Olieverbruik
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Olieverbruik
Wat ik zocht kon ik niet vinden, dus vandaar dit topic der topics op gebied van olieverbruik.
De mijne (2006, 73000km) verbruikt de laatste tijd veel olie, dwz meer dan voorheen.
0.2-0.4 per 5000 km.
Een aantal vragen.
1/ Hoe komt dit?
Ik heb wel eens gehoord dat er 2 hoofdoorzaken zijn, maar ik weet niet meer wat.
2/ Is, en indien ja, wat, er iets aan te doen?
Andere olie, nderdelen opknappen, vervangen, ...
3/ Voor wie dit niet wil: is dit te voorkomen?
Onderhoud, anders rijden tot ie warm is, andere benzene, olie gebruiken, ...
BVD!
De mijne (2006, 73000km) verbruikt de laatste tijd veel olie, dwz meer dan voorheen.
0.2-0.4 per 5000 km.
Een aantal vragen.
1/ Hoe komt dit?
Ik heb wel eens gehoord dat er 2 hoofdoorzaken zijn, maar ik weet niet meer wat.
2/ Is, en indien ja, wat, er iets aan te doen?
Andere olie, nderdelen opknappen, vervangen, ...
3/ Voor wie dit niet wil: is dit te voorkomen?
Onderhoud, anders rijden tot ie warm is, andere benzene, olie gebruiken, ...
BVD!
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Olieverbruik
- zuigers en zuigerveren slijten geleidelijk, 73.000 km is niet niks. Olie uit het carter komt daarlangs in de verbrandingskamer en verbrandt dan mee
- de olie in de kop kan langs de (slijtende) klepsteelafsluiters (= rubber)naar binnen lekken en verbrandt dan mee
gem. 0.3 l op 5.000 km veel?????
Is bijna niks.
Meer dan 0,5 l op 1.000 km begint er op te lijken!
Lekker doorrijden, en zolang je geen blauwe walm uit je uitlaat hebt, no worries
- de olie in de kop kan langs de (slijtende) klepsteelafsluiters (= rubber)naar binnen lekken en verbrandt dan mee
gem. 0.3 l op 5.000 km veel?????
Is bijna niks.
Meer dan 0,5 l op 1.000 km begint er op te lijken!
Lekker doorrijden, en zolang je geen blauwe walm uit je uitlaat hebt, no worries
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Ik vind het ook niet direct zorgwekkend. Leeftijd en kilometrage heeft zo z'n tol. maar dit is niet dramatisch. Zoals al gezegd, lekker doorrijden en gewoon soms even bijvullen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Dat is precies wat ik wil weten jongens Kan ik met deze doorrijden of wordt het tijd voor wat anders?
Komen er veel kosten aan, is dat olieverbruik het begin van het einde? Maar dat valt wel mee dus.
Tot voor kort was het verbruik zo weinig dat tussen beurten bijvullen niet nodig was.
Vorig weekend walmde hij na het starten behoorlijk. Dat deed ik zelf ook, want het was net boven 0.
Donderdag na de wasbeurt ook even gestart. Geen pluimpje te zien.
Benzineverbruik neemt ook weer toe met het lager worden van de temperaturen. Maar dat is normaal.
Als het olieverbruik toeneemt, wordt dat dan slechter of kun je het proces van slechter worden stoppen, vertragen, beïnvloeden?
Kleppen stellen, rubbers vervangen, zuigerveren vervangen.
Of is dit dan weer te duur, te moeilijk om zelf te doen?
Weten jullie of Suzuki ergens een grens stelt aan olieverbruik? Bij zo en zoveel verbruik moet er dat en dat gebeuren.
Komen er veel kosten aan, is dat olieverbruik het begin van het einde? Maar dat valt wel mee dus.
Tot voor kort was het verbruik zo weinig dat tussen beurten bijvullen niet nodig was.
Vorig weekend walmde hij na het starten behoorlijk. Dat deed ik zelf ook, want het was net boven 0.
Donderdag na de wasbeurt ook even gestart. Geen pluimpje te zien.
Benzineverbruik neemt ook weer toe met het lager worden van de temperaturen. Maar dat is normaal.
Als het olieverbruik toeneemt, wordt dat dan slechter of kun je het proces van slechter worden stoppen, vertragen, beïnvloeden?
Kleppen stellen, rubbers vervangen, zuigerveren vervangen.
Of is dit dan weer te duur, te moeilijk om zelf te doen?
Weten jullie of Suzuki ergens een grens stelt aan olieverbruik? Bij zo en zoveel verbruik moet er dat en dat gebeuren.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Olieverbruik
Walmen na een "bevroren" start?
Welke kleur had de rook?
Blauw = olie
Zwart = benzine (of diesel )
Wit = waterdamp (of een nieuwe paus)
Een witte walm is heeeeeeel normaal bij een buitenslaper in de winter
Verdwijnt wel eens het blok+uitlaat opgewarmd.
Welke kleur had de rook?
Blauw = olie
Zwart = benzine (of diesel )
Wit = waterdamp (of een nieuwe paus)
Een witte walm is heeeeeeel normaal bij een buitenslaper in de winter
Verdwijnt wel eens het blok+uitlaat opgewarmd.
Spooky Action At A Distance !
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Olieverbruik
Je kunt bij de volgende oliewissel een olie met een andere viscositeit proberen, dit wil wel eens helpen om het olie verbruik te verminderen.
V-Strom Bj.2010
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Olieverbruik
Bij toenemend olie verbruik is het verstandig om eens compressie te meten. Hiermee kan worden bepaald of de afdichting van zuigerveren en kleppen nog voldoende is.
Aan de hand van de specificaties en toleranties kan worden beoordeeld of revisie noodzakelijk is.
Klusje van een kwartiertje.
Aan de hand van de specificaties en toleranties kan worden beoordeeld of revisie noodzakelijk is.
Klusje van een kwartiertje.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieverbruik
JW je kunt overal wel argumenten in zoeken om de nieuwe 1000 te 'moeten' kopenRedStrom schreef:of wordt het tijd voor wat anders?
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Olieverbruik
Je hebt tegenwoordig allerlei middelen om je blok vanbinnen te reinigen. Forté levert dergelijke reinigingsmiddelen. Het verbruik dat jij beschrijft is echter minimaal en het is de vraag of je er iets aan moet doen.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Olieverbruik
jongens!!!!
Praat hem nou geen problemen en dure middeltjes aan.
dit olieverbruik is bijna nihil....
als je meer dan 0,5 l/1000 km gaat bijvullen, moeten we nog maar eens verder praten
Praat hem nou geen problemen en dure middeltjes aan.
dit olieverbruik is bijna nihil....
als je meer dan 0,5 l/1000 km gaat bijvullen, moeten we nog maar eens verder praten
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
+1
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Tuinsjeik
- DL650 berijder
- Berichten: 382
- Lid geworden op: zo 16-10-2011, 18:48
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 '07 - "Orka" + DL650 ABS '09 zilvergrijs
- Woonplaats: Spijkenisse
Re: Olieverbruik
Ebrostrom schreef:JW je kunt overal wel argumenten in zoeken om de nieuwe 1000 te 'moeten' kopenRedStrom schreef:of wordt het tijd voor wat anders?
Tapatalk via mijn iPhone
Ja JW.....
Haha dat was ook mijn eerste gedachte ...
Kijk als je nou net als de mijne gaat verbruiken namelijk ong 3 a 400 ml per 1000 a 2000 km.... dan zou je ns kunne gaan denken.
Echte heb ik al gemerkt dat als ik rustig rijd, dus de pols wat rust gunt , dat het verbruik dan sterk terugloopt en ook swinters kijkt hij minder olie te 'gebruiken'.
Idd ander merk of viscositeit lijkt ook te kunne helpen.
Maar ja, dat helpt niet om aan een dl1000 '14 te komen he....
Uw "Motograaf"
'n dag niet gelachen is 'n dag niet geleefd ! / Ride to Live, Live to V-Ride!
'n dag niet gelachen is 'n dag niet geleefd ! / Ride to Live, Live to V-Ride!
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
DL1000? Waarom? Verbruikt die geen olie dan?
Ook ik weet nu wat het kan zijn (kleppen, zuigerveren), dat compressie meten meer zegt, de kleur van de walm idem, en dat andere olie kan helpen.
Suggesties voor welke olie dat zou moeten/kunnen zijn?
Maar hoe voorkom je dit nu? Niet zeggen door hem stil te laten staan.
Is dat het het rijden als ie nog koud is, gebruik rechterpols, kwaliteit olie, benzine, ... ?
Niet iedereen heeft er evenveel last van. Sommige meer, sommige minder.
Ook ik weet nu wat het kan zijn (kleppen, zuigerveren), dat compressie meten meer zegt, de kleur van de walm idem, en dat andere olie kan helpen.
Suggesties voor welke olie dat zou moeten/kunnen zijn?
Maar hoe voorkom je dit nu? Niet zeggen door hem stil te laten staan.
Is dat het het rijden als ie nog koud is, gebruik rechterpols, kwaliteit olie, benzine, ... ?
