Kleppen stellen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Matthijs

Kleppen stellen

Bericht door Matthijs »

Heeft er iemand ervaring om de hoeveel km de kleppen gesteld moeten worden van een 650 (bj2006) Mijn dealer gaf eerst aan om 22.000 km, bij opnieuw navraag zei hij dat het bij 44.000 km ook wel kon (ipv 22)

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Kleppen stellen

Bericht door John007 »

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar volgens het w.p.h.b. dienen de kleppen iedere 24000 km gecontroleerd en eventueel afgesteld te worden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Kleppen stellen

Bericht door Wullebolle »

Heb er ook geen ervaring mee, maar de 24kkleppen beurt kon bij mij de boom in.
Kleppen moeten maar geduld hebben tot 40k .. zoiets.
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Kleppen stellen

Bericht door Soesko »

Suzuki schrijft voor dat bij 24.000 km de kleppen worden gecontroleerd en dan weer bij 48.000 etc. Ik heb bij mijn Dl650 en bij die van mijn vrouw de kleppen bij 24.000 km laten controleren en alles stond goed. Bij een Dl1000 heb ik meegemaakt dat er van de 8 maar liefst 7 niet goed stonden.
Overigens zou ik een andere dealer overwegen als hij niet weet wanneer de kleppen moeten worden gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Kleppen stellen

Bericht door Wullebolle »

Soesko schreef:Suzuki schrijft voor dat bij 24.000 km de kleppen worden gecontroleerd en dan weer bij 48.000 etc. Ik heb bij mijn Dl650 en bij die van mijn vrouw de kleppen bij 24.000 km laten controleren en alles stond goed. Bij een Dl1000 heb ik meegemaakt dat er van de 8 maar liefst 7 niet goed stonden.
Overigens zou ik een andere dealer overwegen als hij niet weet wanneer de kleppen moeten worden gecontroleerd.
Ik heb zelf beslist van te wachten.
En wanneer ze gecontroleerd en evt gesteld gaan worden, zal ik da ook wel zelf doen.
Da verplichte 24K interval vind ik een beetje onzin, net zoals nauwgezet om de 6000 olie verversen ook onzin is.
Maa elk doet waar ie zich goed bij voelt.
Spooky Action At A Distance !
Robert_vd_B

Re: Kleppen stellen

Bericht door Robert_vd_B »

Toe ik aan de beurt was voor een 24000 beurt en navraag deed bij de dealer of zij ook de kleppen gingen stellen kreeg ik de volgende reactie: "Wij willen het wel doen hoor, maar het kost een boel tijd (en dus geld) en onze ervaring bij de DL650 is dat het eigenlijk nooit nodig is. Wij doen het standaard niet meer bij 24000". Dus toen bleven alleen olie, oliefilter en bougies over en die doe ik sowieso zelf.

Dus ik zou gewoon wachten tot 48000 o.i.d. Zodra je ze gaat horen moet je natuurlijk wel laten stellen en niet onnodig doorrijden met rammelende kleppen.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kleppen stellen

Bericht door Tulipan »

Zodra je ze gaat horen moet je natuurlijk wel laten stellen en niet onnodig doorrijden met rammelende kleppen.

Toen ik voor de 24.000 km beurt kwam werd me hetzelfde verteld, als je wilt doen we het. Anders niet want het
is niet nodig. Alleen als je bovenstaande hoort kom je maar langs. Nu 30.000 km en daar komen nog zeker 10K bij :bye:
Ook de 6000 is nu gewoon 10.000, ben namelijk niet van plan dealer te sponsoren O:-)
En zelfs dan doe ik het meeste zelf, want met zo´n forum als dit kun ja alles zelf :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Kleppen stellen

Bericht door Cplegt »

De kleppen van mijn vorige DL650, zijn bij 30.000km gesteld, toen stond er 1 inlaatklep, en 1 uitlaatklep niet goed, volgens mij.
De kleppen van mijn huidige motor zijn gesteld bij 18.000km, hoe en wat der is gesteld, dat weet ik niet want de motor was toen nog niet in mijn bezit.
Persoonlijk zou ik gewoon aanhouden wat Soesko zegt.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Er zit kennelijk een verschil tussen de 1000 en de 650. Van de 650 hoor en lees je meestal dat er weinig of niets hoeft te gebeuren en dat 24000 interval meestal alleen controle betreft. Bij de 1000 schijnt het regelmatig voor te komen dat al ver voor de 24000 er kleppen niet goed staan. Er zijn gevallen bekend van tussen de 10 en 12 duizend kilometer.

