is op dit moment niet bekend.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Stroompje »

Oké duidelijk....maar wil je in een +itn route halverwege beginnen kan je de routepunt nr 50 als bezocht markeren in 1 handeling tijdens het laden en dan start je route van waar je bent naar routepunt nr 51!!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Zoals de rider400 nu is markeer je een punt niet als bezocht, maar verwijder je het. Wil je dus een route halverwege starten dan moet je al de voorliggende punten verwijderen. Dat zijn er al snel tientallen.

Maarrrr... dit lijkt me voor TT relatief eenvoudig op te lossen en ik verwacht dat ook dat wel goed komt.
Gebruikersavatar
TheLaw
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door TheLaw »

Ik zat nog te twijfelen tussen de Zumo 390lm en de Tomtom Rider 400.
Wilde eigenlijk afwachten tot de 2e test van MrGPS maar ik ga toch voor de Garmin.
Zeker gezien de mederijders hier allemaal Garmin gebruiken, scheelt eventuele problemen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

TheLaw schreef: Wilde eigenlijk afwachten tot de 2e test van MrGPS maar ik ga toch voor de Garmin.
Die is er inmiddels wel - zie http://www.mrgps.nl/review-tomtom-rider-400/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarrr.. heeft nog een paar vrij elementaire verbeterpuntjes. Ik heb er wel vertrouwen in dat die in orde komen, maar we weten het pas zeker als we het zeker weten... :-)}
Gebruikersavatar
TheLaw
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door TheLaw »

Hmm, heb ik afgelopen week nog niet gezien.
Vast met dikke ogen naar het scherm zitten kijken haha :shock:
Kon enkel nog de second impression vinden.

Ik heb nog niet besteld dus eerst het leesvoer nog even verwerken.

Thx voor de link :duim:
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

Afgelopen weekend in de Harz gereden met de tomtom. Via Horizon Motorreizen de routes ontvangen voor alle 4 dagen. De routes hebben we gekregen in gpx en ttn formaat.
Voor de zekerheid heb ik beide formaten voor alle 4 dagen in de tomtom gezet. De bedoeling om met de gpx bestanden de routes te gaan doen. Het resultaat;
Vrijdag heen route op te pakken in Haaksbergen, gestart in Deventer richting start. Leuke binnendoor weg naar de start, daar even een misser omdat het startpunt op het viaduct staat en niet eronder waar de route start. Maar tomtom pakt het perfect op en begeleid je via de echte start naar de route. verder perfecte route gereden naar het hotel.
Zaterdag, ik heb voorop gereden nadat ik de route geladen had en geen enkel foutje of probleem gehad.
Zondag, als volger na 500 meter van het hotel ging het mis, tomtom start opnieuw op en start niet de route op, gestopt en route opnieuw ingeladen, inmiddels km of 5 van het hotel. Tomtom stuurde mij terug naar het hotel om de route opnieuw te starten, dus het ttn bestand geladen, omdat ik niet wist hoe ik de bezochte punten kon verwijderen de gekleurde lijn gevolgd en na 80 km toch maar bezig gegaan alle bezochte punten te verwijderen. Kwartiertje werk maar daarna ging het verder goed.
Maandag de terugreis, gewoon weer de gpx geladen en het ging weer perfect.
Al met al, stommiteit van tomtom met het starten van een route, maar verder een perfect en razend snel toestel. Ik heb er geen spijt van tot nu toe.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Het moeten starten aan hetbegin is inderdaad een ernstige handicap; en het skippen van alle voorgaande punten in een ITN een vervelend klusje. Daar moet TT echt nog wat aan doen.

Omtrent gpx - ter info:
Heb in de gaten dat een gpx zowel een 'route' als een 'track' kan bevatten. De Rider gaat met beiden hetzelfde om, maar de track heeft (veel) meer punten en is daardoor betrouwbaarder. Je kunt evt via basecamp zelf een route naar een track converteren.

Zie ook http://www.mrgps.nl/tomtom-rider-400-routeimport/" onclick="window.open(this.href);return false;
Evberkel

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Evberkel »

Nu ik de TT een tijdje in gebruik heb ik het volgende opgemerkt; als ik gpx routes op de TT zet, opstart en de routes importeer dan maakt het apparaat zelf kopieen van de routes en hernoemt deze met een 1 erachter of en T ervoor. De originele staat dan ook nog in de lijst. Enig idee?
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Roncor »

De laatste update van afgelopen week is weer een goeie. Usb kabel te gebruiken om routes te importeren. En probleem met routes starten vanaf beginpunt ook opgelost. Compliment voor tomtom.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door AVC »

Ik heb een garmin zumo 660 en kan alleen maar bevestigen dat hij erg veel mogelijkheden heeft, die ik zelf echter zo weinig gebruik dat ik ze totaal niet goed ken. Het is dan ook zo dat je er best een cursusje bijneemt als je echt veel wil doen met je GPS. Van tomtom weet ik het niet, er wordt veel gezegd dat hij minder gedetailleerd is maar wel gebruiksvriendelijker. Stel jezelf de vraag: waarvoor zal ik hem hoofdzakelijk gebruiken? Van A naar B of hele reizen, tochten avonturen etc?
Overigens vind ik beiden erg duur. Er is sinds kort een goedkoper alternatief: de Gorider (en gorider pro). Ik heb hier helaas geen ervaring mee. Ik verwacht dat ze een klasse lager zitten dan Garmin en Tomtom. Gorider was niet verkrijgbaar toen ik een GPS zocht. Anders had ik hem zeker aangeschaft.
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door R.Vanmeegen »

:idea: :idea: :idea: :idea:
In de Motorplus van deze week staat een (vrij korte) test van een aantal navigatiesystemen. O,A, Garmin & TomTom. Voor degene die aan het overwegen zijn een navigatie systeem te kopen wellicht nuttig even te lezen.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Eikie »

And the winner is... trommelgeroffel... TOMTOM Rider 400
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Aad900 »

Hopelijk heeft Sinterklaas dat ook gelezen René :o)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Motormuus »

Verbaasd me niks dat Tom Tom op nummer 1 staat. Aangezien de motoplus die dingen zelf verkoopt. Kunnen ze moeilijk zeggen dat het niet goed werkt.
Michael

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Michael »

Hoera! Ik heb een nummer 1 op m'n motor.
Yes!
Onder het mom van "kijk schat, een mooie navigatie voor in de auto" ben ik aan m'n Rider 400 gekomen.
Ik ben er nog steeds content mee.
Voor de spontane route mogelijkheden van de Garmin 590 had ik graag die gehad maar wat een geld kost dat.
Ik denk dat ze allemaal even goed zijn ware het niet dat de onderlinge route uitwisseling waardeloos is en daardoor een Garmin en TT kamp bestaat.
Als iemand een tip heeft hoe je die route bestanden goed kunt omzetten hou ik me aanbevolen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door R.Vanmeegen »

Dat kan door een GPX bestand van de route. Het maakt dan niet meer uit of je Garmin of TomTom hebt. Ik heb het nu een keer of 5 gedaan. Werkt geweldig. Tyre is dan niet meer nodig voor omzetten.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Stroompje »

Michael schreef:...............
Voor de spontane route mogelijkheden..................
Laat 'm maar eens kronkelen............ kan je zien hoe spontaan dat is :schater: :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Rudolf

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Rudolf »

Een Motoplus "test" met een hoog wij van wc eend adviseren wc eend gehalte [WINKING FACE].


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Eikie »

Motormuus en Rudolf hebben vast een Garmin :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Michael

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Michael »

Afbeelding

Echt objectief hoor!!! Staat er.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rudolf

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Rudolf »

[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] ik heb inderdaad een Garmin 590 en als de TT als beste is getest prima, het is ook een mooi toestel. Echter als je meewerkt aan de ontwikkeling van en jezelf actief bezig houdt met de verkoop van het winnende toestel gaan mensen wel twijfelen aan de objectiviteit van zo'n test. Ik in ieder geval wel...

Een stukje tekst over dat ze objectief zijn helpt niet echt, papier is gewillig.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Dyrck »

2 Weken geleden heb ik een lang weekend samen met een vriend van me doorgebracht in het Sauerland.
Hij heeft een TT, ik een Garmin.

