HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Plaats reactie
Andrew89

HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Andrew89 »

Hallo strommers!

Afgelopen week ben ik samen met mijn vriendin op de DL650 geweest naar Normandië in Frankrijk. Het was een leuke motorvakantie, maar op de ená laatste dag hoorde ik een vreemd geluid als ik gas gaf tijdens het rijden. Het geluid kwam voor de benzinetank vandaan, dus het motor gedeelte waarschijnlijk. Het leek op het geluid dat er steentjes tegen het voor spatbord aankwam. Maar als ik de koppeling inhield, hield het geluid op. Dus het waren geen steentjes tegen het voorspatbord.

Ik ben toen gestopt, heb gekeken of alle vloeistoffen voldoende waren en dit was het ook. Verder niets raars te zien en met het gas geven in zn vrij ook geen rare geluiden. Weer verder op weg gegaan, maar het geluid hield aan.

De volgende dag zijn we naar Nederland gereden. Tijdens de 900 km rit hoorde ik het geluid steeds harder worden. Bij thuiskomst leek de motor net een stoomlocomotief met het gas geven. Gekeken en toen zag ik de ketting erg los hangen. Nu snap ik dat ik de ketting weer aan moet spannen, maar hoe komt het dat de ketting zo los opeens zit. Ook het geluid dat met gas geven veroorzaakt werd is voor mij nog onbekend. Want als ik de motor in de versnelling had en geen gas gaf dan maakte het geen rare geluiden, terwijl de ketting dan nog steeds ronddraaide.

Alles op een rijtje:
- Rare geluid (lijkt op steentjes tegen spatbord)
- raar geluid houd op bij koppeling ingedrukt houden
- raar geluid houd op als ik geen gas geef, terwijl hij nog steeds in de versnelling zit.
- ketting is erg los bij thuiskomst (ligt er zo'n beetje los op)
- ik mis geen vermogen naar mijn gevoel

Kan iemand mij hierbij helpen wat het kan zijn? Is het alleen doordat de ketting zo los zit, en hoe kan de ketting zo los ineens zitten?
Tijdens de ritten is er niet offroad gereden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Soesko »

Als een ketting ineens zoveel problemen geeft dan is hij doorgaans tot de draad versleten of het moet zijn dat bijvoorbeeld de moer van de achteras los is gegaan waardoor de spanning is verlopen. Een vesleten ketting kan heel vervelende klachten geven (geluid, onregelmatige loop, trillingen, misschakelen etc). Het kan best zijn dat je ketting een klap op de vork geeft bij gasgeven. Ik zou eerst de ketting eens aanpakken en daarna kijken of er nog klachten over zijn die aandacht verdienen.
U-bike

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door U-bike »

Heb 3 weken geleden mijn ketting laten vervangen. Was met 30k meer dan morsdood. Exact dezelfde geluiden / problemen als jij.

Vervangen dat ding. :)
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Voogie »

Inderdaad vervangen die ketting. Is gewoon op.

verzonden vanaf mijn Sony Experia via tapatalk
Blije DL1000 rijder!
Andrew89

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Andrew89 »

bedankt voor de reacties!

Ik heb de motor naar de motorzaak gebracht en er wordt een nieuwe kettingset en achterremmen erop gezet, dan zijn de remmen ook gelijk weer goed.
Dus afwachten of dan alles verholpen is, ik laat het jullie weten!

mvg
Andrew
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Peterzeeland »

Als ik mijn ketting weer moet stellen, heb ik eerst een tijdje het gevoel van 'wat hakt dat ding, vooral bij 'gas dicht, beetje gas erbij' en dat rijdt al niet fijn :(

En o ja, dan weet ik het weer... :oops:

2 man, bagage erop, lange stukken hard rijden, misschien regenbuien, misschien niet zo goed smeren..... Dan kan het hard gaan kennelijk!

Ik blijf reclame maken voor de Loobman, dan kun je zelfs tijdens het rijden (in de regen zeker!) extra smering aan je kettting geven.