Een misverstand is het om te denken dat je ze pas moet gaan stellen wanneer je ze hoort. Wanneer je ze hoort is er meestal niet zoveel aan de hand, hooguit staan ze iets te wijd. Maar een klep kan ook te krap komen te staan en dan hoor je dat niet. En als je pech hebt en je wacht te lang dan krijg je vanzelf een verbrande klep omdat hij dan niet meer goed sluit en de hete gassen erdoor ontsnappen.

Ik ga de kleppen ook niet met 24000 controleren of ik moet niks te doen hebben.

Van die oliewissel bestaan ook heftige discussies en meningsverschillen. Er zijn hele groepen die zelfs nooit olie verwisselen maar alleen bijvullen. En daar zitten (auto)gebruikers bij met vele honderdduizenden kilometers op de teller. (met dezelfde motor ...... :wink: ) Het zijn vooral de oliefabrikanten en leveranciers die die rappe wissel willen en voorschrijven. De hedendaagse oliesoorten zijn met 6000 km in de V-Strom nog echt niet verprutst. Ik heb de wissel en het filter allang klaarstaan, maar ik rij eerst nog vele duizenden kilometers voordat die gewisseld worden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Jon »

de dl1000 18000km heb ermee gewacht tot 22000 km .jon
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Kleppen stellen

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:Een misverstand is het om te denken dat je ze pas moet gaan stellen wanneer je ze hoort. Wanneer je ze hoort is er meestal niet zoveel aan de hand, hooguit staan ze iets te wijd. Maar een klep kan ook te krap komen te staan en dan hoor je dat niet. En als je pech hebt en je wacht te lang dan krijg je vanzelf een verbrande klep omdat hij dan niet meer goed sluit en de hete gassen erdoor ontsnappen.
Juist dit maakt het lastig. Als de klepspeling alleen maar ruimer zou worden, dan kun je doorrijden tot je ze gaat horen. Echter te krappe kleppen hoor je niet en kunnen behoorlijk wat motorschade veroorzaken. Voor mij is dat reden om de controles bij de voorgeschreven kilometerstanden uit te laten voeren. Ook al staat alles goed, dan is dat een geruststellende gedachte. Je zou maar net die motor hebben waarbij het niet goed staat. Die 300 euro voor een grote servicebeurt wegen, wat mij betreft, ruimschoots op tegen de kosten die je moet maken wanneer je blok kapot loopt.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Kleppen stellen

Bericht door Wullebolle »

Het gaat mij niet om de euro's.
Zelf nakijken (en niets hoeven te stellen) kost trouwens bijna niets.
Met pech bij het loshalen van de kleppendeksels moet je nieuwe dichtingen hebben.
Mischien een paar klemmen voor de koelwaterslangen moesten ze wa weggerot zijn door de jaren.
En koelvloeistof.
Het gaat erom dat ik als eigenwijs geval de kleppen wil nazien als ik het wil,
en niet wanneer een met 100% marge opportunistisch boekje van Suzuki-San dat zegt.
Heb nu 31K, kleppen zal voor de herfst zijn. Tegen dan 38K ... moet maar volstaan.
Wachten met nazien/stellen wil natuurlijk niet zeggen dat je niet moet opletten en de boel in de gaten houden..
Spooky Action At A Distance !
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Kleppen stellen

Bericht door Hunter6 »

Wullebolle schreef:Het gaat mij niet om de euro's.
Zelf nakijken (en niets hoeven te stellen) kost trouwens bijna niets.
Dus eigenlijk ben je gewoon lui :mrgreen:

De 650 lijkt inderdaad minder gauw nagesteld te hoeven worden dan de 1000. Bij deze staan de kleppen bij 24.000 km vaak te krap.
Matthijs

Re: Kleppen stellen

Bericht door Matthijs »

IK heb de motor bij 55k gekocht, staat nu 84k op, kon in het verleden niks vinden, dus gezegd dat ze me maar moesten stellen.

