ECU echt uitlezen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Als ik mijn ECU echt wil uitlezen, is daar dan software voor of heb je per definitie al speciale hardware nodig?
Zo ja, zijn er wellicht kloon interfaces beschikbaar?

Nu kan je in "dealer mode" alleen de foutcodes uitlezen, dit is ongeschikt om te troubleshooten.
Bij de alfa kan ik met FiatECUscan alle waarden uitlezen.
Bij de Ford heb je het programma ForScan
Allen een OBD of KKL interface en een laptop.

er moet voor de strom vast wel bekend zijn welke soft- en/of hardware de dealer gebruikt?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Even Googlen :roll:

Ik heb het niet helemaal in detail doorgelezen maar hier (en dan de link eronder doorklikken dan kom je hier) staat zover ik kan zien wel het een en ander. Gaat je alleen niet voor 5 euro lukken ..... :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Heb snel rond gekeken, word er maar weinig wijzer van.
Niemand hier die dit doet of weet?

Zo raar is het toch niet voor een beetje dhz'er?
Je moet zelfs wel als je fatsoenlijk zelf reparaties uit wil voeren.
Tenzij je met de multimeter aan de slag gaat en alle waarden weet EN het in de meeste gevallen precies 20 graden is :p
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Het lijkt me dat voor de gemiddelde, maar ook voor de doorgewinterde dhz het nu niet meteen een must is om de ecu in dealerstand te moeten kunnen uitlezen, meer dan dat je met het schakelaartje kunt. Hoe vaak zal het in de praktijk bij jou voorkomen dat je daar nu echt niet zonder kunt. Alleen maar om het idee dat je het kunt? Net zo als dat je die voor auto's bij bijvoorbeeld Conrad kunt kopen? Je hebt een motor die je niet hindert met vervelende meldingen van onderhoud of zo die je moet resetten. Dus mij lijkt het wat overdreven. En met het WPH en een multimeter kom je inderdaad heel erg ver.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 03-03-2014, 23:22

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Elmer »

Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd. Voor de auto kan je voor nog gen € 20.- een bleutooth dongle kopen met software. De dongle stop je in de connector van de auto en ook tijdens het rijden kan je van alles meten. Ook je acceleratie e.d. :duim:
Voor de motor kan je even googelen op "OBD dl1000" Of je nu een DL hebt of een andere Suzuki maakt niet heel veel uit. Ik heb nog niks gevonden met een BT verbinding, maar er zijn genoeg mogelijkheden om van USB naar BT te gaan zoals een beetje DHZ weet :) Helaas heb ik nog niet een goedkope versie gevonden zoals voor de auto, maar ben ook pas kwartiertje aan het zoeken. Grappig genoeg kwam ik toen weer op het forum.
Wellicht heb je er iets aan. Als je iets betaalbaars vindt (met of zonder BT) dan hoor ik het graag.
Succes
Elmer
Het leven bestaat uit verplaatsen. Beter rijd je motor, dan gaat het sneller!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Ik heb me wat ingelezen en je hebt mogelijk iets aan een kkl kabel, maar ik ben nog niet aan het testen geweest.
Ook de sw is een lastige, die moet geschreven worden voor de v-strom en dat kan ik niet (reverse engineering).

Bij mijn auto heb ik een pc ingebouwd en heb ik een permanente verbinding met de ecu.
Ik kan bij een fout of gewoon voor de lol tijdens het rijden alles uitlezen en in een grafiek plaatsen.
Daar heb ik al heel wat problemen mee voorkomen en opgelost zonder dure stealers.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Komt mij wat freaky over. Een normale auto of motorfiets hoeft niet voorzien te worden van een pc om continu de ecu uit te kunnen lezen en daarmee zoals je zegt "heel wat problemen mee voorkomen en opgelost zonder dure stealers". Dan klopt er iets niet met die auto van je.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Dat ben ik niet helemaal met je eens en omdat het hele verhaal er niet bij staat wellicht ook verkeerd begrepen/uitgelegd.