Niet iedereen heeft er evenveel last van. Sommige meer, sommige minder.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Olieverbruik
het enige wat echt slecht voor een motor is hem zwaar belasten terwijl hij nog koud is....
eerste 10 km rustig rijden, max halfgas ofzo.
dat scheelt wel in de slijtage van het blok. En daarmee olieverbruik.
eerste 10 km rustig rijden, max halfgas ofzo.
dat scheelt wel in de slijtage van het blok. En daarmee olieverbruik.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Olieverbruik
Andere olie moet je toch wat voorzichtig mee zijn, dit kan effect hebben op je koppeling, slippen en/of plakken.
Wanneer waar en hoeveel olie een motor gaat gebruiken hangt volledig af van je gebruik van de fiets.
Als je gemiddeld een rustige rijder bent en niet volgas wegspuit enzo slijt het blok minder snel dan wanneer je alles uit de kast rijdt.
Koud starten geeft extra slijtage, een koud blok meteen hoog belasten is nog erger, laag toeren rijden loopt ook niet lekker en slijt harder .....
Ik denk dat het blok het langste meegaat zonder olieverbruik als je hem 1x start en dan 80-90 blijft rijden tot de volgende onderhoudsbeurt, is ook erg goed voor de levensduur van je banden.
Alleen, of het dan nog leuk is ?????????
Wanneer waar en hoeveel olie een motor gaat gebruiken hangt volledig af van je gebruik van de fiets.
Als je gemiddeld een rustige rijder bent en niet volgas wegspuit enzo slijt het blok minder snel dan wanneer je alles uit de kast rijdt.
Koud starten geeft extra slijtage, een koud blok meteen hoog belasten is nog erger, laag toeren rijden loopt ook niet lekker en slijt harder .....
Ik denk dat het blok het langste meegaat zonder olieverbruik als je hem 1x start en dan 80-90 blijft rijden tot de volgende onderhoudsbeurt, is ook erg goed voor de levensduur van je banden.
Alleen, of het dan nog leuk is ?????????
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Hier herken ik mezelf wel in. Toch?Bozobin schreef:...
Als je gemiddeld een rustige rijder bent en niet volgas wegspuit enzo slijt het blok minder snel dan wanneer je alles uit de kast rijdt.
...
Rustig, relatief dan, warm rijden doe ik al een tijdje. Max 5000 rpm tot er 3 blokjes zijn.
Lage toeren rijden doe ik ook niet meer. Minimaal 3500 bij constante snelheid, en anders het liefst boven de 4-5000. Dan trekt ie het beste. Zo af en toe de 9000+ aantikkend komt voor.
In Eibergen de monteur gesproken. 10W50 moet makkelijk kunnen, maar is geen garantie voor succes. 500cc per 1000km wordt door Soes nog acceptabel gevonden.
Kleppen en compressie maar eens laten nakijken.
Eerst beter meten. Conform boekje. 3 minuten na stilzetten en dat iedere keer op dezelfde plek. Streepje op het blok gezet, kilometerstand genoteerd. Over een paar duizend km maar eens kijken.
Nadeel is dat als ik snel resultaat wil zien van de metingen ik moet rijden, kilometers maken. Errug jonge
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Olieverbruik
Ik zou me er niet te druk over maken, repareren komt al snel uit op een blokrevisie want als je toch de boel uit elkaar hebt neem je de rest ook mee. En dan praat je echt over serieus knaken en kun je er beter een blok van een crashmotor onder hangen.
(of gewoon inruilen op een verse)
(of gewoon inruilen op een verse)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieverbruik
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Re: Olieverbruik
uitproberen in verstedelijkt gebied? Dan is 80-90 met scherpe snelle bochten wel iets anders, hahahaBozobin schreef: Ik denk dat het blok het langste meegaat zonder olieverbruik als je hem 1x start en dan 80-90 blijft rijden tot de volgende onderhoudsbeurt, is ook erg goed voor de levensduur van je banden.
Alleen, of het dan nog leuk is ?????????
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
- Woonplaats: Bolsward
Re: Olieverbruik
Ik heb 10 jaar geleden een nieuwe ford focus gekocht en vanaf het begin verbruikte deze auto olie. 1 liter op 10.000 km.
Na 10 jaar is dit nog steeds zo. Het is niet erger geworden, schijnt een ford kwaal te zijn.
Mijn eerste auto, meer dan 30 jaar geleden , gebruikte 1 op 300 km. Nadat ik er een pil in had gegooid was het 1 op 700 km.
Groeten, Piet
Na 10 jaar is dit nog steeds zo. Het is niet erger geworden, schijnt een ford kwaal te zijn.
Mijn eerste auto, meer dan 30 jaar geleden , gebruikte 1 op 300 km. Nadat ik er een pil in had gegooid was het 1 op 700 km.
Groeten, Piet
On the road again.............