Ben heel benieuwd hoe het gaat met je nieuwe ketting!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door PDvD »

Duidelijk gevalletje van motor niet goed gecontroleerd voor de trip denk ik dan.
Controleerde je je ketting wel eens voordat deze problemen gaf? En maak je 'm wel eens schoon? Gewoon om de zoveel tijd schoonmakenen als ie begint te blinken goed invetten met kettingspray. Rond de 20K gaat een kettingset meestal rammelen maar is de ketting zelf nog niet versleten, vervang voor nog geen 3 tientjes je voortandwiel even en weg is het gerammel (niet vergeten je ketting dan dan weer wat slapper te zetten want een nieuw tandwiel is groter dan een afgesleten).
En je remmen, waren deze op? De mijne worden bij iedere wasbeurt goed met remreiniger schoongemaakt zodat remstof en ander vuil er tussenuit wordt gespoeld.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Peterzeeland »

ik zie ook wel eens mensen rijden met blinkende kettingen en droge rammelgeluidjes....
liever vies & vet dan dat!
De kapitalen die ik aan spuitbusjes heb uitgegeven.... :( hoeft met loobman niet meer.
En de middenbok kan er dan ook af!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Mag ik even inhaken op deze chat?: ik heb mijn V-Strom in februari dit jaar opgehaald. Volgens de dealer zat er een nieuwe ketting op. In maart de ketting laten bijstellen door een kennis want hij hing te slap. Een paar weken en flink wat kilometers later maakte de motor bij het optrekken een schrapend geluid (dat ik van verhalen hier herkende). Toen heb ik mijn ketting weer wat laten bijstellen. Het geluid was daarna weg.

Twee weken later weer dit geluid (en hij leek weer iets slap te hangen) dus weer een beetje laten aandraaien. Maar bij het wegrijden vanochtend was het weer dus meteen langs een motorzaak in de buurt.
Bleek de ketting versleten en bovendien veel te strak te staan. Hij heeft meteen de ketting losser gedraaid en weer flink gesmeerd.

Thuis meteen de dealer gebeld en die wist het niet meer precies maar ik vrees nu dat de ketting helemaal niet nieuw was.

Iemand ideeën hier over? Of tips?
Ik ben een mega-leek dus alle info is welkom.

Groetjes van Francien
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Iron Horse »

Iemand moet hem toch te strak hebben afgesteld, dat gebeurt niet uit zichzelf. En een te strakke ketting kan zowel schade aan de ketting als aan de aandrijving (as voortandwiel) geven. Zal nu nog moeilijk aan te tonen zijn of er toen een nieuwe ketting opzat, dat had je bij aflevering moeten controleren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Dank je.
Kan de ketting dan zo snel slijten??
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door PDvD »

Als je niet goed smeert en stelt.... of te strak stelt.... dan rekt alles harder hè... 29K op een 1000 doe ik er mee en nog niet op maar uit voorzorg er af zodat ik op vakantie geen gezeik kan krijgen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Iron Horse »

Slijten is hier een relatief begrip. Wanneer de ketting te strak staat slijt hij niet echt maar wordt hij opgerekt doordat bij elke diepe vering de ketting te strak wordt getrokken omdat hij dan eigenlijk te kort is. Daardoor past hij uiteindelijk toch ook weer niet goed op de kettingwielen terwijl die eigenlijk nog niet echt versleten zijn. Je kunt dus meer spreken van een kapot getrokken ketting dan van een versleten ketting. Maar als dat het geval is en er mee wordt doorgereden zullen de kettingwielen weer meer slijten omdat de ketting niet goed meer past en er weer meer wrijving optreedt. Een ketting met de juiste speling en voldoende smering gaat lang mee. Beter iets te slap dan te strak.

Wil je zeker weten of hij is uitgerekt dan kun je dat opmeten en controleren volgens onderstaande plaatje uit het wph.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door PDvD »

Dat plaatje hiervoven is slechts een van de mogelijkheden. Ik heb in het verleden meegemaakt dat een ketting op het ene punt meer versleten was dan op het andere. Dit resulteerde er in dat je bij ronddraaien van het achterwiel op het ene moment een slappe ketting had en op het andere een superstrakke. Controleer dus altijd op meerdere punten. Een dergelijk slijtagepatroon wat ik hier omschrijf merk je ook heel erg duidelijk tijdens het rijden (schokkerig bij langzaam rijden).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door SN0Wman »

En als je te lang wacht krijg je dit:

http://www.motor-forum.nl/download.php/ ... 33035bf495

Had blijkbaar een vastzittende schakel (voelde je ook als een tikje in de stepjes tijdens het rijden), op een gegeven moment is het genoeg geweest en knapt ie gewoon (en sloopt alles wat ie tegen komt) :(
Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door PDvD »

dat document doet het dus niet... :(
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 19-06-2014, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door John007 »

