lampen vervangen

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Rongoos

lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

Ik ben nog helemaal sleutelmaagd vwb de V-strom.
Het eerste wat me opviel is dat mijn verlichting niet helemaal ok is.
De lampen branden allebei tegelijk en hij staat op de groot licht schakeling.
Bij dimlicht branden alleen de kleine stadslampjes dit lijkt me niet ok, en ik wil dan ook de lampen vervangen.
Nu mijn vraag, moet ik veel slopen om bij de lampen te komen? Ik heb nog geen werkplaats handboek dus die zou ook best welkom zijn.

gr. Ron
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: lampen vervangen

Bericht door Cplegt »

Werkplaatshandboek is te vinden als download hier op het forum in pdf formaat, ff de zoekfunctie gebruiken.

Als je normale H4 lampen hebt, en geen aangepaste xenon, dan moet je volgens mij de lampen kunnen vervangen zonder ook maar 1 kap te verwijderen. Je moet het dan wel op gevoel doen, aangezien je handen/hand alle zicht op de lampen weg neemt. Kind kan de was doen, fitting eraf, ijzeren houdertje indrukken en en openklappen, lamp eruit, lamp erin, ijzeren houdertje weer vast drukken, en de fitting erop. Het beste kun je er dan van bovenaf bij.

Mocht je toch zicht willen hebben, even 1 of 2 zijkappen er af halen, alle schroefjes los, plus de plastic popnagels op de plastic plaat aan de onderkant van de koplamp, vergeet de schroefjes in de ''luchthappers'' niet. En dan kan de zijkap er rustig vanaf. De eerste keer kost het je een kwartier, tegenwoordig gaat het bij mij in enkele minuten :).

Succes :duim:
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: lampen vervangen

Bericht door Iron Horse »

Bij H4 lampen kun je het zoals Chiel al aangeeft vrij gemakkelijk doen zonder er ook maar iets vanaf te halen. Laatst bij een Diversion hetzelfde moeten doen, maar dat was heel wat meer gepiel. Bij de Strom is het zo gebeurd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

ok ik ga het eerst wel proberen zonder de kappen eraf te halen.
Maar ik heb wel hele grote handen haha, dus vraag me af of dat gaat lukken.
Ook twijfel ik of ik niet gelijk een xenon setje erin moet zetten. Scheelt wel weer een bak licht
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: lampen vervangen

Bericht door Iron Horse »

Ik heb handschoenmaat XXL en daar lukt het zonder problemen mee, succes! :D
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

haha die maat heb ik ook Rob :)
ik ga het proberen van de week
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: lampen vervangen

Bericht door Soesko »

Het kan natuurlijk dat beide lampen tegelijkertijd stuk zijn gegaan. Ik denk echter eerder dat het schakelaartje dat het dimlicht onderbreekt als de startknop wordt bediend niet goed werkt. Als dat schakelaartje het niet goed doet of blijft hangen dan gaan de dimlichten niet branden en vervangen van de lampen heeft dan geen zin. Even een lampje vervangen en je weet het. Als de nieuwe lamp het ook niet doet, dan zou ik het in de schakelaar gaan zoeken.
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

bedankt voor de tip, maar waar zit dat schakelaartje? dat is niet de grote schakelaar waarmee je tussen dimlicht en groot licht schakelt zeker?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5038
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: lampen vervangen

Bericht door Sparkle Black Peter »

HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: lampen vervangen

Bericht door Wullebolle »

Rongoos schreef:bedankt voor de tip, maar waar zit dat schakelaartje? dat is niet de grote schakelaar waarmee je tussen dimlicht en groot licht schakelt zeker?
Doet de starterknop dat niet? (Evt de relais bediend door de starterknop: uitschakelen lampencircuit en inschakelen startercircuit)

Ik heb ooit op een ouwe Virago voor gehad dat de koplamp het niet deed. Na heuuuuul lang zoeken en vloeken bleek dat het mechanisme in de starterknop bleef plakken, hij starte wel maar de dimlichtuitschakeldinges IN de starterknopbehuizing bleef plakken: beetje spuuit WD40 erin en alles marcheerde weer.
Spooky Action At A Distance !
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: lampen vervangen

Bericht door Rene »

..maar wordt bij het starten het grootlicht dan niet onderbroken?
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

Volgens mij wel, ik zal er eens op letten vanavond :D
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

Ik ben even naar motor-city gereden in Amsterdam omdat ik het niet voor elkaar kreeg met die grote handen om het op gevoel te doen.
Daar constateerde de monteur dat het groot licht het niet deed en het dimlicht brandde. Daar ik eigenlijk Xenon erin wil zetten heb ik dit dus even zo gelaten.
Maar de reden waarom de tegenliggers steeds naar me seinde was dus dat de lampen veel te hoog gericht stonden en omdat ik een engelse fiets heb staan de reflectors andersom :?
Nu ze een stuk lager staan zullen ook minder snel verblind worden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5038
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: lampen vervangen

Bericht door Sparkle Black Peter »

Rongoos schreef:Maar de reden waarom de tegenliggers steeds naar me seinde was dus dat de lampen veel te hoog gericht stonden en omdat ik een engelse fiets heb staan de reflectors andersom :?
Als wij geweten hadden dat je een Engelse fiets had, hadden we je dat al veel eerder kunnen mededelen. Staat ook op 't forum info over. Maar gelukkig is het opgelost.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Rongoos

Re: lampen vervangen

Bericht door Rongoos »

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dat een probleem kon zijn, behalve dat je de km/u bijna niet af kan lezen.
Maar inderdaad het is opgelost, bedankt nog voor jullie tips :duim:
Plaats reactie