Start niet meer
Start niet meer
Hoi beste mede V-strommers,
Na een lange rit thuisgekomen, wil de V-strom niet meer starten. Na nog een keer de karakteristieke zoem en een (moeizaam) draaiende startmotor te hebben gehoord, is ie dood.
De daaropvolgende pogingen slechts een klikkend geluid dat naarmate je langer start steeds langzamer wordt totdat er ook mee op houdt.
Ik heb de accu nagemeten --> 12,7 volt (lijkt dus ok)
Nu lees ik op het forum dat het de hoofdzekering (30A) weleens zou kunnen zijn, hoe meet je die na? Ik heb de multimeter op de schroeven bij de hoofdzekering gezet --> 12,7 Volt. Ik weet alleen niet of hiermee de hoofdzekering goed gemeten is. Als dit inderdaad ook ok is, wat kan het dan zijn? Toch startmotor?
Wellicht hebben jullie advise...alvast bedankt.
Mvg. Ralph
Na een lange rit thuisgekomen, wil de V-strom niet meer starten. Na nog een keer de karakteristieke zoem en een (moeizaam) draaiende startmotor te hebben gehoord, is ie dood.
De daaropvolgende pogingen slechts een klikkend geluid dat naarmate je langer start steeds langzamer wordt totdat er ook mee op houdt.
Ik heb de accu nagemeten --> 12,7 volt (lijkt dus ok)
Nu lees ik op het forum dat het de hoofdzekering (30A) weleens zou kunnen zijn, hoe meet je die na? Ik heb de multimeter op de schroeven bij de hoofdzekering gezet --> 12,7 Volt. Ik weet alleen niet of hiermee de hoofdzekering goed gemeten is. Als dit inderdaad ook ok is, wat kan het dan zijn? Toch startmotor?
Wellicht hebben jullie advise...alvast bedankt.
Mvg. Ralph
Re: Start niet meer
Rotte accu, mogelijk SR verdacht. Spanning belast meten. Motorforum heeft een goede zoekprocedure.
(zit op het water, anders had ik het opgezocht )
(zit op het water, anders had ik het opgezocht )
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Start niet meer
hoofdzekering kaput is zeker al geen zoemzoem of klikklik of nixmedalle.
Het enige wat kan vefroorzaken wat jij omschrijft is een stervende accu.
Die kan in rust wel 12.7 volt leveren, maar zo bejaard zijn dat eens belast door de startmotor het voltage zo ver inzakt dat het over & out is.
Test: hang hem met starkabels aan een auto accu (contact uit tegen kortsluitingen) en proberen maar.
Het enige wat kan vefroorzaken wat jij omschrijft is een stervende accu.
Die kan in rust wel 12.7 volt leveren, maar zo bejaard zijn dat eens belast door de startmotor het voltage zo ver inzakt dat het over & out is.
Test: hang hem met starkabels aan een auto accu (contact uit tegen kortsluitingen) en proberen maar.
Spooky Action At A Distance !
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Start niet meer
Klemspanning (laten) meten. Ik ben bijna 100% zeker dat het de accu is die op sterven na dood is.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: Start niet meer
Nu net nog even geprobeerd om de Strom te starten. Geklik en bij de eerste klikken gingen de dashbordlampjes en de voorlampen aan, maar dat was na een aantal klikken al weer over.Wullebolle schreef:hoofdzekering kaput is zeker al geen zoemzoem of klikklik of nixmedalle.
Het enige wat kan vefroorzaken wat jij omschrijft is een stervende accu.
Die kan in rust wel 12.7 volt leveren, maar zo bejaard zijn dat eens belast door de startmotor het voltage zo ver inzakt dat het over & out is.
Test: hang hem met starkabels aan een auto accu (contact uit tegen kortsluitingen) en proberen maar.
Ik zal de Strom inderdaad eens aan de startkabels hangen en kijken of deze wilt starten.
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Start niet meer
Let op met startkabels aan de auto accu !
Automotor mag NIET draaien.
Als de motor niet aanslaat, niet te lang doorstarten, dan kun je de startmotor verbranden omdat een auto accu dat veeeeeeeeeeel langer vol kan houden dan de motor accu.
Automotor mag NIET draaien.
Als de motor niet aanslaat, niet te lang doorstarten, dan kun je de startmotor verbranden omdat een auto accu dat veeeeeeeeeeel langer vol kan houden dan de motor accu.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Re: Start niet meer
Even een update: de motor is te starten met behulp van startkabels.
Kortom zoals de meesten van jullie al aangaven: stervende accu.
Nieuwe accu is besteld.
Bedankt voor tips en adviezen!
Kortom zoals de meesten van jullie al aangaven: stervende accu.
Nieuwe accu is besteld.
Bedankt voor tips en adviezen!
Re: Start niet meer
Na nieuwe accu plaatsen even checken *waarom* de accu stierf.
Kan gewoon ouderdom zijn.
Of een brakke SR - dan sterft de nieuwe accu ook weer snel.
Kan gewoon ouderdom zijn.
Of een brakke SR - dan sterft de nieuwe accu ook weer snel.
Re: Start niet meer
Soms gaat "spontaan" 1 van de 6 cellen kapot. Elke 12V accu bestaat uit 6 cellen met elk een nominale spanning van 2.15 volt. Dit is altijd zo en wordt veroorzaakt door voor een loodaccu specifieke chemische reactie. Nu gebeurt het wel eens dat één cel defect raakt, bijvoorbeeld doordat er een sulfaatbrug ontstaat tussen de loden platen of doordat er een loden plaat losraakt door trillen o.i.d. Helaas is daar niets aan te doen behalve de accu te vervangen.