Motor winterklaar maken

Boarn

Motor winterklaar maken

Bericht door Boarn »

Met de winter in het vooruitzicht wil ik mn motor graag winterklaar maken. Gelukkig kon ik voor de winter nog wat kilometers maken, maar vanaf volgende week zet ik hem toch maar in de garage. Ik heb ruimte genoeg om hem lekker binnen te zetten, dus hij blijft mooi dicht bij mij :D

Maar goed, wat moet ik regelen:
- van te voren goed schoonmaken, ketting smeren, aftanken (evt wat Forté er in?)
- bandenspanning mag volgens mij een 0,5 bar hoger dan normaal?
- ik heb een middenbok, het leek me wel logisch om hem daar op te zetten zodat de banden niet vierkant worden
- aan de druppellader (moet ik nog kopen)

Wat is verder dan nog raadzaam? Is het handig om alle rubbers en leidingen in te sprayen? Kan ik verder nog iets doen om evt. corrosie te voorkomen? Is het handig om hem onder een hoes te zetten?

En wat doen jullie verder nog om jullie motor veilig en droog de winter door te laten komen?
Lambik

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Lambik »

ik zou em inspuiten met tectyl................ :duim:
Boarn

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Boarn »

Ik lees dat je dat kunt spuiten om corrosie tegen te gaan. Maar na de winter moet het er weer af en dat schijnt nogal een rotklus te zijn? Is iets van vasalinespray of WB40 niet een beter alternatief?
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Spurm »

Ik zit er voor het eerst in jaren over na te denken om de v-spurm eens ergens anders te laten overwinteren... heb in voorgaande winters niks speciaal gedaan aan de motor (zelfs geen lader) zonder hoes onder de carport, en dan eens in de week ff keertje starten :) van de week maar eens ff langs Colstee Motoren
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door V-for-Herman »

Als je een vorst en vochtvrije garage heb waar de fiets ingaat zou ik hem alleen wassen, drogen en in de wax zetten
De ketting goed schoonmaken en voorzien van een laagje kettingspray of vet.
Je kan evt. de motorolie en oliefilter vervangen zodat je in de lente zo weer de weg op kan.
En als je km.stand het verlangt eventueel je luchtfilter en bougies vervangen, dan is i er echt klaar voor het nieuwe seizoen. :-)}
Owja, de accu aan de druppellader.
V-Strom Bj.2010
Lambik

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Lambik »

wd 40 is nogal aan de dunne kant en tectyl is niet heel moeilijk te verwijderen hoor...............
Lambik

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Lambik »

je kunt in ieder geval de delen inspuiten die toch niet in het zicht komen, b.v. onder het zadel enz..........
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Tulipan »

Motor winterklaar maken: Verhuizen 8)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Als je echt wilt conserveren en dat op een heel gemakkelijke en relatief goedkope manier wilt doen en dat de volgende jaren wilt kunnen hergebruiken met een regenereercapsule (werking ca. 24 maanden)? Kijk dan eens naar deze conserveringstent voor de motor. Verkrijgbaar bij Louis. Grote uitvoering kost 45 euro.

Afbeelding Directe link.

Afbeelding Directe link.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door R.Vanmeegen »

Wordt het daarna lenteklaar maken........

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door V-for-Herman »

R.Vanmeegen schreef:Wordt het daarna lenteklaar maken........

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Yep, speciale lenteolie en lente oliefilter om de ionisatie van de olie om te zetten naar de juiste zomer viscositeit.
Ook een luchtfilter die lente lucht digitaal converteerd naar zomerlucht om het zomergevoel te krijgen, scheelt zo'n 8pk's
en als klap op de vuurpijl speciale bougies die appeltaartvonkjes geven voor de heerlijk versgebakken appeltaart geur uit de uitlaat.

