Ik ga zelf aan de slag!
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Hallo medestrommers,
Ik heb zelf ook de beslissing genomen om de 12000 beurt zelf te doen.
Was misschien een middagje bezig, op het gemakkie!
Oliefilter,luchtfilter, 2 bougietjes bij Motoport gehaald en volsynthetische Kroon olie (speciaal voor motoren) bij Brezan.
Alles bij mekaar nog geen 90 eurietjes.
Zelfs voor een sleutelaar als ik was het allemaal geen probleem om te doen.
Persoonlijk vond ik het lastigst om de kuipdelen er na afloop weer te monteren.
Verder nog wat smeerwerk gedaan , bij bijvoorbeeld de standaards, en niet vergeten de metalen delen onder de tank lekker met wat
Valvoline wax ingespoten om de corrosie tegen te gaan!
Ik wilde mijn dl650 eerst bij Motorport brengen en vroeg hoe lang de beurt zou duren en of ik er op zou kunnen wachten.
De monteur vertelde mij dat ze wel zeker een 4 uur bezig zouden zijn en dat ik er niet op kon wachten.
Dit wekte mijn argwaan op en besloot het maar zelf te doen.
Motorrijden is toch ook lekker met je motor bezig zijn dus waarom zou je het niet zelf doen!!
Groeten en veel plezier
Ik heb zelf ook de beslissing genomen om de 12000 beurt zelf te doen.
Was misschien een middagje bezig, op het gemakkie!
Oliefilter,luchtfilter, 2 bougietjes bij Motoport gehaald en volsynthetische Kroon olie (speciaal voor motoren) bij Brezan.
Alles bij mekaar nog geen 90 eurietjes.
Zelfs voor een sleutelaar als ik was het allemaal geen probleem om te doen.
Persoonlijk vond ik het lastigst om de kuipdelen er na afloop weer te monteren.
Verder nog wat smeerwerk gedaan , bij bijvoorbeeld de standaards, en niet vergeten de metalen delen onder de tank lekker met wat
Valvoline wax ingespoten om de corrosie tegen te gaan!
Ik wilde mijn dl650 eerst bij Motorport brengen en vroeg hoe lang de beurt zou duren en of ik er op zou kunnen wachten.
De monteur vertelde mij dat ze wel zeker een 4 uur bezig zouden zijn en dat ik er niet op kon wachten.
Dit wekte mijn argwaan op en besloot het maar zelf te doen.
Motorrijden is toch ook lekker met je motor bezig zijn dus waarom zou je het niet zelf doen!!
Groeten en veel plezier
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Goed om te horen!
Een mooie bijkomstigheid van het zelf sleutelen vind ik dat je de hele weer motor eens van dichtbij hebt gezien. Kleine dingen als beginnende olielekkages of roestplekjes komen op die manier op tijd aan het licht.
Een mooie bijkomstigheid van het zelf sleutelen vind ik dat je de hele weer motor eens van dichtbij hebt gezien. Kleine dingen als beginnende olielekkages of roestplekjes komen op die manier op tijd aan het licht.
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Vorige week ben ik bij AFS (http://www.afsmotorparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) in Purmerend geweest om 2 banden, remblokken achter en kettingset te laten vervangen. Het betreft een eenmanszaak en de eigenaar is klantgericht. Ik mocht in de werkplaats meekijken en een beetje helpen. Ik vroeg of ik fotos mocht maken voor het forum en dat was ook prima. De koffie was lekker (en gratis). Prijstechnisch ook heel goed. Kon in Amsterdam en omgeving niet goedkoper vinden. Als de moderators dit reclame vinden dan hoor ik het wel of zij kunnen het bericht verwijderen. Is niet mijn bedoeling, maar wilde jullie op de hoogte brengen van een goed adres en de service.
Hierbij de fotos van de klus. Het zijn er veel dus link naar photobucket.
Mijn taak bestond uit uitpakken spullen en kettingkast schoonmaken. Zat onder de troep en olie. Verder heb ik een beetje met de stoffer en blik troep van mijn motor van de brug geveegd Weer vergeten om een brun out te maken met de oude banden De post staat hier, omdat ik een heel klein beetje zelf heb gedaan.
We (lees: hij) is begonnen met de motor op de brug. Eerst is de ketting gebroken. Dit had ik nog nooit gezien. Apart trouwens hoe simpel dat gaat. Het achterwiel hoeft er in principe niet eens af. Aan de voorste tandwiel was te zien dat er haaievinnen zaten. Achterste was nog redelijk. Ketting was aan de buitenkant helemaal geroest. Daarna gingen de nieuwe tanwielen erop en de nieuwe ketting. Hoe de ketting er op ging was ook simpel. Wel goed invetten en geen vuil bij. Je moet het wel weten en gereedschap voor hebben. Als je dichtbij staat en in goed licht dan zie je pas hoe vies de motor is. Kwam ook wel roest tegen. Goed te zien op de fotos.
Vervolgens was de achterband aan de beurt. Ging heel snel en vakkundig. Hierna is de ketting helemaal gesteld en rechtgezet. Ook weer met een simpel apparaatje. Ik spande zelf de ketting met de streepjes op de achterbrug, maar er zit een wezenlijk verschil in. Bij mij is nu links 5 streepjes en rechts 6.
Daarna kwam de voorband aan de beurt. Was ook zo gepiept. De hele klus duurde 2 uur en ik heb veel gezien en geleerd. De fotos dienen voor mij als naslagwerk en misschien ook voor jullie. Voor mij is dit adres een blijverdje.
Die gele CBR was trouwens van de eigenaar gespoten in de kleuren van de Spaanse vlag.
Ik was trouwens 475 kwijt voor alles. Ik hoorde dat er na mij ook een andere DL650 zou komen die ook 2 nieuwe banden en kettingset zou krijgen. Iemand van hier?
http://s663.photobucket.com/albums/uu353/korsan123/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierbij de fotos van de klus. Het zijn er veel dus link naar photobucket.
Mijn taak bestond uit uitpakken spullen en kettingkast schoonmaken. Zat onder de troep en olie. Verder heb ik een beetje met de stoffer en blik troep van mijn motor van de brug geveegd Weer vergeten om een brun out te maken met de oude banden De post staat hier, omdat ik een heel klein beetje zelf heb gedaan.