Uitslag, 2 nieuwe pakkingen en met de kleppen zelf was niets aan de hand. Scheelde me in dat opzicht aardig wat geld ;-)
Jo2jo
EX- V-Strom berijder
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 03-02-2010, 20:04
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer & Triumph Tiger 800
Woonplaats: Gorredijk
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Jo2jo »

Bij 24000km heeft de dealer mij ontraden om de klepspeling te controleren. Een paar uur werk om tot de conclusie te komen dat alle kleppen binnen de tolerantie vallen was zijn ervaring.

Vandaag de 48000km laten uitvoeren bij een kilometerstand van 50376km en voor de gemoedsrust nu toch maar wel de klepspeling laten controleren. Dit tegen het advies van de dealer in, die vond het nog steeds niet noodzakelijk.

Het is echter bij controleren gebleven, alle kleppen vielen (nog steeds)binnen de tolerantie.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Kleppen stellen

Bericht door Hunter6 »

Eeuuhh, ik zou toch maar eens op zoek gaan naar een andere dealer. Of kan hij aan de buitenkant zien dat jouw motor bij de meerderheid behoort waar afstellen inderdaad niet nodig is?
En wat als je zijn advies wederom opgevolgd had, en na een paar duizend km bleek je motor in de soep gedraaid te zijn omdat de kleppen toch te krap stonden, had hij dan de reparatie voor zijn rekening genomen :frusty:
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Jon »

dat zal dan van de dealer afhangen die van mij raad het aan (voor de dl1000 om de 18000 km heb gewacht tot 22000km) hij heeft er afdruk van gemaakt
en aan de hand van dit me uitgelegd dat hij wel wat heeft moeten bijstellen en het wel nodig was. zelf ken ik er niets van en heb ik er niks van ondervonden maar ben nu weer een tijd gerust.jon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Het voordeel dat we met z'n allen hebben is 7 (650) en 10 (1000) jaar ervaring van gebruikers. Daaruit blijkt duidelijk het verschil tussen de 2 en dat in het voordeel van de 650. Daarom zal ik ook niet zo snel de boel uit elkaar halen en dan moeten constateren dat er niets hoeft te gebeuren, want dat hebben anderen de afgelopen 7 jaar al wel aangetoond. Bij de 1000 is dat helaas het tegenovergestelde en zou ik de controle zeker niet uitstellen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Kleppen stellen

Bericht door Wullebolle »

@ IronHorse,

An sich heb je gelijk.
Maar ik ben nou eenmaal te eigenwijs om zomaar slaafs een boekje te volgen dat 24k voorschrijft.
Zoals je zei .. we kunnen gebruik maken van de zoveel jaar ervaring van honderduizend vstromeigenaars.
En daaruit zou blijken dat stellen meer voorkomt bij de 1000 dan de 650.

Logisch? De 1000 geeft nou eenmaal grotere klappen, en is qua concept ook wat ouder.
Waarom is er in de boekskes dan geen onderscheid tussen de 650 en de 1000?
Toont toch maar aan dat die controlegrens arbitrair is en zoals gebruikelijk zeer conservatief.
Waarom 24K, en geen 18K, of 36K.

Maare, waar zijn al die statistieken dat bij de 1000 meer/eerder gesteld moet worden?
Man bijt hond verhaal? Cijfers moeten we hebben !

De meesten gaan wel de 24K valvecheck hebben laten doen.
Bij hoeveel daarvan zijn er plaatjes verwisseld? Niet dat dat een criterium is, want eens de boel open,kun je zowel de speling helemaal goed zetten al zou het strikt genomen nog niet hoeven.
Bij hoeveel dààrvan was het echt wel nodig omdat de speling voorbij de voorgeschreven tolerantie zat?
Bij hoeveel was het zo ver over de limiet dat schade bij voortrijden zou ontstaan?
En hoeveel hebben al kleppen laten klappen ?

Nogmaals, het wordt een ander verhaal, als je je kleppen hoort tikken (ooit al es het kleppenmuziekje van een in uitstekende conditie verkerende diversion 600 gehoord? Dat is tikken!) ,of als je andere rariteiten aan je blok merkt.