Bij het rijden van een Kronkeloute (TT)/ 'Bochtige wegen'- route (Garmin), viel ons op dat de ene keer de TT een mooier weggetje koos en de andere keer de Garmin.
Beide toestellen hebben dus een ander idee van een mooi kronkelend/ bochtig weggetje.
Ondanks dat ik al jaren een Garmin-fan ben, moet ik zeggen dat de weggetjes die de TT uitkoos vaak net iets mooier waren dan mijn Garmin.

De gebruiksmogelijkheden en de verkeersinfo/ flitspalen/ buienradar van Garmin wegen voor mij niet op tegen die paar mooiere wegen van de TT, maar wellicht denken anderen daar anders over.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Michael schreef: Voor de spontane route mogelijkheden van de Garmin 590 had ik graag die gehad maar wat een geld kost dat.
Daar scoort in mijn ogen de rider400 juist beter dan de zumo590. Zie ook de vergelijking op http://www.mrgps.nl/routeringskwaliteit ... n-zumo590/" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem met de 590 is dat die de 'roadclass' van de typische 60 kmh wegen in NL niet meeneemt bij de kronkelwegen, leidend tot uitgesproken saaie routes. Rij je in meer bergachtige omgeving dan zal dit verschil minder groot zijn en kom je bij de Rider misschien zelfs iets tè spannende wegen tegen (als je met een Goldwing zou rijden, met de Strom kunt je natuurlijk alles aan ;)).

Daarnaast, en ik vermoed dat Michael daarop doelt, heb je op de 590 de rondritplanner. Daarin geef je gewoon een startpunt en een aantal kilometer en het toestel doet de rest. Ook daar: werkt prima als je op Sardinië bent, in Nederland heb je er weinig aan (zie https://www.youtube.com/watch?v=WjkV7xuP-_E" onclick="window.open(this.href);return false;).

De Rider 400 heeft in plaats daarvan 'plan een spannende route' waarbij je zelf één of meerdere punten op het scherm aantikt en je kunt aangeven in welke mate voorkeur aan bochten en hoogteverschil moet worden gegeven. Die optie functioneert uitstekend, ook in Nederland.

Qua Motoplus: het is nog sterker - ze verkopen die toestellen niet alleen (en bovendien alleen TT, geen Garmin), ze zijn zelfs TomTom distributeur. Om elke schijn te voorkomen zouden ze imho eigenlijk deze test niet moeten publiceren.

Neemt niet weg dat met de komst van de Rider400 tomtom stellig een grote inhaalslag heeft gemaakt. Grootste zwakte in vergelijking met Garmin is wellicht nog steeds dat ze geen eigen routesoftware hebben. Maar voor veel mensen zal de Rider400 inderdaad de beste keuze zijn.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Dyrck schreef: De gebruiksmogelijkheden en de verkeersinfo/ flitspalen/ buienradar van Garmin
Ook hier: de Rider400 kent weliswaar geen buienradar (de Garmin wel, via de smartlink app en een paar euro) maar wel degelijk verkeerinfo en flitspalen (eveneens via smartphone). Ik heb afgelopen zomer de digitale verkeersinfo van Garmin en TT met elkaar vergelijken (met dank aan protesterende boeren in Frankrijk) - het blijft een momentopname, maar bij die opnamen die ik deed scoorde de TT qua verkeersinfo beter dan Garmin. Is voor de motor wat minder spannend wellicht, gebruik je het toestel ook in de auto, dan wel.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Bacchus »

Zelf destijds naast de Zumo 550 altijd een Tomtom rider gereden (de software op een Tomtom One gezet) om te kijken of dit beviel.
De Garmin is naar mijn vader gegaan welke nog geruime tijd vrolijk me deze rond te hebben gereden.
Zelf Overgestapt naar de New Tomtom Rider (vorige model). Vooral de kronkelroutes zijn vele male prettiger op de Tomtom.
Mijn vader heeft inmiddels de zelfde Tomtom op de motor zitten. Bewust vorige model gekocht zodat ik wel nog de HD kan benaderen.
Bij software fouten etc kan ik tenminste zelf repareren. Zal zelden voorkomen, maar ik heb toch diverse voorbeelden gezien van kapotte Tomtoms welke met verse/andere navcore opeens weer vrolijk werken.