We (lees: hij) is begonnen met de motor op de brug. Eerst is de ketting gebroken. Dit had ik nog nooit gezien. Apart trouwens hoe simpel dat gaat. Het achterwiel hoeft er in principe niet eens af. Aan de voorste tandwiel was te zien dat er haaievinnen zaten. Achterste was nog redelijk. Ketting was aan de buitenkant helemaal geroest. Daarna gingen de nieuwe tanwielen erop en de nieuwe ketting. Hoe de ketting er op ging was ook simpel. Wel goed invetten en geen vuil bij. Je moet het wel weten en gereedschap voor hebben. Als je dichtbij staat en in goed licht dan zie je pas hoe vies de motor is. Kwam ook wel roest tegen. Goed te zien op de fotos.
Vervolgens was de achterband aan de beurt. Ging heel snel en vakkundig. Hierna is de ketting helemaal gesteld en rechtgezet. Ook weer met een simpel apparaatje. Ik spande zelf de ketting met de streepjes op de achterbrug, maar er zit een wezenlijk verschil in. Bij mij is nu links 5 streepjes en rechts 6.
Daarna kwam de voorband aan de beurt. Was ook zo gepiept. De hele klus duurde 2 uur en ik heb veel gezien en geleerd. De fotos dienen voor mij als naslagwerk en misschien ook voor jullie. Voor mij is dit adres een blijverdje.
Die gele CBR was trouwens van de eigenaar gespoten in de kleuren van de Spaanse vlag.
Ik was trouwens 475 kwijt voor alles. Ik hoorde dat er na mij ook een andere DL650 zou komen die ook 2 nieuwe banden en kettingset zou krijgen. Iemand van hier?
http://s663.photobucket.com/albums/uu353/korsan123/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Klinkt netjes, daarvoor hoef je niet persé zelf aan de slag, maar zoals het bericht ervoor meldt dat men inschat 4 uur met een 12.000 beurt bezig te zijn spoort natuurlijk niet.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Leuke fotoreportage, helemaal goed!
Ben zelf ook wel eens bij AFS langs geweest, goed geholpen, prima tent.
Ben zelf ook wel eens bij AFS langs geweest, goed geholpen, prima tent.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: IK GA ZELF AAN DE SLAG
Sinds de aanschaf is het zilveren bagagerekje op m'n zwarte Strom een doorn in het oog. Duurde even maar zelfs Suzuki kreeg het op een gegeven moment door...
Zal ik een black rekkie kopen of toch maar overspuiten, dat was mijn dilemma. Leuk klusje voor een verloren zondagmiddag dus uiteindelijk voor het laatste gekozen.
Rubberen matje eraf gehaald, rondom secuur geschuurd, ontvet en met de spuitbus "matzwart" de zaak overgespoten. Nu ik toch bezig was, ook de koppen van de bevestigingsmoeren ook maar mee gepakt.
Kans is zeer groot dat ik eerdaags ook de zilveren uitlaat-afdekplaat ga losschoeven...
Zal ik een black rekkie kopen of toch maar overspuiten, dat was mijn dilemma. Leuk klusje voor een verloren zondagmiddag dus uiteindelijk voor het laatste gekozen.
Rubberen matje eraf gehaald, rondom secuur geschuurd, ontvet en met de spuitbus "matzwart" de zaak overgespoten. Nu ik toch bezig was, ook de koppen van de bevestigingsmoeren ook maar mee gepakt.
Kans is zeer groot dat ik eerdaags ook de zilveren uitlaat-afdekplaat ga losschoeven...
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Na het lezen van dit topic ga ik voor m'n 12.000 beurt ook zelf aan de slag. Was voor m'n 6.000 beurt ruim 300 euries kwijt waarvan de helft arbeidsloon ; dat kan ik zelf ook wel. Ben ook aan nieuwe bandjes toe, dus alle beetjes helpen.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Kettingonderhoud kan je makkelijk zelf!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=80CESYb6 ... r_embedded[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=80CESYb6 ... r_embedded[/youtube]
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: Ik ga zelf aan de slag!
1 tip, gebruik een stuk karton tussen de ketting en de band.
Dan maakt het niet uit als je motoriek laag is of alcohol gehalte wat hoog is
Dan maakt het niet uit als je motoriek laag is of alcohol gehalte wat hoog is
Re: Ik ga zelf aan de slag!
300 pleuries WOWWimmus schreef:Na het lezen van dit topic ga ik voor m'n 12.000 beurt ook zelf aan de slag. Was voor m'n 6.000 beurt ruim 300 euries kwijt waarvan de helft arbeidsloon ; dat kan ik zelf ook wel. Ben ook aan nieuwe bandjes toe, dus alle beetjes helpen.
121 was ik er kwijt
300 is bekant de 12000 beurt bij mc rijen +/- 250
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
De teller staat net over de 30dkm, tijd om het luchtfilter en bougies weer te vervangen.
Leuk winterklusje, motortje weer lente-klaar maken dus eerdaags weer wat knutselen in de schuur.
Alvast wat boodschappen bij de Suzuki-dealer gedaan;
Luchtfilter €31,62
2 bougies CR8E a €8,43
Totaal €48,48
Leuk winterklusje, motortje weer lente-klaar maken dus eerdaags weer wat knutselen in de schuur.
Alvast wat boodschappen bij de Suzuki-dealer gedaan;
Luchtfilter €31,62
2 bougies CR8E a €8,43
Totaal €48,48
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: Ik ga zelf aan de slag!
is het nu veel werk om de voorste bougie te vervangen? volgens mij moet de radiateur dan los om er fatsoenlijk bij te komen, moet de vloeistof dan ook afgetapt worden?
Re: Ik ga zelf aan de slag!
neen hoor vloeistof moet niet afgetapt wordenFireTaz schreef:is het nu veel werk om de voorste bougie te vervangen? volgens mij moet de radiateur dan los om er fatsoenlijk bij te komen, moet de vloeistof dan ook afgetapt worden?
is wat eenvoudig sleutelwerk, wat boutjes lossen van de bekleding,radiator moet niet echt los maar naar voor kantelen
tis wat prutswerk aan maar is niet echt zo dramatisch veel werk
tip: als je de motor dezelfde dag nodig hebt begin er niet aan...neem je tijd
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Vandaag in de schuur gekropen en het luchtfilter verwisseld en de bougie's vervangen.