Hoeveel horror stories ken je over de boel die om zeep gaat door nalatigheid bij kleppen stellen? Kapot door toeval ja, of een maandag exemplaar met fabricagefout, of kapot door overbelasting, of kapot door andere fouten,maar door een shimke die een tientje te smal of te dik is ..pfff Geen, zou ik zo zeggen.

Ge moe ook nie overdrijven he... 24K is geen 96K, maar 36K is ookmaar 50%rek..en dat valt ruimschoots binnen standaard veiligheidsmarges waarop die 24K is gebaseerd. Net zoals 9000km met zelfde olie rijden ook geen probleem is bij standaardbelasting. Het zou een ander verhaal zijn bij extreem gebruik ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Ik zou het weer eens moeten opzoeken, maar het was vooral op buitenlandse fora dat ik dit tegenkwam. Ik denk niet dat het een broodje aap verhaal is. En inderdaad je hoeft het oprekken ook niet te overdrijven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Bozobin † »

Robert_vd_B schreef: Zodra je ze gaat horen moet je natuurlijk wel laten stellen en niet onnodig doorrijden met rammelende kleppen.
Oei, da's een gevaarlijke :-(. Door slijtage en inslaan gaan kleppen steeds strakker staan en ge je ze steeds MINDER horen.
Dus hoe MINDER je ze hoort, hoe GROTER de kans dat ze niet meer helemaal sluiten en dus verbranden.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door PDvD »

Ik weet niet wat de geschiedenis van mijn motor precies is... wel dat hij alle beurtjes netjes gehad heeft. Dus ook klepspeling etc... gecheckt voor ik 'm met 35K op de klok kocht.
Bij 51K (ipv 48) hebben we de klepspeling gecontroleerd en die was dermate nihil dat er niets gesteld hoefde te worden.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Kleppen stellen

Bericht door Peterzeeland »

bij mij zijn bij 24 K 2 kleppen gesteld (zeggen ze...)

Kost ze inderdaad een uur of 2-3.
Tja, better safe than sorry...

Dan vroegah... bmw kleppen stellen was in een uurtje gebeurd. Boutjes ipv shims. Shims hoeven veel minder gesteld te worden. bij bmw elke 10 K stellen en dat kon je maar beter doen!
Ze vertelden me dat bij een R1 alleen elke 50 k kleppen gesteld hoefden! Maar die potten van 500 cc en grote kleppen is wat anders dan die miniklepjes op een 4 cilinder, of 650.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kleppen stellen

Bericht door Martien_1000 »

Bij 24000 km stonden, bij mijn 1000, 4 van de 8 kleppen te strak, de overige 4 waren op het randje. Ik vind dat je op dit soort dingen niet moet bezuinigen. 1 verbrande klep geeft een veelvoud aan kosten die je anders maakt met kleppen (laten) stellen.
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=4361
Strommer Cock
DL650 berijder
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30-10-2006, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Zoeterwoude

Re: Kleppen stellen

Bericht door Strommer Cock »

Hallo allemaal,

Zonder me in de discussie te willen mengen of het nou wel of niet nodig is om je kleppen te laten controleren volgens het boekje, ben ik alleen maar nieuwsgierig of er op dit forum leden zijn die zelf problemen hebben ondervonden met kapotte motorblokken door het niet laten controleren van de kleppen.

Groeten Cock.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kleppen stellen

Bericht door Tulipan »

En toen werd het stil........
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Kleppen stellen

Bericht door Hunter6 »

Verreweg het overgrote deel neemt geen risico en laat de kleppen netje sop tijd controleren, dus problemen doen zich niet vaak voor.
Kleppen stellen bij de 1000 komt met name bj de eerste controle voor. Bij elke volgende controle blijkt de speling meestal binnen de marges te liggen.
En wie denkt dat de fabrikant de intervallen te laag aanhoudt moet maar eens gaan kijken wat het advies is omtrent het smeren van de ketting. Bij mij gebeurde het vaker, en was het ook vaker nodig.


En verder, wie durft hier hard op te zeggen dat hij/zij het beter weet dan de techneuten die het ding ontworpen hebben?
En als er dan iemand is, neemt hij/zij ook de verantwoordelijkheid (mocht het eens verkeerd uitpakken) en laat de boel op zijn/haar kosten repareren? :wink:
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Kleppen stellen

Bericht door Tulipan »

Ik heb het maar eens gewaagt: met 31.000 km pas de kleppen stellen.
Had zelf het plastic al verwijdert, dat scheelt weer demontagetijd.
1 uitlaatklep stond te strak, de rest stond nog goed ( binnen de marge )
Met een uurprijs van 30.00 euro moest ik 80.00 euro afrekenen....... :D

O, en een KTM SM 990 net op kenteken meegekregen om ondertussen te..... spelen :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Dat is voor het eerst dat ik lees dat dit bij een 650 het geval is. Toch goed te weten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Kleppen stellen

Bericht door John007 »

Vorige week mijn kleppen laten controleren bij 32500 km.
Was de eerste keer, ja ik weet het, had gemoeten bij 24000 km :oops:
Maar alles stond nog binnen de norm en er hoefde dus niets gesteld te worden.
Kunnen we er weer even tegen.
:-)} :-)} :-)}
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Kleppen stellen

Bericht door Soesko »

Bij de 24.000 km beurt stonden ze bij mijn Dl650 ook allemaal goed en bij de 48.000 km stonden er zeven fout. De klepspeling kan dus wel verlopen.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Bozobin † »

En bij mij op 46.000 stond alles nog goed. De controles zijn dus GEEN onzin.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Beetje tegenstrijdig. Er is bij 46K niks geconstateerd en daarmee stel je dat controles GEEN onzin zijn.....??? Dat de controles geen onzin zijn zal ik niet bestrijden. Alleen heeft de 650 onderhand wel bewezen dat een 24K controlebeurt in slechts een enkel geval (maar goed je zal dat geval nu net maar hebben) een afwijking vertoont. Het gros, ik denk meer dan 90% heeft geen afwijking.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Bozobin † »

:D :duim:

Precies ! Klepspeling vermindert, je hoort het niet, gaat niet rammelen, tikken of weet ik veel wat.
Misschien gaat je motor op een gegeven moment wat harder "brommen" en dan ben je te laat, dan zijn je kleppen verbrand en wat dat kost weet ik gelukkig niet.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Kleppen stellen

Bericht door John007 »

Bozobin schreef::D :duim:
dan zijn je kleppen verbrand en wat dat kost weet ik gelukkig niet.
Precies! en dat wil ik eigenlijk ook niet weten vandaar dat ik ze heb laten controleren. :mrgreen:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Daarom hoor ik de kleppen ook liever wel (iets). Ik geloof ook wel in controleren, het ligt er alleen aan wat uiteindelijk in de praktijk lijkt realistisch te zijn. 24K is niet onredelijk, maar meer zou leuk zijn. De 650 kan het zoals blijkt (vaak) hebben.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Kleppen stellen

Bericht door AVC »

Ik heb eens aan mijn dealer gevraagd hoe de vork in de steel zat (bij 30 000km op m'n Strom). In het boekje staat idd elke 24 000 km. Hij zei me: "we doen het standaard op 48 000km en op 84 000km. Meestal is het pas echt nodig op 84 000km". Hij had er vertrouwen in dat de kleppen na 24 000 km geen afstelling nodig hadden.
Mathijsvm

Re: Kleppen stellen

Bericht door Mathijsvm »

nou ik heb vandaag toch maar eens na een mini ritje van 70km het blokkie (35000KM) aan een operatie onderworpen om de klepspeling te controleren, zelf opgewarmd met een bak koffie en tostie's en het motortje af laten koelen. De vier kleppen van de voorste cilinder zitten alle vier net binnen de tolerantie, de achterste cilinder had 2 eigenwijze klepjes aan de inlaat zijde die er net onder zaten (te strak) dinsdag maar eens ff nieuwe shims halen nummertje 170, er zat bij beide 175 in. en maar meteen tps weerstand gemeten die toch iets hoger was dan voor geschreven was in het wphb maar dat is een ander draadje.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Al met al dus niet echt alarmerend. Al is het dus wel goed dat je hebt gedaan. Maar met 48k hadden ze waarschijnlijk ook nog goed geweest, tot op zekere hoogte dan. Wat dat betreft heeft de 650 een voordeel t.a.v. de 1000. Daar zou ik de gok niet zo snel wagen om controle uit te stellen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Mathijsvm

Re: Kleppen stellen

Bericht door Mathijsvm »

Idd het is echt minimaal. Bij de 24k is het echt overbodig.
Mathijsvm

Re: Kleppen stellen

Bericht door Mathijsvm »

Ik kwam er hierdoor wel achter dat de nokkenas ketting 1 tandje verkeerd stond........nu de voorste cilinder weer loshalen en toch even beter controleren. ....wat een pokkewerk is dat opbouwen afbreken maarrrrr het is voor een goed doel haha
Evberkel

Re: Kleppen stellen

Bericht door Evberkel »

Gisterenavond m'n motor opgehaald bij de monteur. Was daar om klepspeling te controleren en zo nodig te stellen.

Mijn 650 heeft net 50000 km gelopen en er stonden 2 kleppen een ietsie pietsie verkeerd! Kwaliteitje! :duim:
Ook heeft hij de gaskleppen gesynchroniseerd, stonden ook minimaal verkeerd.

Gr Edwin.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Kleppen stellen

Bericht door Dyrck »

Bij 73.500 zijn bij mij 3 kleppen opnieuw gesteld.
Net de motor opgehaald voor controle bij 96.000, aantal gestelde kleppen: 0 (nul)
Wel de voorwaarschuwing gekregen dat ze de volgende keer waarschijnlijk wel gesteld moeten worden.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Jaringb
DL650 berijder
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 04-01-2012, 19:05
Mijn motor is een: Witte DL 650 A L1 bj 2011
Woonplaats: marum

Re: Kleppen stellen

Bericht door Jaringb »

Heb mijn kleppen laten controleren bij 49000 waren nog ruim binnen de tolerantie :duim:
dus zo weer meegenomen :-)}
Ik blijf genieten van ieder ritje.............op mijn witte strom... 8)
Leon

Re: Kleppen stellen

Bericht door Leon »

Vorige week, na 18 jaar en 90,000km voor het eerst de kleppen (laten) controleren.
(Waren toch wat aan het klussen, carburateurs er ook maar 1x voor het eerst af en ultrasoon reinigen, dus dan ook maar de kleppen)



Slechts 1 van de 16 kleppen stond buiten de norm (0.22 ipv 0.13 --0.19)





16 kleppen???


klep.jpg



Jawel! Een V4 met tandwiel bediening van de kleppen...

klep1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Knarf1990 »

Gister mijn motor opgehaald, nadat de klepspeling gecontroleerd was . Er staat 88.000 op de teller en de laatste keer klepspelingscontrole kon ik nergens terug vinden in de geschiedenis. Dus het werd sowieso tijd dat er even naar gekeken werd.

Als ik het goed heb begrepen moet het tussen de volgende waarden liggen:

Tolerantie in: tussen de 10 - 20
Tolerantie uit: tussen de 20 - 30

Het gemeten resultaat is als volgt:

Voor:

uit: 20 | 21
--------------
In 16 | 13


Achter:

in: 17 | 13
--------------
uit 25 | 24

Ik heb er geen kaas van gegeten. Maar het lijkt mij dat de marge bij de uitgaande kleppen van de voorste cilinder wat laag is?
Kan iemand hier iets nuttigs over roepen?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Als de speling groter is dan de tolerantie kan minder kwaad dan dat de speling minder (krapper) is dan de tolerantie. Bij te kleine speling kan de klep uiteindelijk gaan lekken en verhoogt dit de kans op verbranding van de klep en klepzitting. Maar je hebt bij de ene krappe en bij de andere ruime speling op de uitlaatkleppen, maar alles binnen de waardes, dus het enige nadeel dat dit kan hebben is dat je ze meer hoort tikken als ze wat ruim staan. Maar als het toch openligt dan wil je natuurlijk alles weer binnen de tolerantiewaarden brengen mocht er aanpassing nodig zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Knarf1990 »

Ik vraag me nu af of die van 20 en 21 niet beter even aangepast hadden kunnen worden zodat ze wat verder van de ondergrens afliggen.

Er is nu alleen controle gedaan en niets gesteld.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen stellen

Bericht door Iron Horse »

Zou wel logisch geweest zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Kleppen stellen

Bericht door Motormuus »

Die uitgaande hadden ze inderdaad wel mogen stellen. Ivm alles nu toch al open was. Is het veranderen van die plaatjes ook maar een half uur werk.
Plaats reactie