:o) :o) :o) :o)
:o) :o) :o)
:o) :o)
:o)
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Dyrck »

Vandaag de motor ook winterklaar gemaakt:
Handvatverwarming?....Check :duim:

Klaar !
:-)}
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
MartijnR

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door MartijnR »

Winterklaarmaken?? In tectyl spuiten?? Gewoon droog onder een hoes in de garage.
druppellader? Als je accu goed is houd hij de stroom wel vast. Tenzij je spookverbruikers hebt.
k poets mijne alleen ff. Ergens eind december. Olie en filter is beter na de winter.
anders veroudert het terwijl je niet rijdt.
zou zonde zijn.
Zo doe ik het
gr martijn
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Stan »

Als je niet gaat rijden in de winter is inspuiten met Tectyl echt onzin. Tectyl beschermt tegen de inwerking van pekel....maar als je niet rijdt dus niet nodig. Gewoon Wd40 en/of siliconenspray op alle metalen delen (behalve de remmen en schijven uiteraard) die zouden kunnen corroderen als ie niet verwarmd gestald wordt. Staat ie in een verwarmde garage is zelfs dat overbodig.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door V-for-Herman »

MartijnR schreef:Winterklaarmaken?? In tectyl spuiten?? Gewoon droog onder een hoes in de garage.
druppellader? Als je accu goed is houd hij de stroom wel vast. Tenzij je spookverbruikers hebt.
k poets mijne alleen ff. Ergens eind december. Olie en filter is beter na de winter.
anders veroudert het terwijl je niet rijdt.
zou zonde zijn.
Zo doe ik het
gr martijn
Als je nieuwe olie stilstaat in je blok hoe kan die dan verouderen?
Een ander argument volgens anderen is om wel je olie je vervangen voor de winterslaap, dat zou zijn omdat eventuele vocht en zuren in je oude olie ook weer niet goed zou zijn voor de lagers etc.
Dus doe gewoon waar je je goed bij voelt, ik vervang het altijd na de eerste rit als i weer uit de stalling naar huis wordt gereden.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door R.Vanmeegen »

Lijst maken?

Winterbanden
Sneeuwkettingen
Slot ontdooier,
Handvat verwarming,
Geitenwollen sokken voor de laarzen
Anti fog voor brildragers.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Eikie »

Mijn accuboer vindt druppelladers een hype. Het beste is om de accu uit de motor te halen en aan te sluiten op een heel klein lampje. Hiermee de accu langzaam leegtrekken en later weer een keertje aan de lader opladen. Dit tijdens de winterstop een aantal keer herhalen. Zo hou je de accu actief en gezond.
Het zijn niet mijn woorden. Zo is het mij uitgelegd.

Zelf zet ik de motor gedurende 4 maanden in de schuur onder een dekentje en doe eigenlijk niks. Gewoon in het voorjaar de sleutel er weer in, starten en rijden. Sinds 1979 doe ik dit met diverse motoren, nog noot een druppellader gehad en nog nooit een lege accu.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Frank »

Eikie schreef:... Het beste is om de accu uit de motor te halen en aan te sluiten op een heel klein lampje. Hiermee de accu langzaam leegtrekken en later weer een keertje aan de lader opladen. Dit tijdens de winterstop een aantal keer herhalen. ...
En dat is nou precies wat een druppellader doet.. ontladen en opladen en zonder dat je de motor hoeft te slopen en zodat de accu helemaal leeg is als je hem witl gebruiken. Zo staat de motor altijd klaar. Stekkertje eruit en je kunt rijden. Die accuboer is niet echt commercieel. In plaats van zulke (domme, [hype?]) adviezen te geven, kan hij ook een druppellader verkopen en nog wat verdienen... ;)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Dit is juist een heel foute manier om je accu zogenaamd in conditie te houden. Veel accu's gaan namelijk ten gronde als ze te ver worden ontladen. Wanneer je er een lampje aan hangt dan moet je dat er ook op tijd weer afhalen. Want als je accu onder de 9 volt komt is hij vaak niet meer te redden. Is ook afhankelijk van het type accu. Sulfatering gebeurt door ontlading en niet door het op spanning houden door een druppellader, die voorkomt dit juist. Die accuboer wil kennelijk veel nieuwe accu's verkopen i.p.v. een goed advies te geven en een druppellader te verkopen. Een gel accu heeft een ca. 5 keer mindere zelfontlading dan een standaard lood-zuur accu. Namelijk ca. 2% per maand tegen 10% per maand.

Onderstaand een stukje dat komt van de website van accudienst.nl
Wat zijn de oorzaken van lege accu?
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden.
De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 10 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing.

Een accu slijt sneller / of raakt defect door onder andere:

- Te diepe ontlading.
Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Bij een normale startaccu mag deze maximaal (slechts) 20% ontladen worden!
Anders zal de kwallteit sterk achteruit gaan wat in bijna alle gevallen leidt tot een defecte accu.

De oorzaak zou kunnen zijn dat u uw lichten heeft laten branden of er een lekspanning in het elektrisch circuit bevind.
Is een accu stuk binnen de normale levernsduur dan is het dus belangrijk dat u het voertuig op lekspanning laat controleren.
Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu (wat niet onder de garantie valt).

De oorzaak kan ook zijn dat u veel kleine stukjes rijdt (de zogenaamde boodschappenauto).
Het starten van een voertuig kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden.

- Lange inactiviteit
Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit.
Elke accu verliest na verloop van tijd zijn lading, afhankelijk van het type accu gaat dit snel of langzaam.
De accu raakt dan uiteindelijk te diep ontladen (zie bovenstaande).

De oorzaak bij motorrijders is vaak de winterstop waarbij de accu te leeg raakt.
Het is dus erg van belang dat u gebruik maakt van een goede acculader / accudruppellader.

- Een te hoge of te lage laadspanning
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur.
Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan.
Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.

In dit geval kan de oorzaak liggen in de spanningsregelaar of dynamo van het voertuig.
Is een accu stuk binnen de normale levensduur dan is het dus belangrijk dat u deze laat controleren.
Doet u dit niet dan riskeert binnen afzienbare tijd wederom een defecte accu (wat niet onder de garantie valt).

- Zeer lage of hoge temperatuur
De temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu.
Is de temperatuur tien graden hoger dan kan dit de levensduur tot 20% verkorten.
Daarbij moet wel gezegd worden dat de hogere temperatuur juist wel een positief effect heeft op de capaciteit.
De accu gaat dus bij een hogere temperatuur beter presteren maar minder lang mee.
En andersom is ook waar, dit is dan ook de reden dat een auto niet wil starten op de koude winterdag.
De minimum en maximum temperatuur voor het functioneren van een accu is -18 °C tot 50 °C.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Chopperbiker »

Een accuverkoper wil graag nieuwe accu's verkopen..

Ter bescherming spuit ik m'n Strom voor de winterstalling helemaal in de siliconenspray. Alles behalve de schijfremmen.
Accu aan de druppellader, bandjes extra opgepompt, volle tank benzine en een ademend hoesje er omheen.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Eikie »

Iron Horse schreef:Die accuboer wil kennelijk veel nieuwe accu's verkopen i.p.v. een goed advies te geven en een druppellader te verkopen. ]
dan is die op een foute manier uiteindelijk wel commercieel bezig Frank... :schater:

Bovenstaande uitleg van Rob klinkt ook veel logischer en lijkt mij een heel duidelijk verhaal.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Frank »

Hihi.. da's waar... aan een nieuwe accu verdien je natuurlijk meer dan aan een druppellader.... ;)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door R.Vanmeegen »

Mijn Strom is naast een Allroad, ook een Allweather fiets. Behalve sneeuw/ijs, dan ga mij iets te snel op je muil. Dan ga ik ingeblikt, maar dat is ook geen straf (XC70).

Wat betreft die accu's. Kom op mannen. Een motor accu is nu eenmaal niet van dien kwaliteit als die van een auto. Ga er vanuit dat ie iedere 3-4 jaar vervangen moet worden. Niet het duurste onderdeel aan de motor...... Gaat ie langer mee, Lekker toch!
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Boarn

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Boarn »

Ik lees het al, de echte stoere mannen rijden gewoon de winter door :)

Gezien het feit dat ik nog maar 2 maanden mn rijbewijs heb en op mn net aangeschafte motor nog geen 200 km heb gereden leek het mij verstandig om hem toch eerst maar even binnen te stallen en dan van het voorjaar weer rustig aan op te bouwen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Eikie »

Heel verstandig !
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door PietB »

Dat vind ik nou zo mooi van het V-Strom forum. Tijdens het lachen leer je ook nog iets. :schater:
Groeten Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Ebrostrom »

Normaal gesproken zo laat mogelijk (rijden tot aan pekel en sneeuw) lekker wassen, in de was zetten, de garage in rijden, laken er over heen en 1x per maand aan de druppellader. Nu moet ik nog aan de eerste stap beginnen (ben wat later nu) terwijl hij al tijden binnen staat.

