welke dopmaten om wielen te verwijderen?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Tuke

welke dopmaten om wielen te verwijderen?

Bericht door Tuke »

Weet iemand uit z'n hoofd (misschien bestaan die mensen 8) ) de dopmaten die ik nodig heb om voor- en achterwiel van de 650 af te halen? Ga zaterdag even bandjes halen bij de dealer.... met de auto :cry: ... en moet even wat gereedschap kopen/lenen.
Bandit

Bericht door Bandit »

Zitten die dan niet standaard bij het gereedschapsetje dat onder het zadel van je "liefje"wordt mee geleverd....... :D

Groetjes Toon.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik wil je wel eens een wielbout los zien maken die met 100Nm is vastgezet, met dat kleine spul in dat gereedschapsetje.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7574
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je achterwiel kun je met die bijgeleverde sleutels inderdaad loskrijgen. Ik heb zelf de ervaring dat aan de rechterzijde de "dikke"moer met geen mogelijkheid was los te draaien. Draaide op een gegeven moment zelfs ronde hoeken aan de moer zonder resultaat. Toen ten einde raad de linkerzijde geprobeerd met het meegeleverde sleuteltje. Links zit een veel dunnere waarvan ik dacht dat ik minder grip zou hebben en had dus min of meer automatisc de dikke eerst gepakt. Tot mijn verbazing ging de linkerzijde zonder moeite met die simpele sleuteltje. Daarna kun je de as eruithalen.

Je voorwiel is een ander verhaal want daar zit een uit de kluiten gewassen inbus in, die je niet in je standaard gereedschapskist zult vinden. Suzuki noemt het "speciaal gereedschap", wat weer een beetje overdreven is aangezien elk landbouwmechanisatiebedrijf zo'n set heeft liggen voor z'n trekkers.

Daarbij komt nog dat de maat van die inbus bij de 650 kleiner is dan bij de 1000. Of dat ook voor de achterkant geldt durf ik niet te zeggen.

De zeskant voor de DL650 is 12 mm. De moeren achter zou je even kunnen opmeten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

dan wil ik jouw onderarmen wel eens zien, want mij lukt het niet met die kleine zooi :lol:
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Bij een DL650 achter heb je 23 of 24 mm nodig, ik moet je zeggendat weet ik niet meer precies, ik graai even in mijn kist naar de onmundig grote steek- en ringsleutels en een van die twee past. Voor is het inderdaad een 12 mm inbus. Succes ermee.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7574
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Erik Hofstee schreef:dan wil ik jouw onderarmen wel eens zien, want mij lukt het niet met die kleine zooi :lol:
Ik ben slechts een gespierde draadnagel met (erg) dunne polsen en handen maat XXL. Maar het ging mij toch echt op die manier zonder probleem af. Ik zal wel slim mijn krachten hebben gebruikt. Maar je moet er natuurlijk wel het verlengstuk dat is meegeleverd opzetten anders zal het je idd niet lukken. En 100 Nm is ongeveer 40 kg kracht bij een lengte van 25 cm. Dus dat moet nog wel lukken toch?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

thanks... voor de tips en afmetingen.. nu nog een paar sinaasappelkistjes om m'n voorvork op te laten rusten.... :? nah.. eerst even bij de buurman z'n paddock stand bietsen om te kijken of die m'n vstrom in de lucht kan houden zonder wielen..... :)

ah... zit me net te bedenken... kan de voorkant ook om hoogtakelen mbv een paar spanbandjes en m'n garagedeursophanging. uhmmm. moet ik wel even kijken hoeveel gewicht daarop komt te rusten als ie op de middenbok staat :roll:
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

kan ie niet gewoon op de vorken rusten? of komt het blok dan aan de grond?
Tuke

Bericht door Tuke »

Erik Hofstee schreef:kan ie niet gewoon op de vorken rusten? of komt het blok dan aan de grond?
8) volgens mij klapt ie dan van de middenbok af... en komt het blok inderdaad aan de grond. En de rest..... Ik ga het maar niet proberen :wink:
Toontje

Bericht door Toontje »

Gewoon een spanband van het rekje achterop naar de onderkant van een hek o.i.d. en het voorwiel staat te zweven.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7574
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: welke dopmaten om wielen te verwijderen?