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Tijdens een stop eens een blik geworpen op het venstertje. Slik, waar is de olie?
Thuis op dezelfde plek als altijd opnieuw. Net onder de L. Referentie was in het midden tussen F en L.
Dat is zo'n 0.3 ltr volgens de meetlat op de oliefles.
693 km, 0.3 ltr olie. Dat is 1 ltr op 2300 km.
De olie is heel zwart.
Ik had nog wat gerammel en gehunt tijdens het schakelen. Lijkt op wat je hebt als je te laag in de toeren zit. Ergens voorin ging iets niet goed. Voelde het aan beide kanten in de stepjes.
Het begon na een uurtje of 2 rijden. Gestopt, weer gereden en het was er nog. Niet constant, af en toe. En dan vooral in de 1 en 2, bij 3 niet op nauwelijks merkbaar.
Einde rit naar de wasstraat. Weer gestart, en niks meer. Nog een rondje, nog een stukje. Niet meer gehoord.
Daarna tanken en thuis een stukje zonder helm en doppen gereden. Wat je dan allemaal hoort! Maar niet dat ene geluid. Ketting is goed op spanning.
Iets deugt er niet daar onderin, en al een hele tijd. Maar wat?
Thuis op dezelfde plek als altijd opnieuw. Net onder de L. Referentie was in het midden tussen F en L.
Dat is zo'n 0.3 ltr volgens de meetlat op de oliefles.
693 km, 0.3 ltr olie. Dat is 1 ltr op 2300 km.
De olie is heel zwart.
Ik had nog wat gerammel en gehunt tijdens het schakelen. Lijkt op wat je hebt als je te laag in de toeren zit. Ergens voorin ging iets niet goed. Voelde het aan beide kanten in de stepjes.
Het begon na een uurtje of 2 rijden. Gestopt, weer gereden en het was er nog. Niet constant, af en toe. En dan vooral in de 1 en 2, bij 3 niet op nauwelijks merkbaar.
Einde rit naar de wasstraat. Weer gestart, en niks meer. Nog een rondje, nog een stukje. Niet meer gehoord.
Daarna tanken en thuis een stukje zonder helm en doppen gereden. Wat je dan allemaal hoort! Maar niet dat ene geluid. Ketting is goed op spanning.
Iets deugt er niet daar onderin, en al een hele tijd. Maar wat?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieverbruik
Hetzelfde geluid als tijdens de ECR?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Klopt!
Maar toch ook weer niet. Nu veel meer in 1 en 2. Gekraak en gerammel. En iets hunt er mee. Maar niet altijd.
Reed wel met een heel laag oliepeil.
Maar toch ook weer niet. Nu veel meer in 1 en 2. Gekraak en gerammel. En iets hunt er mee. Maar niet altijd.
Reed wel met een heel laag oliepeil.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Zwarte olie duidt (meestal) op roet in de olie. Dat zou dus kunnen betekenen dat er ergens iets in het uitlaatsysteem (klep) of de zuigerveren lekt of defect is.
Meneer Shell zegt weer het volgende:
Fabeltjes over motorolie
Fabel 1: "Wanneer een klein beetje olie goed is, is veel olie beter".
Te veel olie in het carter is slecht. Het kan te hoge temperaturen veroorzaken als gevolg van de toegenomen weerstand waardoor de levensduur van de olie wordt verkort. Daarnaast zal veel olie in de cilinders spuiten en buitensporige olieverbranding veroorzaken, waardoor afzettingen in de verbrandingskamer toenemen.
Er wordt algemeen aangenomen dat vier liter olie precies genoeg is voor een viercilindermotor. Dat is niet altijd het geval. Raadpleeg het instructieboekje van uw auto voor de juiste carterinhoud. Zorg ervoor dat u het carter vult tot het niveau dat op de peilstok staat aangegeven - niet meer, niet minder.
Fabel 2: "Een motorolie die zwart wordt, is niet goed".
Integendeel, wanneer een motorolie niet zwart wordt, duidt dat erop dat de olie niet werkt. Moderne motoroliën bevatten additieven die reinigen en vuildeeltjes in zweving houden. Daardoor blijven interne motoronderdelen schoon, doordat koolstofafzettingen worden verwijderd en deze onschadelijk in de olie blijven zweven.
Het is beter om de koolstofafzettingen in de olie te houden, waar ze kunnen worden afgevoerd dan ze als afzettingen in de motor achter te laten waar ze de meeste schade kunnen aanrichten.
Fabel 3: "Alle motoroliën zijn hetzelfde".
Motoroliën verschillen in hun fysieke eigenschappen, additieventechnologie en additieveninhoud. Verschillende oliën zijn samengesteld om aan verschillende specificaties te voldoen.
De keuze van een geschikte motorolie is afhankelijk van de aanbeveling van de motorfabrikant en het type onderhoud waaraan de olie moet voldoen. Het gebruik van het juiste soort olie kan op langere termijn rendabeler zijn. Probeer hier ons Shell LubeMatch-hulpprogramma om de juiste olie voor u te vinden.
Fabel 4: "Additieven kunnen de prestaties van motorolie en motor verhogen".
Het toevoegen van additieven die in de handel te koop zijn aan motorolie, is als het toevoegen van suiker aan frisdrank - het is overbodig. Motoroliën van topkwaliteit zijn samengesteld met alle additieven die nodig zijn om optimale motorprestaties te garanderen.
Additieven kunnen het olieverbruik in een oude motor niet verminderen of de motorbeschermingseigenschappen van oude olie niet herstellen. Sterker nog, additieven kunnen de olieformule verstoren en nieuwe problemen veroorzaken.
Het is veiliger en rendabeler om op kwaliteit geteste en 'complete' oliën van topkwaliteit te gebruiken. Verspil uw geld niet aan additieven.
Fabel 5: "Olie 'veroudert' nooit".
Olie veroudert wel. De belangrijkste vijand van olie is hitte. Bij hoge bedrijfstemperaturen begint olie te oxideren en in te dikken. Daarnaast raken motoroliën belast met overtollige roetdeeltjes, water, zuren, stof, metaaldeeltjes en geoxideerde materialen. Hierdoor kunnen oliefilters en -kanalen verstopt raken of ze kunnen de juiste werking van bepaalde kritische motoronderdelen belemmeren.
Ververs motorolie regelmatig op de aanbevolen olieverversingsinterval.
Meneer Shell zegt weer het volgende:
Fabeltjes over motorolie
Fabel 1: "Wanneer een klein beetje olie goed is, is veel olie beter".
Te veel olie in het carter is slecht. Het kan te hoge temperaturen veroorzaken als gevolg van de toegenomen weerstand waardoor de levensduur van de olie wordt verkort. Daarnaast zal veel olie in de cilinders spuiten en buitensporige olieverbranding veroorzaken, waardoor afzettingen in de verbrandingskamer toenemen.
Er wordt algemeen aangenomen dat vier liter olie precies genoeg is voor een viercilindermotor. Dat is niet altijd het geval. Raadpleeg het instructieboekje van uw auto voor de juiste carterinhoud. Zorg ervoor dat u het carter vult tot het niveau dat op de peilstok staat aangegeven - niet meer, niet minder.
Fabel 2: "Een motorolie die zwart wordt, is niet goed".
Integendeel, wanneer een motorolie niet zwart wordt, duidt dat erop dat de olie niet werkt. Moderne motoroliën bevatten additieven die reinigen en vuildeeltjes in zweving houden. Daardoor blijven interne motoronderdelen schoon, doordat koolstofafzettingen worden verwijderd en deze onschadelijk in de olie blijven zweven.
Het is beter om de koolstofafzettingen in de olie te houden, waar ze kunnen worden afgevoerd dan ze als afzettingen in de motor achter te laten waar ze de meeste schade kunnen aanrichten.
Fabel 3: "Alle motoroliën zijn hetzelfde".
Motoroliën verschillen in hun fysieke eigenschappen, additieventechnologie en additieveninhoud. Verschillende oliën zijn samengesteld om aan verschillende specificaties te voldoen.
De keuze van een geschikte motorolie is afhankelijk van de aanbeveling van de motorfabrikant en het type onderhoud waaraan de olie moet voldoen. Het gebruik van het juiste soort olie kan op langere termijn rendabeler zijn. Probeer hier ons Shell LubeMatch-hulpprogramma om de juiste olie voor u te vinden.
Fabel 4: "Additieven kunnen de prestaties van motorolie en motor verhogen".
Het toevoegen van additieven die in de handel te koop zijn aan motorolie, is als het toevoegen van suiker aan frisdrank - het is overbodig. Motoroliën van topkwaliteit zijn samengesteld met alle additieven die nodig zijn om optimale motorprestaties te garanderen.
Additieven kunnen het olieverbruik in een oude motor niet verminderen of de motorbeschermingseigenschappen van oude olie niet herstellen. Sterker nog, additieven kunnen de olieformule verstoren en nieuwe problemen veroorzaken.
Het is veiliger en rendabeler om op kwaliteit geteste en 'complete' oliën van topkwaliteit te gebruiken. Verspil uw geld niet aan additieven.
Fabel 5: "Olie 'veroudert' nooit".
Olie veroudert wel. De belangrijkste vijand van olie is hitte. Bij hoge bedrijfstemperaturen begint olie te oxideren en in te dikken. Daarnaast raken motoroliën belast met overtollige roetdeeltjes, water, zuren, stof, metaaldeeltjes en geoxideerde materialen. Hierdoor kunnen oliefilters en -kanalen verstopt raken of ze kunnen de juiste werking van bepaalde kritische motoronderdelen belemmeren.
Ververs motorolie regelmatig op de aanbevolen olieverversingsinterval.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Veroorzaakt die klep, net als de zuigerveren, ook verhoogd olieverbruik?Iron Horse schreef:Zwarte olie duidt (meestal) op roet in de olie. Dat zou dus kunnen betekenen dat er ergens iets in het uitlaatsysteem (klep) of de zuigerveren lekt of defect is.
Het is overigens iets van de laatste tijd. De laatste 10k kilometers schat ik in. En het wordt erger.
Tijdens de laatste beurt 3000 km geleden, ben ik overgestapt op andere motorolie. Ik had Castrol en heb nu Procycle van Louis.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Lekkage langs de klepsteel kan meer olieverbruik veroorzaken.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieverbruik
Ik zou voor het beetje prijsverschil toch voor een A-merk olie kiezen.
Geen idee waar Louis de olie laat verpakken. Zeker niet bij Shell of Castrol.
Castrol is een vol synthetische olie, Procycle is halfsynthetisch.
Laten we hopen dat je snel de oorzaak van de bijgeluiden vind.
Geen idee waar Louis de olie laat verpakken. Zeker niet bij Shell of Castrol.
Castrol is een vol synthetische olie, Procycle is halfsynthetisch.
Laten we hopen dat je snel de oorzaak van de bijgeluiden vind.
Laatst gewijzigd door Eikie op zo 15-12-2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Olieverbruik
De olie en filter weer vervangen met Castrol en zien of dit verbetering geeft.
V-Strom Bj.2010
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Ik gebruik al jaren die olie van Louis en nooit problemen en weinig of geen olieverbruik. Maar dat wil niet zeggen dat het in bepaalde situaties toch beter kan zijn om een andere olie met andere eigenschappen te gebruiken. Het is het proberen waard.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Olieverbruik
RedStrom schreef: Tijdens de laatste beurt 3000 km geleden, ben ik overgestapt op andere motorolie. Ik had Castrol en heb nu Procycle van Louis.
Daar zeg je iets, je bent overgestapt op een ander merk en nu gaat je verbruik omhoog?
Dus dan zou ik het eerst daar in gaan zoeken, heb je dezelfde viscociteit wel aangehouden?
Wat je zou kunnen doen is alles eruit incl. filter en weer castrol gaan gebruiken en kijken hoe het dan gaat.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
- Mijn motor is een: Honda Africa Twin
Re: Olieverbruik
Ik zou het blok ook spoelen, kwaad zal het niet kunnen... en dan fatsoenlijke olie erin
Ik herinner me nog een leraar van mijn schooltijd die zei dat olie één van de belangrijkste dingen in de motor is en dat daar best niet op bespaart wordt...
Ik herinner me nog een leraar van mijn schooltijd die zei dat olie één van de belangrijkste dingen in de motor is en dat daar best niet op bespaart wordt...
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Spoelen?
Hoe, waarmee?
Hoe, waarmee?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Lijkt me niet nodig als je de Castrol weer wilt gebruiken. Gewoon warm olie aftappen, filter vernieuwen en nieuwe olie ingieten. Er is dan nog zo weinig over van het oude dat dit niet veel invloed zal hebben.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Ik ga binnenkort maar eens even naar de dealer. Compressiemeting, nieuwe olie + filter, kleppen kijken (?) en even babbelen. Het is niet anders.
Dat doe ik dan in Eibergen. Heb wel vertrouwen in die monteur daar, is het dichtstbij, en ze hebben leuke leenfietsen.
Als zij er mee bezig zijn ga ik op een Tiger 800 naar huis (met een lange omweg). Of een KTM, of een 1200, ... .
He, wat vervelend nou
Dat doe ik dan in Eibergen. Heb wel vertrouwen in die monteur daar, is het dichtstbij, en ze hebben leuke leenfietsen.
Als zij er mee bezig zijn ga ik op een Tiger 800 naar huis (met een lange omweg). Of een KTM, of een 1200, ... .
He, wat vervelend nou
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Olieverbruik
+1Iron Horse schreef:Lijkt me niet nodig als je de Castrol weer wilt gebruiken. Gewoon warm olie aftappen, filter vernieuwen en nieuwe olie ingieten. Er is dan nog zo weinig over van het oude dat dit niet veel invloed zal hebben.
Spoelen is niet nodig en gewoon IronHore zijn advies opvolgen.
V-Strom Bj.2010
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Olieverbruik
Hier precies zo.Iron Horse schreef:Ik gebruik al jaren die olie van Louis en nooit problemen en weinig of geen olieverbruik. Maar dat wil niet zeggen dat het in bepaalde situaties toch beter kan zijn om een andere olie met andere eigenschappen te gebruiken. Het is het proberen waard.
De olie van Louis voldoet aan allerlei hoge specificaties (vergelijk de eisen uit het boekje maar met het etiket.
Voor onze motoren is dure synthetische olie echt niet nodig, het zijn tenslotte geen straatracers.
Mijne rijdt nu al zo'n 85.000 km met olie van Louis en het verbruik is niet erg hoog (ongeveer 1 : 3000 à 4000).
Hoeveel ie precies verbruikt boeit me ook eigenlijk niet zo.
Zolang het niveau voldoende is, is er niets aan de hand.
Pas als je per 1000 km. een liter olie bij moet vullen, moet je gaan nadenken over revisie van de klepseals of de zuigerveren.
Dealers zullen je graag vertellen dat je bij lager verbruik al moet reviseren.
Logisch, want die willen ook graag geld verdienen, maar nodig is het dan echt nog niet.
Voor het geld van die revisie kun je namelijk een hoop olie kopen hoor en je blok blijft prima lopen, ondanks een hoog olieverbruik
Ik ververs de olie (incl. filter) om de ca. 10.000 km. en heb nog niet gemerkt dat eerder verversen beter zou zijn (behalve voor de olieboer dan).
Met een compressietest kun je meten wat er versleten is:
1. je meet de compressie van beide cilinders.
2. je giet een klein beetje olie in het bougiegat.
3. Je meet opnieuw de compresssie.
Uitgaande van een verminderde compressie zijn er 2 mogelijke oorzaken van dit compressieverlies:
A. Als de compressiewaarden in beide metingen hetzelfde zijn, zijn de klepseals versleten.
B. Als de 2e meting een hogere compressiewaarde laat zien, zijn de zuigerveren versleten.
Bij de 2e meting dicht het scheutje olie namelijk de ruimte tussen de zuigerveer en de cilinderwand af, waardoor je bij versleten veren een hogere compressie krijgt.
(En schrik na je meting niet als je de motor weer start en er een enorme blauwe walm uit je uitlaat komt )
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Vandaag in Eibergen de olie vervangen na uitvoerig discussie o.a. over de compressie meting, klepseals en zuigerveren.
De monteur stelde voor stap voor stap te gaan. Eerst maar eens de olie vervangen. Putoline nano nog wat zit er nu in. De eerste 200 km geen verbruik gemeten.
Als dit niet werkt, maar eens verder kijken. Compressie verlies lijkt hem niet de oorzaak (symptoom eigenlijk). Dan zou je meer klachten moeten hebben tijden starten en rijden.
In de uitlaat wel wat roet viel hem op. Verder na laten kijken: ketting, tandwielen, lagers. Allemaal ok.
Klepseals lek, dan heb je een wolkje uit je uitlaat als je na gasgeven het gas plots dicht doet (de-acceleren). Kan iemand even achter me gaan rijden om dat te testen?
Aan de klepseals zelf zie je niks. Dus open maken en kijken heeft weinig zin.
Overigens tijdens de 200 km rit nog wat ervaren:
- 2-de keer deze maand de F1 foutmelding (heb ik wel vaker, maar niet vaker dan 1x en meestal in de winter)
- ik meende 3x een plofje in de uitlaat te horen bij schakelen van 1 naar 2 (met gas dicht tijden schakelen)
- verbruik weer wat hoog voor mijn doen: 1 op 19,4 (vorige keer 19,0, normaal boven 1 op 20 en zo koud is het nu ook weer niet)
Shoot jullie opmerkingen ajb. Leer ik weer van.
ps: vreemde geluiden vandaag ? Geen, liep als een zonnetje. Vermoed dat er rotzooi in/tussen de ketting gezeten heeft.
De monteur stelde voor stap voor stap te gaan. Eerst maar eens de olie vervangen. Putoline nano nog wat zit er nu in. De eerste 200 km geen verbruik gemeten.
Als dit niet werkt, maar eens verder kijken. Compressie verlies lijkt hem niet de oorzaak (symptoom eigenlijk). Dan zou je meer klachten moeten hebben tijden starten en rijden.
In de uitlaat wel wat roet viel hem op. Verder na laten kijken: ketting, tandwielen, lagers. Allemaal ok.
Klepseals lek, dan heb je een wolkje uit je uitlaat als je na gasgeven het gas plots dicht doet (de-acceleren). Kan iemand even achter me gaan rijden om dat te testen?
Aan de klepseals zelf zie je niks. Dus open maken en kijken heeft weinig zin.
Overigens tijdens de 200 km rit nog wat ervaren:
- 2-de keer deze maand de F1 foutmelding (heb ik wel vaker, maar niet vaker dan 1x en meestal in de winter)
- ik meende 3x een plofje in de uitlaat te horen bij schakelen van 1 naar 2 (met gas dicht tijden schakelen)
- verbruik weer wat hoog voor mijn doen: 1 op 19,4 (vorige keer 19,0, normaal boven 1 op 20 en zo koud is het nu ook weer niet)
Shoot jullie opmerkingen ajb. Leer ik weer van.
ps: vreemde geluiden vandaag ? Geen, liep als een zonnetje. Vermoed dat er rotzooi in/tussen de ketting gezeten heeft.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Olieverbruik
Ik hoorde vandaag nog een mogelijke oorzaak:
Als je carrterontluchting vertopt zit, bouwt ie druk op in het carter en wordt olie langs de zuigerveren omhoog geperst.
ik denk niet dat bij de VStrom dit een oorzaak kan zijn, maar je weet nooit....
Als je carrterontluchting vertopt zit, bouwt ie druk op in het carter en wordt olie langs de zuigerveren omhoog geperst.
ik denk niet dat bij de VStrom dit een oorzaak kan zijn, maar je weet nooit....
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Wie weet.
Waar zit dat ding?
Waar zit dat ding?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieverbruik
Goed zoeken. Ergens een verbinding met een slang tussen blok en luchtfilter.
Denk ik tenminste. Correct me if I'm wrong
Denk ik tenminste. Correct me if I'm wrong
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
We will. Don't worry.
Only I do not know if you are wrong yet. Any pics?
Only I do not know if you are wrong yet. Any pics?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieverbruik
Ik heb me rot gezocht naar een mooi plaatje en kon zo 1 2 3 niets vinden.
Rob waarschijnlijk ook niet en heeft even zijn blok onder de brommer vandaan gehaald voor het maken van een wel heel duidelijk plaatje. Hulde
Rob waarschijnlijk ook niet en heeft even zijn blok onder de brommer vandaan gehaald voor het maken van een wel heel duidelijk plaatje. Hulde
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Ja, super!
Gewoon op blazen of loshalen, of ... ?
Mijn F1 klacht en plofjes in de uitlaat nog reden tot opmerkingen?
Gewoon op blazen of loshalen, of ... ?
Mijn F1 klacht en plofjes in de uitlaat nog reden tot opmerkingen?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Olieverbruik
Problemen met een of meerdere kleppen? Of probleem met de lambda-sonde en daardoor fout mengsel? Dat laatste zou ik eerst een proberen nagaan.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4874
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olieverbruik
Hoe?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Olieverbruik
Geen idee. Lambda-sonde loskoppelen van de ECU en nagaan of er nog plofjes zijn?
Plofjes betekenen verbranding in de uitlaat. Dus er is een reden waarom de uitlaatgassen nog kunnen verbranden. Lees: je verbranding is inefficient, bvb. doordat je mengsel te rijk is, of onverbrand mengsel kan naar de uitlaat stromen.
Dus wat mij betreft zou ik kijken naar gasklephuizen, kleppen en lambda-sonde. Maar ik ben geen ervaren mechanieker.
Beetje plofjes bij stevig remmen op de motor kan wel geen kwaad.
Plofjes betekenen verbranding in de uitlaat. Dus er is een reden waarom de uitlaatgassen nog kunnen verbranden. Lees: je verbranding is inefficient, bvb. doordat je mengsel te rijk is, of onverbrand mengsel kan naar de uitlaat stromen.
Dus wat mij betreft zou ik kijken naar gasklephuizen, kleppen en lambda-sonde. Maar ik ben geen ervaren mechanieker.
Beetje plofjes bij stevig remmen op de motor kan wel geen kwaad.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7565
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Olieverbruik
Staat gewoon in het werkplaatshandboek (blz. 3-19). Ik heb daar het plaatje uitgelicht (pdf editor) en er de tekst bijgeplaatst.Eikie schreef:Ik heb me rot gezocht naar een mooi plaatje en kon zo 1 2 3 niets vinden.
Rob waarschijnlijk ook niet en heeft even zijn blok onder de brommer vandaan gehaald voor het maken van een wel heel duidelijk plaatje. Hulde
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7836
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Olieverbruik
Mogelijk een lekje ergens in de uitlaat maar een het verhaal van de lambda sonde klinkt mij beter.Leville schreef:Vergeet de bougies niet.
Bij de dealer even aan de laptop en dan weer je meer.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin