Veren voorvork gekrompen?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Beko

Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Beko »

Beste Strommers,

Wegens het vervangen van een lekke keerring ligt m'n linker veerpoot in onderdelen op de werkbank. Hierbij viel mij op dat de veer beneden de minimaal toegestane lengte van 442 mm valt (de mijne is 435 mm :(). Is het raadzaam beide veren te vervangen (door b.v. progressieve veren) of zal het niet zo'n vaart lopen. Ik vind het namelijk erg snel voor een motor die nog geen 38dkm onder de wielen heeft. Heeft het misschien een relatie met de voorspanning van de voorvork die in mijn ogen niet standaard is (zie foto). Toen ik m'n Strom kocht was deze aanvankelijk verlaagd (via dogbones) en waren de voorpoten een stukje door de kroonplaat gestoken.

Bij nadere inspectie van de binnenpoot viel me daarnaast op dat er wat roestaanslag op de poot zit, maar slechts een enkel (klein) plekje in het veerbereik. Ik wil dit met waterproof schuurpapier (2000) behandelen en polijsten maar de vraag is in hoeverre de keerring daar weer last van gaat krijgen.

Graag jullie input!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Iron Horse »

Het roesten is niks bijzonders dat is een bekend euvel. Preventief insmeren met wat motorolie is redelijk effectief. Ik heb zelf heel wat vrij diepe roestkraters met watervast schuurpapier gepolijst en (bij de vorige V-Strom) geen problemen met lekkage ondervonden. Ik zou als je het nu toch open hebt liggen ze meteen vervangen door (bijvoorbeeld) Hyperpro. Helaas zit je dan ook meteen aan de achterveer vast. Tenminste als je het meteen compleet wilt maken. Je krijgt anders (waarschijnlijk) achteraf toch spijt omdat je dan het verschil gaat merken. Als je wilt bestellen zou ik ze hier bestellen. Is in Duitsland ondanks dat het een Nederlands product is, maar stukken goedkoper. Ik heb dat gedaan voor m'n 650 en meer hebben dat gedaan. Je bent voor de 1000 versie voor een combiekit (voor en achter) dan inclusief verzendkosten en bijbehorende vorkolie € 201,90 kwijt. Daar kun je het bijna niet voor laten liggen.

Hadden de 650 originele veren in de 1000 gepast dan had je zo mijn oude mogen hebben, maar dat gaat niet lukken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Tulipan »

Een setje progressieve veren eronder is sowieso geen slecht idee.
Mijn voorpoten ( hier met de zoute lucht ) zet ik regelmating helemaal in de was. Nog geen plekkie te zien
Voor de rest geldt; Leville, kom er maar in :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Leville »

Hier weet ik eigenlijk weinig of niets over. Dus ik kan enkel gissen. Nu, als er een minimumlengte opgegeven is, lijkt het me logisch dat de veren kunnen krimpen. Jarenlang de maximale veervoorspanning gebruiken zal niet helpen. Vooral omdat die veervoorspanning zo hoog gezet wordt om wat te compenseren. Dus ja, als die veren jarenlang zwaar belast zijn, kan er best slijtage op zitten, denk ik dan.
Hanstrom

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Hanstrom »

Ik wil reageren op het aanschaffen van Hyperpro veren. In 2012 heb ik in Werkendam de voor- en achterkant laten vervangen.
Het resultaat was niet best; bij hogere snelheden zelfs veel onbalans. Na alle instelmogelijkheden geprobeerd te hebben toch maar gebeld met Hyperpro. Ik werd toen verwezen naar de vestiging in Alphen a.d. Rijn waar de voor- en achterveer direct
werden vervangen en de voorvork een klein stukje werd doorgestoken. Volgens de monteur was de basis veren set voor de Vstrom niet goed. Het gevolg is een zeer scherp sturende fiets (ook met bagage en op hogere snelheden) met wel een iets stuggere vering. Dit gebeurde uiteraard zonder kosten. Ik moet er niet aan denken dat ik naar de webshop in Duitsland had gemoeten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Iron Horse »

Ik ben uitstekend verder geholpen door Hyperpro in Werkendam. Zelfs kosteloos en met de wetenschap dat ze in Duitsland besteld waren. Dus die angst is ongegrond, Hyperpro geeft uitstekende aftersales service.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Beko

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Beko »

Omdat het me 'stug' leek (om maar even in dezelfde terminologie te blijven :D ) dat de veren na dit aantal kilometers al zoveel hadden ingeleverd ben ik nog wat verder op zoek gegaan en op het internationale V-Strom forum terecht gekomen. Wat blijkt : de specificaties voor het K2 model wijken af t.o.v de latere modellen.
Het werkplaatshandboek is nu juist op het K2-model gebaseerd.

Als volgt:

K2 - standaard veerlengte n.b, minimaal 442 mm / luchtkamer 133 mm / vorkolie 505 ml per poot.
K3 -> standaard veerlengte 433.6 mm, minimaal 424 mm / luchtkamer 140 mm / vorkolie 496 ml per poot.

Orginele post (gebruiker : johnofchar) - http://www.vstrom.info/Smf/index.php?topic=417.0

M'n eigen veertjes (K5 model) hebben dus nog de standaard veerlengte (nog eens even goed nagemeten)

Alhoewel het Hyperpro verhaal me zeker aanspreekt, beperk ik me (uit kostenoogpunt) nu maar even tot het vervangen van de keerring en de vorkolie.

Dank voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 09-06-2014, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: (Externe) links a.u.b. tussen [url] link [/url] tags plaatsen.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door PDvD »

Veren kunnen inderdaad behoorlijk krimpen. Zeker de originele troep die er bij suzuki ingestoken wordt.

Zie hier mijn voorveer na 35K (toen ik de motor kocht) en de progressieve Wilbers veer die er in gegaan is toen.

Afbeelding

Nu met 96K op de klok de boel dus veel te laat weer eens voorzien van verse olie. Veren waren nog perfect volgens Hyperpro (wilbers komt uit dezelfde fabriek dus kwaliteit is hetzelfde) alleen hetw as wel een bende omdat de olie gewoon te oud was. Achterveer vervangen door een progressief exemplaar (mijn oude was 2 cm gekrompen!!!) en het instelreservoir is weer bijgevuld zodat ik het gehel stelbereik heb weer. Niet de standaard veer genomen maar een die speciaal gemaakt is voor mijn gewicht en mijn manier van rijden (soms offroad en soms met veel bagage). Alles is dus weer tip top. En de wegligging... super ook bij hogere snelheden!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Bozobin † »

Iron Horse schreef:Als je wilt bestellen zou ik ze hier bestellen. Is in Duitsland ondanks dat het een Nederlands product is, maar stukken goedkoper. Ik heb dat gedaan voor m'n 650 en meer hebben dat gedaan. Je bent voor de 1000 versie voor een combiekit (voor en achter) dan inclusief verzendkosten en bijbehorende vorkolie € 201,90 kwijt. Daar kun je het bijna niet voor laten liggen.

Hadden de 650 originele veren in de 1000 gepast dan had je zo mijn oude mogen hebben, maar dat gaat niet lukken.
Link werkt niet, maar dit is het bedrijf, ik heb ze daar ook gekocht.
http://www.so-products.com/startseite.html
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Veren voorvork gekrompen?

Bericht door Cplegt »

Er zit een mannetje van so products in Bornebroek.
beetje een appart figuur, maar hij weet absoluut wat ie doet. Daarnaast is ie zeer zeker niet duur.
Anderhalf jaar geleden een nieuwe zwaardere achterveer laten monteren omdat de oude "verlopen" was.
Daarnaast heeft ie mn hyperpro volledig instelbare demper opnieuw afgevuld. Kosten, iets van 80euro.
wel had ik zelf de veer uitgebouwd en daar heen gebracht.
Gr. Chiel
Plaats reactie