De pc zit er in gewoon omdat het kan; het is meteen navigatie en multimediaspeler met touchscreen en carpc interface.

De auto die ik heb is een alfa romeo 156, gekocht bij 170.000 km en nu op de 3 ton.
Als er normaal iets mis is met je auto ga of MOET je naar een dealer ivm de uitleesapparatuur.
Die krijgen melding X te zien en vervangen als eerste dat onderdeel. Hé probleem niet opgelost, dan vervangen we gewoon lukraak het onderdeel er naast, tot ze bij je ecu van 1500 euro uitkomen!

Geen horrorverhalen, gewoon keiharde realiteit.
Ik heb 1x, voor het vervangen van een rubber slang, 200,- euro betaald, probleem was nog niet opgelost en vanaf dat punt heb ik besloten om zo veel mogelijk zelf te doen.

Wat heb je dan nodig; juist, uitleesapparatuur.
Dus kabel gekocht, software is gratis en gaan.

Uiteindelijk zelf, adhv data uit de ecu, tot dr conclusie gekomen dat er 1 verstuiver op was, deze vervangen en probleem opgelost.

Zo heb ik wel wat dingetjes gehad ja, maar dat valt allemaal onder slijtage. Ik ben van plan om tot mininaal 600.000 km in deze auto te blijven rijden, en dat ga ik makkelijk halen.

Uitlezen kan ik natuurlijk ook gewoon met een laptop, dus nee je hoeft geen pc in te bouwen om uit te lezen.
Dat ding zit er bij mij nu eenmaal in dus heb ik ook een permanente aansluiting en kan ik zo af en toe eens wat gegevens bekijken. Bijv. als je ooit eens langs de weg stil komt te staan de foutmelding bekijken.

Ik heb er al een hoop lol van gehad in bijna 3 jaar tijd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Aha, een Alfa 156. Tja het is misschien een cliché en een vooroordeel, maar ik ken een paar mensen met een Alfa en helaas geen eentje met niet regelmatig problemen van onduidelijke aard. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Niet dat ik iets tegen Italiaans heb, ik heb zelf ook een Vespa en m'n vader heeft er een aantal versleten, maar kwaliteit is bij Italianen geen vanzelfsprekendheid. Ze hebben mooie spullen, ziet er gelikt uit enz., maar je moet wel een bezemwagen op de achtergrond hebben wil je zeker weten dat je blijft rijden. Ook met Vespa's in het verleden de nodige problemen gehad en toen was de techniek nog een stuk eenvoudiger dan nu.

Succes met je zoektocht naar een oplossing voor de V-Strom. Hoewel je het daar niet snel voor nodig zult hebben behalve uit nieuwsgierigheid dan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Met de alfa nog nooit problemen gehad ;)
Da's veelal een vooroordeel en te wijten aan de twinsparks.
Als die te weinig olie krijgen lopen de lagers er uit. Als je het zo verteld is het niet eens een probleem van Alfa dus ;)

Tja, 3 ton, ik heb nu een aantal slijtage delen moeten vervangen, maar ik vermoed ook door het "onderhoud" van de vorige eigenaar. Een Liefhebber ontneemt hem dat niet..

Dus eigenlijk een miskoop maar ja nu blijken er ook wel wat rammeltjes en kraakjes uit de motor te komen.
Het ding is dan ook al 12 jaar oud (motor en auto overigens). Wat noem je dan een miskoop, ik ben er nog steeds erg blij mee en het rijdt goed! Motor is nu aan het piepen en tikken, ik vermoed de koppeling oid.

Enkele voorbeelden die ik kan noemen waarbij je het uitlezen op de motor voor zou kunnen gebruiken:
- Exacte watertemperatuur uitlezen
- Rotte bedrading zoeken
- welk effect het technisch (en dus feitelijk en niet tussen de oren) het heeft als je in de winter de rad's afdekt of de secundaire gaskleppen of pair verwijderd. Niemand die aan kan tonen dat het ook echt wat doet en goed is.
- foutmeldingen uitlezen bij diagnose stellen
- zelf een soort van dyno test doen
- actuatoren activeren
- brandstofdruk uitlezen(?) weet niey eens of de strom die heeft, volgens mij niet.

Belangrijkste is gewoon de waardes uitlezen om je brommer in topconditie te houden, luchtmassa en temperatuur bijv.

Zo kan ik nog wel ff door gaan
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 03-03-2014, 23:22

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Elmer »

Beetje off topic geloof ik :)
Maar de tot nu toe "goedkoopste"oplossing vind jehttp://www.healtech-electronics.de/inde ... 1&Itemid=1:

Ik zal eens even gaan knutselen met een goedkope OBD dongel en wat draadjes. En voor degenen die vraagtekens hebben bij het nut. Wat kan je hiermee? En niet alleen voor DHZ.
Je kan accelleratie meten, trip verloop, koppelkrommes, verbruik, temperaturen van sensoren enz. enz. enz.
Als je op youtube intikt "OBD" dan krijg je veel filmpjes hier over. Blijft uiteraard zo dat je wel een beetje DHZ/techneut moet zijn om dit leuk te vinden om er mee bezig te zijn. Zo niet....dan snap je de fun er echt niet van :mrgreen:
En he tis extra leuk wanneer je een € 10.- dongel kan kopen en dit met een paar draadjes kan aansluiten zodat het werkt. Als het niet werkt kan je altijd nog "veel" geld uitgeven, maar de lol zit hem ook in het feit om veel te maken met weining middelen.
Het leven bestaat uit verplaatsen. Beter rijd je motor, dan gaat het sneller!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

+1
Alsof ik de tekst getypt heb ;D

Maar let wel op dat er geen software beschikbaar is voor de strom!
Het is geen gewoon eobd of obdii protocol..

Ik vermoed dus dat het niet zo gaat werken maar ben benieuwd hoe ver je komt.
Het "schema" obd 2 sds.pdf heb je al gevonden?

Ik denk ook dat je meer kans maakt met een kkl kabel gezien het protocol.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Elmer schreef:En voor degenen die vraagtekens hebben bij het nut. Wat kan je hiermee? En niet alleen voor DHZ.
Je kan accelleratie meten, trip verloop, koppelkrommes, verbruik, temperaturen van sensoren enz. enz. enz.
Als je op youtube intikt "OBD" dan krijg je veel filmpjes hier over. Blijft uiteraard zo dat je wel een beetje DHZ/techneut moet zijn om dit leuk te vinden om er mee bezig te zijn. Zo niet....dan snap je de fun er echt niet van :mrgreen:
Ik zet er zeker vraagtekens bij. Ik ben een techneut in hart en nieren, ben nieuwsgierig, ben een redelijke digitale nerd (vanaf 1979 tot heden inclusief systeembeheerder) maar om dit nu zo nodig allemaal te moeten kunnen uitlezen...., nee daar zie ik dus de fun echt niet van in. Ik rij met die auto of motor en als ik echt problemen zou hebben dan zou ik zo'n optie echt wel ambiëren, maar dat is dan een momentopname. Maar om daar "dag en nacht" mee bezig te zijn.......? Als ik m'n acceleratie wil weten dan trek ik het gas wel open en misschien dat ik er nog een stopwatch bij pak, maar dan heb ik het wel gehad. Alles in grafiekjes zetten, en dan? Ik wordt daar echt niet warm of koud van. Als het enig nut zou hebben dan wel, dus op het moment dat het echt storing zoeken wordt dan ben ik van de partij. Maar zomaar voor de leut, nee hoor.

Maar goed, dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik gun iedereen z'n lol ook al is dat misschien niet de mijne. Dus have fun with it. En ik ben wel oprecht benieuwd of het gaat lukken. Dan wil ik het ook wel eens een keertje uitproberen / in werking zien. Maar dan heb ik het gezien en dan was het dat. Leuk het achter de hand te hebben voor het geval er iets gebeurt waarbij het echt van nut kan zijn. Maar wees gerust, bij de V-Strom komt dat maar zelden voor.

Succes!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Powercommander afstellen en experimenteren met hardware zijn 2 "fun" dingen die je er mee kan doen.
Nee ik lees niet elke dag mijn auto uit, maar ben er zo bekend mee ondertussen dat ik niet loop te kloten als het echt nodig is.

De fun zit er nu meer in bij het uitzoeken hoe en wat, dan 1x een grafiekje maken en dan is het mooi.
Het word een nog leukere uitdaging als je het zo goedkoop mogelijk voor elkaar krijgt.

Ik heb niet voor niets een LEGO cruise control in de auto waar anderen een hendel hebben gekocht voor 100 euro ;D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Iron Horse »

Zoals eerder geschreven; ieder zo z'n lol. Ik veroordeel het ook niet, het lijkt alleen een beetje overdone en niets meer te maken met het "sleutelen aan de motor". Wanneer je zover gaat dat je de ECU online wilt kunnen uitlezen zonder dat daar een onderhoudsoorzaak voor is dan wordt het "freaky". En als je er een 5 euro project van wilt maken en daar een kick van krijgt; be my guest.

Dus meningen verschillen, maar dat mag de pret niet drukken. Ga lekker door met je project en we lezen ook weer graag mee :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 03-03-2014, 23:22

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Elmer »

Ja Rob. Een ECHTE techneut ben je. Als iemand anders het aan de praat krijgt wil je het wel proberen....techneuten zijn lui he....hahahaha....geintje natuurlijk. Maar het is niet dag en nacht hoor. Maar de interesse werd gewekt omdat een vriend van mij OBD gebruikt voor zijn auto waar hij mee op het circuit wil rijden. An als je dan al die data ziet wordt ik toch nieuwsgierig he. En ik heb een linkje waar je een filmpje ziet dat het met een GSR wel lukt met de ELM converter met kabel:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ExWVgmzaOxI[/youtube]
Komt trouwens een klein probleempje om de hoek.....Ik heb mijn V-strom nog niet....sterker nog, moet de Bandit eerst verkopen en dan een DL1000 zoeken. Zal dus wel even duren voordat ik dit kan gaan proberen. En dan eerst de PC er in, die heb ik dan al wel weer. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 19-03-2014, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
Het leven bestaat uit verplaatsen. Beter rijd je motor, dan gaat het sneller!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

Ik schiet nog wel eens in de verdediging ;)

Maar da's wel een klein obstakel ja... Haha
Ik zal van de week anders eens kijken of ik wat voor elkaar kan krijgen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: ECU echt uitlezen

Bericht door Sanscorp »

tot nu toe heb ik nog niets kunnen vinden.
volgens mij werkt een kkl of OBD kabel alleen op de 32bit ecu en niet op de 16 die ik heb.

ook SDS word niet over gerept in de handleiding van de 2002 en 2003 modellen.
de clones van ebay noemen ook alleen de 2004 tot 2007 DL1000 in de handleiding.

ik ben bang dat het niet zo simpel is.
de YoshBox daarentegen is wel makkelijk zelf te maken, de handleiding heb ik, de onderdelen ga ik maar eens bestellen!

dan a.d.h.v. het voltage van de lambda kan ik iig controleren of deze niet veel te arm/rijk staat, beter dan niks lijkt me.
kan er iemand nog iets zinnigs zeggen over de lambda? welke voltages goed zijn en/of hoe ik dit begrijpend kan lezen met een multimeter?

daar zou ik al heel erg mee geholpen zijn :duim:


:worship:
Plaats reactie