Nek brace

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Nek brace

Bericht door Cplegt » ma 22 apr 2013, 20:59

Op de opendag van JVS motoren, afgelopen zaterdag was ook een verkoper aanwezig van de Leatt STX nek brace. Wat doet de brace, die voorkomt bij een ongeluk dat je nek gecomprimeerd word, dat is namelijk niet zo goed voor je nek en je gezondheid.

Rhino VStrom mocht er een proefrit mee maken.
Zijn conclusie (in het kort) was dat de brace niet in de weg zat bij het normale weggebruik. Bij het ''offroaden'' kwam de brace af en toe wat los van de schouders en tikte dan tegen de helm.
Volgens de verkoper kon de brace ook nog beter worden afgesteld om dit grotendeels te voorkomen.
Zelf heb ik de brace nog even om gehad, en staand komt mijn cardo tegen de brace aan als ik om kijk, echter als ik op de motor zat in rij positie, had ik alle bewegingsmogelijkheden die ik normaal ook heb.
De brace kost €375,- en is onder andere te koop bij Motorport.
De verkoper kon enkel zeggen dat het dragen van de brace de kans op blijvend letsel bij een ongeluk significant verkleinde maar kon geen cijfers geven.

Hier wat info van Leatt zelf betreft de brace.

t merk Leatt, bekend vanuit onder andere de Leatt GPX nekbrace in de Dakar Rally, Motocross en Enduro, introduceert nu ook DE nekbescherming voor het weggebruik, DE LEATT STX ROAD BRACE.

Dit geheel nieuwe nekbeschermingssysteem voor gebruik om de weg, vormt een essentieel nieuw onderdeel van uw beschermende kleding tijdens het motorrijden! Het functioneert perfect met uw helm en is ontworpen om uw nek te beschermen van extreme bewegingen en druk op de nek in tijde van een ongeval.

De Leatt STX Road is ontworpen met het gepatenteerde zogenaamde ‘Alternative Load Path Technology’ (ALPT™) en is gebaseerd op integratie van functie, beweging en looks voor het motorrijden op de weg en op het circuit.

Kenmerken:
- Significante verhoging van de bestuurders veiligheid
- Voor alle typen motorrijders (weggebruik!. Voor Offroad is er het GPX model beschikbaar)
- Functioneert met vrijwel alle typen integraalhelmen, inclusief de op het moment populaire modulaire helmen
- Past met vrijwel alle typen jassen en leren pakken (met of zonder ‘rughump’)
- Ontworpen voor ideale rijpositie
- Materiaal is glasvezelversterkte polyamidehars constructie
- Unieke inklapbare Scapula Wing (schoudersteunen) om de Brace gemakkelijk op te bergen
- Speciaal systeem voor de ritssluiting
- Sleutelbeen cut-out
- Rode kleur openers voor gemakkelijke opening en identificatie voor medisch personeel
- Verstelbaar strapsysteem voor een extra stevige pasvorm (Brace kan met en zonder strap gedragen worden)
- Verkrijgbaar in 3 maten (Brace ook individueel verstelbaar) S/M, L/XL, XXL

En natuurlijk wat foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Aldorean
Berichten: 250
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 21:50

Re: Nek brace

Bericht door Aldorean » ma 22 apr 2013, 21:08

Ik hoor wisselende dingen over dit stukje veiligheid maar ik lees graag even mee !

Leville

Re: Nek brace

Bericht door Leville » ma 22 apr 2013, 21:13

Bedankt voor de bijdrage. Wou al langer wat meer horen over dergelijk systeem.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8357
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Nek brace

Bericht door Iron Horse » ma 22 apr 2013, 21:42

Het zal best een stuk bijdragen aan extra veiligheid. En als je van plan bent een aardig stuk te gaan rijden zul je dat beetje extra moeite ook nog wel op de koop toe nemen. Maar het wordt er uiteindelijk niet gemakkelijker op om gewoon even ergens naar toe te gaan en daarvoor op de motor te stappen. Soms stap ik gewoon op de Vespa met m'n gewone kleding, handschoenen en een helm op. Dan ben ik tenminste zo weg. Ik weet het, dat is je er gemakkelijk vanaf maken want je valt bij 80 km/h even hard op het asfalt. Maar op een gegeven moment krijg je zoveel dingen aan en om te doen dat je maar beter met de fiets gaat voor korte afstanden of met de auto voor langere. Hetgeen natuurlijk niks afdoet aan het feit dat die brace waarschijnlijk de veiligheid wel zal verhogen.

Just my two cents.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Aldorean
Berichten: 250
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 21:50

Re: Nek brace

Bericht door Aldorean » di 23 apr 2013, 10:06

Tijdens mij rijlessen 10 maanden geleden was er geen enkel probleem als je aan kwam in een spijkerbroek en enkelbedekende schoenen.
We praten hier over de ( door kassa ) beste rijschool van nederland.

Dus ik stap op kleine stukjes zoals bijvoorbeeld de 8km naar mijn werk gewoon op de motor met alleen helm en motorjas aan.

Heb met de scooter frontale klapper gemaakt met 82km/u en toen had ik een spijkerbroek aan en een zomerjas.
De verwondingen nadat ik over de auto tegen het asfalt was geklapt en zo`n 40 a 60 meter was doorgegleden een kapotte broek en een schaaf op mijn bovenbeen van een centimeter of 10.

Dus ik neem het risico met weloverwogen eigen ervaring.

Alles boven de 10km of buiten het dorp gaat het hele pak wel aan maar zoals Iron Horse al zegt waar houd het op ?

Robert_vd_B
EX- V-Strom berijder
Berichten: 179
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 10:15
Mijn motor is een: Triumph Tiger 800 ABS (2012)
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Nek brace

Bericht door Robert_vd_B » di 23 apr 2013, 10:56

Aldorean schreef:Tijdens mij rijlessen 10 maanden geleden was er geen enkel probleem als je aan kwam in een spijkerbroek en enkelbedekende schoenen.
We praten hier over de ( door kassa ) beste rijschool van nederland.
Een rijschool die je op laat stappen met gewone schoenen en een spijkerbroek kan naar mijn stellige overtuiging never ever de beste rijschool van Nederland zijn. Werkelijk te dol voor woorden!
Triumph Tiger 800 ABS (2012) Phantom Black - v/h Suzuki DL650A Touring K7

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Nek brace

Bericht door Cplegt » di 23 apr 2013, 17:01

Je moet de post van de nekbrace niet zien als een pleidooi om deze te gaan dragen ..
Het is bedoeld ter kennis geven van het bestaan, en een kleine review over het gebruik gebruik er van, een bijdrage aan de informatie die dit forum bevat.
De verkoper vertelde dit ook, hij ging zo veel mogelijk opendagen en motorzaken langs om het bestaan ver de brace te verspreiden (en natuurlijk om zn eigen zak te spekken). Hij vertelde ook dat een aantal jaar geleden weinig mensen van de rugprotector hadden gehoord, en dit nu ook onder motorrijders algemeen draagbaar goed is.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8357
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Nek brace

Bericht door Iron Horse » di 23 apr 2013, 17:05

Natuurlijk zie ik het ook zo. Zo zijn er nog wel meer nuttige zaken die je KUNT maar niet HOEFT te dragen, neem bijvoorbeeld de airbagjas.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Hessie
DL650 berijder
Berichten: 1168
Lid geworden op: do 25 dec 2008, 20:22
Mijn motor is een: Suzuki V Strom DL 650 L7
Locatie: Huizen

Re: Nek brace

Bericht door Hessie » di 23 apr 2013, 20:40

Aldorean schreef:Tijdens mij rijlessen 10 maanden geleden was er geen enkel probleem als je aan kwam in een spijkerbroek en enkelbedekende schoenen.
We praten hier over de ( door kassa ) beste rijschool van nederland.

Dus ik stap op kleine stukjes zoals bijvoorbeeld de 8km naar mijn werk gewoon op de motor met alleen helm en motorjas aan.

Heb met de scooter frontale klapper gemaakt met 82km/u en toen had ik een spijkerbroek aan en een zomerjas.
De verwondingen nadat ik over de auto tegen het asfalt was geklapt en zo`n 40 a 60 meter was doorgegleden een kapotte broek en een schaaf op mijn bovenbeen van een centimeter of 10.

Dus ik neem het risico met weloverwogen eigen ervaring.

Alles boven de 10km of buiten het dorp gaat het hele pak wel aan maar zoals Iron Horse al zegt waar houd het op ?

Google maar even op road rash queen :shock: :shock: :shock:
Staat ook een filmpje op YouTube van queen Brittany :oops:

:bye:
doei

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: Nek brace

Bericht door RvGS » wo 24 apr 2013, 01:05

Yep met Hester ^, is al een oud bericht, dacht van 2005 of zo .... maar nog dagelijks wordt Brittany eraan herinnerd . . motto => gear-up voor elke rit!

@Aldorean, je hebt veel geluk gehad....iets om over na te denken.
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 1334
Lid geworden op: za 12 aug 2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Locatie: Vlissingen-ZL

Re: Nek brace

Bericht door Peterzeeland » wo 24 apr 2013, 09:09

Ik word soms zo bang :? van mijn eigen rijstijl dat ik altijd in leer op de motor ga, en soms nog mijn aparte rugprotector aan doe....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100

Plaats reactie