duur motoronderhoud

Plaats reactie
Cor

duur motoronderhoud

Bericht door Cor »

Wil toch even peilen wat jullie hiervan vinden. Strom staat bij de dealer voor een 48000 beurt. Nieuwe schijven en blokken voor met daarbij het schoonmaken van de klauwen ivm het vastzitten ervan (ja, dat komt door het rijden in de winter, pekel.....) €650
Dan wordt er ook gekeken naar het afslaan van de motor, wat gebeurd bij tot stilstand komen. Meestal als ik de snelweg afkom en moet stoppen voor het verkeerslicht, maar soms ook gewoon in de straat als ik thuiskom. Valt de ene keer ineens uit, soms eerst onregelmatig lopen. Voorste cilinder loopt niet helemaal in de pas met de achterste. Dit kan afgesteld worden met een schroef. Die zit echter zo vast als een huis (ja, dat komt door het rijden in de winter, pekel.......) Schroefje vervangen en afstellen (en hopen dat het dan goed is) €450
Al met al gaan we dan weer richting €1200, zal dan waarschijnlijk wel nieuwe olie en remvloeistof bij zitten, maar toch; VEEL GELD!! Zo is motorrijden best duur.

Heeft er iemand al eens zo'n dure onderhoudsbeurt gehad??
MartijnR

Re: duur motoronderhoud

Bericht door MartijnR »

Nee
Doe al mijn onderhoud zelf, alleen kleppenstellen laat ik doen
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Frank »

Ik tel 1100€, maar inderdaad veel geld. Misschien kun je de rekening eens specificeren, zodat we inzicht in het aantal uren en onderdelen krijgen? Sterkte!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Hunter6 »

Een kennis van me is monteur en doet in z'n vrije tijd ook wel eens klusjes.
Materiaal kosten voor de remmerij zit je toch al gauw aan een dikke 500 euro maar met de uren moet het leuker kunnen.
Nadeel (voor jou dan), de man woont in Weerselo, Twente.

Als je hem eens wilt bellen moet je me maar ff een PB'tje sturen. :wink:
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Jon »

schijven en goede blokken kosten alleen al veel reken er nog de uren bij en dit zal de prijs wel zijn ,was vorig jaar na groot nazicht /kleppen stellen /voor en achter band en kettingset best ook wel veel geld kwijt maar heb deze verdeeld over een aantal maanden dan is het bedrag per keer niet zo groot.
motor rijden kost veel geld als je er weinig mee bolt kost hij veel omdat hij stilstaat als je er veel km meedoet heb je meer slijtage en onderhoud.
maar elke hobby kost vele euro's maar je krijgt erveel plezier voor terug
grt,jon
Cor

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Cor »

Het motorplezier staat voorop hoor, ik ben een grote liefhebber van motorrijden. Alleen met sneeuw laat ik hem staan. Vorige week was trouwens wel grappig dat met het mooie weer opeens overal motoren vandaan kwamen. De lente komt er weer aan...... :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Eikie »

Voor velen onder ons was 1 maart dè datum dat de motor uit de winterverzekering kwam... :-)} :-)} :-)}
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Jon »

Cor ,best je niet te druk overmaken het maakt tenslotte je strom alleen maar beter ,en volgende keer de kosten wat verdelen dan zijn de rekeningen ook minder zwaar.grt
Reinoutvandebelt

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Reinoutvandebelt »

Dit afslaan van de motor is het zelfde als wat ik ook heb met de motor. Ik heb er nog niet naar laten kijken want dat moet volgende maand maar even gebeuren ivm de kosten. Maar als ik via dit kan komen te weten wat het is kan het me misschien wat geld schelen. De klacht omschrijving is exact het zelfde af en toe afslaan bij terugschakelen en soms stationair draaien rond de 900 rpm.

Bij welke zaak heb je het onderhoud laten doen?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Iron Horse »

Stationair is veel te laag als dat 900 rpm is. Dat is standaard 1200 - 1400 rpm.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Cor

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Cor »

stationair was dit bij mij 1200.
Het spreiden van onderhoud was geen optie, de schijven en blokken moeten echt wel vervangen worden en het schoonmaken van de klauwen is iets wat ik zelf niet kan. Als het goed is kan ik morgen de Strom weer halen. Gewoon gauw betalen verder niet meer aan denken is dan het beste. Daarna weer rijden, die sneeuwzooi zal toch wel eens over zijn toch??
Reinoutvandebelt

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Reinoutvandebelt »

Hey Cor

Weet je de oorzaak van het uitvallen van de motor? Daar ben ik wel heel nieuwschierig naar.
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Gjvdree »

Als het te verhelpen is met het draaien aan een schroefje, zoals ik in het verhaal lees, dan zal het of stationair zijn, of gasklepsynchronisatie. Wat overgens prima zelf te doen is met een setje vacuümmeters. Alleen als het schroefje vastzit dan hebben ze de motor half uit elkaar moeten halen.
Ik doe zelf eigenlijk al het onderhoud zelf. Dit vind ik leuk en is goedkoper.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Cor

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Cor »

De voorste CO stelschroef is vervangen maar moest eerst uitgeboord worden, zat muurvast. Het bestaat eigenlijk uit een paar onderdeeltjes; schroefje, veertje, ringetje. Daarna konden de secundaire gaskleppen gesynchroniseerd worden (klinkt geleerd maar staat zo op de rekening) Het probleem van het afslaan was er niet mee verholpen, dit blijkt aan een defecte TPS te liggen. Dit heb ik kunnen zien op een grafiek op de laptop. De TPS is besteld en moet volgende week geplaatst worden.