Met de nieuwere modellen van Garmin helaas geen ervaringen. Ze zijn me gewoonweg te duur, al zien ze er veelbelovend uit.

Bedenk me net dat ik de Zumo nog op de V-Strom marktplaats moet zetten :oops:
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Dyrck »

Hans Vaessen schreef:
Dyrck schreef: De gebruiksmogelijkheden en de verkeersinfo/ flitspalen/ buienradar van Garmin
Ook hier: de Rider400 kent weliswaar geen buienradar (de Garmin wel, via de smartlink app en een paar euro) maar wel degelijk verkeerinfo en flitspalen (eveneens via smartphone). Ik heb afgelopen zomer de digitale verkeersinfo van Garmin en TT met elkaar vergelijken (met dank aan protesterende boeren in Frankrijk) - het blijft een momentopname, maar bij die opnamen die ik deed scoorde de TT qua verkeersinfo beter dan Garmin. Is voor de motor wat minder spannend wellicht, gebruik je het toestel ook in de auto, dan wel.
Ik zal toch niet de verkeerde gekocht hebben? :mrgreen:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door RedStrom »

Voor de Rider wel de laatste update installeren. Die van 4 sept jl.
Dan heb je alle laatste opties.
Daar hoort ook bij de mogelijkheid rechtstreeks routes op de SD te zetten middels USB. Daarvoor moest je voorheen het SD-kaartje in je cardreader stoppen.

Hoe een toestel ervaren wordt ligt aan hoe je de instellingen gebruikt, de software en waar je in de praktijk het meest aan hebt. Heel persoonlijk dus.
Zelf neig ik nu naar de TomTom.
Maar ondanks dat het niet meer zo nodig is, mis ik nog 1 ding.Het herberekenen kunnen uitzetten.

Ga je TomTom nog overtuigen dit in een volgende update mee te nemen Hans.

En wat belangenverstrengeling aangaat lieve Suzukirijdertjes. Je krijgt weleens een TomTommetje bij je nieuwe Strom. Waarom geen Garmin?
Omdat Nimag ook dealer is van TomTom in Nederland (in ieder geval voor de motorgps). Maakt het wat uit? Welnee. :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

RedStrom schreef:Ga je TomTom nog overtuigen dit in een volgende update mee te nemen Hans.
Nee, dat denk ik eigenlijk niet. Temeer omdat het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is.

De wens tot herberekenen uitschakelen in de Garmin heeft twee redenen:
- als je op basis van een track rijdt zou je direct naar het eindpunt gestuurd worden
- als het om een route gaat kan het zijn dat je, als je naar het volgende niet bezochte punt gestuurd wordt, ter plekke een U-bocht mag maken

De Rider gaat echter wat slimmer om met dat herberekenen:
- de route als zodanig blijft, ook bij track, intact: je wordt gewoon teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde positie op de track; daarbij gaat het niet om 'punten op de route' maar om de vorm van de route - beter dus. De retour route is niet altijd 100% logisch (soms keren in een doodlopende weg); maar je kunt nog steeds je eigen keuzes maken om terug te komen, zonder dat dat de route beschadigt.
- de omschreven u-bocht situatie doet zich in de rider niet voor
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Eikie »

Hans, jij wordt stiekem toch ook niet door TT gesponsord :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Frank »

Ik heb een idee van wel. TT heeft goed uitgepakt qua marketing en een paar goede partners gemaakt. Motoplus is ook partijdig, net als Nimag verkoopt ook TT. En bij een Kawasaki motor krijg je nu ook een gratis TT.
TT zal nooit een apparaat kunnen maken als het ultieme Garmin 590. Het blijft behelpen met TT. Ik heb met beide gewerkt en weet zeker dat iemand die Garmin gewend is, nooit een TT zal willen. Ik in ieder geval nooit meer....

En ik zou de optie 'herberekenen uit' niet graag willen missen. Als ik afwijk zoom ik uit en wil ik graag zien of ik nog op de originele route zit of niet. Als je herberekenen niet uit kunt zetten zul je nooit weten of je op de originele route zit of dat je op een herberekend stuk zit.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door RedStrom »

De rider van 2015 met de software van 4 sep 2015 is de laatste variant die hem interessant maakt.
De herberekenen optie kan net dat zijn wat hem af maakt.
De 390 en 590 zijn ook uptodate.
Maar welke kan het beste omgaan met bebouwde kom vermijden op het toestel?

Ik rij met een nuvi 510 met 220 software, ofwel een zumo 510. Een oudje.
Gisteren route gemaakt op het toestel. Dwz bestemming ingetikt. Geen snelweg.
Maar wel heel veel bebouwde kom gezien.
Welke van de moderne toestellen gaat het beste om en heeft mogelijkheden om de bebouwde kom te vermijden?
Is dat merk- of type-gebonden?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Hans Vaessen »

Eikie schreef:Hans, jij wordt stiekem toch ook niet door TT gesponsord :schater:
Nee hoor. Al kan ik wel begrijpen dat die indruk ontstaat: ik ben dit jaar een stuk positiever over TT gaan schrijven dan voorheen. Maar dat heeft alles te maken met de Rider400, en niets met sponsoring. Ik sta noch bij garmin, noch bij TT op de payroll en verkoop zelf beide merken.

En zeker: als TT herberekenen uitschakelbaar zou maken zou dat een pluspunt zijn. Simpelweg omdat je dan als gebruiker de keuze hebt.

Wat ik zelf eigenlijk mooier zou vinden is als het berberekende deel een andere kleur zou krijgen, zoals bij het rijden naar het beginpunt van de track:
Afbeelding

Dan kun je als gebruiker immers goed zien wat er gebeurt en heb je eea nog steeds in eigen hand.
RedStrom schreef: Maar welke kan het beste omgaan met bebouwde kom vermijden op het toestel?
Er is (helaas!) geen enkel toestel dat in staat is extra weerstand aan bebouwde kom te geven; noch Garmin, noch TomTom.

Uitzondering als de OnRoute motorkaart; alleen bruikbaar voor Garmin: daar zit een trucje in waardoor instelling op vermijden van tolwegen een hogere weerstand van bebouwde kom en N-wegen oplevert. En dat werkt erg goed.

Ik heb zowel Garmin als TomTom verzocht nog eens kritisch te kijken naar de algoritmes van 'kronkelwegen' en om de weerstand van bebouwde kom te vergroten c.q. instelbaar te maken. Of daar nog e.e.a. in aangepast gaat worden weet ik niet, ben echter niet heel optimistisch.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Eikie »

Je was niet optimistisch Hans... maar is er helemaal geen reactie van TomTom en Garmin gekomen?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ed84
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 25-08-2019, 20:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 A

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Ed84 »

Oud topic maar ben nieuwsgierig en kan het nog niet vinden met de zoekfunctie... Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem. Ik ga deze sporadisch gebruiken, vandaar dat ik overweeg om een ouder model tomtom of garmin aan te schaffen. Bv de Garmin 550 of tomtom urban rider? Wie kan mij wat tips geven over wat wel of niet aan te raden is?

Verstuurd vanaf mijn EML-L09 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Peerke »

Hoi Ed,

Ik denk dat je dan eerst eens moet vertellen wat je budget is, en waarvoor je hem dan sporadisch wil gebruiken.
Belangrijkste vind ik zelf dat in ieder geval het kaart materiaal up to date is en ook nog te houden is.
Maar voor sporadisch gebruik kun je net zo goed een houder voor je smartphone aanschaffen met een laadaansluiting en dan gratis apps als Google maps, Waze gebruiken of een betaalapp als TomTom, Sygic of MyRoute.

Met vriendelijke groeten,
Peer
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Tom Tom of Garmin

Bericht door Heppie »

Ik heb nog een urban rider liggen een van de laatste serie maar daar zijn geen kaart update meer voor te krijgen.
Vorig jaar de 550 met 100 euro korting via tomtom gekocht en die bevalt prima.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Plaats reactie