Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Bram »

Hoi allemaal,

Ik heb nu Xenon verlichting. Scheelt erg veel moet ik zeggen. De werkplaats zei, je moet na contact wel even de lampen 2-3 seconden de tijd geven om op te starten want als je gelijk doorstart onderbreek je die starttijd en krijgen ze als de motor gestart is weer een klap. Dat is slecht voor je lampen.

Nu dacht ik in eerste instantie of ik niet een tijdrelais kon gebruiken om de spanning naar de lampen 5 seconden te vertragen. Maar iemand op een ander forum opperde om de spanning van de lampen aan de dynamo te hangen zodat je lampen alleen branden als de dynamo spanning levert. Nou is de 1e vraag, is dit mogelijk en de 2e vraag, is het wel zo slim... Mogelijk wil je je lampen toch aan kunnen hebben als de motor niet draait...

Wat zijn jullie tips?

Groet,

Bram
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Cplegt »

Op de dynamo aansluiten, deze heb ik nog niet gehoord.
Als je even op de site van Redhead (Martin) kijkt kijkt http://www.boetisa.nl/Xenon%20montage.html zie je dat hij de schakeling maakt op de oliedruksensor.
Resultaat: draaiende motor = verlichting aan. Schakel je de motor uit met behulp van de killswitch blijft bij mijn weten de verlichting aan.

Als je bij de gezamelijke inkoopacties kijkt, zie je dat Motorsticker een tijdgeschakeld relais maakt.
Ik vermoed dat deze straks plug en play te schakelen is, mogelijk dat deze ook los te koop aangeboden gaat worden.

Zelf heb ik ook xenon ingebouwd op mn strom, zowel de oude als de nieuwe. Zonder schakel relais, sleutel op het contact zetten is xenon aan.
De oude heeft het 15000km volgehouden, daarna niet meer omdat de motor totaal los was ..
De nieuwe reed ongeveer 28000km rond met xenon, en deed het probleemloos. Nu zijn de oude xenonlampen niet meer in gebruik omdat ik deze vervangen heb voor xenonprojectoren en daarbij andere lampen moest gebruiken.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Ebrostrom »

Bram,

neem even een kijkje op mijn gezamenlijke inkoopactie.

Motorsticker gaat straks idd een 10s tijdgeschakelde draadboom aanbieden. Voor oudere xenon verlichting is hij iets duurder dan voor degene die een compleet nieuwe set hebben gekocht. Dan moet namelijk een nieuwe draadboom gemaakt worden i.p.v. de draadboom van de nieuwe set aan te passen. Volgens mij kwam het dan uit op 19 euro i.p.v. 12,5 euro. E.e.a. staat in het topic vanaf pagina 3.

Martin heeft idd ook alles duidelijk verwoord op zijn site, maar dan gaat het zoals Chiel aangeeft via de oliedruksensor.
Bram schreef:Mogelijk wil je je lampen toch aan kunnen hebben als de motor niet draait...
Soms is dat idd wel het geval, dus lijkt mij de dynamo niet zo handig (als het al kan).
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door DesertStrom »

Als je de boel rechtreeks op de dynamo aansluit, zal het waarschijnlijk wel licht geven.
Nadeel is wel dat dit slechts van heel korte duur zal zijn ( 0.1 seconde schat ik) en daarna nooit meer.

Mocht je het toch willen doen, kan het geen kwaad om van te voren de brandweer te waarschuwen.

Volg even de link in de 2e reactie hierboven, daarbij wordt er pas geschakeld als er oliedruk is (en dus de motor draait).
Wolga

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Wolga »

Ebrostrom schreef:Bram,

neem even een kijkje op mijn gezamenlijke inkoopactie.

Motorsticker gaat straks idd een 10s tijdgeschakelde draadboom aanbieden. Voor oudere xenon verlichting is hij iets duurder dan voor degene die een compleet nieuwe set hebben gekocht. Dan moet namelijk een nieuwe draadboom gemaakt worden i.p.v. de draadboom van de nieuwe set aan te passen. Volgens mij kwam het dan uit op 19 euro i.p.v. 12,5 euro. E.e.a. staat in het topic vanaf pagina 3.

Martin heeft idd ook alles duidelijk verwoord op zijn site, maar dan gaat het zoals Chiel aangeeft via de oliedruksensor.
Bram schreef:Mogelijk wil je je lampen toch aan kunnen hebben als de motor niet draait...
Soms is dat idd wel het geval, dus lijkt mij de dynamo niet zo handig (als het al kan).
Ik zie geen 10s tijdgeschakelde draadboom bij motorstickers en ook niet bij jouw inkoopactie. Kan je mij even verder helpen?
Wolga

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Wolga »

de kabelboom met 10 sec vertraging is vanaf 14-12-12 bij motorsticker te koop
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Redhead »

10 sec is wel erg lang hoor. 2 tot 3 sec is prettiger volgens mij.


En bedenk wel dat als de motor uitvalt, de verlichting ook uit gaat.
Een extra schakeling (relais) kan dit oplossen.
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Roba »

Tja, en als dan je motor een keer niet start binnen 2 tot 3 seconden...
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Redhead »

Tsja, hoe vaak slaat een V-strom niet aan :oops:
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Cplegt »

Nou ...

Mij is het een keer overkomen ..

Toen ik de handvatverwarming een dag aan had laen staan, maar toen deed ie helemaal niets meer :o) ..
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Iron Horse »

Of als je hem per ongeluk doordraait op het parkeerlicht en denkt dat hij alleen op het stuurslot staat, dan is de accu de volgende dag ook leeg. Mij ook overkomen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Redhead »

In al die omstandigheden doet het licht het toch niet. :)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Cplegt »

@ IronHorse, de accu leeg van t stadslicht?
IK heb wel eens 8 uur mijn twee led schijnwerpers aangelaten en toen starte de motor nog perfect.

(ik weet het, ik zou alles contact moeten schakelen .. daargelaten die lampen erg gemakkelijk zijn als je laat op een camping aan komt en extra licht nodig hebt .. )
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Iron Horse »

Het kan zijn dat ik hem misschien destijds, het is alweer 7 jaar geleden, misschien wel meer dan een dag aan heb laten staan. Maar het was wel de oorzaak. Ik zou het even moeten berekenen aan de hand van de lampjes en hun vermogen, maar dat doet eigenlijk verder niets af aan het feit dat hij daardoor een lege accu had.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Wolga

Re: Xenon Verlichting schakelen op Dynamo?

Bericht door Wolga »

Wolga schreef:de kabelboom met 10 sec vertraging is vanaf 14-12-12 bij motorsticker te koop
mm: mijzelf citeren?

kabelboom besteld en vandaag geinstalleerd. even weer nadenken hoe 't ook al weer zat: maar het was vrij makkelijk. de '+' en'-´kabels zijn bovendien lang genoeg om naar de accu te leiden. de tussenstukken die ik er had ingezet (en die nog gesoldeerd moesten worden) konden er uit.
de 10 seconden heb ik niet als lang wachten ervaren: ik heb die tijd toch nodig om achteruit de straat op te rijden.
ik ga tevreden het nieuwe jaar in!
Plaats reactie