De remschijven kosten €440. Ik was verbaasd te zien dat een remblok links €78 kost en rechts €87. Blijkt dat van linker blokken meer gemaakt worden en daardoor de kosten lager zijn.... Nog nooit eerder gehoord.

De remklauwen zijn beide weer schoongemaakt en voorzien van nieuwe keerringen. Er was een foto van gemaakt en dat zag er smerig uit. De oude keerringen waren helemaal uitgehard en wit uitgeslagen.

Arbeidsloon zit al met al op €600. Maar moet zeggen dat het blok al wel lekkerder loopt en dat als volgende week het afslaan ook verholpen is zal het een stuk rustiger rijden zijn.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Cplegt »

Secundaire gaskleppen gesteld? De werking van die kleppen wordt volgens mij überhaupt in twijfel gesteld. De mijne heb ik verwijderd, wat weer een soepelere gasrespons schijnt te bevorderen ..
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Iron Horse »

Voor de duidelijkheid een verklaring van de TPS uit Wikipedia:
Wikipedia schreef:Een throttle position sensor (Nederlands: gaskleppositiesensor), afkorting TPS is een systeem dat het ontstekingstijdstip van een motor mede bepaalt door de stand van de gasklep(pen) te vergelijken met het toerental. Het systeem wordt onder andere toegepast op vrijwel alle moderne benzinemotoren. De gaskleppositiesensor bevindt zich normaal gesproken op de vlinderklep.
De sensor is normaal gesproken een potentiometer die een variabele elektrische weerstand levert welke afhankelijk is van de positie van de (gas)klep.

Het sensorsignaal wordt als invoer gebruikt door de motorregeleenheid (ECU). Zowel de ontbrandingstijd als de tijd waarbinnen de brandstofinjectie plaatsvindt variëren naar gelang de positie van de gasklep en de snelheid waarmee deze positie verandert. In injectiemotoren kan om te voorkomen dat ze stilvallen op deze manier bijvoorbeeld extra brandstof worden geïnjecteerd wanneer de gasklep snel wordt geopend (hierbij wordt de acceleratiepomp van carburateursystemen nagebootst).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BHjGrXTNrvU[/youtube]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Wullebolle »

@ Cor,
Heb je gouden remblokken gekocht?
De laatste die ik gekocht heb, gesinterde, kostten 28€ per set, zowel links als rechts. (zelf geplaatst)
En ze remmen beter/gelijkmatiger dan de originele die erin zaten die na 30.000km op waren.
Lijkt me iets minder dan 78 & 87€/set. Of was dat de prijs inclusief kosten voor het plaatsen en kuisen van de remklauwen?

Originele schijven en after market wave schijven, kosten tussen de 200 & 240 per stuk.
Daar is je prijs van 440 voor de twee dan weerheel correct ...

Anyway,
Je moto is weer in orde en dat is wat telt.
:-)}
Spooky Action At A Distance !
GertJan

Re: duur motoronderhoud

Bericht door GertJan »

Cor schreef:stationair was dit bij mij 1200.
Het spreiden van onderhoud was geen optie, de schijven en blokken moeten echt wel vervangen worden en het schoonmaken van de klauwen is iets wat ik zelf niet kan. Als het goed is kan ik morgen de Strom weer halen. Gewoon gauw betalen verder niet meer aan denken is dan het beste. Daarna weer rijden, die sneeuwzooi zal toch wel eens over zijn toch??
Het schoonmaken van de remklauwen kun je prima zelf doen als je een klein beetje handig bent. Ik heb het vorige week ook zelf gedaan (voor het eerst) en met een paar uurtjes had ik de boel weer in elkaar zitten.
Cor

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Cor »

@Wuddebolle. Het rijdt inderdaad weer lekker en vooral het remmen gaat een stuk beter en soepeler!

@Gert Jan. Misschien moet ik het schoonmaken zelf ook eens proberen, er zal vast wel ergens een instruktie te vinden zijn.
Mathijsvm

Re: duur motoronderhoud

Bericht door Mathijsvm »

hey cor

best wel een oud toppic maar ik reageer toch ff wat betreft de remmen schoonmaken, ik heb toevallig gisteren mijn nieuwe remblokken aan de voorkant gemonteerd en ook maar meteen de remklauwen schoon gemaakt en gangbaar gemaakt want de linkerremklauw zat behoorlijk vast.

het is heel goed zelf te doen alleen wel opletten dat je de rem hendel niet bediend zodat je cupjes eruit vallen, dus als je niet aan de remhendel komt kan er ook niks mis gaan en natuurlijk gezond verstand gebruiken.

het wijst zich allemaal vanzelf.
ik heb gebruikt: remmen reiniger (action), keramisch vet voor op de achterkant van de remblokken, tandenborstel (de hardste/sterkste die er is) en schrobben maar. dan heb ik het alleen over de remklauw.

gr mathijs.
Plaats reactie