Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

Viel mij vanmorgen ineens op, het is niet veel maar de kroonplaat staat scheef.
Motor is ooit omgevallen, op de linkerkant. De kroonplaat staat te veel naar rechts, de motor spoort ook niet 100%, trekt naar links.

Geen idee of er iets krom is, heb niet de middelen om te zien of de binnen of buitenpoten krom zijn.
Demonteren van poten is geen probleem, maar voor de kroonplaat is er gereedschap nodig wat ik niet heb.
Valt zoiets te corrigeren zonder dat straks de poten niet meer passen??

Het resultaat is nu dat het stuur rechts dichterbij staat dan links, dat idee had ik altijd al wel maar het was niet storend.
Nu wil ik het gewoon goed hebben want zo ben ik.. :roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Iron Horse »

Kees (Bozobin) heeft het ook al eens aangehaald, maar je kunt je voorpoten controleren met iets echt vlaks zoals een spiegel. De ouderwetse methode is een stuk spiegel (dat is echt vlak) op beide poten leggen, vlak onder het balhoofd. De spiegel mag dan niet wippen maar moet op alle 4 de hoekpunten spelingsvrij aansluiten. Als de kroonplaat echt verbogen is dan zal hij toch moeten worden gedemonteerd. Richten zal denk ik wel kunnen als je maar secuur te werk gaat. Controleren of hij echt weer recht is is ook een secuur meetwerkje maar gaat ook het beste op een echt vlakke ondergrond. Mogelijk dat de onderste kroonplaat dan ook schade heeft opgelopen want die zitten d.m.v. de vorkpoten met elkaar verbonden. Mogelijk dat je stuur zelf ook verbogen is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Bozobin † »

9 van de 10 keer zijn de kroonplaten alleen verdraaid, boutjes lossen die de voorpoten vastzetten en de spiegeltruck toepassen (of iets anders wat echt vlak is).
Wel even oppassen dat je voorpoten niet ineens 20 cm doorsteken, dan komtie geheid van z'n middenbok af.
Als je je voorwiel er uit haalt moeten de bovenpoten zwaar/soepel door de kroonplaten kunnen draaien, kun je meteen kijken of de onderkant niet slingert, zoja, dan istie krom en heb je een ander probleem.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Iron Horse »

Ik zou voor de zekerheid even een (pot)krikje onder je motorblok zetten, dan kunnen ze wat moeilijker onverwachts doorsteken waardoor hij van de middenbok rolt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

Dan controleer je alleen de voorpoten toch, hoe corrigeer je de scheve kroonplaat dan? Of doe je dat al met het losnemen van de voorpoten?

Ik heb de pootjes onlangs nog 5mm doorgestoken. Toen moest ik eigenlijk behoorlijk wat kracht zetten en draaien aan de poten om ze iets omhoog te krijgen waar ik gewend was van andere motoren dat je idd op moet passen dat ze er niet uit vallen
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Bozobin † »

Door het losnemen kun je de scheefstand corrigeren, voor zo ver dat al niet vanzelf gebeurt door de torsiekrachten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

ok de kroonplaat zelf hoeft dus niet los?
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Bozobin † »

Nee, alleen de poten. Overigens ... als je toch dat voorwiel er uit hebt kun je wel heel simpel meteen even je balhoofdlagers checken.
Stuur heen en weer bewegen, er mag geen 'klik' in de middenstand zitten, zoja zijn je lagers versleten en aan vervanging toe.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

Ja dat kan ik idd wel controleren. Maar goed, ik weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik de kroonplaat evt. weer recht kan zetten op zo'n manier dat de poten ook nog terug passen.

Heb me ook nog niet ingelezen, ben met wat andere dingen bezig ;)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Bozobin † »

Poten NIET verwijderen, alleen losmaken, dan kun je de kroonplaten verdraaien. Gewoon doen, wijst bijna vanzelf.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

ok dan ga ik dat morgen ff proberen.
was me eerder niet opgevallen maar de motor trok vanaf het begin al naar links met handen los.
heb de poten wel los gehad om ze iets verder door te steken, wellicht is er toen iets fout gegaan, maar dat verklaard nog het naar links trekken niet..

thanks, zo gaat het wel lukken!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

onlangs de voorband laten vervangen, toen had ik de boel toch los en heb ik de poten even iets losgedraaid.
het wiel recht gezet en tussen mijn benen geklemd en vervolgens het stuur geprobeerd recht te zetten, er zat geen beweging in..

alle bouten waren echt los (boven en onder, per poot 3 stuks, kon ze er met de hand uitdraaien) maar ik kon de poten er niet zonder "geweld" uitpakken (bij mijn diversion kon ik ze er zo afpakken).
ik vermoed dus dat er iets krom is :?

heb het niet goed gekregen en weer vast gezet, heb niet de poten er af gepakt om te kijken of die nog recht zijn.
moet wel de olie verversen binnenkort; het lijkt er toch op dat deze motor iets meer dan een krasje op de kuip heeft gehad, zal wel een schademotor zijn geweest want de voorpoten zijn ook vervangen want deze hebben een preload verstelling waar de k2 deze origineel niet heeft.

dat zou theoretisch moeten betekenen dat de poten goed zijn aangezien ze vervangen zijn maar dat de kroonplaat wellicht scheef is?
balhoofd gaat wel soepel, valt mooi naar links/rechts en heb geen dood punt in het midden.

Er zit overigens wel schade op de motorfiets, hij is naar zeggen bij stilstand naar links gedonderd, er zitten krassen op de kap en ruitje en er zit spanning op de kap links, ook de radiator is omhoog gebogen waardoor de grootste moer van de kap niet vastgezet kan worden.

de klap is dus wss weer harder geweest dan in eerste instantie door mij ingeschat :frusty:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

Stomme vraag wellicht, maar moet je kroonplaat ook iets gelost worden om hem recht te zetten?

Na losdraaien poten kon ik de boel niet richten.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Bozobin † »

Normaal gesproken zou je zo moeten kunnen richten. (spiegelmethode)
Als dat niet lukt zou ik los gaan halen tot het wel lukt of het probleem duidelijk is.
Voorwiel er uit, spatbord er af, poten lossen. Deze moet je apart rond kunnen draaien en vrij makkelijk uit de kroonplaten kunnen glijden.
Door dat draaien kun je meteen ook zien of ze krom zijn.
Lukt dat allemaal niet dan kun je het balhoofd los gaan halen en kijken of je daar iets kunt vinden.
Houd er wel rekening mee dat het afstellen van het balhoofdlager best een lastig en precies klusje is.

Belangrijkste van alles: Gebruik goed passend gereedschap !
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kroonplaat scheef, hoe fixen?

Bericht door Sanscorp »

Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met de voorvorken en vermoed ik niet dat het aan de poten ligt. Dus dan is het balhoofd T-stuk of kroonplaat.

Ik heb besloten om alleen de poten te controleren a.d.h.v. een tip van Chiel, een conclusie trek en de boel voor nu weer in elkaar zet.
Plaats reactie