Zumo 390 lm

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Tatanka

Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Hebben hier bikers ervaring met de Zumo 390Lm? En welke houder kan je het beste gebruiken voor de Dl650? Hoe realiseer je de aansluiting, via de accu of het licht?
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Motormuus »

Ik rij met een 390lm. De houder die ik gebruik is degene die erbij zit. Heb een smigsel houder gekocht dan zit de zumo mooi boven de klokken. Hoef je niet steeds naar beneden te kijken. De stroom heb ik bij de stekker van de handvatverwarming afgetapt. Is een geschakelde draad. En zit net achter de radiateur.
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Thxs Motormuss. Is het zicht (in de zon) nu echt beter dan de 660LM? Volgens mij ook wat sneller qu berekenen e.d.?
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Motormuus »

Daarmee kan ik je niet helpen. Want de 390lm is me eerste zumo.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Zumo 390 lm

Bericht door De Graaf van Salland »

Ik heb mijn Zumo 350 gekocht omdat in tests werd gezegd dat het scherm heel helder was.
Eerder gebruikte ik een auto-navigatie op de motorfiets. Die was natuurlijk niet waterdicht, maar het grootste probleem was de (on-)leesbaarheid bij zonlicht.
De schermen van de 390 en 350 zijn m.i. identiek.
Het scherm van mijn 350 heb ik afgelopen zomer altijd kunnen aflezen; ook in fel zonlicht. Dus ik ben er wel tevreden mee. Maar ook ik heb geen ervaring met een 660.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

In ieder geval past de Migsel houder op een MRA ruit en is eenvoudig aan te brengen. Nu nog de GPS bedrading op het licht laten aansluiten en als het weer wat beter wordt, kunnen we hem gaan testen. Eerste indruk is goed.
PetervdE

Re: Zumo 390 lm

Bericht door PetervdE »

Beste Motormuus,

Ik heb ook net een 390LM aangeschaft met de standaard rammount, maar ben benieuwd naar de smigsel houder. Is daar een plaatje van beschikbaar, want ik zou hem ook graag wat hoger hebben.

b.v.d.

Peter
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Ff googlen naar Migsel -V-Strom. Ik vind hem in ieder geval mooi uitzien, en je kan eventueel een langer tussen stuk (waar de vleugel bevestiging opzit) van de Ram Mount aanschaffen, zodat je hem hoger kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Sparkle Black Peter »

PetervdE schreef:Beste Motormuus,

Ik heb ook net een 390LM aangeschaft met de standaard rammount, maar ben benieuwd naar de smigsel houder. Is daar een plaatje van beschikbaar, want ik zou hem ook graag wat hoger hebben.

b.v.d.

Peter
Plaatje:
Afbeelding
Zwarte uitvoering
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Zumo 390 lm

Bericht door De Graaf van Salland »

PetervdE schreef:Beste Motormuus,

Ik heb ook net een 390LM aangeschaft met de standaard rammount, maar ben benieuwd naar de smigsel houder. Is daar een plaatje van beschikbaar, want ik zou hem ook graag wat hoger hebben.

b.v.d.

Peter
Of je gebruikt mijn "houtje-touwtje" methode: http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=47&t=11577 :D

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
John
Berichten: 37
Lid geworden op: za 03-01-2015, 12:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Zumo 390 lm

Bericht door John »

Rij nu een jaar met de 390 lm. Ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb een steun van way point deze past precies in de gaten die er al zitten.AfbeeldingAfbeelding[IMG[
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Toppie, ik heb hetzelfde systeem!
Gebruikersavatar
John
Berichten: 37
Lid geworden op: za 03-01-2015, 12:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Zumo 390 lm

Bericht door John »

En voor het werken met je zumo 390 lm en basecamp adviseer ik je eens op de site van Hans vaesse te kijken ook wel bekend als mr gps.
Site http://www.mrgps.nl
Hij heeft ook op YouTube veel filmpjes staan met goede uitleg.
Succes.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 27-02-2015, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. tussen URL tags [url]externelink[/url] plaatsen!
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Ik heb al jaren ervaringen met Garmin, dus dat is No Problem, bedankt voor de tip.
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Het is niet de bedoeling het topic te kapen maar ik heb het volgende;

Donderdag op debeurs naar de cursus basecamp geweest. Hij trekt een rechte lijn en deze
Verplaatst zichzelf goed over de weg.
Ik doe hetzelfde maar blijf een rechte lijn houden. Internet zegt me dat ik een roterende kaart moet hebben maar hoe kom ik in godsnaam aan een roterende kaart?
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Bij instellingen zoeken naar voertuigen.....! Welke GPS heb je?
Gebruikersavatar
John
Berichten: 37
Lid geworden op: za 03-01-2015, 12:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Zumo 390 lm

Bericht door John »

Boven in de balk menu kaarten kun je kiezen wereldkaart of Europa. Vinkje op Europa zetten. Mits je deze in je computer hebt zitten,of ff navigatie aansluiten dan wordt hij ook zichtbaar.
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Ik gebruik basecamp. Maar als ik mn navi eraan hang is hij ook zichtbaar? Haha nooit geweten, maar heb hem ook pas 2 mnd en nog nooit gebruikt.
Gebruikersavatar
John
Berichten: 37
Lid geworden op: za 03-01-2015, 12:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Zumo 390 lm

Bericht door John »

Noname87 kijk anders eens op Youtube bij mrgps staan veel filmen met goede uitleg.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Hans Vaessen »

Zie ook
http://www.mrgps.nl/kennis/zumo-3xx-590 ... ste-begin/ en
http://www.mrgps.nl/kennis/kaarten-inst ... -computer/

TIP: wacht met dat laatste even een weekje; er komt elk moment een kaartupdate uit. Ook is express vorige week wat veranderd. Ik zal zsm de bovenstaande uitleg aanpassen aan de nieuwe situatie.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 02-03-2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. tussen URL tags [url]externelink[/url] plaatsen!
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Dan wacht ik nog even.
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Ben eigenlijk van plan morgen mijn zumo aan te sluiten. Maar op welk stroomdraad moet dit? Daar is namelijk vrij weinig over te lezen in de handleiding en ik heb geen kaas gegeten van elektronica.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Frank »

Het mooiste is rechtstreeks op de accu. Het is heel irritant dat als je de motor stopzet, de navi ook uitgaat. En als je bij de motor weggaat en hem eraf haalt, gaat ie alsnog uit... ;)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Iron Horse »

Dat hoeft natuurlijk niet. Als je de motor afzet dan geeft de Garmin je nog redelijk wat tijd om hem op batterij door te laten gaan. Moet je alleen wel even bevestigen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Frank »

Dat is waar. Maar toch, dan stop je, helm af, handschoenen uit, slokje drinken en dan wil je ff kijken en is dat ding weer uit... (Maar moet zeggen dat het met de 590 minder irritant is, want de opstarttijd is ongeveer 2 seconden)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Dus rechtstreeks op de accu is beter. Echter daar zit mijn handvatverwarming al, dus is dat geen probleem?!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Eikie »

Welnee, kan er makkelijk bij. Zo'n navigatie neemt amper stroom af.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Frank »

Geen probleem.. maar een HVV zou ik juist wél liever over het contact aansluiten....
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Nou, mijn hvv heeft een energy saver. Als ik deze een minuut of 2 laat aanstaan terwijl mijn contact uit is, schakelt hij vanzelf uit. Sta dus nooit met pech (door hvv althans). En ik bedoelde meer voor de navi of dat er 'plek' voor is op die kleine pooltjes bij de accu.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Iron Horse »

Extra zekeringkastje plaatsten. Deze komt uit dit topic.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Da's ff ver boven mijn pet hoor ;)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Iron Horse »

Wat je daarmee doet is 2 draden van je accu naartoe brengen en vervolgens zitten er meerdere aftakpunten voor gebruikers met ieder z'n eigen zekering. Je hebt dus maar 1 aftakking van je accu maar kunt in het kastje meerdere gebruikers aansluiten. Gemakkelijker dan dat je alles onder de accuklemmen moet proppen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Zumo 390 lm

Bericht door De Graaf van Salland »

Noname87 schreef:Ben eigenlijk van plan morgen mijn zumo aan te sluiten. Maar op welk stroomdraad moet dit? Daar is namelijk vrij weinig over te lezen in de handleiding en ik heb geen kaas gegeten van elektronica.
Zie hiervoor ook deze link: http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=47&t=11577

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Iron Horse schreef:Wat je daarmee doet is 2 draden van je accu naartoe brengen en vervolgens zitten er meerdere aftakpunten voor gebruikers met ieder z'n eigen zekering. Je hebt dus maar 1 aftakking van je accu maar kunt in het kastje meerdere gebruikers aansluiten. Gemakkelijker dan dat je alles onder de accuklemmen moet proppen.
Ah zo! Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik nog meer wil aansluiten op mijn accu. Misschien ooit eens een sigarettenaansluiting, maar tegen die tijd kan ik dan altijd nog zo'n zekeringskastje plaatsen. Voor nu ga ik eerst eens kijken of het nog mogelijk is om de navi op de accu erbij te plaatsen en anders moet ik een andere oplossing vinden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Frank »

Je hebt van deze dingetjes.. dan pak je hem gewoon op de kabel van je HVV

Afbeelding
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Noname87 »

Zal morgen mijn zadel er eens afhalen en kijken hoe het eruit ziet. De kabel van de navi is veel te kort dus zal sowieso verlengd moeten worden, dus ik denk dat het allemaal geen klus voor mij gaat worden en dat ik nog maar een tijdje moet wachten totdat mijn oompie eens tijd heeft.
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Ff een update m.b.t. gebruik 390 LM. Geweldig apparaat, ergonomische look i.c.m. Migsel. Vooral de functie bochtige wegen is heel apart. Woon zelf in Zuid Limburg en kom nu op plaatsen waar ik nooit geweest ben.
Francien

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Francien »

Vind je de bochtige wegen optie echt zo goed?: het valt me vaak wat tegen en kom toch vaak nog op de N-wegen uit. Zou liever nóg kleinere weggetjes aangeboden krijgen.

Maar goed: sinds ik vorig jaar zoveel problemen met de Zumo 390 had (2 x nieuw apparaat na continu vastlopen), en ik hem nu weer meer ga gebruiken merk ik toch dat ik wat huiverig blijf. Zoals ik hem nu gebruik is het heel basaal: van A naar B en niet meer.
De volgende stap: Nu wil ik routes gaan downloaden van internet en iemand adviseerde me deze op een SD kaartje te zetten en dan het kaartje in de Zumo te plaatsen. Dat heb ik van de week gedaan, maar de Zumo herkent van de 12 routes er maar 1. Waar kan ik nu die andere routes vinden? Hoe herkent de Zumo de SD kaart? Of moet ik de routes 'gewoon' op het apparaat plaatsen?
(nogmaals: ik ben nogal huiverig na de slechte ervaringen van vorig jaar)

Toch maar gauw eens de Youtube filmpjes over Basecamp en Zumo 390 gaan bekijken zodat we zelf eens routes in elkaar kunnen knutselen.
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

Bochtige wegen is van toepassing als je ergens bekend bent, en je wilt onbekende weggetjes rijden. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als je in een omgeving rijdt waar dit ook berekend kan worden, zoals Zuid Limburg, Ardennen Eifel, bij mij in de buurt.

Ik zet altijd de GPS aan de PC, en upload mijn routes via Basecamp. Bij deze manier van routes rijden, zet ik altijd automatische herberekening uit, en bij instellingen snelste tijd. Dus niet op bochtige wegen. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Hans Vaessen »

Bochtige wegen werkt in de zumo eigenlijk alleen als je in een omgeving bent met daadwerkelijk veel bochtige wegen; in NL vind ik inderdaad dat hij veel te veel N-wegen pakt; soms zelfs snelwegen. Dt doet de rider400 beter.

Qua routes: druk in de reisplanner eens op de knop linksboven (de drie streepjes) en kies dan voor 'importeer': dat doet vermoedelijk wonderen.

Qua video: je kunt ook aanschaf van de basecamp cursus DVD overwegen; dat is nog vier uur video die niet op YT te vinden is ;)
Tatanka

Re: Zumo 390 lm

Bericht door Tatanka »

............................

Mod edit:
Dubbel post :arrow: Berricht verwijderd

Zie hier....
Plaats reactie