stationairschroef
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
stationairschroef
Even een vraagje!
Ik heb het voor elkaar gekregen om de stationair schroef eruit te draaien.
Nu zul je denken, geen probleem dan draai je die toch weer terug.
Echter is het zo krap en gepiel, dat ik na enige uren geprobeerd te hebben, het niet meer zie zitten.
Heeft iemand een goede tip, of weet iemand wat ik het beste kan demonteren zodat ik er bij kan?
Kan het trouwens kwaad om even zonder schroef gereden te hebben?
mvg,
Frank
Ik heb het voor elkaar gekregen om de stationair schroef eruit te draaien.
Nu zul je denken, geen probleem dan draai je die toch weer terug.
Echter is het zo krap en gepiel, dat ik na enige uren geprobeerd te hebben, het niet meer zie zitten.
Heeft iemand een goede tip, of weet iemand wat ik het beste kan demonteren zodat ik er bij kan?
Kan het trouwens kwaad om even zonder schroef gereden te hebben?
mvg,
Frank
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Ik heb het zelf nog nooit los gehad. Zo te zien zit het gemonteerd aan een plaatje dat weer aan de achterzijde van het subframe/motorophanging geschroefd is. Ik kan niet zo snel ontdekken of dit met een zeskant, een kruiskop of een imbus is gemonteerd. Ook op de tekeningen kan ik het niet terugvinden. Als dat plaatje niet zo los kunt krijgen dan moet je de linker motorsteun verwijderen. Daar zit o.a. 1 lange bout door het motorblok doorheen. Verder zit hij op 2 punten met ieder 2 bouten vast waar eventueel ook je valbeugel (gedeeltelijk) op gemonteerd kan zijn. Je blok zit dan nog met 2 bouten door en door vast, dus het zal er niet spontaan uitvallen. Alles uiteraard geheel voor eigen risico. Het rijden zonder de afstelschroef lijkt me geen probleem, het kan hooguit zijn dat je je gas iets open gedraaid moet houden om afslaan te voorkomen.
Suc6.
Suc6.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: stationairschroef
goede vraag! Bij het afstellen van de stationair gebeurde er weinig bij het draaien..
En het gevolg van blijven draaien moge duidelijk zijn. Als ik de linkersteun zou verwijderen heb ik inderdaad genoeg ruimte.
Maar omdat het blok daar op steunt, verdient dit niet de eerste voorkeur..
Mocht iemand dit ooit eens aan de hand hebben gehad, hoor ik het graag.
En het gevolg van blijven draaien moge duidelijk zijn. Als ik de linkersteun zou verwijderen heb ik inderdaad genoeg ruimte.
Maar omdat het blok daar op steunt, verdient dit niet de eerste voorkeur..
Mocht iemand dit ooit eens aan de hand hebben gehad, hoor ik het graag.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Je blok zal er echt niet door uitvallen hoor.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: stationairschroef
Nee, daar ben ik ook niet bang voor. Echter die bouten zitten muur en muur vast.
Ik heb de tank al even omhoog gehaald. maar hierdoor creëer in helaas niet genoeg ruimte.
Misschien moet ik het m'n vriendin laten proberen.. die heeft kleinere handen:P
Ik heb de tank al even omhoog gehaald. maar hierdoor creëer in helaas niet genoeg ruimte.
Misschien moet ik het m'n vriendin laten proberen.. die heeft kleinere handen:P
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Die bouten zitten met Loctite geborgd en kun je het beste met een lange sleutel/ratel lossen zoals bijvoorbeeld een grote momentsleutel, maar dan in de losdraaistand. Of een stuk pijp als verlenging gebruiken. Die bouten heb ik namelijk wel los gehad bij het plaatsen van de valbeugels.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: stationairschroef
kan iemand mij de werking van het veertje vertellen wat rond het schroefdraad zit.
Bijgevoegd plaatje zou het wel duidelijk moeten maken.
Het schroefdraad zit inmiddels weer op z'n plek, echter zonder veertje. Met veertje krijg ik het schroefdraad er niet in omdat ik eerst dusdanig druk moet geven dat het veertje in veert.
Bijgevoegd plaatje zou het wel duidelijk moeten maken.
Het schroefdraad zit inmiddels weer op z'n plek, echter zonder veertje. Met veertje krijg ik het schroefdraad er niet in omdat ik eerst dusdanig druk moet geven dat het veertje in veert.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Het lijkt me dat het veertje de afstelling onder druk of spanning houdt. Nu zal het ook wel werken denk ik want in feite is het alleen bedoeld om je toerental, dus je gaskabel niet te ver te laten zakken. (Is overigens een dubbele gaskabel. Heen en terug.) Verschil met of zonder veertje is waarschijnlijk dat je zonder veertje geen directe reactie ervaart in verandering van stationair toerental als je de stelschroef uitdraait (linksom), maar pas wanneer je een keertje aan je gashandel hebt gedraaid. Maar dat kun je eenvoudig even in de praktijk testen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: stationairschroef
volgens mij zit dat veertje er niet voor niets.
Naar mijn idee om een bepaalde tegendruk lees weerstand te creeren om te voorkomen dat de stelschroef uit zichzelf zal verlopen en dus het stationair toerental zal veranderen.
Naar mijn idee om een bepaalde tegendruk lees weerstand te creeren om te voorkomen dat de stelschroef uit zichzelf zal verlopen en dus het stationair toerental zal veranderen.
V-Strom Bj.2010
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Daar kun je wel eens gelijk in hebben.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: stationairschroef
Dat veertje is een soort borging van de stand waarin jij de stationair schroef zet/draait. Daar ook in blijft staan.
Gr Mathijs
Gr Mathijs
- WisselStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 21-08-2007, 12:10
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 - 2005
- Woonplaats: Hoofddorp
Re: stationairschroef
Ik heb dit ook een keer gehad, vreemd genoeg nadat de motor in de winterstalling had gestaan. Het was een kwestie van veel geduld en eindeloos geklungel om hem er, met veertje, weer in te krijgen zonder de halve motor te demonteren. Dus gewoon nog een keer proberen op de vrije dag als je erg uitgeslapen bent en weinig stress in je lijf hebt en een kopje groene thee onder handbereik. Het draaien van rustige muziek op de achtergrond wil ook nog wel eens helpen. Succes!
People are more violently opposed to fur than leather because it's safer to harass rich women than motorcycle gangs
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: stationairschroef
Dus na een nachtdienst, een wiskey en Nina Hagen op de achtergrond en een sjaggreinige vrouw over de schouder meekijkend is dus geen goed moment begrijp ik?.
Dan ben je ook geen echte sleutelaar
Dan ben je ook geen echte sleutelaar
V-Strom Bj.2010
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7650
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: stationairschroef
Ik word van een whiskey en Nina Hagen op de achtergrond wel rustig hoor. Heel rustig zelfs..... Alleen een chagrijnige vrouw zou er niet bij helpen. Maar die heb ik gelukkig niet.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: stationairschroef
Haha, hij heeft inmiddels alweer 5000 km gereden zonder veertje, stationair loopt hij nog het zelfde! Wat een gepiel zeg...
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: stationairschroef
Gelukkig niet voor ons dan, maar zou wel een ultieme test zijn.Iron Horse schreef:Ik word van een whiskey en Nina Hagen op de achtergrond wel rustig hoor. Heel rustig zelfs..... Alleen een chagrijnige vrouw zou er niet bij helpen. Maar die heb ik gelukkig niet.
Mijn vrouw ondersteund mij altijd door koffie en koek te voeren, en soms gereedschap als ik op de grond lig.
V-Strom Bj.2010