Bij mij wel, ik krijg een foto te zien.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Iron Horse »

Ik had er al een link van gemaakt omdat de foto door Motor-forum geblokkeerd wordt. Ze willen daar geen gegevens delen en dan krijg je de Copyright C te zien. Maar je kunt de foto wel opslaan en dan zelf plaatsen.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Duidelijk ..... :(
Bedankt!
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door V-for-Herman »

Hoeveel km heb je gereden vanaf het moment dat de nieuwe ketting werd gemonteerd en de constatering van de dealer dat hij versleten was?
En als ik het begrijp heeft jou kennis de ketting veel te strak gespannen en hoop ik niet dat het lager van de uitgaande as is beschadigd, heeft i hem wel gesmeerd?
V-Strom Bj.2010
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Ik heb de motor in februari gehaald met de melding dat er een hele nieuwe ketting plus set op zat. Tot nu 5000 km gereden. Maar te strak heeft ie niet van het begin gezeten; dat is schat ik niet meer dan 200 km geweest.
Toen ik van de week bij de monteur was heeft hij de ketting losser gedraaid en zeer goed ingespoten (zelf ook regelmatig gedaan). Deze monteur meldde dat de ketting onmogelijk een volledig nieuwe had kunnen zijn.

Morgen eens langs de dealer gaan.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door RedStrom »

Komt me allemaal bekend voor.
Klinkt als nieuwe ketting en tandwiel voor op z'n minst. Wellicht ook achter.

Ik heb het zelfde gehad. Rare rot geluiden voorin. Opgelost met nieuwe kettingset.
Denk aan Osco, Loob, enandere systemen. Die smeren, maar niet zoveel.
Wees dus voorzichtig met je spuitbus. Smeer niet teveel!
En beter iets te slap (gaat over een ketting) dan te strak.

Ik zou niet zomaar iedereen aan m'n ketting laten zitten. Dan moeten ze wel wat weten. Net als met vering. Daar kom je ook niet ongevraagd aan.

Dus vervangen, en vanaf nu goed onderhouden.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Vandaag terug naar de dealer gegaan en inderdaad: de ketting was helemaal niet nieuw :evil: ! Zelfs gewoon de originele. Oh dat had ie even gemist bij de verkoop. Dus logisch dat de ketting na 31.000 km gek gaat doen. Hij heeft de hele kettingset vervangen; werk niet geteld. Optimaal is het niet, maar oké.

En inderdaad: beter te slap (die ketting dan :roll: ) dan te strak. We zullen 'm met veel liefde en zorg verzorgen ....

Dus ik kan nu weer met mijn big smile gaan genieten van mijn strommetje!
:D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Iron Horse »

Vraag blijft dan of hij er echt wel of niet vanaf wist. Maar belangrijker is dat het nu weer (gratis/garantie) opgelost is, al zou ik er geen prettige nasmaak van overhouden bij zo'n dealer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Mee eens Rob, het geeft een bittere smaak. Hij staat althans wel heel goed bekend. Voor de rest krijgt hij van mij een dikke 8, maar dit is zeker niet netjes!
Maar ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten oplossen.
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door V-for-Herman »

Iron Horse schreef:Vraag blijft dan of hij er echt wel of niet vanaf wist. Maar belangrijker is dat het nu weer (gratis/garantie) opgelost is, al zou ik er geen prettige nasmaak van overhouden bij zo'n dealer.
Als ik het goed lees is de kettingset wel betaald maar geen arbeidsloon gerekend.
Had i toch echt wat beter mogen oplossen.. maar als Francien zich er goed bij voelt is het ook oke.
V-Strom Bj.2010
Francien

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Francien »

Goed begrepen .....
Ik ga weer lekker de weg op en probeer me er maar niet teveel over op te winden!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: HELP?! Raar geluid bij gas geven en ketting slap

Bericht door Iron Horse »

Heel oplettend. Dat dat nog niet eens gezien. Dan vind ik het een slechte zaak, dan laat hij jou er uiteindelijk toch nog voor opdraaien. Zal best nog een andere dealer ergens in de buurt zitten. Ik zou hier niet blij van worden, maar daarom doe ik wat ik kan ook allemaal zelf.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie