rammelend koppelingshuis

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Is er nog iemand mee bezig??
Zou het jammer vinden als ik de enige ben die er moeite voor doet ;)

Ik kan het benodigde bronzen glijlager niet (betaalbaar) vinden.
De enige die ik gevonden heb is 80 euro, als ze ze in het UK voor 5 pond verkopen dan moet dat vast wel iets goedkoper kunnen :frusty:

Die kerel uit de UK gaat mij geen 10 lagers of op afroep verkopen en verzenden, dat was een eenmalige "dienst".
Heb ook gevraagd waar ik ze kan bestellen en of hij een typenummer heeft.

het PVA is onderweg, ben foto's aan het maken, maar daar zit behoorlijk wat tijd in, juist omdat ik de onderdelen en het proces niet goed kan omschrijven.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Bibaboeba »

Ik heb het momenteel even wat drukker met andere dingen maar ben het zeker niet vergeten.
Wat heb je concreet nog nodig, als ik ergens dan een gaatje heb help ik je erbij.

Heb twee adresjes gevonden voor de lagers, eerste staat een prijsindicatie bij tweede niet.:

http://www.mroshop.com/lp/bronzen-bussen.asp
http://www.thn.nl/glijlagers/?gclid=CIy ... tAodt3MAkA

Als je de maten even doorgeeft dan wil ik wel even contact met ze opnemen.

Was het filmpje trouwens niet al duidelijk genoeg qua wat er moet gebeuren? Veel duidelijker dan dat kan ik het denk ik ook niet uitleggen... (helemaal niet in combinatie met alles wat hier al voorbij gekomen is)
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

filmpje is wel redelijk duidelijk hoor haha.
moet ook klinknagels hebben he ;) geen idee waar ik dat moet zoeken en welke maat die moet zijn.

lager buitenmaat is 55mm (of groter) en binnenmaat 50mm. hoogte 10mm of meer.

zal het documentje even delen, suggesties zijn dan welkom.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Bibaboeba »

klinknagels???
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

rivvet (of hoe je het ook schrijft) is toch wat hij gebruikt in het filmpje? of is dat ook een bout? alleen die 3 uitsteeksels is niet voldoende om de kracht op te vangen en daarom zitten er ook op 3 plekken een pin doorheen, toch??

3:55 in het filmpje iig.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Bibaboeba »

aah, ja dat klopt. Kun je denk ik ook wel gewoon een bout voor gebruiken waar je de kop af slijpt.
Een klinknagel is zo'n ding: Afbeelding
daar gaat het in ieder geval niet mee lukken :wink:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

ahh, hoe heet zoiets dan?
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Bibaboeba »

uuuh '(metalen) pin'?

Rivet is vrij vertaald inderdaad klinknagel, dus snap je punt.

edit: wat hij in het filmpje precies gebruikt weet ik ook niet helemaal, lijk inderdaad nog het meest op een dikke afgeslepen bout.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Cplegt »

Dat ding is een popnagel. Rivit is een klinknagel. En das een ander ding met de zelfde functie, ongeveer. Kan ff geen plaatje posten maar zoek maar op google.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Bibaboeba »

je hebt helemaal gelijk, kreeg deze toen ik google-de op klinknagel maar dat klopt inderdaad niet.
Klinknagel is zoiets: Afbeelding

Mooi voorbeeldje: Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Ok maar boren en tappen = zelfde resultaat en volgens mij niet eens meer werk :o)
Dus dan moet ik dat maar beschrijven als suggestie in de handleiding?

Hier trouwens het opzetje, verdere foto's ga ik straks wel ff maken en toevoegen.
Foto's van het glijlager (korf en tandwiel) ook op google drive:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Inmiddels ben ik wat wijzer en heb ik een goed adres gevonden om de korf aan te laten passen.

Voor 70 euro krijg je een korf zonder speling terug. Daar zit een nieuw lager in en de platen waar de veren in liggen zitten vast. Geen gerammel of gebok meer.

Neem daarbij je spacer uit het achterwiel en een carrosserieringetje mee, en voor 7,50 extra heb je de bekende spacermod er bij!

Hoewel allemaal bekende modificaties, is er nog heel veel moeite in gegaan, 3x de korf gedemonteerd om het te proberen en te fine-tunen maar nu is het helemaal goed.

Dat scheelt bij elkaar zo een paar honderd euro met de wat bekendere wegen op internet!
Fhsdl1000
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 15-03-2015, 22:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Fhsdl1000 »

@ sanscorp: Heb je al wat kilometers gedaan met de aanpassing?
Heb je die aanpassing zelf uitgedokterd?
Grtjs
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Dat is effe een berg geld minder. Zelf weinig tijd gehad om op onderzoek uit te gaan.
Ik zou erg graag het adres van je krijgen, want mijn koppelingskorf is erg aan een modificatie toe. :(
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Ik ben gisteren vanuit almere naar amsterdam gereden en daar ongeveer 2u rondgereden. Compleet andere fiets nu. Ik had een luide rammel vanuit de koppeling en de motor bokte gigantisch. Ook ging het schakelen met veel geluiden, harde KLUNK.

Na bij dè expert te zijn geweest voor afstellen kreeg ik te horen "dat het het karakter was" maar dat ging er bij mij niet in.

De ketting ligt nu precies in het midden van het tandwiel, er zit na opvullen van de rubber kussens ook 0 speling in en dit heeft de klunk voor 90% van de tijd verholpen.

De aanpassingen zijn niet nieuw. Maar er zijn 2 heren die claimen het uitgevonden te hebben. Zij vragen veel geld voor de modificatie.

Her en der zijn wat details te vinden maar niemand wil delen wat ze precies doen omdat ze er geld aan verdienen.

Zelf ben ik iets handig en heb ik 2 oude korfen gekregen. Deze onderzocht en gekeken wat er nu precies is.

Vervolgens uit elkaar gehaald en hier op het forum wat geprobeert op te zetten (helaas mislukt dus zelf verder gegaan).

Bij vvm racing word de korf uit elkaar gehaald door de geperste nagels uit te boren, word het loopvlak in de alu korf van het tandwiel (lager) afgedraaid en komt er een nauw passend bronzen (sinter glij) lager in.

De platen waar de veren in liggen word uitgelijnd met de korf en vastgezet met 3 kleine schroeven.

Daarna draad tappen en 3 nieuwe bouten er in om de korf weer dicht te maken.

We zijn zo ver dat hij nu ook voor anderen korfen kan fixen. Als de veren te ver heen zijn, kunnen er ook nieuwe in, kosten weinig (even in overleg met hem) en vervolgens heb je er een hoop lol van.

Mijn korf bewoog aan alle kanten, zowel radiaal als naar voren/achteren en het lager was ovaal uitgesleten.

De spacer in het achterwiel is ook "ontdekt" door een ander en zo overgenomen. Alleen ben ik nogal van de leuke prijzen en vond ik 4- á 500 euro voor een korf en 42 euro voor een afgedraaide spacer echt niet leuk.

Dus na bijna een jaar zoeken en proberen ben ik nu 70 euro voor de korf en 7,50 voor de spacer kwijt.

In de zoektocht helaas zelf 1 korf gesloopt, lagertje moest toen opnieuw gedraaid worden dus donaties voor dat verlies zijn welkom :duim: :lol:

Ik verdien er zelf verder niks aan, je kan direct zaken doen met Jeroen en voor mij was het een principekwestie geworden..

Het kost je misschien iets meer tijd, want in engeland krijg je er 1 opgestuurd en moet je je oude terugsturen voor statiegeld. Maar daarmee bespaar je een hele hoop euro's!

Pakking en O ring voor de waterpomp heb ik besteld bij motorcyclespareparts (goedkoper dan cmsnl).
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Duidelijk verhaal. Top!
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

http://www.vvmracing.com" onclick="window.open(this.href);return false; :duim:
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Thanks. Heb meteen een mailtje gestuurd en ook al antwoord. :-)
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

:duim:
Top, komt vast goed dan.
Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Ik hou je op de hoogte. Eerst maar eens de korf uitbouwen. Nog nooit eerder gedaan, maar dat gaat me wel lukken.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Er is een handleiding te vinden, erg praktisch ;)
Losdraaien grote moer is geen probleem als je een slagmoersleutel hebt. Je kan sowieso beter dat tooltje bestellen. EBC CT021 op bijv. Ebay.

Zelf 1 gemaakt van hout maar dat brak :frusty:
Toen provisorisch vastgezet door de inkeping op dezelfde plek als daarvoor te draaien. Niet zoals het hoort maar vast is vast :frusty:
Dingetje loktite er op en nieuwe inkeping en dat gaat nergens heen.

Tips heb ik niet, er van uitgaande dat je wel wat sleutelgevoel hebt.
Oh ja de kappen hoeven er niet af, gewoon bijvullen met trechter met slang er aan. Scheelt toch weer.

Kvs haal ik bij de action, g12+.
Alleen niet mengen met andere kleuren. Desnoods spoelen, is de meuk er ook weer uit.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Ik weet effe niet wat je met je laatste 2 opmerkingen bedoeld. "Oh ja de kappen hoeven er niet af, gewoon bijvullen met trechter met slang er aan. Scheelt toch weer.<br /><br />Kvs haal ik bij de action, g12+.<br />Alleen niet mengen met andere kleuren. Desnoods spoelen, is de meuk er ook weer uit."

Je ziet het, geen ervaring op dit gebied, wel sleutel gevoel. :-)

En ik ga zeker even rondneuzen voor een handleiding.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Als je zoekt op dl1000 clutch manual dan kom je er 2 tegen.

In beide gevallen zeggen ze dat de rechter kap (kuip) er af moet. Dit is alleen om later de radiateur en overlooptank weer te vullen met koelvloeistof (kvs). Als je een trechter met daar aan een slangetje pakt is dat niet nodig en kan je beide zonder probleem vullen.

Je hebt diverse kleuren kvs, blauw, groen, rood/roze en misschien wel meer.

Kvs mag je onderling niet mengen, zit er blauw in dan moet er opnieuw blauw bij.

Als je wilt overstappen op een andere kleur (in mijn voorbeeld g12+), dien je het systeem met kraanwater te spoelen totdat er helder water uit komt. Waarom zou je overstappen? Google maar eens naar diverse soorten KVS, mijn conclusie is dat g12+ toch wel het betere middel is bij moderne blokken met aluminium delen.

Zelf ben ik wel van een goede verhouding koelvloeistof en water (kvs van action is bijv. voorgemengd en gebruiksklaar).

Voordat je begint, tap je het kvs systeem af door de slang op de waterpomp los te nemen, en meet je hoeveel kvs er uit komt (even meten in liters).

Dan pak je je handboek en kijk je hoeveel er daadwerkelijk in het hele systeem gaat.
Dan ga je spoelen met water en als het schoon is laat je hem weer leeglopen. Er blijft altijd kvs (en na het spoelen dus puur water) achter. Omdat je net hebt gemeten weet je hoeveel er achter blijft en kan je nu pure (ongemende en dus niet gebruiksklaar) kvs aanvullen tot de verhouding in het systeem weer klopt. Daarna kan je zonder problemen overstappen op g12+ en kan dat action spul er in.

Als je echt goed bezig bent, vul je voor het aftappen het systeem met een koelsysteemreiniger waarmee je een rondje gaat rijden, dan is alle eventueel aangekoekte troep verdwenen.

Dit laatste is alleen als er al wat meer km's op de teller staan en je de historie van de fiets niet kent. Zelf doe ik het altijd met alle tweedehands aangeschafte voertuigen.
Het is misschien overkill maar beter dan een vastloper ivm troep in het koelsysteem.

Daarnaast vind ik dit soort dingen leuk dus doe ik het graag. Inmiddels heb ik een hele schuur vol met gereedschap en word de hobby steeds serieuzer. Zolang het maar hobby is en blijft.

Laatste tips:
Zorg even voor een grote maar lage bak die je onder de motor kan plaatsen, bij het afnemen van de koppelingsdeksel lekt er nog olie en kvs uit. Zelf heb ik een oude kattenbak welke overigens ook heel goedkoop te vinden zijn (Jumper, so low, soms action, dat soort eurowinkels).

De koppelingsdeksel zit niet vast vast, maar kleeft altijd op de pakking. Geef met een plastic hamertje (nadruk op TJE) rond de randen heel zachtjes een paar tikjes.
Er zitten een soort duveltjes in dus de deksel moet er recht naar achter af. Ga zeker niet als een malloot rammen want de legering is vrij kwetsbaar!

En, de oude pakking moet je zowel verwijderen van het blok als van de deksel. Hier moet je geduld voor hebben.
Zelf heb ik een hobby messensetje (scalpels) waarbij ik het mesje verkeerd om (dus mes naar binnen) in de houder heb gezet. Vervolgens de puntjes rond geveild zodat ze niet krassen. Hiermee kan je perfect schrapen zonder risico's.

Een kras betekend vaak lekken naderhand. Ga voorzichtig en rustig te werk.



Oh ja, als je klaar bent met het speciale tooltje, heb je hem daarna niet meer nodig. Ik wil hem dan wel tegen een leuke prijs over kopen van je ;) meer om maar klaar te hebben liggen.

Als je interesse hebt dan kan ik je toevoegen op whatsapp en evt andere vragen beantwoorden of live assisteren haha. Dan in ruil voor het tooltje excl. verzendkosten ofzo O:-) :-)}
Fhsdl1000
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 15-03-2015, 22:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Fhsdl1000 »

@ sanscorp : Dat is een degelijke uitleg :duim:
Zullen er veel zijn die hier iets mee kunnen.Grtjs
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Ik moet een "donate" button maken O:-)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Eikie »

€5 :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

@scanscorp thanks voor de uitleg. Tijdens het googelen ben ik ook heel wat wijzer geworden.
Kvs staat dus voor koelvloeistof :-D. , dat blijkt dus ook afgetapt te moeten worden, ik dacht alleen de motorolie.
Eerst maar eens een nieuwe pakking bestellen en misschien ook de special tool.
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Klinkt ingewikkelder dan het is.

Overlooptank dop er af, radiateur dop er af, 2 m5 moertjes met dopje 10 losdraaien bij de waterpomp, geootste gedeelte kvs opvangen totdat het uitgelekt is. Dan slang op de waterpomp los.

Vullen is niet ingewikkelder.
Slangen en moertjes vast, radiateur vullen, overlooptank vullen, even ontluchten op de bovenste moer bij de waterpomp, starten en radiateur al lopend bijvullen.

Overlooptank even 2 a 3cm boven max vullen en warmrijden.

Dan tankje bijvullen en af laten koelen.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Het is gelukt om de hele handel uit te bouwen. Vooral die moer met borging (ingedeukt rand van de moer) was een crime om los te krijgen.

Helaas geen tot zeer weinig speling gevonden in de korf. Alleen het tandwiel is wat met enige kracht te verdraaien en dan alleen zover als er speling is op de veren. De lagerhuis vertoond geen speling. Een ritje naar vvm racing ga ik wel maken maar er zal niet veel werk inzitten voor Jeroen.




Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

ook dat "met kracht" beweging is niet goed.
Voor de motor is de kracht die wij zetten niets, dus dan zal er zeker speling op zitten.

Sowieso kan je even vragen naar de veren, deze kunnen nieuw op maat gemaakt worden en de kosten zijn zeer betaalbaar (zo rond de 5 euro per veer).
Daarmee zit er helemaal geen speling meer in de veren :duim:

Zelf niet gedaan omdat ik de motor nodig had, maar als je een weekje kan wachten dan zeker de moeite waard.

Verder moet je het lager uitklokken, bij mij was het op het oog niet te zien, maar was dit een eivorm geworden.
Trek maar eens goed aan het tandwiel als je de korf vast hebt, zowel naar boven/onder als opzij vanuit diverse richtingen.
Af fabriek zit er al speling op ;)

Ik had vooral "moeite" met de inkeping er weer uit krijgen, deze zit behoorlijk diep (helemaal in de nok gevouwen) en met pijn en moeite kunnen verwijderen.
Het lossen van de centrale moer ging zonder speciaal gereedschap wel met een slagmoersleutel.
Het vastzetten is echter redelijk onmogelijk zonder speciaal gereedschap.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Trouwens wel een tool besteld om de korf te borgen bij het losdraaien van de moer. Is een verstelbare sleutel geworden, is dan ook voor andere merken te gebruiken. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Daar had ik zelf nog niet eens naar gekeken.. :frusty:
Hoe heet zoiets en wat kost het ongeveer?
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Is meer bedoeld voor scooters maar paste perfect. :mrgreen:

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

net zo duur als dat andere tooltje, maar dan idd zoals je zegt universeel te gebruiken :)
Misschien ook maar eens kopen, al is het maar dat ik hem klaar heb liggen.

Thansk :)
Ik hoor wel hoe het afloopt bij VVM :duim:
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Ik had inderdaad ook de meeste moeite om de inkeping 'los' te krijgen.
Afbeelding
De moer kreeg ik daarna zonder al te veel moeite los. Dop 30 en een verlengde wielmoer/dopsleutel deden de rest.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Aftappen van het kvs was trouwens simpel dmv de drainplug. Waterpomp heb ik ook laten zitten. Scheelt weer aankoop van een pakking.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover mijn upate. :roll:

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Ik zie trouwens dat de via tapatalk geplaatste foto's niet helemaal te zien zijn als ik ze bekijk op het forum via internet. :(
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Ik dacht dat de WP er af moest ivm bouten in het blok, eigenlijk ook niet naar gekeken :o)

Zo leer je ook weer wat bij haha.
O ring was goedkoop en is nu vervangen, kan ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Afgelopen woensdag de korf afgegeven bij Jeroen. Op het eerste gezicht geen speling maar na wat duw en trekwerk en wat meer kracht zetten met een tang toch speling ontdekt al was het minimaal. Toch besloten om de modificatie uit te voeren, had de rit toch al gemaakt en de speling kan alleen maar erger worden.
Dit werd trouwens z'n 10e korf die hij ging aanpakken. :-)
Volgende week de korf weer ophalen en dan de boel weer op m'n gemak in elkaar zetten. Meteen ook maar een nieuw oliefilter aangeschaft, is alles weer schoon en klaar voor de komende kilometers. :-)

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Dat loopt dan wel lekker desondanks de zeer weinige reacties die ik hier kreeg om het samen uit te zoeken.

Had commissie moeten vragen, dan had ik mijn experimenteergeld nu terugverdient :frusty: :o)

Wellicht zal je met rijden niet direct verschil merken, tenzij je de veren laat vervangen bij een rammeltje.

Misschien ook wel, ik hoorde niks bij mijn originele koppeling, de motor schokte wel. Tweede koppeling heb ik verprutst en dat reed voor geen meter (alsof je koppeling kapot was) en de 3e nu is scheepsrecht en daarmee is hij dus begonnen met modificeren.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Ik weet natuurlijk niet of die andere ook via het forum bij hem terecht zijn gekomen, dat vertelde hij niet. Toen ik zei dat hij z'n prijs wel kon verhogen na de zoveelste modificatie zei hij meteen dat hij alleen z'n uren en materiaal verrekend. Hij vind het onzin om hier meer voor te rekenen zoals ander wel doen.
Dat siert hem wel een voor onze portemonnee prettiger. :-)

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Zal het eens vragen de volgende keer.
Iig mooi dat het wat bekender word en dus inderdaad de prijs zo laag is vergeleken met UK of USA
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Afgelopen woensdag de gemodificeerd korf opgehaald.
Gisterenavond alles weer gemonteerd en vandaag de nodige vloeistoffen erin gekieperd. Even een klein stukje gereden en voor m'n gevoel is de vibratie tussen de 3 en 4000 toeren weg. :-D

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

:duim: is mijn werk toch nog ergens goed voor geweest haha.
Meteen de spacers in het achterwiel laten doen??
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Nee, daar had ik (volgens mij) geen problemen mee. Ketting ligt netjes recht over de tandwielen.

Wel.heb ik 2 jaar geleden een nieuwe set tandwielen en ketting gemonteerd en toen heb ik de speling in het rubber in de naaf al verholpen. Het rubber omgedraaid en wat stukjes oude fietsbinnenband ertussen geklemd. Speling was daarmee verholpen. :-)

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Sanscorp »

Precies ook zo gedaan.

Maar als je het tandwiel aan de binnenkant bekijkt, is de kans groot dat je daar meer slijtage hebt dan aan de buitenkant.
Dit was bij mij het geval terwijl het echt leek alsof de ketting mooi op het tandwiel lag.

In eerste instantie ging het achterwiel er ook alleen uit om de fietsband te monteren :o)
Toen ging ik alles schoonmaken en zag ik de slijtage op het tandwiel.

Dus toen ook meteen de spacers laten doen.
Het verschil is echt gigantisch, als je de hub met originele spacer in de velg legt dan kan het alle kanten op bewegen.
Na de modificatie ligt de hub retestrak in de velg. Ik heb er in ieder geval geen spijt van
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: rammelend koppelingshuis

Bericht door Voogie »

Jou klacht herken ik niet. Ik zal de eerstvolgende keer als het achterwiel er uit is hier eens naar kijken.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Plaats reactie