Bericht door Iron Horse »

motomalibu schreef:Weet iemand uit z'n hoofd (misschien bestaan die mensen 8) ) de dopmaten die ik nodig heb om voor- en achterwiel van de 650 af te halen? Ga zaterdag even bandjes halen bij de dealer.... met de auto :cry: ... en moet even wat gereedschap kopen/lenen.
En hoe ga je ze er dan van afhalen en er opzetten, of laat je dat doen. Want met alleen het uitbouwen ben je er nog niet. Verder moeten ze natuurlijk ook nog worden uitgebalanceerd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

Neem uiteraard de wielen mee naar de dealer als ik de bandjes ga halen 8) Ik was niet van plan om ook het gereedschap te kopen waarmee het rubber op de velgjes kan zetten :wink:

Heb vanochtend ff een dop 24mm (is ook de maat van dat lullige suzuki sleuteltje) en inbus 12mm gekocht. Overigens zegt het instructieboekje van suzuki dat je gewoon een krik onder de uitlaatbocht kan zetten (uiteraard met enig beleid). Dus ga ik morgenochtend voor het eerst in mijn leven de krik uit de auto vissen... nu maar hopen dat ik um kan vinden :lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7574
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

motomalibu schreef:Neem uiteraard de wielen mee naar de dealer als ik de bandjes ga halen 8) Ik was niet van plan om ook het gereedschap te kopen waarmee het rubber op de velgjes kan zetten :wink:

Heb vanochtend ff een dop 24mm (is ook de maat van dat lullige suzuki sleuteltje) en inbus 12mm gekocht. Overigens zegt het instructieboekje van suzuki dat je gewoon een krik onder de uitlaatbocht kan zetten (uiteraard met enig beleid). Dus ga ik morgenochtend voor het eerst in mijn leven de krik uit de auto vissen... nu maar hopen dat ik um kan vinden :lol:
Ik zou even oppassen. Het boekje gaat uit van ALLEEN een zijstandaard. Daarbij staat dat krikverhaal nadat er eerst vermeld staat dat je een onderhoudsstandaard o.i.d. onder de swingarm hebt geplaatst. Dus niet enkel een krik onder je uitlaatbocht! Of je hebt een middenbok, maar dat maakt ook een wereld van verschil in de balans. Verder gaat het in dat geval om alleen het verwijderen van het voorwiel. Haal je daarna het achterwiel OOK eruit dan zal de motor weer op het voorwiel (dat er niet inzit) willen duiken. (In geval van een middenbok) Dat lijkt me toch niet de bedoeling, toch? Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me een 1+1 is 2 verhaaltje. Zeker omdat je achterwiel ook nogeens een stuk zwaarder is dan je voorwiel. Lijkt mij dat je eerst iets onder de swingarm zet, je achterwiel demonteert en dan pas je voorwiel eruit haalt. (Uitgaande van een middenbok!)

Let op! Trek in geen geval aan je handrem of druk ook niet per ongeluk op de voetrem. Het terugzetten van de remklauwen is een heidens karwei zonder goed gereedschap, of je moet je remvloeistof willen verwisselen. Wil je ook voorkomen dat ze "uit zichzelf" naar binnen gaan door temperatuursinvloeden o.i.d. zorg dan dat er een stukje hout of zo tussen je remblokken zit zolang je de wielen eruit hebt. Blokje moet dan wel iets dikker zijn dan de remschijf.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 08-10-2005, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dutchchef

Bericht door Dutchchef »

Erik Hofstee schreef:dan wil ik jouw onderarmen wel eens zien, want mij lukt het niet met die kleine zooi :lol:
Je kan die sleutel voor het achterwiel verlengen door de mee geleverde bus er over te schuiven. :idea:

Ben wel eens te lui :oops: om de grote zet te halen van zolder, dan gebruik ik het gereedschapzetje van de V-Strom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7574
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dutchchef schreef:
Erik Hofstee schreef:dan wil ik jouw onderarmen wel eens zien, want mij lukt het niet met die kleine zooi :lol:
Je kan die sleutel voor het achterwiel verlengen door de mee geleverde bus er over te schuiven. :idea:

Ben wel eens te lui :oops: om de grote zet te halen van zolder, dan gebruik ik het gereedschapzetje van de V-Strom.
Had ik dat toevallig ook al niet geschreven???? :roll: Teruglezen is ook een kunst....of correct lezen op zich....., staat notabene in hetzelfde bericht dat je zelf aanhaalt.... :roll:
...Maar je moet er natuurlijk wel het verlengstuk dat is meegeleverd opzetten anders zal het je idd niet lukken...
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

De nieuwe bandjes zitten er op. Bij het loshalen van de wielen eerst de fiets op de middenbok en het achterwiel er uit gehaald. Dat was een makkie... Toen even nadenken over het voorwiel.

Die krik er onder kan prima, maar als je die te veel naar achter doet wipt ie de middenbok van de grond leek me niet prettig. Een stukje naar voren (richting de uitlaatbocht) is beter... niet te ver, want dan gaat die krik een beetje overhellen. Enfin, met krik en een stapel straatstenen er onder stond ie stabiel genoeg om het voorwiel er uit te halen. (Wel vrouw en kind van mijn motor vandaan gehouden) :wink:

Naar de dealer, bandjes er om, pinnen en weer naar huis. Het erop zetten ging even wat langzamer. Maar het is gelukt.... heb geen onderdelen over gehouden. De mist is nu weg... dus ik ga een stukje rijden... 8)

@ IH: bedankt voor de waarschuwing... maar dat met die remmen wist ik al. Heb bij m'n eerste motor zelf een deel van het onderhoud gedaan. Ging ik ook 1 keer in de zoveel tijd even die zuigertjes van de remmen reinigen... een klein beetje uitdrukken en dan met een spanbandje de vuiligheid weghalen. 1 keer had ik die zuigertjes iets te veel uitgedrukt... en kon ik dus meteen remvloeistof vervangen :oops:
Tuke

Bericht door Tuke »

en de bandjes zitten er op! Heb geen onderdelen over gehouden... en na een proefrit van 100 kilometer bleek alles nog op de plek te zitten waar het behoord te zitten. malibu is weer blij :D
LeChef

Ringsleutels achterwielen

Bericht door LeChef »

Het standaard setje van de Suzuki is nog steeds van pisbakkenstaal toen ik mijn eeste motor had.

Bij Hornbach 2 x platte ringsleutel van 22.24 mm gekocht. Rond de € 8,- per stuk. Degelijke Duitse kwaliteit. Gaan mee in de toptas

Groet,

Gabby
Toontje

Bericht door Toontje »

Met dat Suzuki-setje haal ik de halve fiets uit elkaar!
LeChef

Bericht door LeChef »

Ja Toontje,

Je bent de beste.....

Groet,

Gabby 8)

PS. Wel eens een BMW gereedschap setje in je handen gehad?? Vast wel....?
Tuke

Bericht door Tuke »

LeChef schreef:
PS. Wel eens een BMW gereedschap setje in je handen gehad?? Vast wel....?
Ik vermoed dat al die BMW-rijders daarom standaard een kofferset hebben... voor hun BMW-gereedschapskist :mrgreen:
LeChef

Bericht door LeChef »

Klopt helemaal...en in 10 van de 9 gevallen voor andere motorrijders.....LOL


Gabby 8)
Toontje

Bericht door Toontje »

LeChef schreef:Ja Toontje,

Je bent de beste.....

Groet,

Gabby 8)

PS. Wel eens een BMW gereedschap setje in je handen gehad?? Vast wel....?
Nee, niet ik maar dat setje 8)

BMW's hebben geen gereedschap nodig; die laat je altijd meteen afslepen :P

In de Dolomieten waren alle GS-rijders bij elkaar olie aan het scoren. Er is er zelfs één naar Oostenrijk gereden, want er moest BP in en dat hebben ze niet in Italië :lol: :lol: :lol:
LeChef

Bericht door LeChef »

Dat waren dan de nieuwe stijl BMW GS rijders. Waarschijnlijk die nieuwe 4 kleppers. Een GS rijder neemt zijn BMW overal naar toe en kan hem met zijn gereedschap setje zelf repareren. Olie is olie en een echte boxerrijder steld zijn kleppen voor de tent.

Sinds"in Müchen de autojongens het beleid van de motoren uitmaken is het nooit meer zoals het was. (maar dat is een ander verhaal).

Groet, Gabby 8)

P.S. Kijk maar eens op Martijn op de motor.... Gewoon rijden!!
Toontje

Bericht door Toontje »

LeChef schreef:P.S. Kijk maar eens op Martijn op de motor.... Gewoon rijden!!
Dat zegt nix! Daar heb je echt geen BMW voor nodig!
adro

Bericht door adro »

Iron Horse schreef:Daarbij komt nog dat de maat van die inbus bij de 650 kleiner is dan bij de 1000. Of dat ook voor de achterkant geldt durf ik niet te zeggen.

De zeskant voor de DL650 is 12 mm. De moeren achter zou je even kunnen opmeten.
Volgens het werkplaatshandboek is de zeskant voor de DL 1000 19mm
Plaats reactie