O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Jacco02

O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

Bericht door Jacco02 »

Ik heb een DL1000 uit 2002 waar een overdrive lampje opzit. Deze gaat normaal alleen branden als ik in de 6de versnelling rij. Nu heb ik deze week de DL weer uit de winterstalling gehaald en nu viel mij op dat als ik in de 5de versnelling rij het lampje af en toe gaat knipperen en soms ook een hele tijd blijft branden. In andere versnellingen heb ik het niet.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

Bericht door Frimeur »

De contacten van de gear position sensor zijn niet OK. Zal vuil opzitten. In ieder geval is er een lagere weerstand waardoor de spanning over de sensordraad hoger is en het systeem denkt dat je in de 6de staat. Schoonmaken of even handmatig flink wat keren tussen 5 en 6 schakelen (de motor hoeft daarvoor niet aan te staan) misschien is dit genoeg om de contactpunten van de sensor schoon te krijgen.
Jacco02

Re: O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

Bericht door Jacco02 »

Net even gegoogeld waar dat ding zit maar achter het koppelingsdeksel dus... Net vorige zomer en nieuwe koppeling erin gezet dus eigenlijk niet zo veel zin om weer alle olie en pakkingen enz te vervangen. Heb nog geen 2k gereden sinds dien.

Hoop dat het weg gaat na wat schakelen en anders blijft ie maar branden :P
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

Bericht door Frimeur »

Jammer dat je er niet 123 bij kan komen. Ik zou inderdaad ook niet zo'n slooppartij beginnen. Grote kans dat het vanzelf weggaat. Het verschil in spanning op de signaaldraad is maar 0,45volt tussen 5 en 6de versnelling (in ieder geval bij de 650, zal bij 1000 niet veel anders zijn denk ik) dus een iets anders weerstand geeft al gauw een fout signaal.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: O/D lampje gaat branden in 5de versnelling

Bericht door Frimeur »

En mocht je toch geen waarde hechten aan het OD lampje. Dan is het misschien leuk om dit in elkaar te solderen: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10921.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie