dynamo vervangen zelf doen?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Ik heb problemen met mijn laadcircuit van mijn accu. Ga vanmiddag de dynamo en spanningsregelaar doormeten. Maar kan ik zelf de dynamo vervangen mocht deze defect zijn? Volgens het technisch handboek lijkt het erop dat het een kwestie is van een paar schroeven losmaken is dynamo eruit en nieuwe erin. En dan alles weer vastmaken en aansluiten. Of dient er nog iets afgeregeld te worden?
heeft iemand nog een adres waar ik eventueel een nieuwe dynamo of spanningsregelaar kan kopen?
Leon

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Leon »

Hallo Tropical,

Kan je alleen mijn ervaring met mijn VFR delen, maar zoveel zal het niet verschillen.
Je hoeft niks "af te regelen" maar hier een paar tips:

weet je zeker dat je accu 100% is?
Meten van de spanning/weerstand doe je bij een warme motor.

Als de draden van je dyname "door" het blok naar de andere kant van de motor gaan en dit een nauwe passage is, bind dan een koordje aan het eind van de stekker als je de kabel door het blok haalt. Dat koordje bind je dan aan de plug van de nieuwe.
Vergeet niet een pakking aan te schaffen en een tube vloeibare pakking voor om de rubber afdichtplug.
Je zult waarschijnlijk wat oile verliezen (niet veel denk ik) dus leg er een stuk karton onder en houdt evt wat keukenpapier bij de hand
Koop 2 lange M6 (check ff of de bouten M6 zijn op een strom) bouten en zaag de kop er af. zodra je weer gaat monteren schroef je die in het blok en gebruik ze als "geleide rails", ander bouten erin en dan de 2 lange eruit en bouten er in.
De stekker verbindingen; je kunt de "vrouwelijke" metaal connectoren een heel klein beetje strakker drukken om zo optimaal contact te bewerkstelligen en inspuiten met een beetje zuurvrije vaseline.
Gebruik een momentsleutel om eea vast te zetten
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Leon,

bedankt voor de tips. Ik dacht eerst dat het de accu zou zijn en heb deze dus al vervangen dus deze is in orde. Had zaterdag nacht mijn twijfels of het de accu zou zijn. Heb dus zondag een stukje gereden en toen bleek dat hij echt niet wou opladen. Dus ga vanmiddag alles doormeten.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Gjvdree »

Toevallig 2 weken terug gedaan.
stator (elektrische gedeelte) maakte sluiting met ground ( - pool), en bleek ernstig gefrituurd.
Afbeelding
Vervangen is niet zo moeilijk. Ik heb een aftermarket gekocht bij roukema met alle draadjes eraan voor 137,-
Plug en pray,.

Maar bij mij waren de magneten in de rotor ook verschoven/los. Dan wordt het ineens een ander verhaal.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de magneten eruit gehaald, met een staalborstel de epoxy verwijderd, en op dezelfde manier teruggelijmd met JB-Weld.
Ik rijdt nu al weer 2 weken, en hij doet het nog. :worship: :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Zojuist de spanning van de dynamo gemeten deze zijn 28,28 en 38 volt ~ bij 5000 toeren. Volgens mij zijn deze waarden niet goed. Volgens het handboek zou dit 60 volt~ moeten zijn. Klopt dit.?

kon wel heel erg moeilijk bij de connector om te meten.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Oussie »

Bij koude motor losgekoppeld van je circuit moet je minimaal 60v wisselspanning meten tussen de 3 polen.

Stecker kan je toch gewoon bij aan rechter zijde als je connector loskoppelt?

Gr
Arjan
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Dus het lijkt erop dat mijn dinamo defect is.
Kon moeilijk bij de stekker komen. Op een of andere manier is deze achter het frame terecht gekomen.
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Oussie schreef:Bij koude motor losgekoppeld van je circuit moet je minimaal 60v wisselspanning meten tussen de 3 polen.

Stecker kan je toch gewoon bij aan rechter zijde als je connector loskoppelt?

Gr
Arjan
Arjan,
ik neem aan dat je bedoelt per pool en niet in totaal.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Oussie »

Idd spanning meet je over 2 polen. Maakt niet uit welke combo je meet, ze moeten allen boven de 60 volt geven.
Noem de polen bv abc, dan meet je over ab 60v+, ac 60v+, bc 60v+
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Dat geven ze bij lange na niet aan. Bij stationair draaien circa 8-10vac per pool bij 5000 toeren de eerder genoemde voltages.
Ik ga maar een nieuwe dynamo bestellen. €135 armer. :( :(
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Oussie »

Heel vreemd..

Is eigenlijk alleen mogelijk als er iets beschadigd is.
En daar wil je geen schade van rondvliegende delen hebben (open verbinding naar je krukas etc..)

Ik zou voor bestellen eerst de dynamodeksel verwijderen en goed inschatten wat er aan de hand is, desnoods met fotos op het forum.
Als je de dynamodeksel verwijderd (wel op de middenbok zetten) loopt er wat olie uit.
Kan een halve liter zijn!

Suc6,
Leon

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Leon »

Tropical,

Om zeker te gaan, je hebt de output gemeten met de spanningsregelaar (die "verderop" zit) losgekoppeld?
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Ja Leon heb gemeten direct op de kabel welke van de dynamo af komt. De kabel met de 3 gele aders. Groen/wit is van de sensor. Je met verderop de andere kant van de motor (rechts)
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Oussie schreef:Heel vreemd..

Is eigenlijk alleen mogelijk als er iets beschadigd is.
En daar wil je geen schade van rondvliegende delen hebben (open verbinding naar je krukas etc..)

Ik zou voor bestellen eerst de dynamodeksel verwijderen en goed inschatten wat er aan de hand is, desnoods met fotos op het forum.
Als je de dynamodeksel verwijderd (wel op de middenbok zetten) loopt er wat olie uit.
Kan een halve liter zijn!

Suc6,
De deksel heb ik er al afgehaald. Zat een klein beetje olie in. Was eigenlijk niks bijzonders te zien. Verder zat er iets op de rand wat op te nemen pakking leek. De magneten zaten ook goed zo te zien. Zal van het weekend nog eens kijken en foto's maken.
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door McEagle »

Ik volg deze topic met veel belangstelling. Zelf ben ik een maand geleden in Sauerland gestrand met mijn Black Rhino 2009.
Totaal geen prik meer en uiteindelijk na aanduwen en boven de 4000 toeren de laatste 300 km naar huis gekacheld. Wegens gezondheidsredenen ben ik ditmaal niet zelf gaan sleutelen, maar heb ik een motordealer gesponsord. Het was in Sauerland al bekend dat de accu goed was, de spanningsregelaar ook (restte dus de wisselstroomgenerator/dynamo)
De wisselstroomgenerator (dynamo) was dik 400 euro. Ongemonteerd. Wel origineel Suzuki. Dat dan weer wel.

De Black Rhino rijdt weer als een zonnetje.
Toch blijf ik me afvragen hoe het nu ineens zo kan gebeuren. Ook ik had een paar afgefikte spoelen.....
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Hallo McEagle,

al begrijp ik dat de prijs bij een garage hoger kan zijn maar €400 vindt ik wel erg overdreven. Via mpartz kan ik er voor €135 eentje aanschaffen. En dan maken zij er zelfs winst op.
https://www.mpartz.nl/dynamo-suzuki-dl- ... 650+vstrom
Heb hem reeds besteld en nu wachten op de levering.

Wel zit ik met dezelfde vraag als jouw. Hoe komt de dynamo zomaar defect?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Iron Horse »

A.u.b. externe links tussen de URL tags zetten anders krijg je (mogelijk) bovenstaande onleesbare en niet werkende link. En je verlaat het forum zonder dat te willen. Ik heb hem weer even opgezocht en dus hieronder een werkende en een voorbeeld van hoe hem van de URL tags te voorzien.

https://www.mpartz.nl/advanced_search_r ... mo+v-strom

Zo ziet het er dan uit:

Code: Selecteer alles

[url]https://www.mpartz.nl/advanced_search_result.php?Make=Suzuki&Model=DL650+V-Strom&Year=2009&error_id=404&ymm_filter=on&keywords=dynamo+v-strom[/url]
Of je maakt er een korte "mooie" link van, dan ziet dit Dynamo V-Strom er zo uit:

Code: Selecteer alles

[url=https://www.mpartz.nl/advanced_search_result.php?Make=Suzuki&Model=DL650+V-Strom&Year=2009&error_id=404&ymm_filter=on&keywords=dynamo+v-strom]Dynamo V-Strom[/url]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Oussie »

Hallo Tropical,

Hoe ziet je stator er uit?

Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Fogel »

Ja, ik heb dus op vakantie in Zwitserland hetzelfde euvel gehad. Eerder op de dag accu vervangen die kaduuk gegaan was. (110.000 en 5 jaar is een goede score) Daarna dus doorgefikte stator. Brandlucht, koude spanningsregelaar. Ik wist het gelijk. De pannedienst meette nog door. Spanning te laag. Herunter mitt das Ding! De Strom vanaf de Furkapas afgesleept en daarna in Brig bij de lokale Suzukidealer gebracht. Die gingen gelijk aan de slag en onderdelen bestellen. Stator kostte me alleen aan onderdeel al 375.. WTF! Swiss basterds! en er gingen vier uur werk in zitten. Omdat ze ook nog zeker wilden weten dat de spanningsregelaar goed was kostte het wat meer tijd, want alleen onder belasting: (gewoon rijden) krijg je echte waarden.
Ondertussen maar een Triumph Street Triple R gehuurd en deze over de Simplon en Nufenpas gestuurd. Hatsikidee, komt daar mijn liefde voor Triples vandaan? Die Arrow pijp in de tunnels!!! wraaaaapppp! De volgende dag de gerepareerde en perfect gepoetste Strom opgehaald. Nette mensen, prima zaak, al met al kostte deze grap me de welbekende rug.
Ja, het kan dus gewoon gebeuren, en als je het zelf kun repareren, doe dat dan zelf, want het kost klauwen met geld.

Groets,
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Oussie schreef:Hallo Tropical,

Hoe ziet je stator er uit?

Gr
Arjan
Arjan,

Ik heb afgelopen weekend geen tijd gehad om nogmaals te kijken. De dynamo word vandaag geleverd dus kan van het weekend weer aan de gang en kan gelijk kijken hoe de dynamo er uit ziet.

Groeten,

Edwin
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Oussie »

Ah, oke.
Ging ervan uit dat je de oude had bekeken voordat je een nieuwe bestelde :)

We zijn wel nieuwsgierig!

Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Roncor »

Suzuki kwaaltje? Mijn vorige motor (GSX-R 750) strande in juni dit jaar met hetzelfde probleem. Tijdens toertocht ineens lamjes in de cockpit aan. Na het uitzetten niet meer willen starten, weggebracht naar motor oost, en daar bleken aantal spoelen weggefikt. Laten repareren en toen ik hem kwam ophalen ff proefrit op de v strom gemaakt. Gelijk maar overgestapt.
Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
Woonplaats: Deventer

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Roncor »

Gsx-r was van 2010 met nog geen 40.000 op de teller. Eigenlijk waanzinnig dat dan zo iets kapot gaat, en dat het zo duur is, als ik goed heb zou het rond de 400 euro zijn.
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Aad900 »

Nou op de V-Strom ben je dan ook niet veilig hoor. Heb ook al een nieuwe dynamo, welsiwaar onder garantie, maar toch :P En ik ben niet de enige :shock:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Tropical2012
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15-08-2012, 06:42
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2016 (Aangeschaft op 1-4-2017)
Woonplaats: Goeree Overflakkee

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Tropical2012 »

Zo mijn motor draait weet. Alleen van het weekend nog een te testrit en dan hopelijk maandag weer lekker op de motor naar het werk. :-)} :-)}
Foto van de stator volgen nog
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: dynamo vervangen zelf doen?

Bericht door Bacchus »

Een gelijk verhaal zoals hierboven.

Tijdens het rijden viel wat kracht weg van de motor. Even gestopt en dat had ik niet moeten doen.
Starten deed hij niet meer. Na lang wachten kwam er weer wat kracht maar doorstarten ook niet.
Lampen uitgetrokken en nog even gewacht. Motor starte weer en zonder lampen verder gereden.
De laatste 500 meter heb ik moeten duwen.

Spanningsregelaar doorgebrand en enkele spoelen verbrand. Met wat onderdelen (geen Suzuki!) kunnen laten repareren en rijdt weer als een zonnetje.
Leuke dure grapjes :(
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Plaats reactie