Indien geen druppellader beschikbaar: een van de twee accupolen loskoppelen. Heb ik met m'n laatste uitzending gedaan met de auto. Na 7 mndn alles weer vastmaken, sleutel erin en direct starten en wegrijden.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Pink

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Pink »

Bij de laatste rit gooi je de tank vol zodat de tank aan de binnenkant niet kan roesten en een scheut Forté (of soortgelijk) door de benzine zorgt dan dat inwendig de boel niet vastkoekt.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... er-ll.html
Gebruikersavatar
Rovri
DL650 berijder
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 20-04-2012, 11:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 XT Adventure 2015
Woonplaats: Roosendaal
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Rovri »

Ik blijf gewoon lekker rijden, zolang er geen sneeuw ligt.
En als mijn ouwe trouwe accu langer dan drie weken alleen moet blijven dan pep ik hem ff op aan zo'n hypermoderne accudruppel dinges. Is net zo'n apparaat van de fysiotherapeut maar dan voor accu's. Vindt ie niet leuk maar hij wordt er wel beter van...
Rob Vriens

|V-Strom DL650 XT Adventure|SW-Motech protection and Luggage carier|Garmin Zumo|
Gebruikersavatar
Twinkel
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
Woonplaats: Den Haag

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Twinkel »

Ik blijf deze winter gewoon rijden. Nu heb ik ondertussen wel gelezen dat ik 'm ergens mee moet inspuiten, alleen om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe/waar/wat precies. Tja, eerste winter dat ik een motor heb, dus heb nog een hoop te leren over het onderhoud. Is er misschien iemand in omgeving Den Haag die me daar binnenkort bij wil helpen en me kan laten zien hoe ik m'n motor moet onderhouden? Wat ik wel of niet moet inspuiten, wat ik moet schoonmaken, etc? Aangezien hier blijkbaar een aantal appeltaart-liefhebbers zijn, helpt het als ik als bedankje appeltaart maak? :)
Groeten,
Evelien
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Peterzeeland »

R.Vanmeegen schreef:Wat betreft die accu's. Kom op mannen. Een motor accu is nu eenmaal niet van dien kwaliteit als die van een auto.
Ahum, mijn V70 had na 8 jaar een nieuwe accu nodig, mijn KLV accu doet het na 7 jaar nog alsof hij nieuw is.
Dankzij mijn optimate? In de winter reed ik zo'n 3 mnd. niet. Ben mooi-weer-rijder namelijk :mrgreen:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Framomile »

Twinkel schreef:Ik blijf deze winter gewoon rijden. Nu heb ik ondertussen wel gelezen dat ik 'm ergens mee moet inspuiten, alleen om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe/waar/wat precies. Tja, eerste winter dat ik een motor heb, dus heb nog een hoop te leren over het onderhoud. Is er misschien iemand in omgeving Den Haag die me daar binnenkort bij wil helpen en me kan laten zien hoe ik m'n motor moet onderhouden? Wat ik wel of niet moet inspuiten, wat ik moet schoonmaken, etc? Aangezien hier blijkbaar een aantal appeltaart-liefhebbers zijn, helpt het als ik als bedankje appeltaart maak? :)
Mijn ervaring is dat je het beste de voorvorkpoten, het motorblok, gedeelte achterbrug en alle boutjes die glimmen kunt inspuiten met blanke tectylhttp://www.rustbuster.nl/Valvoline%20-% ... gemeen.htm. Blijft de gehele winter zitten en in het voorjaar weer makkelijk te reinigen.

Verder zet ik de motor dik in de olie ACF50(corrosion blok) http://www.corrosion-control.nl/, dat zijn dus de velgen rest van het frame. Deze olie spuit ik ook in de cockpit van onder en boven en op de hendels, het beschermt de elektrische bedrading en smeert ook nog.

De ketting met een kwastje dik in het(plak) vet. Smeer wat extra in alle sloten met wd 40.

Het enige punt dat extra aandacht nodig heeft naar mijn mening zijn de remblokken, die zou je max na 3 maanden extra moeten (laten) reinigen, nog mooier zou zijn na 2 maanden of eerder. Even los maken en pekel verwijderen, remcilinders controleren, behandelen.

Verder dagelijks afspoelen als ik thuis kom behalve als het heel hard vriest om redenen die mij duidelijk lijken :mrgreen:



Qua kleding vind ik het zeer goed te doen, heb tot onder -10 gereden en dat ging prima.Draag op zijn koudst thermo ondergoed, dubbellaags broek van Dane en dubbellaags jas van Revit. Laarsen zijn van Daytona met extra lange en dikke sokken.

Heb wel elektrische handschoenen van Gebering die ik gebruik vanaf ergens tussen de 3 graden en lager. De rest lukt mij wel met alleen handvatverwarming.

Banden? Dunlop tr91 met genoeg profiel. Heb ook heidenau's (noppenband) gehad en deze waren ook zeer goed. Wat je er ook voor band onder legt (behalve spikes) glad is glad en 2 wielen is erg weinig als er 1 weg slipt :shock: .

Ik doe het nu sinds 2008 en alleen als het helemaal wit is of super ijzel dan stop ik er even mee.

Leuk is het zeker niet, ik vind het altijd vreselijk als de winter weer aan breekt. Mijn rijgedrag gaat ook in winter modus, alles wat langzamer en voorzichtiger.

De periode is nu weer langzaam aan het aanbreken.

Groet van een voorzichtige, doorrijder,

Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Mooi gesproken Franc. Dekt de lading denk ik perfect. Pekel is de ergste vijand van de motor in de winter, verder aanpassing van je rijgedrag. Glad is inderdaad soms erg glad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Ebrostrom »

In wezen niets anders dan met de auto: aanpassing van gedrag op de omstandigheden! De overige zkn hebben te maken met verzorging en materiaal voor eigen comfort.

Mooie tekst franc. :duim:

Ik heb de pekel al dik zien liggen. Eenmaal niet goed afgespoeld n roestplekje zit er zo. :-(


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Pink

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Pink »

Afspoelen in de winter? Heb ik nog nooit gedaan. Ik was de strom 1 keer per jaar in de zomer. Daarna inspuiten met een corrosiebeschermer. En in het najaar als de motor weer vies wordt spuit ik die corrosiebeschermer er nog een paar keer overheen. De motor ziet er niet uit en er is hier en daar wel wat roest zichtbaar maar na zo'n 8 winters vind ik dat acceptabel.
Met het afspoelen spuit je de pekel naar plekken waar je het niet wilt hebben. Als je gewoon door blijft rijden komt de pekel alleen daar waar ook de regen de boel weer schoon spoelt.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Framomile »

Ik heb het over afspoelen, niet spuiten.Zachtjes wat water gebruiken om de ergste pekel vooral bij de remmen er af te spoelen. De tuinslang ligt standaard klaar en het is geen hele wasbeurt, kleine moeite.

Daarbij komt voor mij ook nog eens het plan om mijn motor elke 3 jaar in te ruilen voor een nieuwe en dan is het beter als je hem zo goed mogelijk pekelvrij houdt.

Mijn vorige strom heb ik net een winter te lang gehad, ivm de financiele situatie kon ik nog geen nieuwe kopen, daarbij was ik dat laatste jaar een beetje makkelijker geworden. De pekelschade was duidelijk zichtbaar en dat wil ik niet nog een keer.

Verder is het natuurlijk ieders eigen keus hoe je daar mee om gaat.

Groet Franc :bye:
GertJan

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door GertJan »

Boarn schreef:Ik lees het al, de echte stoere mannen rijden gewoon de winter door :)

Gezien het feit dat ik nog maar 2 maanden mn rijbewijs heb en op mn net aangeschafte motor nog geen 200 km heb gereden leek het mij verstandig om hem toch eerst maar even binnen te stallen en dan van het voorjaar weer rustig aan op te bouwen.
De echte stoere mannen (en vrouwen) weten wanneer ze wel of niet moeten willen rijden. Voor de één is dat wel in de winter rijden en voor de ander is dat niet in de winter rijden :o)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Eikie »

Heel veel praktijktips en -ideeën, echter, heeft iemand wel eens de Suzuki handleiding gelezen? L2 hoofdstuk 8-1 - 8-6
Ik schrik mij helemaal rot als ik zie wat ik moet doen als ik de motor moet stallen... Mozes kriebel. Accu uitbouwen en met een zacht schoonmaakmiddel reinigen :schater:
Rubber onderdelen inspuiten met een verduurzamingsmiddel, eetlepels met olie in de bougie-gaten gieten, benzinestabilisator in de brandstofpomp, olie aftappen en schone motorolie in het blok tot de vulopening gedurende de stallingsperiode en hierna de olie weer aftappen en vervolgens nieuwe olie erin en filter vervangen voordat je weer gaat rijden... het wordt hoe langer hoe gekker.

Ik rij al heel wat jaartjes motor maar volgens mij heeft de schrijver bij Suzuki wat gesnoven toen hij dit hoofdstuk schreef.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Al zijn er maar weinigen die dit volgens het boekje doen, het is toch een procedure die al bestaat vanaf het begin vorige eeuw, sterker nog, al sinds het ontwikkelen van de verbrandingsmotor. Het heet conservering. :wink: En voor langdurige opslag zal het inderdaad z'n nut bewijzen, maar voor een paar maandjes "overwinteren" is het je reinste flauwekul.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Twinkel
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
Woonplaats: Den Haag

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Twinkel »

Dit weekend ga ik mijn motor maar eens onderhouden voor de winter. @Franc: bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Nog een paar vragen:
- volgens de beschrijving van ACF50 lijkt het alsof je dat ook kunt gebruiken om alle onderdelen van je motor tijdens de winter mee te beschermen, alleen moet je het dan misschien een paar keer doen. Beschermt dit dan net zo goed als tectyl en hoef je in het voorjaar dan niet meer alles te verwijderen? Of beschermt tectyl echt veel beter dan ACF50? Zo ja, welke zou je aanraden? Tectyl Bodysafe, Glashelder of een andere?
- zijn er nog onderdelen (naast remblokken en remschijven) waar absoluut geen tectyl in mag komen?
- ik heb een kettingsmeersysteem op m'n motor, is dit voldoende? of moet ik 'm toch ook nog met vet inkwasten?
- is dat dagelijks afspoelen echt nodig in de winter? of hangt dat van het weer af? heeft je motor er veel onder te lijden als je 'm 1x per week afspoelt?
- voor degenen die ook elke dag rijden en de motor buiten hebben staan: gooi je er 's avonds een beschermhoes overheen of laat je 'm gewoon zo staan?

De remblokken verwijderen en schoonmaken laat ik aan de garage over, daar zal m'n motor elke 6.000 km naar toe moeten voor een beurt (toch?), wat bij mij elke 2,5-3 maanden zal zijn.
Groeten,
Evelien
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Voor het verschil in werkelijke bescherming kun je daar eens een test over bekijken. Klik, is al vaker geplaatst.

Kettingsmeersysteem gewoon wat meer gebruiken als je twijfelt. Zodra het gaat spetteren gebruik je teveel.

Afspoelen met KOUD water is wel een groot voordeel wanneer er pekel ligt. Zolang het in de tuin of voor de deur geen ijsbaan wordt zou ik de moeite gewoon nemen, het is het behoud van de motor.

Wat betreft elke 2,5-3 maanden voor een 6000 beurt zou ik maar eens met je dealer overleggen. Dat moet een stuk ruimer kunnen zonder dat dit schade oplevert. En mocht die dealer niet meewerken dan zijn er altijd nog andere die dat wel willen. Enige probleem kan de garantieperiode zijn, maar ik weet niet of je daar nog in zit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Twinkel
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 06-10-2013, 20:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (L3)
Woonplaats: Den Haag

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Twinkel »

Het gaat inderdaad om de garantieperiode, de motor is van juli dit jaar. Ik zal wel met de dealer overleggen hoeveel speling er zit zonder de garantie kwijt te raken.

Bedankt voor de link naar die test, was ik nog nergens tegen gekomen. Ik zie het al, dat wordt elke zes weken veel roomboter smeren :schater:
Groeten,
Evelien
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Framomile »

Hey Twinkel,

Rob was mij voor, ik wilde je ook naar de test doorverwijzen. ACF gewoon erg goed maar max een week of 8 houdbaar. In de winter probeer ik toch wel eens per 2 maanden mijn motor te reinigen en doe dat dan wat oppervlakkiger dan zomer's.
Hoef ik alleen de goed bereikbare delen opnieuw met acf te bedekken en de rest lekker laten zitten in de tectyl.

Op mijn bus staat alleen valvoline superwax en het is een heldere/transparante uitvoering dussssss. Blijft wel een soort gelige laag zichtbaar. Uiteindelijk wordt ie mooi zwart van al het vuil wat er aan plakt, past weer goed bij mijn zwarte uitvoering :D

Ik heb zelf ook een Osco smeer systeem maar met het vele vocht in de winter droogt mijn ketting toch te veel uit dus ik smeer extra met vet. Doe steeds rond de 25.000 tot 30.000 km met een ketting, niet slecht toch?

Het afspoelen die ik echt heel summier, even de slang er over die toch al in de tuin ligt, zo gebeurd. Dus ja dagelijks als het weer het toe laat. Je wilt tenslotte geen speedway circuit maken in je tuin. Als je eens geen zin hebt of geen tijd sla je toch gewoon over. Dit is allemaal goed bedoelde zorg en niet verplicht. :duim:

Ik heb mijn stroms altijd buiten staan en altijd onder een hoes, elke dag weer. Je hoeft nooit het ijs van je zadel te krabben of een dik pak sneeuw. zie hier mijn routine http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=9981

Zelf doe ik een extra remmen beurtje tussen de 6000km door, bij de dealer omdat ik nog in mijn garantie periode zit.

Gr en neem niet te veel risico,

Franc :bye:
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Bozobin † »

En als je, net als ik, zomer en winter ww rijdt kun je ook besluiten om er weinig tot niets aan te doen en gewoon lekker doorrijden en hem wegdoen voor wat de gek er voor geeft en als afgeschreven beschouwen.
Met mijn vorige Strom (2004) heb ik in 7 jaar 130.000 km gereden en toen verkocht voor een dikke 1000 euro omdat het ook een pekelbak was geworden.
Als ik hem beter had beschermd enzo had hij er beter uitgezien, maar hoeveel tijd was daar dan in gaan zitten ? En hoeveel had ik er meer voor gekregen ?
Thuis van het werk (ploegendienst) door regen en/of sneeuw had ik toch echt geen behoefte meer om nog te gaan poetsen.
Doe mij dan maar meteen een bakkie pleur of een biertje :-).

Tis maar waar je voor kiest :-) ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Bozobin schreef:En als je, net als ik, zomer en winter ww rijdt ......
En staat ww dan voor woon- werkverkeer of ...? Ik dacht dat je al geruime tijd pensionado bent? Al zijn we dezelfde leeftijd moet ik daar toch nog even op wachten. :evil:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Bozobin † »

Klopt, sinds 2,5 jaar pensionada :-). Maar daarvoor 80 km w(oon)w(erk) v(ice)v(versa) op de Strom.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Iron Horse »

Dan heb je het goed voor elkaar, geniet er maar van, maar dat doe je al zo ik heb begrepen. :-)} :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
ANdeBruijn

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door ANdeBruijn »

Ff een wellicht dom vraagje, nu het hier gaat over winterklaar maken. Ik wil mijn motor on de tectyl zetten. Het motorblok en uitlaat kunnen ook ingespoten worden? 2 weekenden geleden mijn Strom ingespoten met Vaseline, maar die ging erger roken dan de Sint zijn stoomboot, vandaar mijn vraag.



Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Supermuis »

Schutzwax gebruiken :worship:
Prima spul, gebruik het al jaren, rookt niet, compleet inspuiten.
Eenzet.nl verkoopt niet meer aan particulieren, effe googlen en dan vindt je wel leveranciers.
In het voorjaar inspuiten met Multiwash, in laten trekken en daarna afspoelen.

Groeten van Supermuis :-)}
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Motor winterklaar maken

Bericht door Supermuis »

We zijn de winter weer doorgekomen, nou ja winter.
Weer een spuitbus Schutswax voor de winter erop en gisteren een begin gemaakt om het er weer af te krijgen.
Zonder Multiwash krijg je het er niet af.
Het blok laat ik nog even zitten gezien er nog steeds wat pekel op de weg ligt.
Zal binnenkort eens proberen er wat foto's op te zetten zodat je het verschil ziet.

Groeten van Supermuis :-)}
Plaats reactie