Gelijk het koelvloeistof nivo even wat opgehoogd, stond op streepje Low.
Luchtfilter was hoog nodig, had er 15 dkm in gezeten en was nodig aan vervanging toe.
Mocht je het luchtfilter zelf gaan vervangen; let dan op dat je de rubber afdichting van het oude filter overzet op het nieuwe. Het nieuwe luchtfilter wordt nl zonder afdichtingsrand geleverd.
En met de nieuwe NGKaas kan het feest weer beginnen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cy_yaAOKjA8[/youtube]
Ik ben er klaar voor, laat de lente nu maar komen!
Gelijk het koelvloeistof nivo even wat opgehoogd, stond op streepje Low.
Luchtfilter was hoog nodig, had er 15 dkm in gezeten en was nodig aan vervanging toe.
Mocht je het luchtfilter zelf gaan vervangen; let dan op dat je de rubber afdichting van het oude filter overzet op het nieuwe. Het nieuwe luchtfilter wordt nl zonder afdichtingsrand geleverd.
En met de nieuwe NGKaas kan het feest weer beginnen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cy_yaAOKjA8[/youtube]
Ik ben er klaar voor, laat de lente nu maar komen!
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ook maar es mijn gisteren vervangen luchtfilter en bougies showen
Alle 17.000km oud, maar luchtfilter was op 12k wel al es uitgeblazen.
Alle 17.000km oud, maar luchtfilter was op 12k wel al es uitgeblazen.
Spooky Action At A Distance !
- Big-Foot
- DL1000 berijder
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 04-11-2010, 14:35
- Mijn motor is een: DL 1000 K4
Re: Ik ga zelf aan de slag!
nou dan moet ik ook maar even
Paar week geleden DL 1000 uit 2003 met 13k op teller gekocht.
En gelijk helemaal los gehaald voor een grote beurt + inspectie + grote schoonmaak. Alles ziet er nog top uit, maar luchtfilter had wel even aandacht nodig
Achterste bougie + luchtfilter klaar dit weekend + al het kuipwerk eraf. Volgende week koelvloeistof/voorste bougie en olie met filter
Paar week geleden DL 1000 uit 2003 met 13k op teller gekocht.
En gelijk helemaal los gehaald voor een grote beurt + inspectie + grote schoonmaak. Alles ziet er nog top uit, maar luchtfilter had wel even aandacht nodig
Achterste bougie + luchtfilter klaar dit weekend + al het kuipwerk eraf. Volgende week koelvloeistof/voorste bougie en olie met filter
Suzuki DL 1000 V-Strom uit 2004 | Zumo 660 | Migsel | Vario Flip-Up | Valbeugels | Kofferset in kleur |
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: Drenthe
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ik ga binnenkort ook zelf een onderhoudsbeurt uitvoeren, namelijk de 18.000 beurt. Even een vraag, hoe zorg je dat je precies de juiste hoeveelheid olie bijvult? Met een soort van maatbeker o.i.d.? Misschien een domme vraag maar heb dit nog niet eerder gedaan
Heb even de dealer gevraagd voor de prijzen : luchtfilter 33,20- oliefilter 16- 2 bougies 20- 3 liter olie 44,20
Het kan aan mij liggen maar vind het toch wel erg prijzig vooral de olie! 44 euro voor 3 liter!
Groeten Benjamin
Heb even de dealer gevraagd voor de prijzen : luchtfilter 33,20- oliefilter 16- 2 bougies 20- 3 liter olie 44,20
Het kan aan mij liggen maar vind het toch wel erg prijzig vooral de olie! 44 euro voor 3 liter!
Groeten Benjamin
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Niet zo lastig.
Vergeet de maatbekers. Mag maar is niet zo handig. Lees: smeriger ...
De pullen olie die je koopt hebben (de meeste toch) een doorzichtige maat streep op de zijkant, met streepjes om het volume te kunnen zien.
Wanneer je olie bijvult: giet er eerst 2 a 2.5 liter bij, en dan beetje bij beetje. Aan de ene kant hou je het niveau op de oliepul in de gaten, aan de andere kant je oliepeilglaasje. Zie je de olie net in het kijkglaasje verschijnen. Wacht dan een tweetal minuten tot alles gestabiliseerd is, en dan kun je nog een heel klein beetje bijgieten tot de olie in het glaasje drievierden vol toont. Na een eerste rit wel even opnieuw checken.
Werk je met literpullen ipv de grote 3 of 4liter pullen (iets duurder maar vééééél handiger) dan is het helemaal makkelijk.
2 pullen erin, en van de derde ga je met de doorzichtige maatstreep op de pul heel goed 2.7 of 2.9 liter kunnen inschatten. Het restantje in de derde literpul is altijd bruikbaar voor het kleinere smeerwerk of om wat bij te vullen na een paar duizend kilometer.
Zonder filterwissel: ~2.7L, met filterwissel ~2.9L.
Je prijzen zijn niet hoog, ook niet laag. Gewoon: DE prijs.
Oliefilter is wat aan de dure, er zijn merkloze van 10€. Maar 16€ is ook niet verkeerd.
Wat de olie betreft, je hebt van soorten en merken (halfsynthetische 10W40 voor motoren met NATTE koppeling !!!), met prijzen van 10 tot 20 de liter.
dus je 44€ voor 3 liter zit daar netjes tussenin.
Zorg voor een goede grote plastiek uitgietbak die onder je motor past. Die 2.7 liter die eruit loopt is best veel. Je zou de eerste niet zijn die te laat door krijgt dat de uitgietbak te klein blijkt (ik gebruik een lage hobbybox die net onder het carter past . En een grote trechter om de afgedraaide olie ergens in te gieten. Ik giet de olie altijd in lege colaflessen. In een grote hobbybox voor tgeval dat de fles omdonderd, of ik ernaast giet ....
Succes, en maak er geen smeerboel van
Vergeet de maatbekers. Mag maar is niet zo handig. Lees: smeriger ...
De pullen olie die je koopt hebben (de meeste toch) een doorzichtige maat streep op de zijkant, met streepjes om het volume te kunnen zien.
Wanneer je olie bijvult: giet er eerst 2 a 2.5 liter bij, en dan beetje bij beetje. Aan de ene kant hou je het niveau op de oliepul in de gaten, aan de andere kant je oliepeilglaasje. Zie je de olie net in het kijkglaasje verschijnen. Wacht dan een tweetal minuten tot alles gestabiliseerd is, en dan kun je nog een heel klein beetje bijgieten tot de olie in het glaasje drievierden vol toont. Na een eerste rit wel even opnieuw checken.
Werk je met literpullen ipv de grote 3 of 4liter pullen (iets duurder maar vééééél handiger) dan is het helemaal makkelijk.
2 pullen erin, en van de derde ga je met de doorzichtige maatstreep op de pul heel goed 2.7 of 2.9 liter kunnen inschatten. Het restantje in de derde literpul is altijd bruikbaar voor het kleinere smeerwerk of om wat bij te vullen na een paar duizend kilometer.
Zonder filterwissel: ~2.7L, met filterwissel ~2.9L.
Je prijzen zijn niet hoog, ook niet laag. Gewoon: DE prijs.
Oliefilter is wat aan de dure, er zijn merkloze van 10€. Maar 16€ is ook niet verkeerd.
Wat de olie betreft, je hebt van soorten en merken (halfsynthetische 10W40 voor motoren met NATTE koppeling !!!), met prijzen van 10 tot 20 de liter.
dus je 44€ voor 3 liter zit daar netjes tussenin.
Zorg voor een goede grote plastiek uitgietbak die onder je motor past. Die 2.7 liter die eruit loopt is best veel. Je zou de eerste niet zijn die te laat door krijgt dat de uitgietbak te klein blijkt (ik gebruik een lage hobbybox die net onder het carter past . En een grote trechter om de afgedraaide olie ergens in te gieten. Ik giet de olie altijd in lege colaflessen. In een grote hobbybox voor tgeval dat de fles omdonderd, of ik ernaast giet ....
Succes, en maak er geen smeerboel van
Spooky Action At A Distance !
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ik denk persoonlijk dat jij meehelpt met het financieren van de 2e of 3e vakantie van die dealer. Veel te hoge prijzen.Benjamin schreef:Ik ga binnenkort ook zelf een onderhoudsbeurt uitvoeren, namelijk de 18.000 beurt. Even een vraag, hoe zorg je dat je precies de juiste hoeveelheid olie bijvult? Met een soort van maatbeker o.i.d.? Misschien een domme vraag maar heb dit nog niet eerder gedaan
Heb even de dealer gevraagd voor de prijzen : luchtfilter 33,20- oliefilter 16- 2 bougies 20- 3 liter olie 44,20
Het kan aan mij liggen maar vind het toch wel erg prijzig vooral de olie! 44 euro voor 3 liter!
Groeten Benjamin
Als je het dan toch zelf gaat doen, dan moet je niet naar een motordealer voor je onderdelen, maar naar een motoronderdelen winkel.
Ik haal zelf m'n spullen altijd bij Roukama hier vlak bij mij in de buurt en daar kun je ook via internet bestellen.
Bij jouw dealer kom je uit op 113,40 en ik zou hetzelfde lijstje bij Roukama voor 76,- inkopen.
Dat is ruim 37,- euro minder voor dezelfde spullen. Als je het laat opsturen (kost 7,-), dan ben je nog steeds 30 euro goedkoper uit, daar kun je een hele leuke toertocht van maken
Kijk hier maar eens: http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... 9_102_1028
Groeten,
Wim.
PS. Ik heb geen aandelen in die zaak, maar ben zelf erg tevreden met de spullen die ik daar altijd haal (en de tips die ze geven).
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: Drenthe
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Bedankt voor de tips!
Ik vond de prijzen zelf ook aan de hoge kant, voor een beetje meer kan ik het bij de dealer laten doen, ware het niet dat het mij heel erg
leuk lijkt om zelf te doen.
Binnenkort maar even de materialen scoren en dan aan het prutsen slaan
Groeten Benjamin
Ik vond de prijzen zelf ook aan de hoge kant, voor een beetje meer kan ik het bij de dealer laten doen, ware het niet dat het mij heel erg
leuk lijkt om zelf te doen.
Binnenkort maar even de materialen scoren en dan aan het prutsen slaan
Groeten Benjamin
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
- Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
- Woonplaats: Haarlo
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Wil zelf nog wat extra electrische bedrading en een schakelrelais toevoegen om via het contact de stroomtoevoer te regelen. Beetje aan t kijken bij Conrad, maar zie door de bomen het bos niet meer. Welk draad heb je nodig? Denk hierbij eigenlijk aan 1 type welke overal rondom de motor gebruikt kan worden (12V 30A). Graag zou ik weten hoe dit officieel heet zodat ik online kan gaan bestellen.
Het wordt nogal vol bij mijn accupolen. Zijn hier nette oplossingen voor? Of volstaat een langere schroef zodat er meer plugjes aangesloten kunnen worden?
Het wordt nogal vol bij mijn accupolen. Zijn hier nette oplossingen voor? Of volstaat een langere schroef zodat er meer plugjes aangesloten kunnen worden?
- DesertStrom
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Uitgeest
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Hou er rekening mee dat je draaddiameter bij 12v gelijkstroom een stuk groter is als bij je 230v wisselstroom-lampje in de huiskamer.
Hier staat een programmaatje wat dat voor je kan berekenen.
Alleen je spanning (12v), stroom (30A) en de te plannen lengte van je kabel invullen (meters). De rest wordt automatisch ingevuld.
Dan zul je zien dat je al een vrij dikke kabel nodig hebt voor 30A voor een relatief korte afstand, dit in tegenstelling tot je huiskamer lampje.
Heb je al naar zoiets gekeken?
Monteren zo dicht mogelijk bij je accu, met een relaisje aan laten schakelen door bv je kenteken-verlichting.
Kost wel weer wat, maar het ruimt wel op.
Hier staat een programmaatje wat dat voor je kan berekenen.
Alleen je spanning (12v), stroom (30A) en de te plannen lengte van je kabel invullen (meters). De rest wordt automatisch ingevuld.
Dan zul je zien dat je al een vrij dikke kabel nodig hebt voor 30A voor een relatief korte afstand, dit in tegenstelling tot je huiskamer lampje.
Heb je al naar zoiets gekeken?
Monteren zo dicht mogelijk bij je accu, met een relaisje aan laten schakelen door bv je kenteken-verlichting.
Kost wel weer wat, maar het ruimt wel op.
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
- Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
- Woonplaats: Haarlo
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ok, informatief dat programmaatje. Hoe wordt de relais benoemd? Heeft iemand een URL. Allereerst heb ik er een nodig voor 12V 5amp.
- DesertStrom
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 251
- Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Uitgeest
Re: Ik ga zelf aan de slag!
De standaard is zo'n beetje een 12V/40A autorelais/schakelrelais met maakcontact (let op dat je geen verbreek-contact versie neemt)
Iedere zichzelf respecterende automaterialen zaak verkoopt ze voor rond de 4 eurootjes. url (nog eentje)
Er zijn ook 12v/20A versies, die zijn iets kleiner, maar hebben vaak geen montage-lipje (da's handig om dat ding ergens aan vast te schroeven) en je hebt vaak ook kleinere kabelschoentjes nodig.
Dan zijn er ook nog versies met een blusdiode, persoonlijk ben ik van mening dat dat niet echt noodzakelijk is voor een V-strom, is eigenlijk meer iets voor motoren/auto's met het canbus systeem.
Iedere zichzelf respecterende automaterialen zaak verkoopt ze voor rond de 4 eurootjes. url (nog eentje)
Er zijn ook 12v/20A versies, die zijn iets kleiner, maar hebben vaak geen montage-lipje (da's handig om dat ding ergens aan vast te schroeven) en je hebt vaak ook kleinere kabelschoentjes nodig.
Dan zijn er ook nog versies met een blusdiode, persoonlijk ben ik van mening dat dat niet echt noodzakelijk is voor een V-strom, is eigenlijk meer iets voor motoren/auto's met het canbus systeem.
- Eric66
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 188
- Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Westland
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Binnenkort ga ik ook voor een afspraak naar http://www.afsmotorparts.nl/
Via de mail heb ik al de indruk dat het daar oke is, vragen worden vlot en duidelijk beantwoord.
Het is niet bedoeld als reclame, als ik er na mijn bezoek anders over denk horen jullie dit ook.
Laterssss, Eric66
Via de mail heb ik al de indruk dat het daar oke is, vragen worden vlot en duidelijk beantwoord.
Het is niet bedoeld als reclame, als ik er na mijn bezoek anders over denk horen jullie dit ook.
Laterssss, Eric66
V-Strom, The great compromiser !!
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ook hier heeft manlief gezegd "ik ga het zelf wel doen"...
Ok, ok.. het is zijn droom die hij al jaren heeft; maar tot de Eifel toe hadden we daar nooit de ruimte voor. Het schuurtje dat we in Harmelen hadden was NET ruim genoeg voor 2 motoren en dat was al puzzelen...
Nu, een flinke schuur verder, staat sinds deze week de motor-hefbrug en zijn de nodige onderdeeltjes aangeschaft.
Manlief is blij en wij een stukje armer Maar het gaat zich allemaal lonen (zegt ie/ hoop ik). Jaja, ik heb vertrouwen in zijn kunnen hoor!
Dus, ik heb maar meteen een vistaprint spandoekje besteld voor in zijn schroef-hoekje... hopelijk is het duits begrijpelijk?
Ok, ok.. het is zijn droom die hij al jaren heeft; maar tot de Eifel toe hadden we daar nooit de ruimte voor. Het schuurtje dat we in Harmelen hadden was NET ruim genoeg voor 2 motoren en dat was al puzzelen...
Nu, een flinke schuur verder, staat sinds deze week de motor-hefbrug en zijn de nodige onderdeeltjes aangeschaft.
Manlief is blij en wij een stukje armer Maar het gaat zich allemaal lonen (zegt ie/ hoop ik). Jaja, ik heb vertrouwen in zijn kunnen hoor!
Dus, ik heb maar meteen een vistaprint spandoekje besteld voor in zijn schroef-hoekje... hopelijk is het duits begrijpelijk?
- Eric66
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 188
- Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Westland
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Veel plezier in jullie sleutelhoek.
Ik hoop voor jullie dat het veel voldoening, kennis en kennissen oplevert.
Hang ook een vlag op het schuurtje, dan kunnen wij de hulppost beter herkennen als we in de buurt pech krijgen.
gr. Eric
Ik hoop voor jullie dat het veel voldoening, kennis en kennissen oplevert.
Hang ook een vlag op het schuurtje, dan kunnen wij de hulppost beter herkennen als we in de buurt pech krijgen.
gr. Eric
V-Strom, The great compromiser !!
Re: Ik ga zelf aan de slag!
@Eric...
Ik wil graag nog steeds een mooie V-Strom op de garage (deur-en) schilderen...
Dan wordt het ook wel goed herkenbaar...
Maar dat komt nog wel een keer als we helemaal geen "verplichte" klussen meer hebben
Ik wil graag nog steeds een mooie V-Strom op de garage (deur-en) schilderen...
Dan wordt het ook wel goed herkenbaar...
Maar dat komt nog wel een keer als we helemaal geen "verplichte" klussen meer hebben
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
filmpje van het vlak slijpen van de ketting om deze te vervangen.
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=WB_tiAwyTF8[/youtubehd]
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=WB_tiAwyTF8[/youtubehd]
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Je kan ook een snijbrander of GROTE slijpschijf gebruiken om je ketting door te slijpen of branden. Wel ook je velgen geschermen tegens gensters.
- Eric66
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 188
- Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
- Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
- Woonplaats: Westland
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Vandaag ben ik eindelijk langs geweest, Ik heb er geen spijt van en durf het anderen ook aan te rade. Het is een eenmanszaakje met vele mogelijkheden en de eigenaar is ook de monteur en die weet waar hij mee bezig is, een uit de hand gelopen hobby zo noemt hij het zelf. Hij heeft voor mij die klussen gedaan waar ik zelf niet aan durf te beginnen en een heel goed banden advies gegeven. Natuurlijk is banden advies erg persoonlijk en gerelateerd aan wat je met een band wil doen en wat je ervan verwacht. Zelfs het uiterlijk van het loopvlak kan een van de wensen zijn. Mijn wensen heeft hij aangehoord en mij meegenomen naar zijn bandenzolder en laten zien en voelen wat de verschillen zijn. Als het gaat om montage en het balanceren denk je dat is overal eender, niet dus, netjes afleveren met haakse ventielen en lood in de kleur van de velg doet nu net dat ietsje meer. Zijn prijzen zijn concurrerend aan die van de internet leveranciers. Verder is alles mogelijk, Xenon-lampen, zadels, remleidingen, hyperpro veren, enz, enz. Nogmaals, ik heb geen aandelen, het is geen familie en ik kwam er vandaag voor het eerst. Maar omdat ik vind dat onze DLetjes het beste verdienen schrijf ik het toch maar op en sluit ik met de worden, wie weet tot ziens daar, ik ga er zeker weer terug.
V-Strom, The great compromiser !!
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Een nieuw topic open leek me wat overbodig,
Maar ik gaat ook zelf mijn motor een beurtje geven!
daarbij wil ik het volgende gaan doen:
- olie+oliefilter vervangen
- Bougies vervangen
- luchtfilter vervangen
- remvloeistof vervangen
- koelvloeistof vervangen(vraag me af of het nodig is, zoniet bijvullen)
- remblokken voorzijde vervangen.
Ik heb even op verschillende sites gekeken zoals http://www.motozoom.nl en http://www.japparts.nl
Ik denk dat ik bij japparts het goedkoopste uit ben, zodoende heb ik daar even mijn lijstje samengesteld. Nu ben ik van mening dat ik met deze onderdelen in staat ben de beurt uit te kunnen voeren. Klopt dat?
Maar ik gaat ook zelf mijn motor een beurtje geven!
daarbij wil ik het volgende gaan doen:
- olie+oliefilter vervangen
- Bougies vervangen
- luchtfilter vervangen
- remvloeistof vervangen
- koelvloeistof vervangen(vraag me af of het nodig is, zoniet bijvullen)
- remblokken voorzijde vervangen.
Ik heb even op verschillende sites gekeken zoals http://www.motozoom.nl en http://www.japparts.nl
Ik denk dat ik bij japparts het goedkoopste uit ben, zodoende heb ik daar even mijn lijstje samengesteld. Nu ben ik van mening dat ik met deze onderdelen in staat ben de beurt uit te kunnen voeren. Klopt dat?
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Kopervet om de remblokken piep-vrij te monteren?
Blauwe locktite om bouten uittril-vrij vast te zetten?
Koperen ringetje om carterbout lek-vrij te monteren? (als het bestaande nog niet beschadigd is: kuisen en opnieuw gebruiken kan ook)
Verder zul je alle gereedschappen wel hebben waarschijnlijk, maar heb je ook een oliefiltertang of klem?
En een werkplaatshandboek voor de strom is ook handig ...
Koelvloeistof ... advies is 2 jaarlijks, maar dat lijkt me wat overdreven frequent.
Remvloeistof ... idem.
Maar dat is MIJN opinie. Laat je vooral niet weerhouden om te doen wat is voorgeschreven. Ik hou het op 4 jaar.
Have fun
Blauwe locktite om bouten uittril-vrij vast te zetten?
Koperen ringetje om carterbout lek-vrij te monteren? (als het bestaande nog niet beschadigd is: kuisen en opnieuw gebruiken kan ook)
Verder zul je alle gereedschappen wel hebben waarschijnlijk, maar heb je ook een oliefiltertang of klem?
En een werkplaatshandboek voor de strom is ook handig ...
Koelvloeistof ... advies is 2 jaarlijks, maar dat lijkt me wat overdreven frequent.
Remvloeistof ... idem.
Maar dat is MIJN opinie. Laat je vooral niet weerhouden om te doen wat is voorgeschreven. Ik hou het op 4 jaar.
Have fun
Spooky Action At A Distance !
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Heb je ook het gereedschap om de remvloeistof te vervangen. Als het niet te lang geleden gedaan is, en je fiets staat mooi droog binnen, zou je misschien enkel kunnen ontluchten. In de andere gevallen toch maar voor volledige vervanging gaan.
Ga je met 1 flesje DOT 4 toekomen?
Heb je eigenlijk een DL-650 van voor modeljaar 2007? Anders heb je 4 bougies.
Ga je met 1 flesje DOT 4 toekomen?
Heb je eigenlijk een DL-650 van voor modeljaar 2007? Anders heb je 4 bougies.
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Voor zover ik kan zien zijn er geen klussen gepland waarbij Locktite benodigd is.Wullebolle schreef:Blauwe locktite om bouten uittril-vrij vast te zetten?
Wat wèl nodig is, is een goede momentsleutel. Met name voor het vastzetten van de olie aftapplug en de bougies is dit aan te raden. De kosten die gemoeid zijn met het slopen van een schroefdraad voor b.v. een bougie zijn immers erg hoog.
Tot slot vind ik de prijs van de remblokken nogal aan de maat. Ikzelf bestel ze altijd bij RAD in België. Een setje gesinterde remblokken kost daar €28,44 (dus €56,88 voor links en rechts) Zie ook http://www.rad.eu/nl/x5/remblokken/f/10 ... 38/p/1/v/l. Daar komen geen verzendkosten bij terwijl Roukema €9 rekent.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
ik zag net dat het bedrijf in Zaanstad zit, dus ik rij eventjes langs.
Ik heb een 2005 model dus aan 2 bougies genoeg:)
Kopervet heb ik wel, WPHB digitaal + de handleiding die bij de motor zat.
Remvloeistof voorzijde maak ik me niet echt druk om, aan de achterkant is hij echter iets wit uitgeslagen, dus die moet sowieso vervangen worden.
Ik heb geen idee hoeveel ik in totaal nodig zou hebben?
Ook ben ik in het bezit van alle genoemde gereedschappen, behalve de oliefilter sleutel, Vraag me af of dat ook wel zo noodzakelijk is?
Ik heb een 2005 model dus aan 2 bougies genoeg:)
Kopervet heb ik wel, WPHB digitaal + de handleiding die bij de motor zat.
Remvloeistof voorzijde maak ik me niet echt druk om, aan de achterkant is hij echter iets wit uitgeslagen, dus die moet sowieso vervangen worden.
Ik heb geen idee hoeveel ik in totaal nodig zou hebben?
Ook ben ik in het bezit van alle genoemde gereedschappen, behalve de oliefilter sleutel, Vraag me af of dat ook wel zo noodzakelijk is?
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Aangezien je remvloeistof achter wit is uitgeslagen ben jij eigenlijk al aan de late kant met vervangen, dus zou ik zeker de remvloeistoffen vervangen.
Ik weet uit ervaring dat je remwerking er beter van wordt, iedere 2 jaar vervangen is niet overbodig!
Maar als je het zelf nog nooit hebt gedaan moet je wel weten wat je doet, het zijn wel je remmen dus....
Anders moet je ze laten verversen, ik denk dat je het voor de kosten niet hoeft te laten.
Hier bestel ik trouwens mijn remblokken, goede service en niet duur:
http://www.on2wheels.nl/index.html
Succes
Ik weet uit ervaring dat je remwerking er beter van wordt, iedere 2 jaar vervangen is niet overbodig!
Maar als je het zelf nog nooit hebt gedaan moet je wel weten wat je doet, het zijn wel je remmen dus....
Anders moet je ze laten verversen, ik denk dat je het voor de kosten niet hoeft te laten.
Hier bestel ik trouwens mijn remblokken, goede service en niet duur:
http://www.on2wheels.nl/index.html
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Persoonlijk vind ik de momentsleutel niet nodig. Met beleid vast is goed genoeg in mijn opinie.
Betreft de oliefiltersleutel, kun je beter een universele klem kopen. Kun je hem ook nog evt. gebuiken voor andere motoren. De universele kun je bijvoorbeeld bij rad bestellen. Maar een goede automaterialenzaak heeft hem ook wel.
Betreft de oliefiltersleutel, kun je beter een universele klem kopen. Kun je hem ook nog evt. gebuiken voor andere motoren. De universele kun je bijvoorbeeld bij rad bestellen. Maar een goede automaterialenzaak heeft hem ook wel.
Gr. Chiel
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Je oliefilter kun je met wat geluk met de hand (en een nat zeemvel er rond voor extra grip) losdraaien.
Als ie te vast zit kun je met een wat huis tuin en keuken vlijt een oliefilterklem nabootsen.
Zit ie echt te vast dan is zo'n klem de redding.
Niet doen: een schroevedraaier door de filter rammen om hem dan los te draaien. (als dit niet lukt is je filter lek en heb je een probleem)
Koop zo'n dingetje (7.5€ bij RAD), en je gaat blij zijn dat je het hebt.
Momentsleutel? Wat is dat?
Toch niet voor bougies en de olieaftapplug? Eerst 2vingervast en dan een halve slag erbij is echt voldoende.
Locktite? Boutjes die absoluut niet mogen lostrillen, en die slechts sporadisch losgemaakt moeten worden, zet ik altijd vast met een klein drupje locktite.
Als ie te vast zit kun je met een wat huis tuin en keuken vlijt een oliefilterklem nabootsen.
Zit ie echt te vast dan is zo'n klem de redding.
Niet doen: een schroevedraaier door de filter rammen om hem dan los te draaien. (als dit niet lukt is je filter lek en heb je een probleem)
Koop zo'n dingetje (7.5€ bij RAD), en je gaat blij zijn dat je het hebt.
Momentsleutel? Wat is dat?
Toch niet voor bougies en de olieaftapplug? Eerst 2vingervast en dan een halve slag erbij is echt voldoende.
Locktite? Boutjes die absoluut niet mogen lostrillen, en die slechts sporadisch losgemaakt moeten worden, zet ik altijd vast met een klein drupje locktite.
Spooky Action At A Distance !
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Momentsleutel is onontbeerlijk IMO. Het is verbazingwekkend hoe "los" sommige zaken volgens de specificatie moeten zitten en dan vertrouw ik NIET op gevoel, ook omdat ik op gevoel de boel meestal te vast aandraai
Bougies zijn een goed voorbeeld: voor een DL650 is het aanhaalmoment 11Nm. Dat is zo weinig dat het op gevoel bijna niet te doen is.
Voor wat betreft Loctite ben ik het wel met je eens, maar als ik het lijstje overzie, zitten er geen bouten/moeren tussen die volgens het WPH mèt Loctite moeten. Ook de remklauwen niet. Vastzetten met 39 Nm. C'est tout!
Bougies zijn een goed voorbeeld: voor een DL650 is het aanhaalmoment 11Nm. Dat is zo weinig dat het op gevoel bijna niet te doen is.
Voor wat betreft Loctite ben ik het wel met je eens, maar als ik het lijstje overzie, zitten er geen bouten/moeren tussen die volgens het WPH mèt Loctite moeten. Ook de remklauwen niet. Vastzetten met 39 Nm. C'est tout!
-
- Berichten: 310
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Helemaal mee eens, ik heb het ook wel eens gezegd en met name de bougie,s.Robert_vd_B schreef:Momentsleutel is onontbeerlijk IMO. Het is verbazingwekkend hoe "los" sommige zaken volgens de specificatie moeten zitten en dan vertrouw ik NIET op gevoel, ook omdat ik op gevoel de boel meestal te vast aandraai
Bougies zijn een goed voorbeeld: voor een DL650 is het aanhaalmoment 11Nm. Dat is zo weinig dat het op gevoel bijna niet te doen is.
Voor wat betreft Loctite ben ik het wel met je eens, maar als ik het lijstje overzie, zitten er geen bouten/moeren tussen die volgens het WPH mèt Loctite moeten. Ook de remklauwen niet. Vastzetten met 39 Nm. C'est tout!
Ik wil diegene niet zijn waar tegen wordt gezegt, mijn schroefdraad is nu verrot van mijn bougiegat, maar jij had toch gezegd een halve slag...
Voor elke "monteur" is zijn gevoel voor aandraaien weer anders.
Gewoon voor een paar tientjes een momentsleutel halen, rij je toch met een beter gevoel en maakt het sleutelen toch ook weer wat leuker/prettiger.
V-Strom Bj.2010
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Momentsleutel is niet nodig, gewoon een kwart slag voor het afbreken is vast genoeg.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Manual: "vingervast en dan een half draaitje met de bougiesleutel erbij"
In het wphb staat momentsleutel, maar hoe je erbij moet komen, staat er niet bij, wsch gans de bovenbouw demonteren
Olieplug: 23Nm, das ongeveer 2.3kilo*meter, of met een moersleutel van 25cm ongeveer 9 kilo.
Nogal wiedes dat je niet met je ganse lijf op dat ding gaat duwen.
Wie een momentsleutel wil gebruiken daarvoor, feel free. Het is inderdaad beter en veiliger.
Maar echt nodig? neup, toch niet mijn laatste 20-zowat oliewissels ...
In het wphb staat momentsleutel, maar hoe je erbij moet komen, staat er niet bij, wsch gans de bovenbouw demonteren
Olieplug: 23Nm, das ongeveer 2.3kilo*meter, of met een moersleutel van 25cm ongeveer 9 kilo.
Nogal wiedes dat je niet met je ganse lijf op dat ding gaat duwen.
Wie een momentsleutel wil gebruiken daarvoor, feel free. Het is inderdaad beter en veiliger.
Maar echt nodig? neup, toch niet mijn laatste 20-zowat oliewissels ...
Spooky Action At A Distance !
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Nee hoor. Voor de achterste cilinder gewoon de tank aan de achterkant even optillen en voor de voorste de radiateur naar voren kantelen. En met een kleine momentsleutel (net zo groot als een rateltje) en een cardankoppeling kun je er goed bij.
Ieder zijn meug maar ik ben van mening dat Suzuki al die aanhaalmomenten er niet voor Piet Snot bij heeft geschreven in het WPHB dus ik houd me er gewoon zoveel mogelijk aan. Iedereen die het "op gevoel" wil doen moet dat vooral doen maar ik ken mijn eigen kracht en weet waartoe dat kan leiden. Het adagium "een halve slag voor het breken" is aan mij niet besteed
Ieder zijn meug maar ik ben van mening dat Suzuki al die aanhaalmomenten er niet voor Piet Snot bij heeft geschreven in het WPHB dus ik houd me er gewoon zoveel mogelijk aan. Iedereen die het "op gevoel" wil doen moet dat vooral doen maar ik ken mijn eigen kracht en weet waartoe dat kan leiden. Het adagium "een halve slag voor het breken" is aan mij niet besteed
-
- Berichten: 310
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Niet om het een of ander hoor, maar ga je de wat mindere "monteur" ook helpen als hij met wat minder gevoel als jij hebt ook echt de boel naar de klote heeft gedraaid?RobD schreef:Momentsleutel is niet nodig, gewoon een kwart slag voor het afbreken is vast genoeg.
V-Strom Bj.2010
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Dit is een toch betere een beproefde methode die we 40 jaar geleden ook toepasten zonder gebruik van de momentsleutel. Gaat uiteraard niet op bij veel andere aandraaimomenten zoals een wielas of ontluchtingsnippel, om maar een paar extremen te noemen. Dan zie ik toch meer in de momentsleutel of uitgebreide ervaring en/of Fingerspitzengefühl.Wullebolle schreef:Manual: "vingervast en dan een half draaitje met de bougiesleutel erbij"
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Knarf1990
- DL1000 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
- Woonplaats: kop van Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Dank voor alle reacties, inmiddels alle werkzaamheden uitgevoerd. Ik heb het als makkelijk, maar vooral leuk en leerzaam ervaren.
Daar komt nog bij, dat mijn uren, alleen uren kosten en geen euro's!
Daar komt nog bij, dat mijn uren, alleen uren kosten en geen euro's!
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
De teller staat op 50dkm en de winter staat weer voor de deur. Het vriest nog niet in m'n schuurtje, een goed moment voor een oliewissel incl. filter, frisse bougietjes, en een nieuw luchtfilter. Daarna wordt alles nalopen, van koplamp t/m achterlicht.
Vandaag dus eerst maar wat zaken langs geweest om de noodzakelijke spulletjes in te slaan;
3 flesjes olie, Castrol RS API SJ 10w40 €48,78
Luchtfilter, Suzuki €37,14
Oliefilter, Suzuki €12,76
2 Bougies, NGK8E €18,28
Totaal 117 euro
Daarnaast nog een flesje vaselinespray voor 9,95, olieopvangtank voor 14,95 en een universele oliefiltersleutel voor 7,95 gekocht.
Dan heb je dat maar, geen zin om te pielen.
Uiteraard schiet ik wat plaatjes als ik aan de slag ga, wordt vervolgd.
Vandaag dus eerst maar wat zaken langs geweest om de noodzakelijke spulletjes in te slaan;
3 flesjes olie, Castrol RS API SJ 10w40 €48,78
Luchtfilter, Suzuki €37,14
Oliefilter, Suzuki €12,76
2 Bougies, NGK8E €18,28
Totaal 117 euro
Daarnaast nog een flesje vaselinespray voor 9,95, olieopvangtank voor 14,95 en een universele oliefiltersleutel voor 7,95 gekocht.
Dan heb je dat maar, geen zin om te pielen.
Uiteraard schiet ik wat plaatjes als ik aan de slag ga, wordt vervolgd.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Ik bestel de meeste onderdelen bij on2wheels, voor 4 liter olie ben ik dan ongeveer hetzelfde kwijt als jij voor 3 liter olie maar ik krijg daar dan ook nog een filter (of filtersleutel) bij. Heb geen aandelen ofzo maar wel altijd prettige ervaringen.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Ik ga zelf aan de slag!
Goeie tip
Had bij Motozoom ook Procycle olie gezien, 4 liter voor 29,95. Toch maar niet gedaan, bewust gekozen voor merkolie.
Overigens heb je maar 2,7 liter nodig bij een oliewissel incl.filter.
Wat me overigens opviel bij het shoppen, is dat de Suzukidealer nagenoeg niets meer op voorraad heeft. Alles moet eerst bestelt worden.
Tja, crisis....
Had bij Motozoom ook Procycle olie gezien, 4 liter voor 29,95. Toch maar niet gedaan, bewust gekozen voor merkolie.
Overigens heb je maar 2,7 liter nodig bij een oliewissel incl.filter.
Wat me overigens opviel bij het shoppen, is dat de Suzukidealer nagenoeg niets meer op voorraad heeft. Alles moet eerst bestelt worden.
Tja, crisis....
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.